Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3524
Skriveleifer

Jeg har lagt merke til at skrivefeil har blitt et stort problem i vår hverdag her på nFF,
selv hater jeg å måtte konsentrere meg hardt og nærmest synse for å lese hva en tråd faktisk handler om og når selve tittelen nærmest vasser sammen med misplasserte ord og dårlig grammatikk,
ja da blir ikke saken en smule bedre.
For all del, folk kan gjøre feil når de skriver en tråd, folk kan til og med bruke ”jeg er ikke så god i norsk” eller ”jeg hadde dårlig tid” men når man faktisk starter en seriøs tråd
burde man lese gjennom den før den blir publisert, det viser da at man
faktisk bryr seg om hva som blir skrevet,
og at man ikke bruker trådene som et
chattefora hvor man slenger ut alt man tenker/requester/forteller i farta.

Har du strøket i norsk på skolen er nok ikke trådstarter eller poster helt din ting.
Nyt det dere skriver, bruk tid, om du har dårlig tid så vent med å skrive til du kommer hjem.
Orddelingsfeil er en djevelsk ting, det har ført til en rekke misforståelser opp gjennom tidene men på et forum som faktisk holder en viss kvalitet og er omtalt som hjelpende, seriøst og ikke minst brukervennlig, bør det da ikke flomme over med skrivefeil.
Her snakker man ikke bare om orddelingsfeil, selv om jeg har valgt å sette fokus på akkurat orddeling i denne tråden men nFF flommer faktisk med dobbeltkonsonantfeil,
kommafeil og ikke minst et høyst stort misbruk av tegnene: ? , . ! .
Samtidig som nFF får nye brukere hver dag, økes antall poster og et høyt prosenttall av disse trådene
og postene inneholder orddelingsfeil og skriveleifer.

Dette er dessverre ikke noe man ikke kan gjøre så mye med siden nFF blir presentert for et bredere miljø
ettersom brukerne på nFF forteller venner og bekjente om nettstedet derfor hadde det nok ikke vært så dumt om noen hadde skrevet en ”sticky”
som omtaler orddelingsfeil og generelle skriveleifer eller evt. noe så enkelt som ”hvordan skrive en tråd”.
Å skrive i dialekt er heller ikke særlig populært da det er både vanskelig å forstå og ikke minst ufattelig unødvendig.
De aller fleste lærer bokmål på skolen og noen få har faktisk nynorsk som hovedmål, så den nynorske dialekten må vi leve med selv om flertallet benytter bokmål.

Andre ting som er viktig å få med er at på et forum så trenger man ikke å forkorte alt man skriver, det er faktisk bare viktig når man skriver SMS på mobilen, på nFF kan trådstarter faktisk skrive 16000 tegn og
det er da liten vits i å forkorte det man skriver.
Så i stedet for å skrive ”D” så kan man ta friheten til å skrive de to siste bokstavene ”E” og ”T”
som da fullfører ordet og gjør det lettere for andre å lese.
Jeg bør vel kanskje ta meg selv et tak i nakken ettersom jeg har forkortet Norsk FreakForum som nFF gjentatte ganger ovenfor, men det får bare være.

Nå som jeg faktisk dro med SMS-språket kan jeg også si kort om det såkalte ”l33t-språket” eller ”søppelnerdspråk”.
For å skape en viss seriøsitet for deg som bruker er det ikke så veldig populært å skrike ut: ”n00b!” eller ”du/jeg er så 1337”, ”LOL” er også et ”ord” som ikke kan utelukkes her.

Men tilbake til hovedpoenget, nemlig orddelingsfeil;

Jeg kan nevne poster som:
” Nett problemer” vil da bli nettproblemer.
” Kunstjøgdsel bombe” skrives kunstgjødselbombe.
” Knall Bra XXX side” knallbra XXX-side.
” Legge inn lydkort drivere. LØST” legge inn lydkortdriverne.
” En små frekk pr0nkalender “ en småfrekk pr0nkalender.
” skole lei “ trenger jeg å forklare denne?
” skurre lyd i høytallerne når maskinen jobber ” – skurrelyd i høytalerne.
” rusbrus pulver “ – rusbruspulver
“ hjemme brent side “ – hjemmebrentside


Det finnes tonnevis med billige ordbøker der ute,
til og med for dere som snakker nynorsk, sjekk f. eks ut:
http://www.cappelen.no/main/kanal.aspx
Eller så har vi en fin en på nett som heter Clue http://www.clue-international.com/index_no.asp
eller: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi (takker P4un)
Jeg mener ikke at denne tråden skal luke ut alle dere som har vært så uheldige at brukerne har satt større fokus på det dere skrev feil, enn på det tråden faktisk handlet om, dette er ytterst beklagelig, men dere må ta tak i problemet!

Har jeg skrivefeil i denne posten så skal jeg piske meg selv med en TP-kabel, et slag for hver feil.

Men for all del, er ikke mønsterelev i norsk selv, jeg kan innrømme at jeg brukte lang tid på å sjekke for skrivefeil i posten min tidligere i dag.

Beklager forresten for mangel på avsnitt og et stort misbruk av komma.
Sist endret av zpn*; 16. desember 2004 kl. 07:16.
Jeg er så enig med deg, det er absolutt ingenting som er mer irriterende enn å lese orddelingsfeil. Det mest komiske er når folk spør om en "dvd brenner" eller "kort brenner", da er det lett å mistolke hva man spør om.

Avsnitt er også kjekt, spesielt i lange poster. Hint, hint

EDIT: Det er også lov å redigere en post med stavefeil, selv om den ikke er av noen spesiell betydning.
Sist endret av mongeland; 15. desember 2004 kl. 20:35.
Bra at noen endelig tar skikkelig tak i dette. Orddeling er et problem stadig flere sliter med, og ettersom dette stadig blir vanligere, tar jeg også meg selv i å dele ord jeg absolutt ikke burde dele stadig oftere. Forresten Zpawn, "Knallbra XXX-side". Med bindestrek...

Edit: Det er også viktig å lære seg å bruke rett tegn til rett tid (altså ikke "maskina mi virker ikke, hvordan skal jeg få fikset den!").
Sist endret av dcfitjar; 15. desember 2004 kl. 20:39.
Ingen er perfekte, men vi kan jo bli bedre. Orddelingsfeil er et stort problem for tiden. Skolen har ingen fokus på problemet, og det er alt for vanlig. Jeg er også veldig dårlig i det, men jeg har blitt oppmerksom på det for en stund siden.

Fin tråd!
Mongeland:
Det er absolutt det redigeringsknappen er til for!

Tar hintet...

Cthulhu: done!
Regelen er vel den at fremmedord sammensatt med et vanlig ord skal bindes sammen med en strek som populært er kalt en bindestrek.

Og når man først klager: Hvorfor kan ikke folk lære seg å lage ordentlige navn på tråder?

Annen ordbok (online): http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi
Du er min venn
niigu's Avatar
Overdreven bruk av komma er heller ikke pent i innledningssetningene, ZpawN Men bra du tar opp temaet. Det virker som om folk tror det er gøy å hjernegrille (nei, ikke hjerne grille) andre som skal lese innleggene dems. Et par bra eksempler du har tatt opp der som egentlig er kremen av nFF-ere med staveproblemer / skriveproblemer / folk som ikke orker å lese over ordene 2 ganger. Har lenge tenkt på å slenge inn en slik tråd som dette, som veileder nFF-ere inn i en bedre staveverden! Takk, ZpawN!
Er så enig.
Men de som har oppvokst med og snakke/skrive ny-norsk, så dette kansje litt vanskelig for dem?
Men jeg er så enig, som sakt.
supertruza: Det er de som skriver nynorsk her på forumet, det er lov. De blir ikke drept fysisk, bare verbalt, så jeg ser ikke hva du skal fram til.
Takker for tilbakemeldingen niigu: ska se om jeg for gjort noe med mitt misbruk av komma, fant ut i går at jeg måtte få skrevet en slik tråd ettersom ei på msn lista mi hadde: "in deed" som nick, var liksom toppen av isfjellet.
Denne siden har mange prakteksempler på orddeling: http://folk.uio.no/tfredvik/amo/. Liker best frisørsalongen som reklamerte med "fri syre til alle". Tenker de fikk klippe en del junkies den dagen...
Jeg mener at det ikke er så stort problem med ord delings feil.. Regner med at alle gjør så godt de kan. Den store stygge ulven for min del er sms-språket som herjer.
Sticky?
Hjemmebrentside høres feil ut i mitt hode, men det kan godt hende at bare er meg.
Når skrivefeil er retta på, så syns jeg det bare mangler en ting:
At folk slutter å skrive masse rabbel og prøver å holde seg til temaet og gjør det litt mer kortfattet enn noen medlemer som absolutt ikke har skrive-sperre.
Og at hvis de skal skrive lengre tekster at de prøver å få det til å fenge litt, slik som Zpawn har fått til med glans.

edit: Devine's post under her, er blandt annet en av de postene jeg ikke orker å lese gjennom hele.
Sist endret av PetterSmart; 15. desember 2004 kl. 21:05.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
At vi har et problem med orddeling er det såklart ikke til å se lett på, det er rett og slett en stagnering for det norske språket og Norge som nasjon at landets innbyggere ikke lengre kan skrive sitt landsmål uten så grove feil. Man kan likevel ikke veie problem opp mot hverandre. «Og/å»-problematikken er et minst like viktig problem som alt annet, men folk har rett og slett latt seg tilvenne å lese feil uten å reagere på det. Det er det samme med disse forferdelige språkfeilene man ser med «hvem for hva»-problematikken og feil bruk av s i genitivsform (Kjell`s kiosk). Med mindre man får en feinschmecker som lærer vil man heller aldri lære seg hva som er riktig. Dessverre ser man jo på dagens lærerstudenter at nivået neppe kommer til å bli noe høyere med det første. God gammeldags disiplin, tvang til lære istedet for «ansvar for egen læring» er det eneste som kan få neste generasjon på fote. Å gi ansvar til en elev på ungdomsskolen er som å indirekte ødelegge livet til han/henne, «ansvar for egen læring» er et konsept som er nødt til å gå gale.

Skolen er det sviktende leddet i dette tapet. Barn blir forvirret når de skal lære seg når det er riktig å dele ord. Å hoppe fra engelsk til norsk fra time til time kan være forstyrrende for en unge. Likeledes blir det feil om man feillærer engelsk for å få bukt med orddelingen i det norske språket, det vil være ødeleggende for eleven om han/henne noensinne skal få bruk for språket i en formell sammenheng, jeg tror de fleste her skjønner hvor viktig det er å lære seg engelsk i dagens samfunn. Her bør det feilsøkes etter løsninger som kan lære barn å skille mellom bruksområdene av orddeling, for jeg vil si med 90% sikkerhet at dette er hovedårsaken.

Skal man anbefale noe så tviler jeg på en ordbok er til noen hjelp. Nytten av å pugge en ordbok er mindre enn å pugge rettskriving. Derfor presenterer jeg den eneste boken som er nødvendig for alle søppelnerder og andre som føler seg mindre begavet når det gjelder å skrive korrekt: Finn-Erik Vinjes Skriveregler er en bok som er gjennomgått og godkjent av Norsk språkråd. Finn-Erik Vinje er en av Norges mest annerkjente språkforskere. Denne boken tar for seg all tegnsetting og rettskrivingsregler man kan komme til å trenge, og er myntet på studenter såvel som lærere, typografer, journalister, sekretærer etc.
Sist endret av Cadex; 15. desember 2004 kl. 21:07.
Jada jada. Om du hadde lært deg kommasetting og ikke frekvent trykker på enter-tasten din (jeg skjønner ikke noe av det de skriver, det blir så mange missforståelser. huff huff, jeg må nok lage en tråd) kunne jeg vel kanskje tatt deg seriøst. Jeg syns det er hysterisk morsomt at du klager over tegnsetning i din egen post, når du skriver som en gris selv. niigu har visst allerede påpekt dette, han er flink, men dette må nok bankes inn.

Jeg syns din idè om å ikke la folk med skrivevansker få poste noe her på forumet. Nei vet, der var jeg visst ironisk, og det må presiseres. Den idèen sugde.

Nå orker jeg ikke skrive mer, siden jeg må lese til engelsktentamen i morgen, men helt til slutt har jeg et par ting på hjertet. Hvem faen tror du at du er? Om det nå skulle være nødvendighet for å skjerpe inn på brukeres norskkunnskaper så er jeg sikker på at en av våre adminstratører vil ta hånd om dette. Med andre ord, for å sitere Carlo som forlot vårt fora for en god stund siden, "HOLD KJEFT DA, JÆÆÆVLA SUCKUP!!".

niigu: jeg vil gjerne grille! harrharr <3

edit: "ska se om jeg for gjort noe med mitt misbruk" altså, her blir jeg helt forvirret. Jeg beklager, snakker du om musikkstilen ska?
Orddeling er et sant helvete. Jeg forstår utmerket godt hva som står der, rett og slett fordi jeg ikke er i noe ignorant-modus som gjør at jeg nekter å forstå det. Nå skal jeg ikke skryte på meg gode norskkunnskaper, men jeg blir nesten bekymret når jeg ser hva enkelte presterer å skrive.
Orddeling gjør hverdagen veldig sur. Er ikke greit å kjøre t-bane i Oslo når en er imot orddeling. Reklameplakatene er fulle av idiotfeil.

Stave- og grammatikktesting før en kan melde seg inn i et forum hadde vært tingen.
Waffel: meitemark (crew) ba meg skrive en tråd om orddelingsfeil.

Og les igjennom posten igjen før du anklager meg for å ikke la folk med skrivevansker poste på nFF.
Sist endret av zpn*; 15. desember 2004 kl. 21:21.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Tror ikke jeg gjorde dette klart i min tidligere post, men det jeg vil fram til er at det har veldig lite for seg å be folk skjerpe seg her på forumet. Dette er et nasjonalt problem, som dun påpeker ser man det utendørs på plakater og i aviser til daglig.
http://folk.uio.no/tfredvik/amo/jpg/koke_boeker.jpg

Er forøvrig også enig med Waffel med at det er unødvendig å kvine. Her på forumet er det nulltolleranse for sms-språk og annet møl som virkelig gjør tekster uleselige. Klarer du ikke skjønne hva folk mener fordi de deler ord er det du som trenger litt opplæring.

Når ble mongeland crew? (Når det fryser i helvete)
Sist endret av Cadex; 15. desember 2004 kl. 21:25.
Opprinnelig postet av Zpawn
Waffel: mongeland (crew) ba meg skrive en tråd om orddelingsfeil.
Vis hele sitatet...
mongeland != crew. Forøvrig, det er gøy å se folk krangle om gramatikk på internett. Ikke slit dere ut nå gutter, dette er tunge saker.
ZpawN: du, tror du bør skaffe deg briller. det var da vitterlig jeg som ba deg skrive det.
Når ble mats crew?

edit: både ivioyner og meitemark kom meg langt i forveien

Uansett burde du vel kanskje presisere dette om det er tilfelle?
Haha, feil feil feil!
Meitemark synes det var en god idë å skrive en tråd om dette ettersom orddelingsfeil var blitt et rimelig utbredt problem.
Det var snakk om mongeland og noe jobbegreier på IRC istad, suste helt vekk.

Nei dette var fryktelig flaut, jeg bøyer meg i støvet og pisker meg med TP-kabelen.
Sist endret av zpn*; 15. desember 2004 kl. 21:24.
Tenk om en jente tilfeldigvis skulle passert innom her IvIoyner?

edit: hehe,
Opprinnelig postet av IvIoyner
Ikke slit dere ut nå gutter, dette er tunge saker.
Vis hele sitatet...
Sist endret av PetterSmart; 15. desember 2004 kl. 21:25.
Opprinnelig postet av PetterSmart
Tenk om en jente tilfeldighvis skulle passert innom her IvI?
Vis hele sitatet...
Denne månedens "hæ?"-pris går herved til deg.
Opprinnelig postet av Waffel
Når ble mats crew?

edit: både ivioyner og meitemark kom meg langt i forveien

Uansett burde du vel kanskje presisere dette om det er tilfelle?
Vis hele sitatet...
Beklager så meget, det var meitemark jeg mente.
w0rd..

Hver eneste dag er det skumle feil i postene til folk.
Jeg har lyst å nevne en ting som plager meg veldig mye. Det er at folk kan skrive poster uten store bokstaver. Ikke i navn engang. Det er kanskje noe folk burde tenke mer på. Ser mye bedre ut når man skriver litt systematisk.
Tror dere har for lite å gjøre
Neida, men skrivefeil og orddelingsfeil vil det alltid komme på et forum som er såpass stort som dette. Man kan ikke begynne å kreve at folk tar skrivekurs for å kunne henge på et forum.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Skrive-sperre, ny-norsk, fiske-kaker osv. blir også feil hvis du er interessert i å skrive korrekt norsk. Man bruker bindestrek til å binde forkortelser og ord (f.eks. sms-språk) eller utenlandske ord og norske ord (f.eks. gamer-tendenser). Er sikkert mange andre regler for dette også, men kommer ikke på noe mer nå.
Meget bra Zpawn! :-)
En liten ting jeg lurer på, er hvorfor mange dytter inn et space-trykk før dem slenger på spørsmålstegnet i slutten av en spørrende setning. F.eks. "Hvorfor er jorda rund ?". Noen som har en forklaring på dette?
Opprinnelig postet av P4un
Regelen er vel den at fremmedord sammensatt med et vanlig ord skal bindes sammen med en strek som populært er kalt en bindestrek.

Og når man først klager: Hvorfor kan ikke folk lære seg å lage ordentlige navn på tråder?

Annen ordbok (online): http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi
Vis hele sitatet...
Fremmedord og "vanlige" ord skal jammen meg skrives i ett ord. Bindestrek-abuse er minst like irriterende som orddeling. Som du ser skrev jeg Bindestrek-abuse med bindestrek fordi det er et ord fra et annet språk satt sammen med et ord fra det norske språk, og da skal man bruke bindestrek. Det samme gjelder for forkortelser og norske ord.

Trådstarter har forresten noen kommafeil og glemmer å ordne skrivingen sin i avsnitt.
Opprinnelig postet av Kakcoo
Skrive-sperre, ny-norsk, fiske-kaker osv. blir også feil hvis du er interessert i å skrive korrekt norsk. Man bruker bindestrek til å binde forkortelser og ord (f.eks. sms-språk) eller utenlandske ord og norske ord (f.eks. gamer-tendenser). Er sikkert mange andre regler for dette også, men kommer ikke på noe mer nå.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle fremheve at jeg faktisk klarte å skrive skrivesperre i ett ord.
Opprinnelig postet av q_Werty

Trådstarter har forresten noen kommafeil og glemmer å ordne skrivingen sin i avsnitt.
Vis hele sitatet...
Done!
Egentlig ikke, spør du meg. Avsnittene er litt rare, ettersom du er altfor glad i enter-tasten din.
Opprinnelig postet av q_Werty
Fremmedord og "vanlige" ord skal jammen meg skrives i ett ord. Bindestrek-abuse er minst like irriterende som orddeling. Som du ser skrev jeg Bindestrek-abuse med bindestrek fordi det er et ord fra et annet språk satt sammen med et ord fra det norske språk, og da skal man bruke bindestrek. Det samme gjelder for forkortelser og norske ord.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, jeg regnet utenlandske ord som fremmedord.
Beklager og si det, men det er slik språk utviklerer seg. Både skriftlig og muntlig. Ta en muntlig "feil" som jeg iriterer meg noe grenseløst over, folk (bergenserer) finne på og blande inn en s-lyd i ord som kino, hvor u hellvette får de den feilen fra!!, men saken er at det er lettere og si "sjino" en kino. De samme gjelder gramatikk. Dette vet alle som har følgt med i norsktimene på VGS. (kansje ikke samme konklusjon, men fremdeles)
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg kan ikke være mer enig i hva du sier. Ordeling og feilstaving er utrolig irriterende, men jeg skal ikke åpne kjeften for høyt siden jeg er utrolig dårlig i begge deler og går til tider på irc under kodeord "ord delings djevelen".

Men ja, skriftspråket er under forfall. Det muntlige språket er vel heller under utvikling. Selv om jeg også synes alle folk som sier sjino istedet for kino burde ta seg en tur til logoped.
Skriveleifer er en bitch, men kan være vittig på gaten og slikt.

http://lynzh.info/img/pissa.jpg
Opprinnelig postet av Zpawn

”skurre lyd i høytallerne når maskinen jobber” – skurrelyd i høytalerne.

Har jeg skrivefeil i denne posten så skal jeg piske meg selv med en TP-kabel, et slag for hver feil.

Men for all del, er ikke mønsterelev i norsk selv, jeg kan inrømme at jeg brukte lang tid på å sjekke for skrivefeil i posten min tidligere i dag.
Vis hele sitatet...
Du mener vel "innrømme", "høyttalerne" og "ett"?

Iverksett pisking. :-]
Som ein kommentar til den første posten: 1: Nynorsk er ikkje noko dialekt. Det er jamstilt med bokmål i Noreg, og 18 % nyttar det som hovudmål i skulen. 2: "Halvavsnitt" som du så flittig nyttar skal ikkje eksistera i det norske språket. Skriv ut linja, og hopp over ei linje når eit nytt avsnitt tek til.
En ting som lenge har irritert meg er et ord jeg ser brukt feil igjen og igjen over alt. Å synes, av en eller annen grunn føler folk for å skrive "jeg syntes" hele tiden. Eks: "Jeg syntes dette er en dum tråd", syntes du det var en dum tråd i går eller i forige uke? Nei, du syns det er dum tråd nå, og skriver derfor setningen i presens. Altså; "Jeg syn(e)s dette er en dum tråd".

Å synes, syn(e)s, syntes, syntes

Jeg skriver ikke perfekt selv, men jeg måtte bare få litt utspill for min frustrasjon. Det er jo egentlig ingen grov feil, og jeg har ingen problemer med å forstå meningen i setningen. Men noen samler på frimerker, andre samler på tilfeller av simple verb bøyd feil

En annen ting jeg ser mange misser på er "hvis", sett mange som skriver "viss" eller "vist". Den siste er helt klart mest irriterende. Tror jeg har en slags fetisj mot teite t'er i ord.

Og når vi først er i gang, PC'en, PCen eller PC-en. T'en, ten, eller t-en?

Sånn generelt sett så syns jeg at man kan holde pirk på gramatikk for seg selv. Selv om trådstarter skal være spessielt påpasselig med sitt eget språk når han kritiserer andre, trenger man ikke flame han. Jeg hadde absolutt ingen problemer med å skjønne hva han skrev. (Eneste jeg la merke til var den harde og brutale gruppevoldtekten av entertasten.)

Det viktigste språklig sett på et forum som nFF, hvor man innimellom skriver lange og litt saklige poster er, som nevnt tidligere, å bruke avsnitt og å prøve å skrive litt konsist og fengende. Kjedelig å bruke 20 minutter på å skrive en post ingen orker å lese.
Syns nå ikke at SMS-språk er noe særlig problem på nFF jeg. Orddelingsfeil finner man masse av, jeg har faktisk blitt bedre i orddeling etter at jeg startet å poste på nFF på grunn av alt peset med å skrive riktig.

Jeg har en tendens til å la være å bruke stor bokstav i poster, noe som jeg ikke ser som noe stort problem selv. Akkurat dette med stor bokstav er ikke noe som irriterer meg, men jeg forstår at det kan være en plage for andre.

At man ikke skal få lov til å poste fordi man har problemer med å uttrykke det man mener syns jeg blir å dra det litt langt. Kommer så klart ann på i hvilken grad, men alle har da yttringsfrihet?

Noen ganger går det litt fort i svingene, har selv opplevd at jeg har funnet noe jeg vil svare på eller vet svaret på og ikke klarer å vente. Om det er en gyldig unnskyldning sier jeg ikke, men forstår at det skjer.

Generelt syns jeg ikke det er store problemer vi erfarer med skriveleifer og orddelingsfeil, men det kan helt klart bli bedre!
Opprinnelig postet av Martin
Du mener vel "innrømme", "høyttalerne" og "ett"?

Iverksett pisking. :-]
Vis hele sitatet...
Pisking done!.
Jeg må jo også nevne at det har vært flere poster som dette på nFF før uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig. Jeg tror grunnen til dette er at de som skriver mye feil skjelden tar en tur innom disse postene, og de som gjør det tar det ikke noe særlig innover seg.

Så vi er nok for alltid dømt til et forum med masse skrivefeil.

Jeg har forresten endra signaturen min
Opprinnelig postet av q_Werty
Jeg må jo også nevne at det har vært flere poster som dette på nFF før uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig. Jeg tror grunnen til dette er at de som skriver mye feil skjelden tar en tur innom disse postene, og de som gjør det tar det ikke noe særlig innover seg.

Så vi er nok for alltid dømt til et forum med masse skrivefeil.

Jeg har forresten endra signaturen min
Vis hele sitatet...
joiner deg.
Jeg er så lei av skriveleifer! Jeg selv er en perfektsjonist uten like, skriver alltid slik jeg ville skrivd på en norsk-stil....bare med litt Skjetve-dialekt!
Opprinnelig postet av Viva la Opium
Jeg er så lei av skriveleifer! Jeg selv er en perfektsjonist uten like, skriver alltid slik jeg ville skrivd på en norsk-stil....bare med litt Skjetve-dialekt!
Vis hele sitatet...
skrivd = skrevet.*
Dette blir for dumt.

Det burde være sett på som en selvfølge at folk skriver korrekt engelsk, bokmål eller nynorsk.
Burde ikke være noe problem.
At dette skulle bli satt på dagsorden ser jeg ikke nødvendigheten i.
Medlemmene skriver ikke alltid disse postene med størst mulig motivasjon, da ser man gjerne bort ifra "skriveleifer". At man skal henge seg opp i småting er svært uheldig for seriøsiteten ved dette forumet.

Derimot caset med elendige topicer er et samfunnsproblem, dette skaper hodebry, urealistiske "viewscounts" og irritasjon.
Men dette er jo videre forkalrt i en annen tråd:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=38681
Sist endret av Chubby; 16. desember 2004 kl. 12:05.
Burde du ikke lære deg grammatikk før du begynner å kaste steiner, Zpawn? Det ser ut som om du har mata all teksten inn i en komma-randomiserer, for du følger ikke alle normene.

Er nynorsk en dialekt?

Og bør du slutte å bruke din språklige uttrykksevne, som ligger rett over middels, til noe annet enn å hevde deg overfor folk som ikke besitter samme evne?

Jeg hater orddelingsfeil, men jeg innser i det minste at det skyldes at jeg er en pertentlig særing.
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Burde du ikke lære deg grammatikk før du begynner å kaste steiner, Zpawn? Det ser ut som om du har mata all teksten inn i en komma-randomiserer, for du følger ikke alle normene.

Er nynorsk en dialekt?

Og bør du slutte å bruke din språklige uttrykksevne, som ligger rett over middels, til noe annet enn å hevde deg overfor folk som ikke besitter samme evne?

Jeg hater orddelingsfeil, men jeg innser i det minste at det skyldes at jeg er en pertentlig særing.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg innrømmer at jeg har problem med komma, avsnitt også faktisk, dette kan forsåvidt noen andre lage en annen tråd om men det er faktisk orddeling som er selve poenget her, og jeg kan sterkt si at posten ikke inneholder orddelingsfeil.
Lagde tråden fordi jeg irriterte meg over tittelen på div. tråder
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Er nynorsk en dialekt?
Vis hele sitatet...
Nynorsk er ikke en dialekt, men sånn som jeg har skjønt det, så er det lov å skrive det her på forumet. Jeg har i alle fall absolutt ingenting i mot å lese nynorsk her på nFF.