Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3308
Har aldri hatt noen problemer med fastlegen min ettersom han er en utrolig snill man som alltid ordner alle helsemessige problemer jeg har.

Men nylig så har sekretæren hans gått meg skikkelig på nervene når det kommer til sykdom og sykemelding.

Hun mener altså at jeg skal bruke opp mine egenmelding dager før jeg går over på sykemelding fra legen, noe som er helt absurd, så jeg bare prøver og få en e-konsultasjon for da gir legen alltid sykemelding.

MEN en ting jeg fant utrolig mistenkelig denne gangen da jeg skulle få en sykemelding var hvordan sekretæren i etterkant av min E-konsultasjon har sendt en melding fra legekontoret til med på HelseNorge og hevdet at prisen for konsultasjonen var 160kr, noe jeg ikke ble overrasket over. selfølgelig kan jeg betale dette.

Det jeg fant HELT sykt var at nummeret hun sa jeg skulle vippse var ikke noe firma, men heller direkte telefonnr til sekretæren. altså hennes private telefon nummer.

Er dette en form for skattebedrageri og hvor kan jeg mulig tipse om slik?
Ikke vipps til privat nummer her, det høres merkelig ut. Men ja mange vil helst at du bruker sykedager før du går over på sykmelding.
En sekretær skal da vel ikke ta avgjørelsen om du skal bruke sykedagene først eller ikke. Sekretæren har heller ingenting med hvorfor du skal til legen.

Så, la være å henvende deg til sekretæren, skriv heller en melding og sørg for at det er tydelig at meldingen er til legen.

At sekretæren ber deg vippse til hennes nummer høres rart ut. Kanskje noe du burde konfrontere sekretæren med, i disken, sammen med alle som er på jobb med henne samtidig?
Ville tatt dette med vipps til legen, høres rart ut.

Ellers så er det normalt og bruke sykedager før sykemelding.
En liten melding til skattetaten og fylkeslegen om at hu krever betaling til privat konto, så blir det nok månelyst på kontoret Noen screeshots fra helsenorge legger du ved, og sier du er bekymret siden det er til privat nummer på vips og lurer på om det er lovlig.

Er du heldig er du snart kvitt hele sekretærkjerringa.
Sist endret av mr.roundtree; 22. mars 2022 kl. 23:09.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Vis hele sitatet...
You know what to do.
Dette går rett til fylkeslege / Skatteetaten om det er som du sier. Høres underlig ut, og om det har vært trøbbel eller vanskelig så tar du det rett videre.

Kontakt legen din og forhør deg om betaling.

Resten vil ordne seg selv xD
Kan si at jeg har vippse rett til legen min en gang. Kortet var borte og jeg er en fast gjest. Han satte meg manuelt som betalt, og det er jo den måten leger fører regnskap på. Via journalsystem.

Men via tredjeperson, høres ut som underslag.

Og først så kontakter du arbeidsgiver, altså legen, hvis ikke det gir noe godt svar så er det helfo, helfo er ansvarlig for at leger tar riktig betalt og overvåker alle leger, de passer og på frikortet. Helfo har myndighet til å føre tilsyn med legers betalinger, kreve penger tilbake og nekte leger og delta i takstordningen, altså ta fra de levebrødet.

Så helfo er den du burde kontakte hvis du mistenker at legen /sekretæren driver med noe muffens i forhold til betalinger.

Nå skal det og sies at helfo også gir leger råd om ting de glemmer å ta betalt for så det er i en leges interesse og ha ett godt forhold til denne etaten.
Sitat av blackfish Vis innlegg

MEN en ting jeg fant utrolig mistenkelig denne gangen da jeg skulle få en sykemelding var hvordan sekretæren i etterkant av min E-konsultasjon har sendt en melding fra legekontoret til med på HelseNorge og hevdet at prisen for konsultasjonen var 160kr, noe jeg ikke ble overrasket over. selfølgelig kan jeg betale dette.

Det jeg fant HELT sykt var at nummeret hun sa jeg skulle vippse var ikke noe firma, men heller direkte telefonnr til sekretæren. altså hennes private telefon nummer.

Er dette en form for skattebedrageri og hvor kan jeg mulig tipse om slik?
Vis hele sitatet...
Greit å ha i bakhodet at dette kan ha helt naturlige forklaringer.
Jobbtelefon kan fint være betalt av arbeidsgiver / firma men registrert på privat/ansatt/navn i opplysningstjenestene. Dog høres det merkelig ut.
Du får kvittering på betalinga slik at det kan dokumenteres? Du skal jo kanskje opparbeide deg et frikort etterhvert, og da må innbetalingene være godkjente av HELFO.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Bedrifter som bruker vipps skal ha et vippsnummer med 6 siffer og ikke et telefonnummer.