Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 9222
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg er kvinne på 25 som ikke har prøvd rus. Er dere ikke redde for å dø ? plutselig ta litt for mye å stryke med ? hva med avhengighet. er dere ikke redde for å bli avhengige ? Hva fikk deg til å tørre å ta narkotika for første gangen og var du redd for å dø eller at noe annet ubehagelig skulle skje ? eller tenkte du ikke på det
Jeg var ikke redd for å dø. Jeg leste meg grundig opp på hvilke risikomomenter som var før hvert rusmiddel jeg ville prøve og kan dermed finne trygge doser og ha en fin opplevelse.
R.i.p 23.04.2021
Gruppepress prøvde å være ^kul^ når man var dritrunge. Nei aldri hvert redd for og dø, du kan dø når som helst uten narkotika også.
Jeg er alltid redd for å dø. Det er derfor jeg ruser meg legen vil ikke skrive ut noe så kjøper benzodiazepiner på gaten for å slippe angst ruser meg på hasj dø det er digg kan vell si jeg er avhengig av hasj har vert avhengig av amfetamin men sluttet. Jeg var jo redd første gang jeg ruste meg men etter litt ble jeg vant med det og så ruste jeg meg bare mer og mer på tyngre stoffer. Men nå bruker jeg bare benzo en gang i blant og røyker daglig. Men utenom det har jeg a4 liv.
Var redd for å bli avhengig, så en del dop var jo nei nei. Nå er jeg gammal og klar for å dø, men ingen angst for det nå heller
Nei, hvis alt det vi hadde kjøpt hadde vært helt rent så kunne man tatt sine forhåndsregler. Men når heroin på gata i norge ligger på ca 14-20% renhet i gjennomsnitt og man plutselig får 50-70% så er det veldig lett å ta for mye.

Generelt sett er ikke rusmidlene i seg seg ustabile men folkene som lager de
Tar skjeldent dødelige stoffer. Leser om dosering på forhånd og starter forsiktig. Er ikke i noe miljø. Prøver å få tak apotekvarer hvis det er sterke greier, så det blir lettere dosering. Blander alt forsiktig. Er ikke redd for å bli avhengig, mer redd for å måtte være edru. Liker ikke alkohol
Sist endret av Bothrops; 2. august 2020 kl. 23:12.
ga opp å være redd døden, den tar deg en dag uansett, hjelper å være forsiktig med doseringer og lese seg opp en del.
Avhengighet plager meg ikke så mye, skjer det så klarer jeg å fikse det engang, pluss holde seg unna det som kan være veldig avhengighetsskapende feks for min del benzo og div downere.

hva som fikk meg til å prøve for første gang var at jeg ble interesert i det på barneskolen da vi div oppgaver om stoffer og jeg leste en god del og så at det ikke var alt for ille, la det på is ett og og røyket første gang 17. var ikke redd den gangen, ei heller redd for ubehag, gikk veldig bra, hadde bare dårlig bønne
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei! er ei jente på 25 år som jevnlig ruser seg.

nei, jeg er ikke redd for å dø. jeg vet at jeg kan dø av dette, men jeg ble kvitt min frykt for døden lenge før jeg begynte å ruse meg. fremdeles gjør jeg det jeg kan for å unngå farlige situasjoner, som å passe på dose, blanding, osv., da jeg ikke har et ønske om å dø. jeg er ikke direkte redd for avhengighet, men jeg liker det ikke. er nå ikke avhengig av noe, selv om jeg koser meg med ting, men har tidligere vært avhengig av benzo, og sluttet nærmest på egen hånd innen et år da jeg skjønte at jeg hadde blitt fysisk avhengig, samt vært igjennom abstinenser flere ganger pga utprøvning av medisiner. det betyr at jeg prøver å passe på å unngå avhengighet, da dette er slitsomt og ubehagelig, men vet at jeg kan håndtere det om jeg skal være dum og drite på draget.

trigger warning siden dette kan bli litt dystert tema! jeg har slitt psykisk så langt tilbake som jeg kan huske, og vokste opp i en dårlig situasjon, dette endte da med at jeg snudde meg til selvskading. jeg tilbrakte årevis i behandling, dro nytte av alle slags tilbud, og prøvde ut flere medikamenter, men uheldigvis klarte jeg ikke å bli bedre, og selvskadingen ble med årene bare verre. jeg kom til et punkt der jeg holdt på å ta livet av meg, selv om jeg ikke forsøkte, da selvskadingen min ble veldig grov. jeg var på det punktet så svak i kroppen at jeg nesten døde av lungebetennelse siden jeg gikk permanent rundt med masse sår og tapte blod jevnlig. en gang klarte jeg å påføre meg skader nok til over 120 sting, og det var dagen jeg bestemte meg for å gjøre absolutt hva som helst for å slutte med selvskadingen som hadde vært da et problem i 10år! dette betyr ikke at jeg synes det er greit å ruse meg, jeg forstår jo at dette ikke er bra for psyken min egentlig, men jeg føler at jeg har i det minste kjøpt meg tid. i verste fall trives jeg i det minste med den tiden jeg har igjen nå. rus er ikke noen vidunderlig løsning på ting, men for meg har det gjort livet langt lettere å leve. jeg kan nyte ting nå, jeg har det ikke vondt hele tiden, jeg klarer å være sosial, jeg klarer å faktisk leve!

første gang jeg prøvde narkotika var det hasj, det var jeg ikke redd for, men selvfølgelig litt nervøs. slik har det vært med de fleste ting, jeg gleder meg og er samtidig nervøs, en ny opplevelse, en ny sinnstilstand! synes det er spennende saker! har da alltid en venn med meg som har tatt rusmiddelet før når jeg prøver ut nytt, som holder seg edru nok til å hjelpe hvis noe skal skje, og som jeg stoler på vil gjøre det som er best for meg. viktig at denne vennen i værste fall så tør å ringe ambulanse etter hjelp om nødvendig. selv undersøker jeg rusmidler før jeg tar de for å prøve å sikre meg så godt som mulig mot negative opplevelser, det er ingen garanti for at ting ikke går galt, men minsker sjansen om man har lest seg litt opp på effekt, sideeffekter, ansvarlig dosering, risikofakter, osv..

håper dette gir deg litt innsikt i hvertfall én rusmisbruker sitt sinn
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bra du har sunn fornuft og sunn skepsis. Du burde ikke henge på dette forumet for det kan påvirke deg til dumme valg og mindre sunne grenser.

Jeg var ikke redd for å dø eller noe når jeg prøvde rusmiddel for første gang, men syns det var litt skummelt at jeg lot meg overtale. Det gikk jo bra og i flere år hadde jeg et rusbruk som bare gjaldt på fest men fra alkohol og hasj var det veldig lett å bare si ja til kokain, exstacy, mdma og andre kjemikalier også uten at jeg tenkte over at det var narkotika. Da hadde jeg jo allerede gått over grensen ikke sant.
Og når man først går over den så er man veldig lett å påvirke. Første gang jeg tok piller /benzo var fordi en fremmed kar på nettet som jeg møtte på en helt vanlig chatteside sa at det passa for meg når jeg sa jeg hadde det kjipt og jeg møtte han å kjøpte piller. Han tenkte nok mer på penger enn på hva som var bra for meg og jeg visste ikke bedre siden jeg i hodet mitt allerede hadde ufarliggjort narkotika.

Som sagt i flere år brukte jeg ting bare på fest, og fortsatte med det selvom jeg tok overdose på exstacy og mdma et par ganger (helt jævlig) men da jeg slutta å feste kjedet jeg meg så mye at jeg ble pilleavhengig fordi jeg ga faen i livet og jeg begynte å røyke hasj fast og trodde det var harmløst. Helt til jeg mange år etter fikk rus utløst psykose og aldri ble meg selv igjen. I dag har jeg en mye større respekt for rusmidler enn før og anbefaler ingen å krysse grensen å la seg påvirke av folk som tilbyr deg. Jeg vil si jeg har hatt et helt vanlig miljø ikke et narkis miljø men vanlige ungdommer og folk, men kjenner rundt ti stykker som har dødd av overdose, og blandingsrus og ca dobbelt så mange som det som har blitt psykisk syke av rusbruken.

En veldig sjelden gang i blandt er nok ikke skadelig men problemet for de fleste er at når man først tillater seg å begynne å ta noe så ufarliggjør man narkotika og eksperimenterer med andre ting også og plutselig tar man det for ofte eller for mye så kan det gå galt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg er kvinne på 25 som ikke har prøvd rus. Er dere ikke redde for å dø ? plutselig ta litt for mye å stryke med ? hva med avhengighet. er dere ikke redde for å bli avhengige ? Hva fikk deg til å tørre å ta narkotika for første gangen og var du redd for å dø eller at noe annet ubehagelig skulle skje ? eller tenkte du ikke på det
Vis hele sitatet...
Hei kvinne 25, jeg er en mann 28. Jeg er ikke redd for å dø. Nei. Heller ikke redd for å bli avhengig. Husker ikke. Jeg visste at alkohol var omtrent det giftigste rusmiddelet der ute så hva kan et trekk skade(?). Og nei.

Kan jeg spørre tilbake trådstarter, hva er poenget med denne tråden? Er det til et skoleprosjekt?
Har du noen gang drukket alkohol, snuset eller røyket sigaretter, eller hatt sex? Da kan jeg desverre fortelle deg at du faktisk har ruset deg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Narkotika er et veldig vidt begrep som omfatter mange stoffer. Men, jeg må nesten prøve å ignorere intrykket mitt av deg og forklare kanskje hvorfor jeg omtrent ikke orket å svare på spørsmålet ditt:

Som sagt er narkotika et begrep som omfatter veldig mange stoffer. Det er flere hundre tusen brukere av Narkotika bare i Norge, som har jobber, familie og ellers et ganske "streit" liv. De få du hører om i avisen er ikke representativ for de fleste som bruker Narkotika.
Det er særdeles få stoffer som er så dødelig som du ser ut til å ha inntrykk av, i de fleste tilfellene når man tar "litt for mye" vil man enten sovne, prate hull i huet på de som befinner seg i nærheten eller oppleve noen ubehag, dette er selvfølgelig helt avhengig av hvilket stoff man har tatt. Vi kan vel ta MDMA som et eksempel, eller Ecstacy som mange kaller det: Det er teknisk sett et av de tryggere stoffene å ta, det er tusenvis av folk i Norge alene som tar dette i helgene og vi har ikke akkurat sett mange dødsfall fra det. Men, når et stoff er så trygt, når det blir så vanlig så begynner vi mennesker å gjøre dumme ting: slik som disse idiotene som tok 8-9 ganger mer enn en trygg dose. Vi ser jo jevnlig folk inne her som tar idiotiske doser fordi de har tatt stoffet for ofte, de er ikke mange men de dukker opp nå og da, heldigvis har ingen av de dødd men det er en skummel tendens.
Det kan være at når visse folk går over denne "grensen", fra å holdt avstand til Narkotika til å så ha opplevd de fantastiske opplevelsene man kan ha med de, virkelig sår tvil i informasjonen som har blitt gitt fra myndigheter, skole og sikkert familie.
De føler de har blitt løyet til, hva er det som er så farlig med det her? Det er jo en fantastisk opplevelse, jeg vil ha mer!

For meg var inngangen Cannabis. Jeg spurte selv om jeg fikk prøve, ingen tvang meg. Jeg var vel en litt apatisk ungdom, og tenkte "fuck it, har hørt mye rart om det her, nå har jeg mulighet til å prøve", og igjen hadde jeg aldri hørt om noen som hadde dødd av det, selv om jeg ikke hadde lest meg opp på det selv, man hørte om ecstacy og heroin, men aldri om hasj.
Jeg ble så litt typisk stoner en god periode og så prøvde jeg sopp, så LSD og noen diverse andre hallusinogener, jeg har vært redd noen ganger, men for å dø? Aldri, selv med frykten klarte den logiske delen av meg å huske at ingen, til dags dato har klart å dø av cannabis. I værste fall er det noen få dødsfall over årene som har blitt attribuert til hjertestans. Men, disse er da resultat av andre underliggende årsaker, og du hadde like stor mulighet til å få et hjerteinfarkt neste gang man tok seg en joggetur.
Omtrent det samme gjelder sopp, det er ingen fysisk fare ved å innta psilocybin-holdig sopp som f.eks fleinsopp. Dosene du må opp i for at det skal ha noe negativ effekt på kroppen din er astronomiske, men soppen kan ha kraftige inntrykk på sinnet: Her og overdrives det med folk som tror de er en appelsin og er redd for å skrelles, en av de mest seiglivede mytene på folkemunne.

For meg er sjansen for å dø av narkotikabruken min synonymt med faren for en atomkrig, eller at en asteroide treffer jorden, kanskje noe så eksotisk som en gammastråle fra en supernova som bare svir av hele planeten i et raskt jafs. De er muligheter, men de er lite sannsynlige.

Med det faktum at du har menneskets største oppfinnelse for hendene: Internett, med tilgang til omtrent hva slags informasjon du vil, så synes jeg det er litt frekt at du ikke har orket å gjøre noe forarbeid en gang. Men, det sier kanskje mer om mennesket i seg selv en deg personlig. Jeg har ingenting personlig mot deg, jeg har kanskje bare svart på dette spørsmålet alt for mange ganger på de 18 årene jeg har hengt her på forumet.
Sist endret av Dodecha; 3. august 2020 kl. 00:30.
Ikke alt dop kan drepe deg, noen kan til og med gjøre deg mer levende. Hadde det ikke vært for rusmidler(sopp) hadde jeg kanskje fortsatt slitt med dødsangst og eksistensiell angst, nå ett år senere.

Grunnen til at jeg higet etter rusmidler, var endret perspektiv og oppfattelse av omverdenen; det å kunne entre en annen verden var fascinerende (i tillegg var jeg en skada 15-åring som hadde overbevist seg selv om at det var harmløst). Det utviklet seg fort i andre retningen da jeg brukte cannabis og etterhvert xanor, jeg ville heller komme meg litt unna verden, ikke utforske den. Jeg sjekket alltid doser og rapporter på rusmidlene jeg skulle ta, så jeg fryktet sjelden at det skulle gå direkte skeis. Når det kommer til avhengighet, så visste jeg siden første gangen med hasj at jeg kom til å misbruke det på et tidspunkt, noe jeg også endte opp med å gjøre et par år senere.

Om man holder seg til psykedelika og cannabis, og bruker dem sjeldent og riktig, kan man få stort utbytte med liten risiko. Alt annet bør man holde seg unna.
Sist endret av Mekkern; 3. august 2020 kl. 00:22.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Satte meg inn i alt på forhånd, så hvordan det virket på andre, leste meg opp.

Det som ble dramatisert ble spennende.

Pluss, jeg leste bøker. Lurer på hvor mange bøker OP har lest, og om hun har hørt om The Beatles.

Subkulturen viser en sur side mouhaha denne post inspirert av dodecha
Sist endret av meaculpaUIO; 3. august 2020 kl. 00:45.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Narkotika er et veldig vidt begrep som omfatter mange stoffer. Men, jeg må nesten prøve å ignorere intrykket mitt av deg og forklare kanskje hvorfor jeg omtrent ikke orket å svare på spørsmålet ditt:

Som sagt er narkotika et begrep som omfatter veldig mange stoffer. Det er flere hundre tusen brukere av Narkotika bare i Norge, som har jobber, familie og ellers et ganske "streit" liv. De få du hører om i avisen er ikke representativ for de fleste som bruker Narkotika.
Det er særdeles få stoffer som er så dødelig som du ser ut til å ha inntrykk av, i de fleste tilfellene når man tar "litt for mye" vil man enten sovne, prate hull i huet på de som befinner seg i nærheten eller oppleve noen ubehag, dette er selvfølgelig helt avhengig av hvilket stoff man har tatt. Vi kan vel ta MDMA som et eksempel, eller Ecstacy som mange kaller det: Det er teknisk sett et av de tryggere stoffene å ta, det er tusenvis av folk i Norge alene som tar dette i helgene og vi har ikke akkurat sett mange dødsfall fra det. Men, når et stoff er så trygt, når det blir så vanlig så begynner vi mennesker å gjøre dumme ting: slik som disse idiotene som tok 8-9 ganger mer enn en trygg dose. Vi ser jo jevnlig folk inne her som tar idiotiske doser fordi de har tatt stoffet for ofte, de er ikke mange men de dukker opp nå og da, heldigvis har ingen av de dødd men det er en skummel tendens.
Det kan være at når visse folk går over denne "grensen", fra å holdt avstand til Narkotika til å så ha opplevd de fantastiske opplevelsene man kan ha med de, virkelig sår tvil i informasjonen som har blitt gitt fra myndigheter, skole og sikkert familie.
De føler de har blitt løyet til, hva er det som er så farlig med det her? Det er jo en fantastisk opplevelse, jeg vil ha mer!

For meg var inngangen Cannabis. Jeg spurte selv om jeg fikk prøve, ingen tvang meg. Jeg var vel en litt apatisk ungdom, og tenkte "fuck it, har hørt mye rart om det her, nå har jeg mulighet til å prøve", og igjen hadde jeg aldri hørt om noen som hadde dødd av det, selv om jeg ikke hadde lest meg opp på det selv, man hørte om ecstacy og heroin, men aldri om hasj.
Jeg ble så litt typisk stoner en god periode og så prøvde jeg sopp, så LSD og noen diverse andre hallusinogener, jeg har vært redd noen ganger, men for å dø? Aldri, selv med frykten klarte den logiske delen av meg å huske at ingen, til dags dato har klart å dø av cannabis. I værste fall er det noen få dødsfall over årene som har blitt attribuert til hjertestans. Men, disse er da resultat av andre underliggende årsaker, og du hadde like stor mulighet til å få et hjerteinfarkt neste gang man tok seg en joggetur.
Omtrent det samme gjelder sopp, det er ingen fysisk fare ved å innta psilocybin-holdig sopp som f.eks fleinsopp. Dosene du må opp i for at det skal ha noe negativ effekt på kroppen din er astronomiske, men soppen kan ha kraftige inntrykk på sinnet: Her og overdrives det med folk som tror de er en appelsin og er redd for å skrelles, en av de mest seiglivede mytene på folkemunne.

For meg er sjansen for å dø av narkotikabruken min synonymt med faren for en atomkrig, eller at en asteroide treffer jorden, kanskje noe så eksotisk som en gammastråle fra en supernova som bare svir av hele planeten i et raskt jafs. De er muligheter, men de er lite sannsynlige.

Med det faktum at du har menneskets største oppfinnelse for hendene: Internett, med tilgang til omtrent hva slags informasjon du vil, så synes jeg det er litt frekt at du ikke har orket å gjøre noe forarbeid en gang. Men, det sier kanskje mer om mennesket i seg selv en deg personlig. Jeg har ingenting personlig mot deg, jeg har kanskje bare svart på dette spørsmålet alt for mange ganger på de 18 årene jeg har hengt her på forumet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig omtalen din av mdma. Selvom dødsfall ikke akuratt er kjent, er det jo en horv av de som tar mdma i helgene som får en helt på trynet ødelagt serotonin og dopaminproduksjon i det daglige, og blir dypt deprimerte og på grunn av det avhengig av andre stoffer som får de "opp", og enda mer avhengig av mdma som serotonin og dopamin poster, og havner i den onde sirkelen med gøy i helgene og suicidal i ukedagene fordi det fucker hjernens naturlige serotonin/lykkenivå så mye. Da snakker jeg ikke om kun de tullingene som dytter i seg høye doser, men de som bruker det jevnlig om det er hver helg, annenhver helg eller jevnlig gjennom hele sommern som jævlig mange gjør. Man kan ikke kalle et stoff ufarlig når det forårsaker mentale problemer og avhengighetsproblematikk hos mange av de som bruker det jevnlig, og jeg kjenner et par som tok livet sitt pga hyppig mdma bruk fordi de etter hvert ikke klarte å føle et spor av lykke og liv uten å være rusa. Jeg forbanner ikke mdma, det er helt innafor å teste men den helgebruken syns jeg ikke er forsvarlig å ufarliggjøre til noen, og spesielt ikke til unge jenter som lett kan la seg påvirke av ufarliggjøringen , og også lett misbrukes seksuelt i mdma rus.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er ikke enig omtalen din av mdma. Selvom dødsfall ikke akuratt er kjent, er det jo en horv av de som tar mdma i helgene som får en helt på trynet ødelagt serotonin og dopaminproduksjon i det daglige, og blir dypt deprimerte og på grunn av det avhengig av andre stoffer som får de "opp", og enda mer avhengig av mdma som serotonin og dopamin poster, og havner i den onde sirkelen med gøy i helgene og suicidal i ukedagene fordi det fucker hjernens naturlige serotonin/lykkenivå så mye. Da snakker jeg ikke om kun de tullingene som dytter i seg høye doser, men de som bruker det jevnlig om det er hver helg, annenhver helg eller jevnlig gjennom hele sommern som jævlig mange gjør. Man kan ikke kalle et stoff ufarlig når det forårsaker mentale problemer og avhengighetsproblematikk hos mange av de som bruker det jevnlig, og jeg kjenner et par som tok livet sitt pga hyppig mdma bruk fordi de etter hvert ikke klarte å føle et spor av lykke og liv uten å være rusa. Jeg forbanner ikke mdma, det er helt innafor å teste men den helgebruken syns jeg ikke er forsvarlig å ufarliggjøre til noen, og spesielt ikke til unge jenter som lett kan la seg påvirke av ufarliggjøringen , og også lett misbrukes seksuelt i mdma rus.
Vis hele sitatet...
Nå er jo alt det du snakker om her hovedsaklig problemer tilknyttet misbruk. Men til tross for hvor mange som bruker det, og misbruker det, så er MDMA fremdeles relativt trygt, spesielt mtp. antall dødsfall. Du kan jo også ta ditt eget liv ved uvettig kaffeforbruk.

TS: Mange av disse narkotiske stoffene du nevner er mindre farlige enn alkohol. Dersom du selv drikker alkohol, så har du jo svaret ditt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er ikke enig omtalen din av mdma. Selvom dødsfall ikke akuratt er kjent, er det jo en horv av de som tar mdma i helgene som får en helt på trynet ødelagt serotonin og dopaminproduksjon i det daglige, og blir dypt deprimerte og på grunn av det avhengig av andre stoffer som får de "opp", og enda mer avhengig av mdma som serotonin og dopamin poster, og havner i den onde sirkelen med gøy i helgene og suicidal i ukedagene fordi det fucker hjernens naturlige serotonin/lykkenivå så mye. Da snakker jeg ikke om kun de tullingene som dytter i seg høye doser, men de som bruker det jevnlig om det er hver helg, annenhver helg eller jevnlig gjennom hele sommern som jævlig mange gjør. Man kan ikke kalle et stoff ufarlig når det forårsaker mentale problemer og avhengighetsproblematikk hos mange av de som bruker det jevnlig, og jeg kjenner et par som tok livet sitt pga hyppig mdma bruk fordi de etter hvert ikke klarte å føle et spor av lykke og liv uten å være rusa. Jeg forbanner ikke mdma, det er helt innafor å teste men den helgebruken syns jeg ikke er forsvarlig å ufarliggjøre til noen, og spesielt ikke til unge jenter som lett kan la seg påvirke av ufarliggjøringen , og også lett misbrukes seksuelt i mdma rus.
Vis hele sitatet...
Jeg burde ha presisert at jeg mener i forhold til vanlige doseringer der man ikke bruker det hver helg men venter noen måneder i mellom. Følger man rådene til sider som rollsafe.org skal man ikke få noen problemer.

Forøvrig helt enig med det du sier: det er mange faremomenter ved bruk hver helg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hyppig bruk av mdma må handle om manglende kunnskap, for snakker du med rusorgene i Norge, eller sjekker ut rusopplysningen.no, så ser man at selv "liberal" side i ruspolitikken i Norge, fraråder mye av det som gjøres av de "verste" brukerne i kulturen.

Sitat av Rusopplysningen
Det anbefales å vente minst 3-4 uker etter bruk før man tar MDMA på nytt, man bør ikke ta flere enn 1-2 doser per gang
Vis hele sitatet...
https://rusopplysningen.no/mdma

De aller fleste som tolererer narkotikabruk, mener samtidig at det er regler og forståelser for forsvarlighet.

Om man er enig i regelen eller ikke, hva den er tuftet på osv... kan være uenig i slike ting, men retningslinjer
for hva som er forsvarlig fins der ute, de blir bare ikke brukt av alle.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hyppig bruk av mdma må handle om manglende kunnskap, for snakker du med rusorgene i Norge, eller sjekker ut rusopplysningen.no, så ser man at selv "liberal" side i ruspolitikken i Norge, fraråder mye av det som gjøres av de "verste" brukerne i kulturen.
Vis hele sitatet...
som jeg har erfart det er det mange som mangler kunnskap, men også mange som tror litt for høyt om seg selv og tenker at neida, det skjer ikke med meg, har jo gått fint så langt! ganske mange der ute som tror de tåler mer enn de gjør, det gjelder alle rusmidler.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det at narkotika blir omtalt som potensielt dødelig ved et engangstilfelle bruk, er med på å forkludre og hindre fremveksten av en ansvarlig ruskultur.

Samt grålegge alle de vidt forskjellige rusmidlene til en suppesaus av "narkotikadød" der tilliten til informasjonen man får av de partene som vil at en skal holde seg helt unna, synker.

Der all bruk skal ses på som problematisk, og alt over null er feil, blir fokuset deretter, aldri på brukens karakter og indre logikk i seg selv. Hvor mange foreldre greier å bruke "kondom" tankegangen her-- at når det først skal skje -- eller kan skje -- så fins det da spilleregler og anvisninger å gi?
Sist endret av meaculpaUIO; 3. august 2020 kl. 01:22.
Anonym bruker
"Omgitt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ifølge Wikipedia så definerer vi i Norge narkotika som rusmidler som er oppført på Narkotikalisten, altså rusmidlene som er ulovlig. Det vil dermed si at hvis alkohol hadde blitt forbudt i landet vårt, så ville det vært sett på som narkotika, imens hvis cannabis hadde blitt lovlig, ville vi hatt sluttet å se på det som narkotika.
Anonym bruker
"Omgitt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ifølge Wikipedia så definerer vi i Norge narkotika som rusmidler som er oppført på Narkotikalisten, altså rusmidlene som er ulovlig. Det vil dermed si at hvis alkohol hadde blitt forbudt i landet vårt, så ville det vært sett på som narkotika, imens hvis cannabis hadde blitt lovlig, ville vi hatt sluttet å se på det som narkotika.
Vis hele sitatet...
"Narkotika betydde opprinnelig stoffer som virket søvndyssende. I dag blir begrepet brukt om ulovlige rusmidler, det vil si rusmidler som er oppført på Narkotikalisten."

Hentet fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Narkotika
Ja! Jeg er kjemperedd for å dø når jeg tar en sprøyte hasj.
Det begynte for min del med at noen fæle narkomane tvang i meg en sprøyte hasj og voldtok meg og stjal pengene mine og nå er jeg narkoman og gal fordi jeg har tatt hasj og ble sinnsyk.

Sikker på du er 25?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg brukte heroin ville jeg dø. Jeg ville ikke leve lenger, og husker jeg tok mange overdoser og havnet på akuttmottaket der de måtte gi meg mye motgift før jeg ble vekket til liv igjen. Jeg var en skikkelig drittunge på den tiden og ba de spesifikt om å ringe mine foreldre og fortelle at jeg hadde tatt en overdose pgr de....

Sier bare en ting, sånn vil du ikke ha det. Nå når jeg er rusfri sliter jeg mye med dårlig skyldfølelse, og det er ikke akkurat så rart.
Sitat av spider_man Vis innlegg
Jeg er alltid redd for å dø. Det er derfor jeg ruser meg legen vil ikke skrive ut noe så kjøper benzodiazepiner på gaten for å slippe angst ruser meg på hasj dø det er digg kan vell si jeg er avhengig av hasj har vert avhengig av amfetamin men sluttet. Jeg var jo redd første gang jeg ruste meg men etter litt ble jeg vant med det og så ruste jeg meg bare mer og mer på tyngre stoffer. Men nå bruker jeg bare benzo en gang i blant og røyker daglig. Men utenom det har jeg a4 liv.
Vis hele sitatet...
Men du ruser deg?
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Startet som en måte på å disconnecte fra verden når jeg hadde det skikkelig drit (cannabis), fant il.a et halvt år at det var ganske lame og sløs av fritiden.

Kan kose meg med det av og til, men det virkelig spennende er syre og mdma. Du får oppleve livet pp en helt egen måte.
Nei jeg var ikke redd for og dø første gang jeg prøvde noe rusmiddel, det starta med å dele en joint på røykehjørnet på ungdomsskolen, ble bare svimmel og nummen i kroppen og sammenlignetdet egentlig med et nikotinsjokk, pluss at flere andre på trinnet røyka, jeg dro også første linja med amfetamin her men lite var det og shit kvalitet så merka ikke annet en at skoledagen gikk litt fortere,førstegang jeg fikk dødsangst var da jeg spiste muskattnøtt (helvetes mye bivirkninger) og dette fant jeg fort ut at jeg ALDRI kom til å bli avhengig avmuskatnøtt (myristicin og elemicin,høres sygt ut ) videre så prøvde jeg på ungdomsskolen å spise frøene fra blomsten morning glory men på lik linje med muskatten ble jeg pissedårlig (rusen kommer av et stoff kalt LSA, veldig likt LSD, ergometrine er også et stoff som forsterker den halusinogene effekten) her hadde jeg meg en kraftig runde med brainzaps, og kvalme, veggene bøyde seg men ingen nye ting dukka opp så med andre ord milde halusinogene effekter men overlevde det, jeg drakk skakkao (kakao med hasj i) og første gang fikk jeg også grei dødsangst av det for selv om jeg var erfaren med røyking av cannabis og til tider har fått litt smånoia av dette så virket dette på en helt annen måte samt at jeg blandet i 0,4 gram som er dobbel dose av hva jeg ellers ville brukt, heldigvis for meg så gjorde tidligere erfaringer med negative tanker at jeg var i stand til å "ri av stormen" istedenfor å kjempe i mot, hverken cannabis,de jævla frøene eller nøtta kan drepe deg så før inntak viste jeg det kom til å gå bra, videre har jeg brukt amfetamin gjevnt over ca 10 ganger i året som i mitt tilfelle kunne drept meg da jeg inntil et par år siden hadde wpw syndrom, hjerteflimmer for oss ulærde, jeg har vært i skikkelig livsfare en gang og det var første gang jeg prøvde ghb, jeg var på narsj og var mildt sagt drita da jeg skulle prøve dette første gang og fremgangsmåten på første gang med ghb er å teste en halv kork først, vente (husker ikke hvor lenge) for så å se ann formen men neida, jeg tar flasketuten til munnen å svelger en stor munn før den settes på bordet til alles forskrekkelse, om du har sett the wolf of wallstreet og husker scenen der dicaprio kryper ut til lamborghinien sin så kan jeg si at slik så det mer eller mindre ut da jeg skulle på dass å spy, dette reddet aller høyst sansynlig livet mitt, du virker ikke som du har mye ruserfaring (thank god and keep it that way) ghb er i aller høyeste grad kun livsfarlig om det blandes med minusrusmiddler som alkohol, benzodiazepiner,og andre ting som senker pustefrekvens og har en ellers bedøvende virkning på muskelfunksjon meen videre så hadde jeg en snurr på valium men der er det strengt tatt handlingene du der og da syns virker som en jævla god ide som dreper deg og ikke stoffet i seg selv, dødsangst? Finnes ikke på denne typen benzodiazepin, livsfarlig og dette er et stoff jeg har enorm respekt for, jeg tar valium, xanax eller lignende et par ganger i året bare for å slappe på samme måte som at ola nordmann tar seg et par øl hjemme en fredag eller lørdagskveld bare at jeg gjør det skjeldnere, dealeren min er mot meg iallefall jævli okei, "skal du ha en eller 2" spør han da han aldri selger mer en det til meg og det er en god ting da benzoduazepiner er vanvittig vanedannende og et helvete å slutte med når det først har fått tak i sjela og hjernen din men det finnes andre ting som griper deg like hardt som benzo, ting som du kanskje kjenner bedre til, har du hatt skikkelig vondt i halsen, så vondt at hostingen hindrer deg i å sove så har du kanskje fått cosylan(etylmorfin) på resept, har du opperert eller har andre smerter du har gått til legen med og som paracett og ibux ikke biter på så har du kanskje fått paralgin forte (kodein) eller tramadol (tramadolhydroklorid) disse medisinene samles i gruppen opiater og heldigvis er dette saker som er vanskelige å få tak i, i dette øyeblikket har jeg tatt mdma for første gang (110 mg kroppsvekt 86kg for de som lurer) samt drukket 0,6 med 40%
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg er kvinne på 25 som ikke har prøvd rus. Er dere ikke redde for å dø ? plutselig ta litt for mye å stryke med ? hva med avhengighet. er dere ikke redde for å bli avhengige ? Hva fikk deg til å tørre å ta narkotika for første gangen og var du redd for å dø eller at noe annet ubehagelig skulle skje ? eller tenkte du ikke på det
Vis hele sitatet...
Har nok tenkt mere på konsekvenser i ettertid vil jeg si. Fra jeg var 17-23 år var det mye bånn gass uten å tenke så mye over det. "Går sikkert fint" "Har kontroll" osv osv. Men så gjør man seg opp noen erfaringer med årene. Havner i noen situasjoner som gjør at man tenker over at man egentlig har hatt litt flaks osv.

Jeg for min del har aldri vært avhennig av noe annet en hasj, selvom jeg har puttet i meg litt av vært tidligere. Men det var liksom helger sånt skjedde. Var ute på fylla så var det altid noen som hadde noe spennende. Og med adhd og dårlig impulskontroll var det bare å kjøre på. Det hendte såklart at vi oppsøkte det også, men det skjedde liksom litt i form av at man kjedet seg, og trengte noe action. Men når uka begynte igjen kom meg altid på jobb og treninger. Det var fredag/lørdag, så ferdig!(Bort sett fra hasj da) Det røyket jeg stort sett hver dag i noen år. Men dette er jo mange år siden nå. De siste årene har det stort sett godt i sopp og lsd for min del, og det kan man ikke dø av!
Sist endret av Heyhoti; 6. august 2020 kl. 13:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er kvinne på 25 som ikke har prøvd rus. Er dere ikke redde for å dø? Plutselig ta litt for mye å stryke med? Hva med avhengighet? Er dere ikke redde for å bli avhengige? Hva fikk deg til å tørre å ta narkotika for første gangen, og var du redd for å dø eller at noe annet ubehagelig skulle skje? eller tenkte du ikke på det?
Vis hele sitatet...
Synes det er oppfriskende å se at noen legger ut en diskusjonstråd for dette emnet, så følte for å slenge meg på.
  1. Er dere ikke redde for å dø?
    For å være helt ærlig så var jeg ikke innpå tanken om å dø engang den første kvelden jeg rørte en illegal substans. Jeg var 17 år og på en tinder-date i Trondheim, som er 2 timer med tog unna der jeg kommer fra, han tilbydde meg først en halv brødpose med fleinsopp som førte til at jeg opplevde en ego-death-trip som jeg ikke engang var klar over var en greie. Husker jeg lå i ett telt og så med oppsperrede øyne opp i teltet på taket og hørte en mørk stemme som ba meg gi slipp på alt, det var bare ett faktum å akseptere at jeg ikke fikk sagt hade til alle i livet mitt og en etter en så jeg hade i hodet mitt (fikk jo ikke til å ytre noen ord) til alle og enhver. Når jeg endelig ga slipp så sovnet jeg. Dagen etter røyka vi en J som førte til en herlig kveld med latter, så kom ei venninne av han jeg var hos på besøk og det var første kvelden jeg prøvde amfetamin, igjen tenkte jeg ikke konsekvenser i det hele tatt og jeg husker at det ble en chill kveld videre. Til alle som skulle lese dette i etterkant så vil jeg sterkt oppfordre til å vær så snill å i det minste oppsøke informasjon om de stoffene dere blir tilbudt (forsvinn på do eller noe sånt) for å få ett kjapt overblikk over effekt, varighet, nedtur og interaksjoner (!) med medisiner dere eventuelt tar, spesielt til damer som tar P-piller, da mange medikamenter kan ha interaksjoner med disse som er skadelige for diverse systemer i kroppen, så lite som nikotin fra sigaretter og snus øker sjansene dine for blodpropp betraktelig hvis du går på P-piller.
  2. Enn hvis dere plutselig tar for mye?
    Det er en viktig ting å ta i betraktning når man putter noe som helst inn i kroppen, uansett hva det er du putter i kroppen og hvordan. Igjen så var jeg veldig uforsiktig og bare ble med på det, min tanke der og da var antagelig at 'hvis jeg ser dem gjøre det så går det jo fint' men obsobs: som jeg senere har erfart så kan det jo faktisk hende at vedkommende ovenfor deg tåler de stoffene i mye større grad og i mye større doser enn det du gjør. Noen vil til og med bruke den naive innstillingen og tankegangen din til å lure deg til å gjøre nettopp dette, fullstendige bevisste om at de vil tåle dosen av stoffet, og du i motsetning sannsynligvis ikke vil tåle det. Irriterende å si, men gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør.
  3. Hva med avhengighet?
    Igjen ett veldig viktig tema, folk har forskjellige tendenser og toleranser for hva som kan trigge en avhengighet. Jeg vil tørre å påstå at mange av de som havner i en situasjon med folk som tilbyr dem narkotiske stoffer av ulike grunner er med 'likemenn', som tilsier at konsekvent tenking ikke nødvendigvis er kulturen i 'gruppa'. Det kan derfor antas at hvis du er av sorten som har en tendens til å takke ja eller oppsøke rusmidler selv, så er ikke avhengighet en tanke som nødvendigvis er fremtredende. Ingen av de du møter som er avhengige eller såkalte 'rusmisbrukere' trodde de ville falle utfor å faktisk bli nettopp det, avhengige. Du vil aldri møte noen som faktisk opplever denne lidelsen som trodde at det ville skje dem, det kan jeg love deg.
  4. Hva fikk deg til å tørre å ta narkotika den første gangen?
    Jeg var vel mest av alt veldig nysgjerrig på hvordan det føltes ut, hva kunne være så annerledes med å være ruset på noe i motsetning til å være edru? En har jo hørt mange referanser i popkultur, historie og i samfunnsdebatter om at det er veldig mange som er for bruken av rusmidler, så hvis så mange gjør det ville jeg vite hvorfor? I tillegg var det jo gratis og jeg hadde på den tiden ingen kontakter i miljøet, så når muligheten bydde seg så var jeg vel ikke vond å be og akkurat den tendensen er en del av meg enda kan en si: getting fucked up with you fo' free? you got the right B.
  5. Var du redd for å dø eller at noe annet ubehagelig skulle skje? Eller tenkte du ikke på det?
    Å være redd for å dø har jeg nok aldri vært, har vært nære en par ganger i ettertid med overdoser og i ungdommen med forsøk på selvmord. Det er vel kanskje det at jeg tidligere har idealisert døden som en slags 'frigjørelse' fra mitt fysiske legeme som har gjort at jeg ikke tenkte på det som en forferdelse, og så kan jeg vel understreke at dagen før jeg inntok amfetamin så hadde jeg jo i mitt hode sagt hade til alt og alle jeg hadde kjært.

Interessant debatt som fortjener mer oppmerksomhet, er veldig nysgjerrig på hva flere her kunne delt av sine erfaringer og tanker rundt nettopp dette. Hvis du Anonym bruker;3615202 skulle sjekke dette innlegget så lurer jeg litt på om du aldri har rørt alkohol eller medikamenter gitt av leger? Ikke engang en sigarett eller snus? Dette er jo tross alt rus det også, og hvis du har drukket alkohol så har du jo faktisk inntatt det stoffet som forårsaker mest skade som utfall av inntak. - Dette er ikke nevnt for å oppfordre til å bruke andre stoffer, tar det med fordi jeg ønsker å legge inn ett argument som er basert på fakta.

Nyttårsaften 2015ish spiste jeg noe sopp som viste seg å være både flein og trævlsopp(?) eller noe. Så mens jeg trippet så begynte luftveiene å snevres inn og det skummet ut av kjeften. Føltes som om jeg måtte spy, men klarte ikke, det bare rant mer skum ut av kjeften. Ringte en lege jeg var i militæret med - han kunne fortelle at det sannsynligvis var nevnte sopp og at jeg måtte gå til legevakten med en gang., Enten ville det gi seg, eller så ville det tette seg helt igjen, noe som ville ta kun minutter for å drepoe meg.

EN sånn nyhet, når du allerede er godt trippet er jo garantert bad trip. Så jeg tentke til meg selv -så meg i speilet faktisk (noe som selvsagt er frarådet) og tenkte til meg selv "\dette er manndomsprøven min, Så jeg festet videre med fråden rennende . og jeg våknet dagen etter med enda større baller.

Den gangen var jeg redd for å dø pga rus. Det var også en episode der jeg tok base i stedet for GBL, så jeg fikk en massiv overdose. Da var jeg også innom tanken på at dette var slutten i noen minutter - før jeg våknet 5 timer senere.
Sist endret av Tøffetom; 25. august 2020 kl. 03:26.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nyttårsaften 2015ish spiste jeg noe sopp som viste seg å være både flein og trævlsopp(?) eller noe. Så mens jeg trippet så begynte luftveiene å snevres inn og det skummet ut av kjeften. Føltes som om jeg måtte spy, men klarte ikke, det bare rant mer skum ut av kjeften. Ringte en lege jeg var i militæret med - han kunne fortelle at det sannsynligvis var nevnte sopp og at jeg måtte gå til legevakten med en gang., Enten ville det gi seg, eller så ville det tette seg helt igjen, noe som ville ta kun minutter for å drepoe meg.

EN sånn nyhet, når du allerede er godt trippet er jo garantert bad trip. Så jeg tentke til meg selv -så meg i speilet faktisk (noe som selvsagt er frarådet) og tenkte til meg selv "\dette er manndomsprøven min, Så jeg festet videre med fråden rennende . og jeg våknet dagen etter med enda større baller.

Den gangen var jeg redd for å dø pga rus. Det var også en episode der jeg tok base i stedet for GBL, så jeg fikk en massiv overdose. Da var jeg også innom tanken på at dette var slutten i noen minutter - før jeg våknet 5 timer senere.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir man reddet av en overdose med base eller gbl?
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Hvordan blir man reddet av en overdose med base eller gbl?
Vis hele sitatet...
Det lurer jeg og på, noen som har peiling på det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, om en av dere forklarer hva "base" er for noe så kan jeg prøve meg, jeg regner med vi ikke snakker om noe kaustisk soda her?
Jeg hører ofte at folk som sier at mennesker som bruker ulovlige rusmidler er "dophuer" med livet oppned. Faktumet er; majoriteten av av folk som bruker ulovlige rusmidler lever helt normale og fungerende liv.

De er skattebetalere, akademikere, studenter, jurister. Brukere i helsevesenet; kirurger, sykepleiere og leger. Majoriteten av folk som bruker ulovlige rusmidler, ville du aldri gjettet. Og det kommer som er resultat av 1) totalforbud og 2) folk har feilfarget sitt virkelighetsbilde knyttet til ulovlig rusbruk som en stigmatiserende og nedlatende greie.

De tror de det er et korrekt bilde av virkeligheten, men egentlig så er det en indikasjon på et skjevt og mangelfullt perspektiv fra folk. Personer som er i mot ulovlig rusbruk, burde lukke munnen og lytte. Fordi her er det mye å lære. Da snakker vi farmakologi, skadereduserende virkemidler og opplysning om rusmidler.

Det er på tide å ta et oppgjør med legemiddelindustrien som bader som Onkel Skrue med de kjemikaliene de gjør folk hektet på.
Sist endret av Maurjegeren; 25. august 2020 kl. 16:01. Grunn: Skrivefeil
Redd for religiøse mennesker, samt de som aldri har ruset seg. Det er galskap.
Var litt redd for å dø i begynnelsen, ja. Spesielt når det kom til nye stoffer. Men nå vet jeg hvilke grenser man bør holde seg innafor når det gjelder de fleste rusmidler. Redd for å bli avhengig var jeg aldri, tenkte at "det skjer ikke meg". Men joda, nå er jeg avhengig av benzodiazepiner.

Første gangen jeg tok "narkotika" var når jeg var 15-16 år, i farmors medisinskap som hun brukte som sovepiller. Det var ett benzodiazepin som heter Flunitrazepam, nesten som Rohypnol. Veldig sterk benzo.
Visste ikke at man kunne ruse seg på de engang, tok bare en fordi jeg hadde problemer med å sove. Men istedenfor å bli trøtt kom det plutselig en enorm følelse av velvære over meg som jeg ikke kan beskrive med ord, og for første gangen i mitt liv følte jeg meg normal...Og slik begynte min ruskarriere.

Drittunge som jeg den gang var begynte jeg å ta flere og flere piller, før jeg fikk tak i kontakter som kunne skaffe nesten tilsvarende.
Sist endret av Lommeløkt; 26. august 2020 kl. 00:23.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Ikke i starten men ble redd overdoser etterhvert.

Har hatt destruktive perioder jeg har hatt mange overdoser, men da har jeg heller ikke fryktet døden


For en heroinist er vell litt frukt for døden det eneste som holder deg i live. Det er min erfaring.


På andre stoffer not so much.

Har du planer om å prøve noe? Hva i så fall?
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke så redd for å dø av rusmidler. Hvis du ser på hvordan de som henger ved brugata lever og holder på, så ser man at kroppen tåler en del før den sier stopp.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke så redd for å dø av rusmidler. Hvis du ser på hvordan de som henger ved brugata lever og holder på, så ser man at kroppen tåler en del før den sier stopp.
Vis hele sitatet...

Både og. Mye usynlige sykdommer man får av rusen


Dårlige skjelett. Mye infeksjoner som kan være vanskelig å bli kvitt. Særlig etter man har hatt mange av dem og antibiotika ikke biter som den pleide

Er nok fler enn det ser ut som der som har alvorlige sykdommer man bare velger å prøve å ruse vekk ubehaget av.

Litt redsel for å dø av rus dreper deg som regel ikke.

Men røyker du hasj så skal det mye til for at det dreper deg
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Både og. Mye usynlige sykdommer man får av rusen


Dårlige skjelett. Mye infeksjoner som kan være vanskelig å bli kvitt. Særlig etter man har hatt mange av dem og antibiotika ikke biter som den pleide

Er nok fler enn det ser ut som der som har alvorlige sykdommer man bare velger å prøve å ruse vekk ubehaget av.

Litt redsel for å dø av rus dreper deg som regel ikke.

Men røyker du hasj så skal det mye til for at det dreper deg
Vis hele sitatet...
Skal sies at jeg ikke lenger oppfører meg som en støvsuger rundt rusmilder, slik jeg gjorde da jeg var yngre. Nå røyker jeg litt og tar en sopp eller MDMAtur en gang i blant
Sitat av Maurjegeren Vis innlegg
Jeg hører ofte at folk som sier at mennesker som bruker ulovlige rusmidler er "dophuer" med livet oppned. Faktumet er; majoriteten av av folk som bruker ulovlige rusmidler lever helt normale og fungerende liv.

De er skattebetalere, akademikere, studenter, jurister. Brukere i helsevesenet; kirurger, sykepleiere og leger. Majoriteten av folk som bruker ulovlige rusmidler, ville du aldri gjettet. Og det kommer som er resultat av 1) totalforbud og 2) folk har feilfarget sitt virkelighetsbilde knyttet til ulovlig rusbruk som en stigmatiserende og nedlatende greie.

De tror de det er et korrekt bilde av virkeligheten, men egentlig så er det en indikasjon på et skjevt og mangelfullt perspektiv fra folk. Personer som er i mot ulovlig rusbruk, burde lukke munnen og lytte. Fordi her er det mye å lære. Da snakker vi farmakologi, skadereduserende virkemidler og opplysning om rusmidler.

Det er på tide å ta et oppgjør med legemiddelindustrien som bader som Onkel Skrue med de kjemikaliene de gjør folk hektet på.
Vis hele sitatet...
Nja tror ikke dette stemmer helt. Er en god del brukere av ulovlige stoffer som lever helt normale liv med jobb osv, men det er ikke majoriteten av dem.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Ikke i starten men ble redd overdoser etterhvert.

Har hatt destruktive perioder jeg har hatt mange overdoser, men da har jeg heller ikke fryktet døden


For en heroinist er vell litt frukt for døden det eneste som holder deg i live. Det er min erfaring.


På andre stoffer not so much.

Har du planer om å prøve noe? Hva i så fall?
Vis hele sitatet...
Helt omvendt her. Var redd før, men nå som jeg kjenner min grense er jeg ikke redd lengre samt jeg går rundt i en ruståke permanent. Bruker Heroin, Rivotril og apotekamfetamin hver dag. Kunne aldri tenkt meg å stoppe dette, sliter så kraftig psykisk fra før. Holdt på med disse stoffene i 10 år. Jeg skyter ikke da så kanskje det er greia.
Sitat av storetårn Vis innlegg
Helt omvendt her. Var redd før, men nå som jeg kjenner min grense er jeg ikke redd lengre samt jeg går rundt i en ruståke permanent. Bruker Heroin, Rivotril og apotekamfetamin hver dag. Kunne aldri tenkt meg å stoppe dette, sliter så kraftig psykisk fra før. Holdt på med disse stoffene i 10 år. Jeg skyter ikke da så kanskje det er greia.
Vis hele sitatet...

Hører flere mener at ved å svelge dop så vil det treffe kroppens filtrerings system. Lever/blindtarm.

Kanskje det faktisk er noe i det
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Nja tror ikke dette stemmer helt. Er en god del brukere av ulovlige stoffer som lever helt normale liv med jobb osv, men det er ikke majoriteten av dem.
Vis hele sitatet...
Ehm.. Jo majoriteten av de som ruser seg, lever vanlige liv. Uten tvil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ehm.. Jo majoriteten av de som ruser seg, lever vanlige liv. Uten tvil.
Vis hele sitatet...
Hvis du tar med alkohol så ja.

Muligens også cannabis. Men ellers har det ikke virket sånn for meg hvertfall at det er majoriteten
Sist endret av Fiskesaus; 29. august 2020 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Hvis du tar med alkohol så ja.

Muligens også cannabis. Men ellers har det ikke virket sånn for meg hvertfall at det er majoriteten
Vis hele sitatet...
Jeg begynner hvertfall å innse at dette gjelder majoriteten. Veldig mange i alle sosiale nivåer bruker masse både piller, mdma, pepper, x og kokain men også ghb og forskjellige 2c-x stoffer
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg begynner hvertfall å innse at dette gjelder majoriteten. Veldig mange i alle sosiale nivåer bruker masse både piller, mdma, pepper, x og kokain men også ghb og forskjellige 2c-x stoffer
Vis hele sitatet...
Okey greit nok, for meg virker det mest som junkies eller semi junkies som holder på, og de fleste andre holder seg til alkohol. Men så kanskje det har noe med alder, og hva man ser på som a4 liv. Vet ikke kan godt hende jeg tar helt feil. Virker ikke som familiefolk er så veldig opptatt av dop egentlig lol.
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Okey greit nok, for meg virker det mest som junkies eller semi junkies som holder på, og de fleste andre holder seg til alkohol. Men så kanskje det har noe med alder, og hva man ser på som a4 liv. Vet ikke kan godt hende jeg tar helt feil. Virker ikke som familiefolk er så veldig opptatt av dop egentlig lol.
Vis hele sitatet...
Det har nok litt med at mange familiefolk (meg inkludert) ikke snakker høyt om ulovlige rusmidler i frykt for represalier og straff. Er godt voksen med barn, bruker litt psykedelika noen ganger i året (når barna er hos besteforeldre etc selvsagt), men snakker aldri åpent om det. Det er det nok mange flere som gjør
Faktum er at ingen av oss kan anslå om majoriteten av de som bruker ulovelig rus er misbrukere eller de som lever A4. Så har man jo misbrukere som også lever tilsynelatende normale liv.

Det er nok store mørketall, å misbrukerne synes nok best, både statistisk og i praksis.
Men hvilket inntrykk man har av majoriteten som nyter ulovelig rus kommer helt an på miljøet til den som tar vurderingen å kan derfor ikke taes presist. Her hvor jeg kommer fra så lever de fleste som nyter ulovelig rus vært fall ikke typisk A4 liv. Noen jobber, noen har familie med barn, og de fleste ikke. Men nesten ingen av de jeg nevner har noe jeg vil betegne som et typisk A4 liv. Så spiller det også en stor rolle hva som individuelt anses som et normalt liv. Forsåvidt interessant tema.
Sitat av junkrat Vis innlegg
Det har nok litt med at mange familiefolk (meg inkludert) ikke snakker høyt om ulovlige rusmidler i frykt for represalier og straff. Er godt voksen med barn, bruker litt psykedelika noen ganger i året (når barna er hos besteforeldre etc selvsagt), men snakker aldri åpent om det. Det er det nok mange flere som gjør
Vis hele sitatet...
Psykedelia ser jeg på som en litt egen greie igjen. Som er helt greit og fint.