Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1512
Vi har fått i oppgave å lage en hjemmeside for en hjelpeorganisasjon, og har startet med å legge grunnlaget for hvordan vi tenker siden skal se ut. Lurte på om noen hadde noen tilbakemeldinger på det som er gjort så langt? Siden skal være brukervennlig og subtil. Vil bare påpeke at dette er veldig i startfasen, men setter pris på gode retningslinjer til videre arbeid. Er greit med noen utenforstående synspunkter. Adressen til siden er her.
Noen tips?
Hva kan gjøres bedre?
Er det bra/dårlig design?
Vil denne siden tas seriøst?
Evnt hva kan/burde forbedres?

På forhånd takk
Sist endret av Fleibede_Abe; 12. februar 2010 kl. 12:58.
Part time ninja
locked65's Avatar
Link er kansje greit ?
Sick for en rask responstid. Brukte et halvt minutt på å endre innlegget med link til, og på den tia hadde du svart:P Liker engasjementet da
Linken er klar den
Står link i posten.

Lære seg å lese kanskje?
Part time ninja
locked65's Avatar
Tsunami, lær deg og les. Se over deg.

Men til siden,

borderen til innholdet går opp i headeren, er det meningen ?

Fargene på siden er ikke pene og se på.

footeren er noen piksler større enn resten av siden.

Men layouten er fin den
Sist endret av locked65; 12. februar 2010 kl. 13:08.
må si jeg liker den jeg
Men, må si at fargene ikke helt ga meg boner, hva med en annen tone enn rosa? Jeg ser hva du tenker, og det er bra, men en annen farge hadde jeg satt pris på. Selv om det er en smakssak. Fargene på NFF er jo ganske deilige å se på:P

Skal du ha noe i bunnen der? hvis ikke kunne du droppet den rammen, eller hva jeg nå skal kalle det.

Hvor seriøs den tas har vel like mye med innholdet å gjøre som design. Men, skal man kun tenke design så ser den jo relativt seriøs ut, mye bedre enn de fleste kommuners hjemmesider i hvertfall
Jeg er på ingen måte noe fasit, men jeg ville nok endret på litt småting.
- Du skriver at siden skal være subtil, men må fargevalget være så flatt, ensforming og kjedelig? Jeg tror du med fordel kan lage mer liv i siden med et litt "freshere" fargevalg.
- Banneren/logoen er også veldig merkelig, skal det det stikke opp en firkant på toppen? Det ser ikke helt gjennomført ut, og oppleves (for meg anyways) som en latskapsfeil. Har du et bedre bildet av logoen? Bruk det! På min skjerm er den iallefall noe uklar, prøv å få den skarpere.
- Tekst: Måten du har satt opp teksten på fremstilles som litt billig, og er alt annet enn behagelig å lese. Prøv å få til rette linjer, ikke krøll teksten rundt bildet. Det beste hadde vært å hatt bildene på den ene siden, og teksten frem til bildekanten, ikke lengre (altså, helst ikke tekst over bildet heller, hold det justert til en viss margin.).
Gå å klag et annet sted.

Til OP:
Skaff bilder som har høyere oppløsning, fikk frysninger av logoens pixlete kanter.

Ellers helt greit oppsett, kanskje en mørkere bakgrunn, et par mørkere nyanser.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Gå å klag et annet sted.
Vis hele sitatet...
Det heter, "gå og klag".
Tusen takk for gode tilbakemeldinger!
Endel av de punktene som er tatt opp her har vi diskutert sammen fra før av, men ikke rokket å gjøre noe med. Vi skulle bare sette opp en mal og er derfor jeg skriver at siden bare er i startfasen.
Vi har prøvd å komme med bedre kontraster for siden, men klarer ikke helt å bestemme oss. Syns selv at fargen på den mørke delen av logoen er fin, men den lyse blir veldig rød/rosa-aktig. Noen som har noen forslag på hvilke farger som kan tas istedet?
Angående logoen kan jeg fikse bedre oppløsning nå slik at det ikke blir så jævlig å se på videre:P
-teksten på siden ble bare laget i full fart for å få en følelse på hvordan selve siden ble med innhold i, så ikke tenk på det det skal fikses myye på.
Designet er kjedelig, og jeg får ikke lyst til å hjelpe noen når jeg ser det, langt mindre lese noe av innholdet.

Tok meg den frihet å endre litt på designet:

- Kan hende det bare er meg, men synes det ble både ryddigere og mer oversiktlig, selvom den grå bakgrunnen jeg satte kanskje ikke passer seg for en hjelpeorganisasjon. Dessuten ble teksten dårlig satt opp, noe jeg ikke gadd å fikse på.

Så over koden din, og ser at blant annet i menyen (#menu) har du brukt samme id på div (#menytab) flere ganger, noe som er feil.

Anbefaler deg å lese følgende:
Forskjellen mellom ID og klasse
En tutorial på en vertical meny, for tips
W3schools.

Vil også anbefale deg å rette opp i includescriptet ditt, bare prøv følgende url: Link
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Skaff bilder som har høyere oppløsning, fikk frysninger av logoens pixlete kanter.
Vis hele sitatet...
Ordene du leter etter er "lavere oppløsning". Trådstarter: Resize bildene selv, og last dem så opp. Dette er mye bedre enn å la browser resize dem.
Sitat av møkk Vis innlegg
Dere burde ikke ha et eple som logo. Ellers risikerer du brev fra en armè av advokater.
Vis hele sitatet...
Ptheh. Logoen deres er trademarked. OK. Det samme kan du gjøre med et navn, som f.eks. Firefox. Men om jeg oppretter et selskap for pelsoppdrett og kaller det "Firefox", vil jeg kunne gjøre dette, da det ikke er snakk om samme bransje.

Jeg er absolutt ikke ekspert på dette området, men at kun Apple Inc. skal kunne bruke et føkkings _eple_ som logo? Neh. Det éne du linket til lignet litt, men de andre? Nope.
Har fikset oppløsningen på logoen + ny fargekode på både header og meny + footerns bredde.
Footern skal inneholde info den også så ikke tenk på det.
Grunnen til at eple er valgt, er fordi det er slik logoen til hjelpeorganisasjonen er, men jeg ser veldig godt poenget ditt! Skal høre med organisasjonen selv for å få tilbakemeldinger om hva de syns. Men inntil videre vil den fortsette å være der.
Includescriptet er på langt nær ikke ferdig, og er ikke det jeg spør om i denne posten her. Det er designet hovedsakelig jeg vil ha kommentering på. Det kommer til å komme if-setninger som tar seg av slike ting som du påpeker.
Hvordan synes dere det nye designet er nå ? Litt bedre?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Ordene du leter etter er "lavere oppløsning". Trådstarter: Resize bildene selv, og last dem så opp. Dette er mye bedre enn å la browser resize dem.Ptheh. Logoen deres er trademarked. OK. Det samme kan du gjøre med et navn, som f.eks. Firefox. Men om jeg oppretter et selskap for pelsoppdrett og kaller det "Firefox", vil jeg kunne gjøre dette, da det ikke er snakk om samme bransje.

Jeg er absolutt ikke ekspert på dette området, men at kun Apple Inc. skal kunne bruke et føkkings _eple_ som logo? Neh. Det éne du linket til lignet litt, men de andre? Nope.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke latt browsern resize bildet, men valgte feil orginalfil når jeg skulle lage logoen. Dette er fikset nå så dette slipper du å bekymre deg for.

Apropos det med trademark osv er veldig enig med det du sier her. Epler er ikke eid av apple generelt, selv om de velger å bruke dette som logo.

Takk for påpekningen av id/klasse-valga våre. Det blir fikset på nå, tenkte bare ikke på det når det ble laget.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fleibede_Abe Vis innlegg
Apropos det med trademark osv er veldig enig med det du sier her. Epler er ikke eid av apple generelt, selv om de velger å bruke dette som logo.
Vis hele sitatet...
Er dessverre ikke enig at du er enig. En eventuell dommer må være det samme. Men jeg tviler som sagt på at dere har noe å bekymre dere for.
Litt bedre, men symmetrien ved toppen av venstresiden er fortsatt temmelig irriterende. Hvorfor stikker den over banneren, og hvorfor strekker den seg ikke helt ut til venstresiden? Du får nesten teste deg frem litt, men slik det er satt opp nå ser litt spesiellt ut.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Litt bedre, men symmetrien ved toppen av venstresiden er fortsatt temmelig irriterende. Hvorfor stikker den over banneren, og hvorfor strekker den seg ikke helt ut til venstresiden? Du får nesten teste deg frem litt, men slik det er satt opp nå ser litt spesiellt ut.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg endret logoen slik at logoen går i ett med banneren. Vi hadde opprinnelig en annen farge på toppen rundt logoen (over banneren), men endret dette. Likte du det bedre nå? Synes selv at det ble bedre, så takk for innspillet.

Har også endret teksten på organisasjonssiden slik at teksten har linehight og bildet floater riktig.
Selve banneren vil jeg si ser mye bedre ut nå, ja. Det er en del kluss med resten av siden, men det er du sikkert fullt klar over.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Selve banneren vil jeg si ser mye bedre ut nå, ja. Det er en del kluss med resten av siden, men det er du sikkert fullt klar over.
Vis hele sitatet...
Godt å høre. Ja jeg er fullt klar over at det fortsatt er mye kluss på siden, men er fint om du kunne bare gitt en liten punktliste tilfelle det er noe jeg ikke har tenkt på

Sitter litt fast her. Har tre forslag som er gankse like, men litt forskjellige fargenyanser. Hvilken passer best mtp menyen?
Forslag 1
Forslag 2
Forslag 3
Hva er best syns dere?
Personlig likte jeg nummer tre best, men det er helt sikkert individuelt. Uansett: Er det en spesiell grunn til at det er en mørkere strek på 2mm-ish under banneren? Tror jeg ville forsøkt å droppe den.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hva er greia med de grelle fargene? Freshere farger er et must

Ellers er det samme gamle leksa med margins/paddings. Mer luft mellom elementer, og gå bort fra det standard, og ufattelig kjedelige "box"-designet som også er veldig utdatert

Markupen er veldig semantisk ukorekt. Det finnes andre elementer enn divs, og de er der for en grunn. Bruk f.eks en liste for menyen din. Heller ingen grunn til å wrappe header i en div når det kun er et bilde (Noe den egentlig ikke behøver).
Takker for kommentarer folkens, vi skal oppdatere siden til uken og håper dere gidder å hjelpe oss like mye da
Kjenner jeg irriterer meg litt over plasseringen på siden bare! Ikke helt midtstilt, og ikke venstrestilt!
Vi fant ut at vi skulle lage ett helt nytt design, tar gjerne imot tilbakemeldinger på denne også.
Changes mockup

Vi skulle gjerne hatt hjelp med fonter, plassering av logo, plassering av andre elementer og andre ideer og tilbakemeldinger dere evnt måtte ha.

Takk for all hjelp
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
På grunn av et prosjekt jeg driver med angående websidekritikk hadde jeg tenkt å la være å gi kritikk på websider til jeg var ferdig med nevnte prosjekt. Men jeg skal gjøre et unntak.

Lebowski, du ser ikke ut til å be om hjelp med farger, men dét, trenger dere.

I tillegg er det jævlig vanskelig å trykke på logoen. KISS; gjør hele skiten klikkbar. Title suger, og favicon må inn.

Jeg vet at Lebowski både har vett og erfaring nok til ikke å ta dette personlig
Fargene var ikke akkurat ultimate nei, ville prøvet å finne noe annet.
Var også irriterende at logoen er klikkbar utenfor det hvite feltet (den går litt utover det hvite på høyresiden, sloppy chopping? )!