Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1293
Hei, henta karakterkortet fra 2. termin i 2. klasse idag, og så at jeg fikk stryk i fransk. Skal jeg ikke få noen form for advarsel på at jeg stryker? Nå hadde neg riktignom en anelse mtp. at jeg skulka er par titalls timer og aldri gjorde noe i timene, men det burde vel ikke ha noe å si.

Er det evt. Noe jeg kan gjøre for å få en toer? Har ikke mye lyst til å ta opp dette høyst ubrukelige faget neste år da må bruke tiden på R2 og fysikk 2...
Klag på karakteren! du har absolutt ingenting å tape.
Står vel såpass i Opplæringsloven at du skal ha skriftlig advarsel, så du kan forbedre deg.

Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter.

Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i åtferd.
Sist endret av Nath; 29. juni 2010 kl. 13:00.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Kirie Vis innlegg
Står vel såpass i Opplæringsloven at du skal ha skriftlig advarsel, så du kan forbedre deg.

Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter.

Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i åtferd.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det, så har han fått karakter, men strykkarakter (1).
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Slik jeg tolker det, så har han fått karakter, men strykkarakter (1).
Vis hele sitatet...


han kumme likegodt fått 0 også men det er ikke det som er pointet her

En i klassen min fikk NG som oppførsel, uten at han fikk noe skriftelig advarsel, bare muntlig. Regelverket er en saver !
Sist endret av Itsnotover; 29. juni 2010 kl. 13:03.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
han kumme likegodt fått 0 også men det er ikke det som er pointet her

En i klassen min fikk NG som oppførsel, uten at han fikk noe skriftelig advarsel, bare muntlig. Regelverket er en saver !
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis du leser over, så definerer den orden og oppførsel. Men ikke hvis man får strykkarakter, bare hvis man IKKE får karakter.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Ja, men hvis du leser over, så definerer den orden og oppførsel. Men ikke hvis man får strykkarakter, bare hvis man IKKE får karakter.
Vis hele sitatet...
Det som er at man MÅ få skriftelig advarsel ellers så teller det ikke, man skal få godt i forveien om at hvis man ikke gjør bedre i det faget så risikerer man stryk eller orden og oppførsel osv
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Ja, men hvis du leser over, så definerer den orden og oppførsel. Men ikke hvis man får strykkarakter, bare hvis man IKKE får karakter.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Poenget er jo at en lærer skal måtte gi advarsel om en elev ikke har nok vurderingsgrunnlag til å gi karakter, slik at dette kan bli ordnet opp i.

Det loven IKKE beskytter deg mot, er at du er en idiot som stryker på prøvene. Har læreren nok av prøver du har strøket på, har han vurderingsgrunnlag til å gi deg stryk.

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Det som er at man MÅ få skriftelig advarsel ellers så teller det ikke, man skal få godt i forveien om at hvis man ikke gjør bedre i det faget så risikerer man stryk eller orden og oppførsel osv
Vis hele sitatet...
Du har misforstått. Les over.
Hvis du er i fare for å ikke stå i et fag skal du ha skriftlig advarsel.
Det stemmer ikke at man har krav på varsel dersom man står i fare for å stryke. Det er kun dersom det er fare for at det ikke finnes grunnlag for å gi karakter i faget at det skal gies varsel.

Strykkarakter ER en karakter. Derav finnes det ikke noe grunnlag for at man har krav på varsel.
Sist endret av danielsk; 29. juni 2010 kl. 13:32.
Deliciusman's Avatar
Trådstarter
26 1
Jeg prøver å klage uansett, jeg har ingenting å tape
Du kan klage på selve karakteren din og mene at du fortjener ståkarakter, men ikke klag på det grunnlaget at du ikke har mottatt varsel da det aldri vil føre til noe.