Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 3189
å der beviste du nettop at ikt folk har lav standard....
Akkurat nå er jeg lærling i faget i tromsø (dette uten å ha gått IKT-Driftsfag men kun tatt eksamen i det)

Jeg jobber på SITS (skolenes it senter) og administrer alle barne\ungdomskoler i tromsø)

Når det kommer til hva _VI_ holder på med om dagene er det generell support for brukere og administratorer.
Og når vi har ca 8-9000 brukere i vårt domene blir det _noen_ telefoner per dag
I tillegg har vi ca 100 DC servere stående rundt omkring og ca 40-50 ISA servere og ett verksted som har inne ca
100 pc'er ALLTID.

Derimot når vi kommer til *nix delen må jeg tale meg skuffet
Jeg foreslo svakt til sjefen å teste ut *nix som både filserver og lignende men ble nesten slått ned på stedet

Derimot hva vi gjør iforhold til hva vi hadde som pensum er lite.

Ps.
En liten anbefaling til de som skal ha seg lærlingeplass, ikke søk på en skole, dette gir lite om mulig ingen erfaring på hva du kan støte på av feil og muligheter, prøv heller å få deg en lærlingeplass i en større bedrift

HF GL
det spørs jo hvor du kommer til å jobbe det. og det er litt support rundtomkring ellers også.
Jada, CS skillen min økte kraftig det første året på IKT, Søve...
En god lærer i programvare (selv om det eneste han lærte oss var office).
Nettverk og Maskinvare ble behandlet som ett fag, hvor vi lærte noe nettverk, såvidt, så fikk en uforståelig oppgave om nettverk, og beskjed om at nå var det selvstudie, men det var bare å spørre hvis det var noe. Ikke at han klarte å forklare det særlig bra...

Og selvstudie? ALT jeg har lært om data til nå har vært selvstudie, jeg trenger opplæring til å bli bedre.

Fikk en femmer i eksamen i det. Men følte ikke at jeg hadde lært en dritt.

Sjekka bøkene vi skulle ha brukt i fagene, gode bøker, men vi hadde kanskje kun lært en femtedel av alt vi skulle ha lært.

Missfornøyd!
Kan vel si litt jeg også... Syntes ikke at IKT-driftsfag var så veldig utfordrende.

Da jeg gikk der hadde vi en programvarelærer som ikke kunne noenting. Hun satt stort sett bare bak pulten og drakk kaffe, spurte noen om noe henviste hun til boken (hun ante jo ikke svaret selv). Og så var hun helt opphengt i touch. :P Det gikk svært mange timer med på touch ja (dvs. chatting, sløving, etc.).

Maskinvarelæreren var en halvstudert programmerer som ikke hadde noen form for lærerutdanning, han var klasseforstander for parallellklassen min. For å unngå å måtte undervise oss (jobbe), la han opp til prosjektarbeid for hele året. Etter at klassen min satte foten ned og krevde litt ordentlig, variert undervisning, var han stort sett sutrete resten av året.

Nettverkslæreren var vel den eneste som faktisk hadde litt peiling. Men veldig mange av timene hans gikk med til filmtitting og utenomsnakk. Vi var innom Windows 2000 server, og hadde deler av nettverksskolen som pensum.

Karakterene var stort sett basert på prosjektarbeider som vi kunne velge innenfor egne tema. Hadde sikkert ti prosjekter innen de forskjellige fagene. Det ble lagt STOR vekt på det muntlige. Dette førte til at gruppene med folk som var flinke til å framføre slapp å gjøre så mye på selve prosjektarbeidet. Mens de som faktisk jobbet svært mye med prosjektet gjerne ble nedsatt fordi de ikke var så flinke til å snakke for seg.

Det er jo ikke til å komme ifra at enkelte har mer talent til å stå framfor klassen å presentere enn andre.

Og i og med at vi måtte vurdere hverandre så ble også en del av karakteren basert på trynefaktor (programvarelæreren spesielt så mye på andres poenggivning). Ene gangen fikk vi faktisk ned han ene i klassen fra 5 til 4 i karakter på framføringen (bare på faen) :P

MEN, alt i alt så hadde jeg et veldig greit år på IKT. Vi hadde et godt klassemiljø, og fagene var enkle. Er lærling nå, andre året, og det er noe helt annet. Mye mer lærerikt.
Jeg må nesten bare spørre, dette var vel ikke en skole på Nordnes i Bergen?

Kan kjenne meg ganske godt igjen her iallefall.
Opprinnelig postet av Aleksander
Jeg må nesten bare spørre, dette var vel ikke en skole på Nordnes i Bergen?

Kan kjenne meg ganske godt igjen her iallefall.
Vis hele sitatet...
Det var det. Lenge siden du gikk der?

Edit: Kanskje jeg skulle anonymisert den litt mer? :P
Jeg går der faktisk no...

Jeg kan informere om at det ikke har blitt noe annerledes i alle fall.
OK, det er litt kjipt å høre. Skulle tro de hadde kommet litt lenger på 2 år. Menmen, liker du deg der da?
Joda, liker meg godt med klassen, men av fag så liker jeg egentlig kun nettverk siden de er der vi i det hele tatt lærer noe.

Er blitt ganske urolig for hva jeg skal gjøre til neste år...
Du vil ikke bli lærling da? Jeg kan ihvertfall anbefale det hvis du har lyst til å fortsette innen IT.

Jeg gjør meg ferdig med siste lærlingåret mitt nå, så tenkte jeg å ta forkurs, for så å gå videre på høyskole. Tror det kommer til å hjelpe veldig når jeg er ferdig som ingeniør at jeg har to-års arbeidserfaring, og en god attest.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Man kan få like gode attester om man tar andre jobber (ikke lærling) og man tjener 2-3 ganger så mye. Jeg har ikke særlig tro på denne lærlingtiden vi kan ta etter IKT-Driftsfag. Tror det er bedre å komme seg på påbygg elns for å så Gå på universitet/høyskole.
Lett å se... Det jeg lurer på er om jeg skal gå lærling eller påbygg...

Ikke vet jeg hva jeg skal videre heller, så det er litt vanskelig.
gå begge deler ?
jeg tar påbygning som på deltid nå som andreårs lærling. går fin fint. er litt stress med skole etter jobben men det funker.
å alle vil jo ha folk med erfaring så....
Opprinnelig postet av tnt
Man kan få like gode attester om man tar andre jobber (ikke lærling) og man tjener 2-3 ganger så mye. Jeg har ikke særlig tro på denne lærlingtiden vi kan ta etter IKT-Driftsfag. Tror det er bedre å komme seg på påbygg elns for å så Gå på universitet/høyskole.
Vis hele sitatet...
Du kan få like gode attester ja, men en eventuell arbeidsgiver synes nok det er positivt at du har erfaring innen det aktuelle fagfeltet, istedenfor f.eks. en god attest fra matvarebutikken hvor du jobbet i studietiden.

For min del syntes jeg det var greit å jobbe litt også, etter 12 år sammenhengende med skole.

For de som orker så er det nok lurt å få unna studiekompetansen mens man er lærling ja. Men husk at de fleste universitet/høyskoler også krever 2+3MX/2FY, eventuelt forkurs i realfagene. Jeg syntes det ble litt mye styr
tenker og gå påb etter jeg er ferdig med lærling tia :P