Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 21496
hei jeg lurte på om det er lov for politifolk å ha piercing eller tattoveringer, og hvis det er lovelig hva mener dere om dette?
Hva er problemet med det? Det må kunne gå an å ha et privatliv selvom man er politi?
hva skal man mene om det? tatoveringer er ikke forbeholdt folk som ikke er politi...
Bare noe jeg og pappa diskuterte, han mente at det ikke var lovelig for politi skulle være nøytrale
Hva med sykepleiere og piercing/tatoveringer? Er det ok?
Jeg er for at folk kan gjøre det de vil, det eneste jeg klarer å tenke på skal være et mot argument kan være at flk kan dra i pieringene og du kan få vondt å bli hemmet av det. Jeg var sikker på at det var lov men pappa har et syn på tattoveringer som hører hjemme på 50tallet
Sitat av Teigen Vis innlegg
Hva med sykepleiere og piercing/tatoveringer? Er det ok?
Vis hele sitatet...
Piercing har med hygieneregler å gjøre, blir litt annerledes i helsevesenet.
Spurte selv sjefen om å få ta piercing i øyenbrynet, men fikk avslag, enda jeg jobbet på en psykeriatrisk avdeling der vi gikk i privattøy.

Tatoveringer var helt ok.
Kjenner jeg blir sikkelig irritert når folk dømmer andre på grunn av utsende. Før da jeg hadde hanekam var det mange steder som jeg ikke fikk lov til å være uten at folk hele tiden sendte meg stygge blikk. Enekelte steder ble jeg til og med kastet ut fra
Har aldri tenkt på det før, men når du nevner det har jeg fremdeles til gode å se en politimann med piercing. Tatovering kan jeg ikke si å ha sett heller, men nå har politiuniformen en tendens til å være meget kroppsdekkende så med mindre de har tatoveringen i ansiktet eller på hendene under håndleddet så blir det fort vanskelig å se dem.
Trpr olle det er ulovlig. Men som i de fleste andre serviceyrker ønskes det jo at slike ting ikke er synlig i f.eks ansikt og på hender. Hva en politimann har tattovert på rumpen er vel ikke noen andres sak.
Sitat av potamotrygon Vis innlegg
Kjenner jeg blir sikkelig irritert når folk dømmer andre på grunn av utsende. Før da jeg hadde hanekam var det mange steder som jeg ikke fikk lov til å være uten at folk hele tiden sendte meg stygge blikk. Enekelte steder ble jeg til og med kastet ut fra
Vis hele sitatet...
Dude. Uansett hva du sier så er hanekam et stort skrik om oppmerksomhet, i tilegg til at det er forferdelig stygt.
Selvfølgelig blir man dømt etter det. På samme måte som folk hadde dømt deg om du hadde kommet i naziuniform i kirka.
Alle dømmer alle.


For å svare på TS sitt spm så tror jeg hverken tattoo eller piercing er ulovelig, å lenge den ikke er synelig i noen av uniformene til politiet.

Du får pierce lillekaren, så er du på den sikre siden.
Tatoeringer er lov i politiet, MEN det er rutiner ved ulike distrikt og dekke til tatoeringene som en del av uniformsreglementet. Så kommer det jo også litt an på hva man har tatoert på kroppen. Dersom man har tatoert et svært hakekors på ryggtavla, tar det seg fint lite ut som politimann-både i tjeneste og fritid.
Sitat av reklame Vis innlegg
Tatoeringer er lov i politiet, MEN det er rutiner ved ulike distrikt og dekke til tatoeringene som en del av uniformsreglementet. Så kommer det jo også litt an på hva man har tatoert på kroppen. Dersom man har tatoert et svært hakekors på ryggtavla, tar det seg fint lite ut som politimann-både i tjeneste og fritid.
Vis hele sitatet...
Apropos, og for å stjele tråden litt, sånn off topic.

Er det faktis lovlig pr norsk lov å f.eks tatovere et stort hakekors over ryggtavla?
Sitat av Rippler Vis innlegg
Apropos, og for å stjele tråden litt, sånn off topic.

Er det faktis lovlig pr norsk lov å f.eks tatovere et stort hakekors over ryggtavla?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke forbudt, men du får nok en god del spørsmål så fort noen ser det.
Du skal være temmelig dedikert for å gå såpass drastisk til verks da, jeg trur og håper at det er ytterst få av disse i politiet. Yrket sikkert tiltrekker seg mange maktsjuke personer, får bare håpe at sånt blir oppdaga før de er ute på gata i uniform.
mange som har det,også i statene
Det er helt sikkert lovling, og det synes jeg er bra.
En annen ting er jo hvis han har tatovert ett eller annet støtende på seg man vil jo ikke akkuratt
bli arrestert av en politimann med hakekors i panna
Sist endret av Klokkemaster; 26. november 2011 kl. 08:52.
Politi har lov til å ta tatoveringer, det spørs bare på motivet og om det er synelig i tjeneste tid. Som sagt skal politi være nøytral så et stort kors på halsen går ikke. Men feks et kors på overarmen går fint. Om en politimann har et hakekors på ryggen er vel urelevant, det er faktisk lov i norge.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Politi har lov til å ta tatoveringer, det spørs bare på motivet og om det er synelig i tjeneste tid. Som sagt skal politi være nøytral så et stort kors på halsen går ikke. Men feks et kors på overarmen går fint. Om en politimann har et hakekors på ryggen er vel urelevant, det er faktisk lov i norge.
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig. Hva om naboen din er politimann, har et hakekors på ryggen, går med bar overkropp og slår plen sin. En politimann er jo en politimann uavhengig om han er i tjeneste eller ikke.
Etter det jeg har hørt, kan man ha tatovering, men hvis den blir sett på som støtende/ikkenøytral må den tildekkes.
Har sjøl sett politimann som har gått med en tatovering med navnet på kona på hånda.

(note: tildekkes under tjeneste)
Tenk om han her søker jobb som politimann http://www.youtube.com/watch?v=9mIBKifOOQQ får jobben, og kommer en måned senere, uten sminke. Hadde likt å sett ansiktene på politistasjonen da
Sitat av jalig Vis innlegg
Dude. Uansett hva du sier så er hanekam et stort skrik om oppmerksomhet, i tilegg til at det er forferdelig stygt.
Selvfølgelig blir man dømt etter det. På samme måte som folk hadde dømt deg om du hadde kommet i naziuniform i kirka.
Alle dømmer alle.


For å svare på TS sitt spm så tror jeg hverken tattoo eller piercing er ulovelig, å lenge den ikke er synelig i noen av uniformene til politiet.

Du får pierce lillekaren, så er du på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
funker nok dårlig for meg å tattovere lillekaren for jeg er en jente :P
Sitat av Teigen Vis innlegg
Hva er problemet med det? Det må kunne gå an å ha et privatliv selvom man er politi?
Vis hele sitatet...
Haha, vert borti en eneste politibetjent som har et privatliv? Denne jobben er det de lever for. Etter pensjon blir de sure gamle grinebitere som fortsatt trur de er i tjeneste.
Sitat av magic molecules Vis innlegg
Denne jobben er det de lever for. Etter pensjon blir de sure gamle grinebitere som fortsatt trur de er i tjeneste.
Vis hele sitatet...
Festlig påstand.

Hvor "lov" dette skal være eller ikke, kan jo diskuteres. Jeg personlig hadde reagert, hadde jeg møtt en politimann med 10 piercinger i ansiktet..
Sist endret av ClaesGreve; 27. november 2011 kl. 01:47.
Jeg mener å ha hørt at iallefall ambulansepersonell osv ikke får ha tatoveringer pga at pasienten ikke skal få noen form for tanker om dem iform av miljø, osv.. Man skal liksom se så nøytral og "snill" ut. (Se for deg en fyr i ambulansedrakt med et stort hakekors / masse tribals liksom, den gamle dama med ryggproblemer hadde vel blitt pissredd..)

Vet ikke om dette har noe med politieto g gjøre osv, men det har vel noe med det samme å gjøre..
aner ikke å har selv ikke noe imot hverken tattiser eller pircinger men vill regne med at de har lov å ha tattiser men de må kunne skjules altså ikke en svær traibel i trynet

pircinger man man jo ta ut når man er på jobb så regner ikke med at dette er noe problem

menn vill vell tro at de fleste politidistrikter vill prøve å holde politiet sån passe nøytrale med mindre du jobber med spaning eller undercover å du vill dra fordel av det
Har selv vært borte i en politimann som hadde mesteparten av underarmene tatovert, og gjorde ikke noe forsøk på å skjule det. Husker dog ikke hva motivet var, men jeg hadde nok bitt meg merke i det om det sa noe om hans politiske eller religiøse ståsted. Tatovering er jo forholdsvis nøytrale, med mindre man (som flere har nevnt) tatoverer et hakekors eller lignende. Det samme gjelder piercinger.
Trodde virkelig folk hadde kommet lenger enn å fortsatt tenke "Makan til idiot, han skyter heroin og stjeler vaskemaskiner" kun fordi en person har litt blekk under huden.

Homofili og onanering er vanlig per dags dato, da synes jeg virkelig at en tatovering ikke burde gjøre noe skade.
Gaaaaaad.
Politi har lov til å ha tatoveringer, men disse skal ikke synes når uniformen er på. Dvs at alt i nakke/ansikt regionen er forbudt. Piercinger skal tas ut hvis de er i ansiktet, og øreringer bør av egensikkerhet være "tette" inntil øret.
Fra uniformsreglementet anno mai 07

Hårbånd, sløyfer o l er ikke tillatt. Halssmykker skal bæres skjult. Pynt festet til kroppen må ikke bæres synlig. Ørepynt med liten diameter, som slutter tett til øret, kan nyttes.
Vis hele sitatet...
Tatoveringer nevnes ikke, og er nok en skjønnsmessig vurdering av det som er synlig ved bruk av uniform (nakke, ansikt, hode, armer, hender)
Så en politikvinne på tv'n som ble intervjuet, og hadde en ring i øyenbrynet som var svært synlig.
Hun var også en viktig politikvinne, vet ikke hvor høyt oppe i systemet hun var, men så ganske viktig ut.
Er det ikke sånn at det ikke er lov å ha piercing eller synlige tatovering når du jobber som politi? Altså for eksempel tatovering i ansiktet
Det er lov.

Bror til en kamerat av meg er politi, og han har vel 3-4 tatoveringer så vidt jeg vet.
Er selv ansatt i staten, uniformert. Er ganske sikker på at politiet har de samme reglene ang tatoveringer som oss. Støtende tatoveringer er ikke lov, støtende i dette tilfellet gjelder da plassering og motiv.

Egentlig en ganske håpløs regel å etterleve, da hva som er støtende er meget subjektivt. Hakekors i panna sier seg selv, men hvor mange har det i dagens samfunn, og i tillegg vil bli politi har det.

Selv har jeg synlige tatoveringer på begge armene og en hånd. Flere "sivile" som har fortalt meg hvor glad de er for at jeg ikke er sønnen deres. Samtidig er det flere som har tatt kontakt og vil se nærmere. Alle har sin egen oppfatning ang tatoveringer, noen ytrer det andre ikke.
Sitat av Rippler Vis innlegg
Apropos, og for å stjele tråden litt, sånn off topic.

Er det faktis lovlig pr norsk lov å f.eks tatovere et stort hakekors over ryggtavla?
Vis hele sitatet...
Tror nok det. Ettersom det kan være så mye, hadde sikkert vært lov selv om det ikke har andre betydninger også.

Hakekors er et urgammelt symbol for kretsløpet i naturen, solens bevegelse på himmelen, liv og utvikling. I moderne, vestlig kultur knyttes det til de tyske nazistene før og under den annen verdenskrig og vekker sterke følelser, både avsky og fascinasjon. Bildet viser hakekors som dekor, kanskje uten symbolsk betydning, på keramikk fra den minoiske kulturen på Kreta et par tusen år før Kristi fødsel.
Vis hele sitatet...
Det er lov å tattovere hva det nå skal være på seg i Norge, men samtidig så er det et krav til skikkethet både i helsevesenet og i politiet. Det blir derfor et spørsmål om en som velger å tattovere et hakekors på ryggen er skikket til å være helsepersonell eller politimann.

Begge kan nok trekkes i tvil, og vil da være opp til de respektive nemndene å fatte en beslutning angående skikkethet. Personlig tror jeg nok du ville røket på hodet og rævva ut av begge to, men det står neppe svart på hvitt i et lovverk.
Hva synes faren din om at en politimann har en tattovering over hvor glad han er for å kunne opprettholde orden?:P
Bilde av politimann med Sleeve under ABB rettsaken
Så det er lov til å ha synlig tatovering, som tidligere sagt. Så lenge den ikke er støtende\ krenkende.
http://ap.mnocdn.no/incoming/article6843094.ece/ALTERNATES/w380c169/FS00030682.jpg?updated=040620121501

Ser ut som det er lov.

EDIT: Goddamn ninjas
Sist endret av DfenZ; 4. juni 2012 kl. 18:04.
Jeg var ikke den eneste som la spesielt merke til denne tatoverte politimannen, nei.
Så en politiman med sleeves på begge armene igår. Tror ikke det har noe å si. Er ikke alt man trenger plettfri vandel og bestått VGS for å gå politiskolen?
Kanskje han fikk det etter at han ble politi? De kan jo ikke sparke noen fordi de tar tatovering :P
Godt mulig, men å bli sparket ut av skolen fordi man har tatoveringer høres dumt ut. Ikke en skole jeg ville gått for. Jeg hadde skjønt om det var implants i ansiktet (horn og slike ting/ tungesplitt og 20mm tunell i begge ørene.

Hva skal til for å bli politi idag? Ser etter en karriere
Tatoveringer har vel ikke noe med å være nøytral og gjøre? de som mener det, kan dere forklare HVORFOR?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Godt mulig, men å bli sparket ut av skolen fordi man har tatoveringer høres dumt ut. Ikke en skole jeg ville gått for. Jeg hadde skjønt om det var implants i ansiktet (horn og slike ting/ tungesplitt og 20mm tunell i begge ørene.

Hva skal til for å bli politi idag? Ser etter en karriere
Vis hele sitatet...
google.com

http://www.phs.no/Studietilbud/Master/Opptakskrav/
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på personlig erfaring, men du får for innsatsen.
Er litt enig med faren din, ts. Polisfolk skal ikke ta parti med noen, de skal ikke assosieres med visse folketyper. Det kommer kanskje litt an på hva for tatoveringer som det gjelder, er det hakekors, satantegn, bandidos på ryggen og greier så syns jeg det er feil. Er det en tattovering av mamma med hjerte rundt er det kanskje greit.

Så igjen, som noen her nevner, de må få ha et privatliv.

Kanskje best å ha et åpent hode på det temaet her.
Sist endret av Taurean; 4. juni 2012 kl. 23:39.
Jeg tror det er som med ambulansepersonell, at de kan ha tattovering på steder som ikke synes mens de går i uniform, altså ryggen, brystkassa, benet, skulder osv.

Og dette er vel pga som nevnt over at dem skal annses som nøytrale personer, og ikke vise sterke meninger (som hakekors, religiøse ting o.l.)
Sist endret av Bruskork1; 4. juni 2012 kl. 23:43.
Uten tvil så er det diskriminering av folk som har kroppsmodifikasjon. Jeg har sjekket ut temaet litt og jeg kom frem til at i følgende yrker er det lettere å skaffe seg jobb med tatovering: IT, bartender, entrepenør, kokk, transport ,avfall, hårsalong/spa.

Ser dog ut til at flere og flere firma begynner å akseptere folk med ulike former for kroppsmodifikasjon.
Sist endret av Spelly; 5. juni 2012 kl. 14:58.