Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1154
Anonym bruker
"Forbannet Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finner ikke noe direkte svar på Google så spør her.
Etter en del rus gjennom året, lurer jeg på om det syntes på MR av hjernen?
Bare nyskjerrig siden jeg er under 18
Anonym bruker
"Forbannet Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal ta det i juni
Anonym bruker
"Arg Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Bruk av rusmidler synes ikke på MR.
Anonym bruker
"Arg Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Degenerering som følge av bruk av rusmidler (for eksempel hjerneslag/stroke) kan sees. Men bruk av rusmidler er umulig å se på magnetkamera
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Omfattende rusmisbruk endrer hjernen og dette kan være synlig på scanning av hjernen. Du kan google feks cocain brain scan before and after.

Om de skulle se forandringer på hjernen din fra rus (noe som er usannsynlig pga alderen din med mindre du har rust deg de siste 30 dagene i strekk) så er det uansett ikke det de henger seg opp i eller bryr seg om hvis du f eks er der for å se etter svulst.

Ikke stress.
Vil si "ja, det er mulig dersom visse kriterier er til stede" både til visst det er snakk om at du er veldig ruset mens du ligger inne i maskinen eller du har og er skikkelig heavy doset 24/7 de siste ukene eller månedene, og nå.

Spørs først og fremst på rusmiddelet og man må nok se helt spesifikt på de områdene av hjernen som vil være påvirket av visse typer rusmidler for å kunne se noe. Er samtidig ikke helt sikker når det kommer til CT- og MR-Scan. Men med PET-Scan, der tror jeg det garantert er mulig å innhente mye info.

Dette er blant annet å finne i den norske wikipedia artikkelen om PET-Scan: For eksempel kan man ved hjelp av flumazenil merket med karbon-11 visualisere en type GABA-reseptor i hjernen. Dette brukes til å lokalisere utgangspunktet for epileptisk aktivitet.

Jeg ser for meg at pumper du konstant i deg helt ekstreme mengder med la oss si Diazepam/Valium (la oss si 300-400 mg hver 5-6. Time) eller at man pumper i seg mengder helt til man nesten bokstavelig talt ser døden dypt inn i øynene.
Gjør man så en PET-Scan så tror jeg lokasjonen for der man finner GABA-A reseptorene ville lyst kraftig opp. Kunne iallefall vært interessant å teste ut.

Rusen man kjenner når man ruser seg er tross alt noe man føler på grunn av fysiske forandringer som skjer i hjernen. Det samme med psykiske lidelser, som er noe man føler eller ikke føler som følge av forandringer i hjernen. En fysisk skade man får ved å brekke hånda er like fysisk som f.eks. Depresjon eller Raserianfall. Selv om verden garantert innehar mer enn nok mennesker som vil si seg kraftig uenig på akkurat det punktet der.
Sist endret av einsteindragon; 22. mai 2022 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, om mr tekniker ser noe som kan tyde på rusmisbruk så får du være ærlig. Tror ikke de er ute etter lappen din tbh.

Men tviler på at se ser etter denne typen endringer uansett.

Det finnes bedre metoder for å avdekke et rusproblem enn MR av hjernen.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Altså, om mr tekniker ser noe som kan tyde på rusmisbruk så får du være ærlig. Tror ikke de er ute etter lappen din tbh.

Men tviler på at se ser etter denne typen endringer uansett.

Det finnes bedre metoder for å avdekke et rusproblem enn MR av hjernen.
Vis hele sitatet...
Nei, tror ikke helt man kan benytte CT-Scan, MR-Scan eller PET-Scan for å bevise at man f.eks. Har høy aktivitet i området der hvor GABA-A er lokalisert fordi man er påvirket eller ruset på Diazepam. En PET-Scan vil eventuelt bare kunne bevise at man har høy aktivitet der.

På samme måte så kan en blodprøve, urinprøve eller hårprøve kunne bevise at diazepam eller andre benzodiazepiner blir transportert i blod-vei banen. Men en blodprøve, urinprøve eller hårprøve kan ikke bevise at man har høy aktivitet i GABA-A komplekset.

Så PET-Scan kan ikke bevises at man er påvirket av noe, enn så lenge kun gi en indikasjon på at man er påvirket. For det er mange flere ting enn kun Diazepam/Valium og andre Benzodiazepiner som kan gi mer aktivitet i GABA-A.