Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2439
Har en yamaha motorsykkel som jeg har mistet nøkkelen til. Sykkelen er fra slutten av 80-tallet, og det eksisterer da ikke noe register over låsesylindrene så jeg kan ikke bestille nye nøkler.
Den samme nøkkelen passer til alle 4 låsene på sykkelen, og det frister lite å bryte di opp å kjøpe nye da det kommer på nærmere 10.000,- som snart er sykkelens verdi.
Vil også helst unngå å ødelegge de da originalnøkkelen sannsynligvis ligger her og slenger ett eller annet sted selv om den har vært borte over ett år nå...

Lurer på om noen har tips på hvordan jeg skal få laget meg noe som gjør at sykkelen kan brukes tilnærmet som normalt?

Husker at det var en kort, nokså enkel nøkkel så det skal være mulig å få til noe som klarer å vri om, men lurer på om noen har noen teknikker på å lage å av hvilket materiale dette bør være?
Det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte disse folka: http://www.lellesmc.se/lelles/ for å få fatt i brukte låssylindre med nøkler for en meget billig penge.

Det de ikke har på lager sporer de opp fra en eller annen i Europa da de har en enorm database over brukte deler.
Har selv kjøpt brukte deler til diverse restaureringsobjekter derfra, og Yamaha er såpass kurrante sykler at det burde ikke være noe problem.
Sist endret av Skapsprenger; 24. februar 2010 kl. 04:17.
Den klassiske, kjøre en skrutrekker hardt inni tenninga og håpe at du treffer riktig og får vrigrep 10-30% sjanse for at de kommer til å gå så anbefaler ikke... Men jeg kjenner en som kjørte en bil sånn, gikk fint, veldig fint. Eneste aberert er at bilen da ikke kunne låses
Den harde metoden, den jeg ville brukt.

skaff deg en nøkkel som går ned i låsen men ikke er slipt til.

så må du åpne opp låsemekanismen på en av de 4 låsene du har og tenke likt som meg, det er veldig vanskelig, hadde vært lettere om jeg hadde hatt en film på youtube du kan se. Noe du kan gjøre, gå inn på youtube og ær deg å dirke en lås, prøv å skjønn hva jeg mener når jeg sier at du må lage nøkkelen utfra trykkpunktene som ligger inne i låsen.
hva med å koble deg på ledningene og evt. montere en skjult bryter til tenninga evt. el. start?
Han må jo få opp de andre låsene også da, bb001984.
Kelso693: jeg skjønner hva du mener, å file nøklene "custom" etter låsens egne stilling på låsesplintene..