Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3285
Hei.

Sitter i et ganske moderne bygg med en helvetes brannvarsler som sladrer på meg ved demontering. Vurderer tildekking, men vet ikke hvordan jeg skal være sikker på at det gjør susen. Sprinklene er også et problem - er de selvstendige eller vil eventuell tildekking løse problemet indirekte?

- kan røykvarsleren sladre på at den kveles?
- kan røykvarsleren se gjennom en kondom? Er vel infrarødt. Kondom og Alu-folie?
- trenger jeg gjøre noe med sprinkleranlegget?

Røyken kommer til å ligge som en tykk eim. Sigartid
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sprinkleranlegg løyser ikkje ut på røyk. Dei løyser ut på varme.

Røykvarslere ser ikkje ut - dei er avhengige av at røyken kjem inn i målecella dei har. Enkelte typer røykvarslere er aspirerande, dvs. dei sug luft. I så fall ser det ikkje ut som røykvarsler, men som en slange. Så tre på ein kondom eller eit ølglass av plast du.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sprinkleranlegg løyser ikkje ut på røyk. Dei løyser ut på varme.

Røykvarslere ser ikkje ut - dei er avhengige av at røyken kjem inn i målecella dei har. Enkelte typer røykvarslere er aspirerande, dvs. dei sug luft. I så fall ser det ikkje ut som røykvarsler, men som en slange. Så tre på ein kondom eller eit ølglass av plast du.
Vis hele sitatet...
Elska da! Takk!
Uvaksinert 👍
og det er kun på film alle sprinkelene løser ut samtidig. Det er en liten glassboble med veske som utvider seg og sprekker når den blir varm ved hvert enkelt hode.
Sitat av daffe Vis innlegg
og det er kun på film alle sprinkelene løser ut samtidig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke kun på film. Det finnes sprinkelanlegg som løser ut alle samtidig, se deluge-anlegg.

Sitat av daffe Vis innlegg
Det er en liten glassboble med veske som utvider seg og sprekker når den blir varm ved hvert enkelt hode.
Vis hele sitatet...
Jepp, legger til at det finnes i hovedsak to typer sprinkleranlegget: Våtanlegg og tørranlegg. Våtanlegg betegner anlegg der rørsystemet står fylt med vann under trykk. Tørranlegg betegner system som først fylles med vann når sprinkler utløses. Tørrsystem har noe senere responstid og brukes i hovedsak når det er fare for frost.
Sist endret av Relevant; 21. august 2015 kl. 17:21.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En ting å tenke på med sprinkleranlegg er at de kan løse ut ved mekanisk påvirkning, så hvis du er virkelig uheldig og klarer å knuse den lille glassboblen blir det vått.
Har et spørsmål, kanskje noen er utdannet rørlegger her. Jeg var på et basseng i Sverige noen uker siden, og jeg la merke til at det var sprinkleranlegg inne på badstuen. Skulle dette gått av ville hver og en av oss bli kokt? Er dette lovlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ZtoZ Vis innlegg
Har et spørsmål, kanskje noen er utdannet rørlegger her. Jeg var på et basseng i Sverige noen uker siden, og jeg la merke til at det var sprinkleranlegg inne på badstuen. Skulle dette gått av ville hver og en av oss bli kokt? Er dette lovlig?
Vis hele sitatet...
Det kjem an på korleis det er utført. Er det utført som tørt system vil det ikkje komme varmt vatn ut.

Uansett så vil eg påstå at det er betre å få litt varmt vatn utover, enn brann. Og typisk vil du stikke fra badstua før temperaturen har komt opp nok til å utløyse sprinkleranlegget. I vanlege rom er ofte utløysingstemperaturen 80°C eller så, men i ei badstu er det gjerne valt 150°C eller meir for å unngå feilutløysing.

Om du fortsatt er i badstua når den når 150°C så er det gode odds for at du vil omkomme av brannen...
Etter det jeg har hørt, så er en "tapp" som må smelte for at sprinkleranlegget skal gå av, hva den smeltetempen er, vet jeg ikke, men det er jo bare tull å fikkle med den.
Sitat av TULIPS Vis innlegg
Etter det jeg har hørt, så er en "tapp" som må smelte for at sprinkleranlegget skal gå av, hva den smeltetempen er, vet jeg ikke, men det er jo bare tull å fikkle med den.
Vis hele sitatet...
Det er en liten glassbeholder fylt med det kjemikaliet man ønsker. Hva man ønsker der kommer an på hvilken temp man ønsker at beholderen skal sprekke på.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er en liten glassbeholder fylt med det kjemikaliet man ønsker. Hva man ønsker der kommer an på hvilken temp man ønsker at beholderen skal sprekke på.
Vis hele sitatet...
Men der er på gamle anlegg, som TULIPS sier, "en tapp" i metall. Dette metallet er en legering med gallium (som har et smeltepunkt på 29,77 grader C), og et annet metall som jeg ikke er sikker på. Skal jeg tippe så er det tinn. Samme det! Legeringen smelter iallfall ved 78-89 grader C, og vanntrykk i rørene gjør resten.

Ellers så tipper jeg kjemikaliet i glassperla er metanol eller kanskje etanol. Da metanol har et kokepunkt på 64,7 grader C. Men kokepunktet blir høyere, da det er inne i en lukket beholder, så det bygger seg opp trykk. Og høyere trykk gir høyere kokepunkt! Og den glassperla eksploderer ved 78-80 grader C.
Mens etanol har et kokepunkt på 78,37 grader C. Så hvis dem bruker etanol, så må det være en meget svak beholder som nesten ikke tåler trykk, hvis den skal eksplodere ved ca. 80 grader C.
▼ ... flere år senere ... ▼
Så med andre ord, man kan helt fint røyke inne om man har sprinkelanlegg? Selv på små rom med dårlig trekk?
Det finnes sprinkleranlegg som blir utløst av detektorer. Kalles pre action anlegg/deluuge . Når et slikt anlegg blir utløst av detektorer så kjem det vatn ut av alle sprinklerne.Men er ikkje så utbredt i Norge. Om sprknkleren har en bulb i glass eller metal så er du safe. Da går den på fysisk smelting.standard er 78 grader ca.
BRAND ∞ STRONG
Sprinkleranlegget på det nye Hovedbiblioteket i Oslo ble ble utløst tidligere i år av at det brant i en sofa.
Så vidt jeg husker var det bare i den etasjen det brant at anlegget gikk av. Det var ikke like omfattende som nettavisen
første slo opp, men vannet rakk allikevel å gjøre en del skade da rant nedover i alle etasjene.

Alternativet kunne fort ha blitt mye være, men i bygg som museer, gallerier og biblioteker kan det jo lett bli store
skader fra vann også.
Sitat av ZtoZ Vis innlegg
Har et spørsmål, kanskje noen er utdannet rørlegger her. Jeg var på et basseng i Sverige noen uker siden, og jeg la merke til at det var sprinkleranlegg inne på badstuen. Skulle dette gått av ville hver og en av oss bli kokt? Er dette lovlig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare å gå ut av badstuen om anlegget skulle ha gått av?