Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5369
Hei. Jeg har nå lest så å si alle innleggene til folk angående narkotikatesting i forsvaret. Jeg har tatt følgende forhåndsregler:

Fjernet alt hår på hele kroppen utenom øyenbryn. Dette gjorde jeg i går, 27 juni søndag. Sist jeg tok var fredag 25 juni, 1 joint + 5 linjer. Før dette var siste gang i Februar, og veldig moderat, i ca 3 uker.
Jeg skal kontinuerlig fjerne alt hår i ukene som kommer. Innrykk er 27 juli, tirsdag.

Har og kjøpt alt nytt jeg skal ha med, og obbevarer det helt separat til jeg drar. Så bikkjene har ikke noe å lukte etter.

Skal på Kjevik, luftforsvaret. Noen som kan rutinene med narkosjekk der?

Har sett mange nevne at det tas hårprøver, men ikke en sjel som har fått svar på de. Er det bare noe de sier for å skremme? I så fall, hva skjer om jeg møter opp som nå, skalla som en nakenhund, men kun øynebryn?

Takk for alle svar. Er veldig bekymret. Aner ikke hvorfor jeg tok på fredag, var clean i månedsvis, men det er for sent å unngå nå.
Om ikke jeg tar feil har de ikke lov å tvinge deg til urinprøve en gang om ikke det er skjelig grunn til misstanke. Om de ikke finner noe under den klassiske militær ransakingen, så har de ikke lov å gjøre mer i følge riksadvokaten. Det har vært massevis av ymse lovbrudd blant de som skal forfalte loven i mangfoldige år grunnet lobbyorganisasjoner som NNPF osv. Uansett, så er det sikkert noen med mer juridisk innsikt som vet mer om hvordan det ligger ann nå for tiden. Jeg vet uansett hvordan det føles, da jeg hadde det slik som deg da jeg var ung og på sesjon. De fant en tørket plomme kjerne i lommen og laget et spetakkel uten like da de trodde det var en klump cannabis. Hadde det vært i dag ville jeg ledd mye høyere, men i den tid ble man jo skremt.
Sist endret av pipestilk; 28. juni 2021 kl. 16:54.
Trådstarter
10 0
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Om ikke jeg tar feil har de ikke lov å tvinge deg til urinprøve en gang om ikke det er skjelig grunn til misstanke. Om de ikke finner noe under den klassiske militær ransakingen, så har de ikke lov å gjøre mer i følge riksadvokaten. Det har vært massevis av ymse lovbrudd blant de som skal forfalte loven i mangfoldige år grunnet lobbyorganisasjoner som NNPF osv. Uansett, så er det sikkert noen med mer juridisk innsikt som vet mer om hvordan det ligger ann nå for tiden. Jeg vet uansett hvordan det føles, da jeg hadde det slik som deg da jeg var ung og på sesjon. De fant en tørket plomme kjerne i lommen og laget et spetakkel uten like da de trodde det var en klump cannabis. Hadde det vært i dag ville jeg ledd mye høyere, men i den tid ble man jo skremt.
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig ikke urinprøve som skremmer meg, mer denne såkalte "hårprøven", som jeg har inntrykk av er mer eller mindre et uekte opplegg. Skal i hvertfall se så streit ut som mulig.
Sitat av ostepopmedost Vis innlegg
Er vel egentlig ikke urinprøve som skremmer meg, mer denne såkalte "hårprøven", som jeg har inntrykk av er mer eller mindre et uekte opplegg. Skal i hvertfall se så streit ut som mulig.
Vis hele sitatet...
Se så streit ut som mulig uten et eneste hår på kroppen ? Lykke til bro, glad du vertfall beholdt øyenbryna.
Kan ikke helt skjønne hvorfor folk har lyst å dra på førstegangstjeneste. Om det ikke er en form for rehabilitering eller planer om en jobb der.
Trådstarter
10 0
Sitat av Mikromidas Vis innlegg
Kan ikke helt skjønne hvorfor folk har lyst å dra på førstegangstjeneste. Om det ikke er en form for rehabilitering eller planer om en jobb der.
Vis hele sitatet...
Blir vel forhåpentligvis jobb om jeg kommer meg gjennom dag 1 og ikke blir sendt hjem med bot.

Noen som har noen ide om hva som skjer om jeg rett og slett ikke har hår nok til hårprøve?
Sist endret av Anonym58974; 28. juni 2021 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Altså; det har blitt svart. Det trengs grunn til mistanke. Hvis jeg blir markert kommer jeg til å lyve og nekte. Så lenge de ikke finner dop på meg har de ingen grunn til å teste meg. Du bør jobbe med å bli mer sikker på din uskyld, så du ikke står der, hårløs og nervøs; det gir mer grunn til mistanke i mine øyne.
Trådstarter
10 0
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Altså; det har blitt svart. Det trengs grunn til mistanke. Hvis jeg blir markert kommer jeg til å lyve og nekte. Så lenge de ikke finner dop på meg har de ingen grunn til å teste meg. Du bør jobbe med å bli mer sikker på din uskyld, så du ikke står der, hårløs og nervøs; det gir mer grunn til mistanke i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng. Skal jobbe med det. Takk for ditt innspill. Føler meg litt bedre nå. Du skal inn du og?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av ostepopmedost Vis innlegg
Du har et godt poeng. Skal jobbe med det. Takk for ditt innspill. Føler meg litt bedre nå. Du skal inn du og?
Vis hele sitatet...
Hehe, jau, skal til luftforsvaret på Madla i år.
Men nå er vel øyebryn strengt tatt laget av hår eller?
Trådstarter
10 0
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Men nå er vel øyebryn strengt tatt laget av hår eller?
Vis hele sitatet...
Mener du jeg skal fjerne det og da?

Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hehe, jau, skal til luftforsvaret på Madla i år.
Vis hele sitatet...
Regner med det vil være like strengt for deg og da. Bare å bade i veet.
Sist endret av Anonym58974; 28. juni 2021 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er i militæret nå, og har vært på både Madla og Kjevik.
Jo, de kan gi deg ordre om å avlegge urinprøve. Dersom du avstår fra urinprøve regnes det som en positiv prøve.
De sjekker forskjellige ting fra gang til gang, og har du eller har hatt narko rundt deg så blir det oppdaget før eller siden.

Vær ærlig fra dag en, det er lurest
Trådstarter
10 0
Sitat av David01 Vis innlegg
Jeg er i militæret nå, og har vært på både Madla og Kjevik.
Jo, de kan gi deg ordre om å avlegge urinprøve. Dersom du avstår fra urinprøve regnes det som en positiv prøve.
De sjekker forskjellige ting fra gang til gang, og har du eller har hatt narko rundt deg så blir det oppdaget før eller siden.

Vær ærlig fra dag en, det er lurest
Vis hele sitatet...
Som sagt ikke urinprøve som er en bekymring. Jeg avlegger gjerne både blod og urin.
Sitat av ostepopmedost Vis innlegg
Som sagt ikke urinprøve som er en bekymring. Jeg avlegger gjerne både blod og urin.
Vis hele sitatet...
I løpet av min tid her inne, så har jeg avlagt urinprøve, blodprøve, hårprøve og sniffetest fra hund.

Hvis du har spm om milla (og særlig luft som jeg selv er i) så svarer jeg mer enn gjerne på spm
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Vi ble vekka 4 om natta for urinprøve. Hakke noe valg. De er dønn seriøse. Dette var rundt 3 mnd inne i året mitt.

Da jeg var på innrykk var jeg så dum å si jeg hadde prøvd hasj som fjortenåring. Det endte med en tur til MPene og måtte sitte i et telt og drikke vann med et par andre nisser før vi måtte tisse i en kopp under oppsyn av MP. Gikk fint det men kom ikke i samme tropp som to venner jeg hadde kommet sammen med pga det. Jug og lyv om alt som har med sånt å gjøre i forsvaret.
Trådstarter
10 0
Sitat av David01 Vis innlegg
I løpet av min tid her inne, så har jeg avlagt urinprøve, blodprøve, hårprøve og sniffetest fra hund.

Hvis du har spm om milla (og særlig luft som jeg selv er i) så svarer jeg mer enn gjerne på spm
Vis hele sitatet...
Tok dere hårprøve ved innrykk?
Har en bekjent som røyka mye, og insisterte på å bruke makka i noen døgn for å få thc'en ut av systemet (lol). Så dro han avgårde til førstegangstjenesten med baggen pakket og alt, og kom hjem igjen dagen etter.
De hadde hund som snuste på alle rekruttene eller hva det kalles, og han ble kraftig markert på. Da ble det urinprøve, mulighet til å forklare seg, og rett hjem igjen.
Trådstarter
10 0
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Har en bekjent som røyka mye, og insisterte på å bruke makka i noen døgn for å få thc'en ut av systemet (lol). Så dro han avgårde til førstegangstjenesten med baggen pakket og alt, og kom hjem igjen dagen etter.
De hadde hund som snuste på alle rekruttene eller hva det kalles, og han ble kraftig markert på. Da ble det urinprøve, mulighet til å forklare seg, og rett hjem igjen.
Vis hele sitatet...
Han brukte "makka"? Hva betyr det?
Sitat av ostepopmedost Vis innlegg
Han brukte "makka"? Hva betyr det?
Vis hele sitatet...
Amfetamin = makka.

Da jeg var i kongens klær ble kun de som ble markert på tatt videre til prat med mp, for så å ta hår og urinprøve.

En bekjent besto urinprøven, men han sverget på at hårprøven(if thats a thing) ville slå han ut.
- Hørte aldri noe mer, og vi dimmiterte sammen etter 11mnd.

Om de hårprøvene er bare skremsel eller ikke vet jeg ikke. Men ifølge min venn er det bs, da han garantert hadde røket på den

Er ikke hårprøver veldig ressurskrevende? For å si det sånn, det var mange som innrømte å ha lukta på hasj i sine yngre dager som måtte inni teltet til narkonord, men de fleste slapp ut igjen så lenge urinprøven ikke viste no.
Må være god bruk av skattepenger med 1000x hårprøver hvert innrykk? Noen bioingeniører her??
Sist endret av Heimdall-; 28. juni 2021 kl. 21:27.
Trådstarter
10 0
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Amfetamin = makka.

Da jeg var i kongens klær ble kun de som ble markert på tatt videre til prat med mp, for så å ta hår og urinprøve.

En bekjent besto urinprøven, men han sverget på at hårprøven(if thats a thing) ville slå han ut.
- Hørte aldri noe mer, og vi dimmiterte sammen etter 11mnd.

Om de hårprøvene er bare skremsel eller ikke vet jeg ikke. Men ifølge min venn er det bs, da han garantert hadde røket på den

Er ikke hårprøver veldig ressurskrevende? For å si det sånn, det var mange som innrømte å ha lukta på hasj i sine yngre dager som måtte inni teltet til narkonord, men de fleste slapp ut igjen så lenge urinprøven ikke viste no.
Må være god bruk av skattepenger med 1000x hårprøver hvert innrykk? Noen bioingeniører her??
Vis hele sitatet...

Takk for nyttig innspill. Tror jeg har nokk overreagert et snev.
Sitat av ostepopmedost Vis innlegg
Takk for nyttig innspill. Tror jeg har nokk overreagert et snev.
Vis hele sitatet...
Sørg for å ha ren urin, så hadde ikke jeg bekymret meg ivertfall.
Det som er sikkert er at hvis hunden ikke markerer på deg, og du ikke innrømmer annet enn alkohol som rusmiddel of choise, så blir det hverken tatt hår eller urinprøve av deg

Og vil du inn, så varer ikke ærlighet lengst. Trust me, du har INGENTING å tjene på å være ærlig. Ikke til politi, narkoNord/Sør eller MP.

Deres jobb er å straffe deg, så ikke legg alt på sølvfat for dem. La de gjøre jobben sin selv - det er ikke din jobb

Lykke til! Jeg tror det går helt fint! Bare ikke snakk deg inn i noe
Sitat av ostepopmedost Vis innlegg
Er vel egentlig ikke urinprøve som skremmer meg, mer denne såkalte "hårprøven", som jeg har inntrykk av er mer eller mindre et uekte opplegg. Skal i hvertfall se så streit ut som mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er lov å ta urinprøve lengre bare på om en hund markerer og de ikke finner noe på deg. Det er bare for sikkerhets skyld om det i værste fall skulle skje å nekte, be de vise til en hjemmel de kan bruke for og få deg til å tisse. Det er kun juss som gjelder og ikke følelsene til brødhodene som eventuelt vil se deg i analåpningen osv.

https://forsvaretsforum.no/disiplina...remover/173820
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg tror ikke det er lov å ta urinprøve lengre bare på om en hund markerer og de ikke finner noe på deg. Det er bare for sikkerhets skyld om det i værste fall skulle skje å nekte, be de vise til en hjemmel de kan bruke for og få deg til å tisse. Det er kun juss som gjelder og ikke følelsene til brødhodene som eventuelt vil se deg i analåpningen osv.
Vis hele sitatet...
Du gløymer ein vesentleg ting.

Dei kan konkludere med at dei ikkje gidder bruke tid på deg, og a) sende deg heim eller b) sette deg til å klippe plenen i eit års tid.

Om du vil inn i forsvaret har du relativt lite å stille opp med. Etter at du er innrullert vil dei truleg ha saklege grunner for prøve om dei får lyst.

Om du ikkje vil inn i forsvaret så kan jo problemet løysast så jævla enkelt som å sende et postkort til VPV der du konstanterer at du har vorte pasifist, og ser med stor glede fram til å gjennomføre siviltenesta...
Ikke glem at en del oppgaver i Forsvaret krever sikkerhetsklarering. Og muligens også sivile krav til tilfeldig testing som i luftfarten?

Edit: Men ved slike kontroller vil neppe hårprøver være relevant.
Sist endret av Fulmen; 28. juni 2021 kl. 22:27.
Hvis du skal være vanskelig og dra frem lovhjemler så blir du dimmitert og sendt hjem neste dag.
Dersom planen er å kunne velge litt friere hvilken tjeneste du vil ha, og hvilke muligheter du vil ha videre for ansettelse så er rådet å være ydmyk og gjøre som du får beskjed om.
Veeeel, dette kan nok slå begge veier.
Hvis du vet at de ikke har lov til å kreve noe, og man evner å forklare dette og ens overbevisning på dette punktet viser du respekt for reglene og litt baller. Snakker vi om en fremtid innen ledelse og befal er dette med å stå for det en mener et klart pluss.

For meg må tillit gå begge veier. Jeg vil ikke jobbe for noen som har så liten tillit til meg.
Det er absolutt mulig å ta en urinprøve ved markering. Det er ikke slik at militærpolitiet ikke har hjemmel til å utføre arbeidet sitt på militært område. Det er større rom for bruk av refs istedenfor en anmeldelse men man kan uansett ikke refse folk for en markering. Da må man følge opp med en urinprøve.

Jeg har ingen erfaring med hår prøver, ikke sett det. Skal sies at det at jeg ikke har sett det ikke er synonymt med at det ikke forekommer. Stiller meg dog sterkt tvilende til det- enda sterkere tvilende til at om de bruker det så gjør de det til førstegangstjeneste i luftforsvaret på Kjevik.


Jeg pleier normalt sett å formane sterkt og gjentatt om å ikke blande rus og militærtjeneste ettersom det er en absolutt uting men dropper det her ettersom du skal inn i luftforsvaret. Har inntrykk av at luftforsvaret får det befalet de fortjener, egentlig slår du meg som en som kunne nådd langt der..
MP har ingen myndighet over folk på sesjon da man fortsatt regnes som sivil. De kan faktisk ikke tvinge deg til å gjøre noenting før du har bestått sesjonen. Da må de i såfall tilkalle politiet som sansynligvis er rett i nærheten og mer enn villige til å hjelpe med utpressing. Spør de om telefonen din, så kan du holde den hardt og si at de får ta den i fra deg med makt hvis de vil ha den. Slå av fingeavtrykkscanneren på telefonen just in case hvis du bruker det som skjermlås. De har ikke lov til å ta fra deg telefonen, men later som det og får folk til å gi den fra seg "frivillig"...
Høres nesten ut som du har vært med på et prankshow Lættis at du har barbert av deg alt håret på kroppen pga det! Skulle nesten tatt bryna og så hadde det blitt legend!

Aldri hørt om hårprøve på sesjon, bare spørsmål om man bruker noe eller ikke. Ved mistanke som hvis man møter opp rusa eller hunden markerer så kan de be seg gi urinprøve eller reise hjem igjen!
Trådstarter
10 0
Sitat av Harek Vis innlegg
Høres nesten ut som du har vært med på et prankshow Lættis at du har barbert av deg alt håret på kroppen pga det! Skulle nesten tatt bryna og så hadde det blitt legend!

Aldri hørt om hårprøve på sesjon, bare spørsmål om man bruker noe eller ikke. Ved mistanke som hvis man møter opp rusa eller hunden markerer så kan de be seg gi urinprøve eller reise hjem igjen!
Vis hele sitatet...
Det er snakk om innrykk, ikke sesjon
Vi hadde jevnlig urinprøve på natt og morgen, gjennom hele året. Kanskje 1-2 ganger per kvartal. Hårprøven så vi dog aldri noe til, men hund og pissing må du regne med.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Veeeel, dette kan nok slå begge veier.
Hvis du vet at de ikke har lov til å kreve noe, og man evner å forklare dette og ens overbevisning på dette punktet viser du respekt for reglene og litt baller. Snakker vi om en fremtid innen ledelse og befal er dette med å stå for det en mener et klart pluss.

For meg må tillit gå begge veier. Jeg vil ikke jobbe for noen som har så liten tillit til meg.
Vis hele sitatet...

Han som nektet å bli narkotestet og dermed ble befal i militæret.