Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3753
Har funnet en genial måte å lage sprit på!
Man tar en kokos nøtt lager et hull med en diameter på 1,5 cm,
så tar man 2 spise skjeder med sukker oppi setter på 1,5cm lokket og lar det stå på et varmt og fuktig sted.Man venter så til korken popper opp og spriten er ferdig!
Jeg kjøpte 5 kokosnøtter på en jalla butikk i oslo og betalte 15 kr pr nøtt. Jeg gjorde så et test forsøk i en kompis sin badstu og lot den stå i et døgn eller no.Det som skjedde da var at dritten sprengte og det ble jævla mye vasking. Så prøvde jeg på nytt med alle fire og tok en del lavere temperatur og lagde mye mer nøyaktige lokk. Denne gangen gangen funka det fett og ble ganske full av kokos spriten jeg hadde laget!!!
Smakte det godt?
Hvor mange prosent ble spriten på?
har du smakt kokosmelk da?
Smaker helt inforjævlig!!!
pluss det er veldig fett, med andre ord kan ha lakserende effekt!!

Men er det ikke to forskjellige typer kokosnøtt? (en med mykt skall og en med knall hardt). Hvordan var den du brukte?
Sist endret av tetra; 7. mai 2003 kl. 21:45.
Trådstarter
13 0
Smaken var ikke så ille da jeg hadde kjøpt inn skikkelig ferske nøtter. Jeg veit ikke hvor mange % det var i det men jeg ble vel ca like full på fire nøtter som jeg blir på 13-14 ved normal drikking(altså helt normal full).
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sikker på at dette ikke bare var psykologiskt? Synes dette hørtes litt på kanten ut
Trådstarter
13 0
Du kan jo teste det selv da det ikke er spesielt dyrt...
naturfagslæreren vår sa dette slettes ikke hørtes usannsynlig yut
det går.
faktisk er det en måte å lage sprit i kokosnøtter på selv uten å tilsette sukker... men jeg husker ikke hvordan.
hvor mange grader var det i rommet?
hum, ikke så dum ide. må testes. vi vil ha HOWTO med bilder.!

mm
Opprinnelig postet av meitemark
hum, ikke så dum ide. må testes. vi vil ha HOWTO med bilder.!
Vis hele sitatet...
Gjerne laget av legomenn, slik som den joint saken!
Dette virker steinrått, men hva var temp`en ? Jeg har badstu selv, og har lyst til å prøve. Hvor lenge var den inni badstua ?
Vil ikke resultatet bli kokkos vin/hetvin? Får nokk ikke en prosent over 15-20. Men alikevell, verdt å prøve..
Hva med oss uten badstu da? Skal vi sette den i mikro'n over natta og håpe på at vi fortsatt lever?
lol

det hørtes jo ganske greit ut, men trenger den ikke lengre lagringstid da, for å få mer %?
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Opprinnelig postet av RoadKill
Vil ikke resultatet bli kokkos vin/hetvin? Får nokk ikke en prosent over 15-20. Men alikevell, verdt å prøve..
Vis hele sitatet...
Enig. Nå vet ikke jeg om smaken er så veldig god, men det virket i det minste veldig enkelt å gjøre.
dette høres jo morsomt ut :P
men trenger kanskje litt mer informasjon om temperatur og tid..

/me har ingen badstu
Trådstarter
13 0
Tenk dere at det skal være samme temperatur som det er i trope strøk...og veldig fuktig,så husk å hell masse vann på ovnen.jeg tror jeg hadde på 40grader(kansje litt mindre om natten) når det gikk bra og jeg lot den stå ganske lenge over en helg og en dag til.Til de som ikke har badstu kan man jo f.ks ta å sette varmekablene på full varme på badet men jeg er ikke helt sikker på hvordan man får det fuktig da.Sette dusjen på full varme og la den renne???Blir vel ganske dyrt tror jeg. Ellers hvis man går på en gammel skole som har varme ovn i kjelleren så kan man sette inn noe ekstra bøtter med vann og legge kokosnøttene dere. Synes å huske at vi gjorde det med rosin sats i naturfagen på ungdom skolen...
man kan vel bare sette den på et middels baderom med oppvarma flisgulv da.

men en ting til, hva om man putter gjær oppi?

edit: burde nøtta være tett eller er det ikke så nøye om lokket er helt tett?
Sist endret av Nichotin; 8. mai 2003 kl. 16:28.
hmm.. vil tro det kommer til å bli litt dyrt hvis varmekablene skal gå på full guff en hver helg :P
har heller ikke så stor tro på å broke dusjen...
Opprinnelig postet av Nichotin
men en ting til, hva om man putter gjær oppi?
Vis hele sitatet...
Da får du vel kokos sats.. Blir litt prosent i det og men kan vedde på at det ikke blir godt..

Hvorfor må det være fuktig? Skal jo ikke ha noe å si... eller?
Opprinnelig postet av XeQtR
Hva med oss uten badstu da? Skal vi sette den i mikro'n over natta og håpe på at vi fortsatt lever?
Vis hele sitatet...
Du kan vel sette den i ovnen på varmluft?
Hvis du har ovn that is
dette er bare tull!

blir ikke sprit på 2-3 dager

hvis man lar det stå i 2 uker får man kanskje 12% sats .. som er full med drit som man blir dårlig av ...

hvis man skal ha billig alkohol ..
så lager man vin..

evt distilere det etter på..

hvis man har sukker/vann og spesial gjær (slik man får kjøpt oss partyman)
får man kanskje 20% på 3-4 uker..
Trådstarter
13 0
Nei er ikke tull!

Du har kanskje rett i at det ikke blir sprit men det blir godt og man blir full! Lokket på nøtta skal være såpass tett at du kan riste den uten å søle...glemte å skrive at man må huske å riste den sånn at kokos melken blandes med sukkeret... tror det må være fuktig for at det skal skapes en anderledes gjærings prosess
enn i vanlig tørr luft. Jeg leste om dette i et svensk blad som heter slitz. Bladet finnes i narvesen, slå opp på side 23 og der står det rett over en drink!
de 2 spiseskjeene med sukker er vell ikke nødvendig eller? er vell nok med sukker i kokosen fra før, og er det ikke det er vell 2 skjeer litt lite og får noe gjæringsprosess ut av?
er det ikke bare for noen og prøve dette, så finner vi ut om det virker..
altså, hvis jeg har forstått det rett, så må man gjøre det slik:
1. Lage et hull med en diameter på 1.5cm
2. Ta to spiseskjer med sukker i nøtta.
3. Riste litt slik at sukkeret blandes.
4. Sette det en varm plass som har rimelig høy fuktighet.

Er det noe jeg har glemt eller?
Så den kokosmelka blir til en slags kokosvin?
HanZen for en fin avatar
Du liker slike?

Skiftet ut penis avataren din? Nej å nej!
Sist endret av EagleEye; 9. mai 2003 kl. 14:39.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Dette skal prøves
Opprinnelig postet av HanZen
altså, hvis jeg har forstått det rett, så må man gjøre det slik:
1. Lage et hull med en diameter på 1.5cm
2. Ta to spiseskjer med sukker i nøtta.
3. Riste litt slik at sukkeret blandes.
4. Sette det en varm plass som har rimelig høy fuktighet.

Er det noe jeg har glemt eller?
Vis hele sitatet...
Ja, det var visst viktig med en skikkelig tett kork..
I like turtles
Skyfex's Avatar
Digital Hybrid: Hvordan skal du få fuktighet i en ovn?
Opprinnelig postet av SkyFex
Digital Hybrid: Hvordan skal du få fuktighet i en ovn?
Vis hele sitatet...
Kanskje det går å legge en sånn greie man steker ribbe på i bunnen av ovnen med litt vann oppi og kjøre ovnen på svak over/under-varme?
Noen andre enn jyppling som har prøvd nå? Og kan komme med en slags "tilstands-rapport" ? :P
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Vurderer å prøve i helga, trenger bare en måte å gjøre det uten badstu på, ellers har jeg en kamerat som er aleine hjemme en stund framover
dette hører ut som standard hemmebrygging.....
det er nokk bare TULL at d skal bli noe sprit av dette....
en lager jo ikke sprit med bare gjæringsprosesser!!!

hadde dette funka hadde jo det blitt storindustri av det hvis en kunne lage sprit så lett å så billig!

for å lage sprit er en jo som kjent nødt til å "brenne" det i et slags form for hjemmebrennings greie!
det er vel ikke sprit det blir, mer som kokosvin.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Skal nok kunne fungere dette, ja. Men dette vil da også kunne destilleres senere?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
13 0
Opprinnelig postet av adrixx
dette hører ut som standard hemmebrygging.....
det er nokk bare TULL at d skal bli noe sprit av dette....
en lager jo ikke sprit med bare gjæringsprosesser!!!

hadde dette funka hadde jo det blitt storindustri av det hvis en kunne lage sprit så lett å så billig!

for å lage sprit er en jo som kjent nødt til å "brenne" det i et slags form for hjemmebrennings greie!
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er klar over det så er dette du stort sett får hvis du er på ferie i Argentina eller Brasil, så stor industri er det ikke fordi alle bar eierne lager dette selv og derfor lønner det seg ikke...
Opprinnelig postet av jyppling
... Denne gangen gangen funka det fett og ble ganske full av kokos spriten jeg hadde laget!!!....
Vis hele sitatet...
Tror du er lett påvirkelig!
Nei og Nei!
Hvilken fantasi.....
Har dere hørt om placebo effekt??
Ministry of Love
sptz's Avatar
hehe en placebo effekt når det gjelder og drikke? hørtes artig ut.. Men støter teorien om at det ikke kan bli noe mer en 20%.. ingen kjemi/biologi "guruer" her som kan forklare hvordan det blir alkohol...
jyppling: beklager å måtte si deg dette;

det blir ikke SPRIT....maks vin fordi at det gjæres...
det du dår i argentina å brasil kan vel være laget på samme måte som det du sier, men det blir i såfall destillert/brennt etterpå hvis d skal bli SPRIT.

å ja placebo effekt å alkohol r fullt muli:

i et forskningsprosjkekt skulle en teste ut dette;

de hadde 2 grupper mennesker.
øl med 4,5% merket som alkoholfritt øl
alkoholfritt øl merket som alkoholdholdig øl.

så ble dette gitt til de to forskjellige gruppene,

gruppa som fikk det de trodde var øl m alkohol...ble faktisk fulle,,,(sies ingenting om hvor mye de "spillte" med)

gruppa som trodde de drakk alkoholfritt øl....mn egentli drakk øl ble knappt brisne...å de fleste sa de merka ingenting
meg prøve
Opprinnelig postet av spetznaz
hehe en placebo effekt når det gjelder og drikke? hørtes artig ut.. Men støter teorien om at det ikke kan bli noe mer en 20%.. ingen kjemi/biologi "guruer" her som kan forklare hvordan det blir alkohol...
Vis hele sitatet...
Er ikke akkurat noen guru så dette blir bare halvveis


enkel sukkerart (glukose/fruktose) -gjær-> etanol + CO2
C6 H12 O6 --gjær--> CH3-CH2-OH + 2CO2

Reaksjonen skjer pga enzymer i gjærcellene.. Og i følge Kjemi 3KJ av Brandt, Brandt, Johannesen og Mostad, så kan man ikke får høyere konsentrasjon enn ca 13% alkohol. Da dør gjærcellene, og prossessen kan altså ikke forsette
detta må feirast!!! *Skål med kokosnøtta*