Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6296
Nå har jeg sett mye her inne og søkt. Jeg finner mye om hvordan man skyter men ikke så mye om hvor.. Jeg lurer på hvordan er det å skyte i pulsåre? Og hva er risikoen? Gjør det mer vondt å skyte på underarmen?
Ikke gjør det! da går det rett i hjertet på noen få sekunder å kan føre til dødelig blodpropp. Skal du absolutt skyte så gjør det i de mindre årene der huden er tynn som f.eks i armen bak albuen eller i ankelen.
Trådstarter
29 1
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ikke gjør det! da går det rett i hjertet på noen få sekunder å kan føre til dødelig blodpropp. Skal du absolutt skyte så gjør det i de mindre årene der huden er tynn som f.eks i armen bak albuen eller i ankelen.
Vis hele sitatet...
Har brukt opp de årene bak albuen. Er det seriøst?
Ja, du kan også risikere at pulsåra sprekker når du punkterer den. Da blør du ihjæl. Er hardt trykk i de årene.
Du skyter bare én gang arterielt. Enten kommer du til å få vanvittige smerter i fingrene dine når guffa trenger helt ut i kapilærårene, og over i venene som frakter blodet videre opp til hjertet, som så tar det venøst (som når du stikker i ei vene, altså årene du har brukt opp..) til reseptorene i hjernen.

Eller alternativ 2.. Du blir så rusa at du greier ikke stase igjen innstikkstedet og ender opp med støtblødende arteriell blødning over vegger og tak. Det er en grunn til at pasienter som har vært til angiografi og pci av hjertet må ligge flatt og til observasjon 4 timer etter!

Stikk aldri i ei åre som pulserer. Hold deg til venøs administrering av det du måtte skyte!
Sist endret av Onkel Leif; 20. januar 2015 kl. 09:29.
Trådstarter
29 1
Kan du forklare litt mer og enklere?
Sitat av marley95 Vis innlegg
Kan du forklare litt mer og enklere?
Vis hele sitatet...
Er det noe å lure på? Du kan daue iløpet av sekunder. Drit i det.
Trådstarter
29 1
]

[quote=A-tillah;3202673]Er det noe å lure på? Du kan daue iløpet av sekunder. Drit i det.[/QUOT

Har ikke tenkt til det.. var veldig skeptisk men litt desperat etter å finne en åre.. Har du noen gang drevet med sprøyter i det hele tatt? Fikk tips om å sette på hånda mellom langfingeren og ringfingeren. Ble visst ikke arr heller
Det gjør litt mer vondt å sette i hånden. da setter du nåla i en av de tydlige blodårene på oversiden av håndbaken. Sikt deg inn på en lan og tydelig blodåre uten Y krysning til andre blodårer. I ambulansetjenesten settes det ofte IV og medikament her. Du bruker veldig fort opp disse blodårene og, samt at det synes ganske godt. Alternativt er å sette i foten, på oversiden av forsålen.
Det du ALDRI må gjøre er å sette i en pulsåre, her er det et veldig høyt trykk og det er mulig å blø tom på minutter. Du mister og bevisstheten ganske fort pga blodtrykksfallet. Hovedpulsåren i armen antar jeg du vet hvor er. Om ikke så bruk google. Skal du forøvrig ikke høre på gode råd og bare prøve likevel å sette nåla i en pulserende blodåre, så gjør det på et rom som er lett å vaske ned etter deg. Du blir jo ikke der for å hjelpe til, men en kan da være snill med de pårørende.
Har klart og treffe pulsåren i armen 2 ganger, i starten av min sprøyte karriere. Og det er absolutt ikke noe behagelig. Den følelsen du får i armen når den sovner. Prikking. Gang det med 100x.
Trådstarter
29 1
Sitat av Don P Vis innlegg
Det gjør litt mer vondt å sette i hånden. da setter du nåla i en av de tydlige blodårene på oversiden av håndbaken. Sikt deg inn på en lan og tydelig blodåre uten Y krysning til andre blodårer. I ambulansetjenesten settes det ofte IV og medikament her. Du bruker veldig fort opp disse blodårene og, samt at det synes ganske godt. Alternativt er å sette i foten, på oversiden av forsålen.
Det du ALDRI må gjøre er å sette i en pulsåre, her er det et veldig høyt trykk og det er mulig å blø tom på minutter. Du mister og bevisstheten ganske fort pga blodtrykksfallet. Hovedpulsåren i armen antar jeg du vet hvor er. Om ikke så bruk google. Skal du forøvrig ikke høre på gode råd og bare prøve likevel å sette nåla i en pulserende blodåre, så gjør det på et rom som er lett å vaske ned etter deg. Du blir jo ikke der for å hjelpe til, men en kan da være snill med de pårørende.
Vis hele sitatet...

Jeg hadde aldri turt å skyte i pulsåra, jeg er ikke ute etter å ta livet mitt heller, synes du var ganske drøy på ord her .
Sitat av marley95 Vis innlegg
Jeg hadde aldri turt å skyte i pulsåra, jeg er ikke ute etter å ta livet mitt heller, synes du var ganske drøy på ord her .
Vis hele sitatet...
Så ikke tull med sprøyter da vel, siden du ikke er ute etter å ta livet ditt. Sprøyter er bare helvette.
Sitat av marley95 Vis innlegg
Kan du forklare litt mer og enklere?
Vis hele sitatet...
Skal forsøke å forklare enklere.

Når du skyter i ei pulsåre så skyter du i en arterie. Arterier frakter oksygenrikt blod vekk fra hjertet og ut i kroppen. Dette blodet kommer til slutt helt ut i kapillærårene som er tynne som hårstrå, der går det etterhvert oksygenfattige blodet via kapillærårene til venene dine.



Venene frakter oksygenfattig blod til hjertet, som (via det lille kretsløpet) pumper det ut i lungene så det igjen kan mettes med oksygenet kroppen trenger. Fra lungene pumpes blodet via hjertet og ut i det store kretsløpet, som frakter det blant annet til hjernen. Nå har det du skyter blitt fortynna så mange ganger at det passerer blod-hjerne barrieren og kan binde seg til reseptorene stoffet virker på.

http://maritacathrine.wikispaces.com/file/view/s_nyaste_kretslopp.gif/179531369/330x240/s_nyaste_kretslopp.gif

Når du injiserer noe arterielt i en av ekstremitetene dine, det være seg arm eller fot, vil det gjøre vondt når blodet går over til venene i kapillærårene fordi det ikke er tynna nok ut. Noen som kan fysiologi på molekylnivå kan sikkert forklare dette bedre.

Poenget er at på grunn av omveien blodet går tar det både lengere tid før det man skyter virker på reseptorene, i tillegg så gjør det vondt pga kapillærene, enn om man skyter det i ei vene.

Det andre poenget mitt har allerede blitt nevnt av flere etter meg. Det er høyt trykk i arteriene og en blør mye dersom det ikke komprimeres godt nok etterpå. I tillegg er det støtblødninger så det vil ikke bare renne friskt som når man skjærer seg i fingeren, det vil pumpe ut.

Forestill deg så at rusen slår deg ut og du ikke prioriterer å komprimere blødningen.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ikke gjør det! da går det rett i hjertet på noen få sekunder å kan føre til dødelig blodpropp. Skal du absolutt skyte så gjør det i de mindre årene der huden er tynn som f.eks i armen bak albuen eller i ankelen.
Vis hele sitatet...
Arterier går fra hjertet og ut til vevet, det er vener som går til hjertet..Er derfor man gir medisiner venøst, fordi man det da går til hjertet og fordeler seg utover.. Og selv om det er høyt trykk i arteriene er det ikke sånn at man spøyter ned hele rommet i blod og dauer av det. Det blir tatt arteriell blodgass på sykehus i hytt og pine, da bruker man en spøyte og tar ut blod fra arteriene i armen, og så legger man press på det i 5 min, så er det koagulert og man kan ta på en liten plasterlapp. Det er jævlig vondt, komplett idiotisk og unødvendig, men å påstå at man dauer på flekken blir for dumt.
Ville ikke anbefalt å skyte i hånden vertfall.
Har brukt opp alle årene der sjøl, både oversiden av hånden,
innsiden av håndflaten, og fingrene. Og det angrer jeg kjempemye på den dag idag!
Fikk en liten blodpropp i lillefingeren engang, og føler at jeg har slitt med dårlig blodtilførsel siden
(aldri fått det bekreftet av lege though) som gjør at jeg avogtil kan bli litt nummen i fingrene, spesielt to stk.
Pluss at har fått superkomplekser for hendene mine, ikke pga arr, for det har jeg heldigvis klart å slippe unna,
men siden man nesten ikke kan skimte en eneste blodåre i de.
Og det ser liksom ikke helt normalt ut.
Så om du kan unngå det, ikke skyt i hånden.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Arterier går fra hjertet og ut til vevet, det er vener som går til hjertet..Er derfor man gir medisiner venøst, fordi man det da går til hjertet og fordeler seg utover.. Og selv om det er høyt trykk i arteriene er det ikke sånn at man spøyter ned hele rommet i blod og dauer av det. Det blir tatt arteriell blodgass på sykehus i hytt og pine, da bruker man en spøyte og tar ut blod fra arteriene i armen, og så legger man press på det i 5 min, så er det koagulert og man kan ta på en liten plasterlapp. Det er jævlig vondt, komplett idiotisk og unødvendig, men å påstå at man dauer på flekken blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Vel alle inngrep på arterier så er en av av farene at du får en rivning i åren. På grunn av den mengden blod som strømmer gjennom arterien er det fullt mulig å blø ut etter kort tid. Er en da i tillegg påvirket av rus i slik grad at en mister kontroll og dermed ikke får stoppet blødningen kan en dø. Et Worst Case Scenario vil da være at pasienten dør. Når en tar en risikovurdering må en ta utgangspunkt i Worst Case Scenario og så sette inn tiltak for å minske risikoen. Her vil det være kompetent personell, mulighet for øyeblikkelig hjelp og en tilstandsvurdering av pasienten. Dette har du på et sykehus eller legekontor når du tar en arterisk blodprøve elller blodgass test. Du har det ikke på et offentlig toalett eller i en kjeller. Derfor blir vurderingen at en ikke setter en sprøyte i arterien, på grunn av risikoen for død. For at TS skulle ta hintet så baserte jeg svaret mitt på verst tenkelig tilfelle.
Årene på oversiden av hånda går fint etter min erfaring, men de varer ikke lenge. 20 skudd var nok til at en jeg hadde der er ubrukelig. Jeg vet godt hvordan du har det, men consider this: om et år er du helt tom for årer, og om du skal på sykehus vil de få et rent helvette med å gi deg noe IV, om de greier det i det hele tatt. Gå over til metadon eller sub, så kan årene heales og du kan bruke av og til. Slik du holder på nå vil du kanskje aldri få setti deg et IV skudd igjen.
Sist endret av bloodshotEyes; 21. januar 2015 kl. 09:25.