Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 23297
Mitt første tråd her.

Jeg har lest flere tråder om passering ved Sverige-Norge, men de tar for seg for det meste Svinesund og Töcksfors. Mitt spørsmål er som følger:

Er det andre overganger hvor moropolitiet er mindre ivrige? Har hørt at litt lenger nord så er det bortimot risikofritt. Er det noen som har erfaringer?
Bare i Trysil er det 15 overganger.

Men ta sjøveien, politi og kystvaktbåtene stopper på 65knop
Spør Erik Fallo hehe! Neida er en haug med grenseoverganger fra Øst som er betraktelig mindre voktet. Sjekk ut Norgeskartet og dets ytre grenser. Du kan vrake og velge!
Er det noen som har erfaring med disse ubevoktet grenseovergangene da? Blir jo stoppa hver gang ved Svinesund nå for tiden det med lovlig last
Har du problemer ved Svinesund, prøv heller Holtet, Kornsjø eller Aremark. Tollen har kontroll ved ALLE offentlige grenseoverganger, har selv egenerfaring fra søndre Hedmark. Morokulien (Rv 2) er det jo kontroller minst en gang i måneden. Har også blitt kontrolleret på stort sett alle grusveier over grensa også. Det er et sjansespill. Vær klar over at de fleste overgangene har kameraovervåking, så dem følger med deg! Det sikreste er faktisk å putte det i en ryggsekk og gå gjennom skogen. Hvis du orker.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du problemer ved Svinesund, prøv heller Holtet, Kornsjø eller Aremark. Tollen har kontroll ved ALLE offentlige grenseoverganger, har selv egenerfaring fra søndre Hedmark. Morokulien (Rv 2) er det jo kontroller minst en gang i måneden. Har også blitt kontrolleret på stort sett alle grusveier over grensa også. Det er et sjansespill. Vær klar over at de fleste overgangene har kameraovervåking, så dem følger med deg! Det sikreste er faktisk å putte det i en ryggsekk og gå gjennom skogen. Hvis du orker.
Vis hele sitatet...
Seff vet jeg at alle overganger har visse sikkerhetsrutiner, lurer bare på om noen og isåfall hvilke passeringer er gunstige mål for litt innførsel av godsaker. Dog har jeg ikke interessert i nordlige overganger som ved Narvik osv.

Aah er for øvrig veldig interesser i å høre folk som har pakka ryggsekken eller prøvd en båttur over.
De fleste jeg kjenner som smugler bruker båt hvis de er alene.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
De fleste jeg kjenner som smugler bruker båt hvis de er alene.
Vis hele sitatet...
Om man har feriebolig ved grenseovergangene hadde jo vært enhver smuglers våte drøm. Uheldigvis er min lommebok ikke sterk nok for slike investeringer.
Kjøp deg en speedbåt til 100-150 000kr, da har du noe som går fortere enn kystvakt/politi
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Kjøp deg en speedbåt til 100-150 000kr, da har du noe som går fortere enn kystvakt/politi
Vis hele sitatet...
Hvordan bør flyktningsruta fortsette når vi ankommer berget foreslår du da? Hele poenget er jo ikke fange politiets oppmerksomhet.
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
er for øvrig veldig interesser i å høre folk som har pakka ryggsekken
Vis hele sitatet...
Akkurat den tanken har fascinert meg lenge.

Svenskegrensa er på 1630km, og store deler av den går i ekstremt tynt befolka områder - på begge sider. Både Norge og Sverige har sterke turtradisjoner, så det er ikke spesielt suspekt å bevege seg der. Legg også til at ikke engang nazistene greide å ha et snev av kontroll over grensa, og de prøvde faktisk.

Alt i alt høres det idiotsikkert ut. Det er bare én liten detalj: Bortsett fra i ei novelle av Mikkjel Fønhus har jeg aldri lest om noen som har blitt tatt for å smugle gjennom skauen. Aldri. Og jeg har undersøkt problemstillingen. Selvsagt kan det hende jeg er udugelig i så måte, men jeg tror ikke det er årsaken til at det aldri har blitt overskrifter av det.

Og fravær av overskrifter betyr ikke at opplegget er sikkert, det betyr at opplegget neppe brukes: Uansett hvor sikker selve smuglerruta er, så hender det ganske ofte at ting blir rulla opp på den ene eller den andre siden av grensa. Folk tyster, det snappes opp under avlutting, spanerene følger dopet fra leverandør til leverandør, man spaner på en lokal distributør mens han tar turen hjem til en kar som nettopp kom hjem fra skauen, en last med GPS-sporing tillates å passere... Og da blir det sjokkoverskrifter, spesielt første gangen. Avisene digger kreative smuglermetoder. Hadde det skjedd burde det derfor vært kjent.

Det er altså trolig en grunn til at smuglerne velger å ikke smugle dop i tursekken gjeennom de dype skoger. Mangel på oppfinnsomhet? Neppe; det er en ganske opplagt tanke. Akutt allergi mot fuglesang og vakker natur? Nei, det er usaklig. Jeg har forøvrig selv snakket med minst et moteksempel: en fyr som i alle fall på et stadium i livet var tungt inne i et narkomiljø og som oppriktig elsker natur og harmoni. For lite transportkapasitet? Skal man smugle øl monner det selvsagt ikke med en ryggsekk, men kiloprisen på visse former former for ulovlig pulver sies å være ganske høy. Og ja: Jeg har gått såpass mye med tung sekk på lange turer at jeg vet akkurat hvor kjipt fem ekstra kilo er på dag tre - men hvis jeg var alvorlig i beit for penger, villig til å smugle narkotika og kunne tjene et femsifra beløp på å ha en litt tyngre sekk enn ellers..? Da hadde det ikke vært gnagsår og slitne skuldre som hadde hindra meg, det er i alle fall sikkert!

Så hvorfor?
Er det rett å slett for enkelt å smugle på den konvensjonelle måten? Hvis det er så latterlig lett å smugle som jeg tror det er, og bare en marginal brøkdel faktisk stoppes av tollerne, hva er da vitsen med å legge en masse innsats i et enda litt sikrere system? Hvis mesteparten av opprullinga skyldes politivirksomhet, og tollernes stikkprøver ikke engang er en relevant trussel, så er det meningsløst å sette inn støtet for å sikre seg mot de. Jeg vet ikke. Jeg sier ikke at dette er forklaringa, men jeg har ikke funnet noen bedre.
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 18:17.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Akkurat den tanken har fascinert meg lenge.

Svenskegrensa er på 1630km, og store deler av den går i ekstremt tynt befolka områder - på begge sider. Både Norge og Sverige har sterke turtradisjoner, så det er ikke spesielt suspekt å bevege seg der. Det er selvsagt veldig begrensa hvor mye man kan smugle - og noen få kilo har mer å si enn man tror etter noen dager i strekk! - men på den annen side er kiloprisen visstnok ganske høy på en del pulverpreparater. Legg også til at ikke engang nazistene greide å ha et snev av kontroll over grensa, og de prøvde faktisk.

Alt i alt høres det idiotsikkert ut. Det er bare én liten detalj: Bortsett fra i ei novelle av Mikkjel Fønhus har jeg aldri lest om noen som har blitt tatt for å smugle gjennom skauen. Aldri. Og jeg har undersøkt problemstillingen. Selvsagt kan det hende jeg er udugelig i så måte, men jeg tror ikke det er årsaken til at det aldri har blitt overskrifter av det.

Og fravær av overskrifter betyr ikke at opplegget er sikkert, det betyr at opplegget neppe brukes: Uansett hvor sikker selve smuglerruta er, så hender det ganske ofte at ting blir rulla opp på den ene eller den andre siden av grensa. Folk tyster, det snappes opp under avlutting, spanerene følger dopet fra leverandør til leverandør, man spaner på en lokal distributør mens han tar turen hjem til en kar som nettopp kom hjem fra skauen, en last med GPS-sporing tillates å passere... Og da blir det sjokkoverskrifter, spesielt første gangen. Avisene digger kreative smuglermetoder. Hadde det skjedd burde det derfor vært kjent.

Det er altså trolig en grunn til at smuglerne velger å ikke smugle dop i tursekken gjeennom de dype skoger. Mangel på oppfinnsomhet? Neppe; det er en ganske opplagt tanke. Akutt allergi mot fuglesang og vakker natur? Nei, det er usaklig. Jeg har forøvrig selv snakket med minst et moteksempel: en fyr som i alle fall på et stadium i livet var tungt inne i et narkomiljø og som oppriktig elsker natur og harmoni. For lite transportkapasitet? Skal man smugle øl monner det selvsagt ikke med en ryggsekk, men kiloprisen på visse former former for ulovlig pulver sies å være ganske høy. Og ja: Jeg har gått såpass mye med tung sekk på lange turer at jeg vet akkurat hvor kjipt fem ekstra kilo er på dag tre - men hvis jeg var alvorlig i beit for penger, villig til å smugle narkotika og kunne tjene et femsifra beløp på å ha en litt tyngre sekk enn ellers..? Da hadde det ikke vært gnagsår og slitne skuldre som hadde hindra meg, det er i alle fall sikkert!

Så hvorfor?
Er det rett å slett for enkelt å smugle på den konvensjonelle måten? Hvis det er så latterlig lett å smugle som jeg tror det er, og bare en marginal brøkdel faktisk stoppes av tollerne, hva er da vitsen med å legge en masse innsats i et enda litt sikrere system? Hvis mesteparten av opprullinga skyldes politivirksomhet, og tollernes stikkprøver ikke engang er en relevant trussel, så er det meningsløst å sette inn støtet for å sikre seg mot de. Jeg vet ikke. Jeg sier ikke at dette er forklaringa, men jeg har ikke funnet noen bedre.
Vis hele sitatet...
Tanken har slått oss alle som lever litt ut på kanten. Tror grunnen til at folk dropper tanken er grunnet disse punktene eller en blanding:

1. Kapasitet. Som du nevner kan man fort ta med par kg med pulver med høy verdi, men er begrenset hva man kan føre inn

2. Bekvemmelighet. Er jo ikke akkurat lettvint å bære med en tung ryggsekk gjennom trange skoger osv.

3. Oppmerksomhet. Nordmenn spesielt de som bor utenfor urbane strøk er jo himla nysgjerrige på sine omgivelser. Om noen skulle benytte fast rute over er det tidsspørsmål før noen fanger opp og melder.

4. Nå sies det at det har blitt stramme inn ved grenseovergangene, men er i bunn og grunn ganske enkelt å ta en tur over med en bil som ikke har blitt flagga.

Du var jo innom alle punktene her men tror bare at tanken er for uortodoks i disse dager
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Hvordan bør flyktningsruta fortsette når vi ankommer berget foreslår du da? Hele poenget er jo ikke fange politiets oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Fra Strømstad kan man kjøre fort over til Østfold, Vestfold, Telemark, agder for eks.

Om sommeren møter man mange hundre båter som gjør akuratt det samme.

Men dump drugsa evt møt noen andre bak en eller annen holme sånn at de kan ta det med vidre, så kjører du bare inn til land og HVIS det skulle være politi på brygga når du kommer tilbake, så sier du bare at du tok deg en tur til Strømstad for Morro skyld. Hvis purken stiller spørsmål, svar: Er du klar over hvor sykt Morro det er å kjøre speedbåt ? Nå fikk jeg jo kjørt fullfart i 30min, vanligvis er maks 10min
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 18:17.
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg

3. Oppmerksomhet. Nordmenn spesielt de som bor utenfor urbane strøk er jo himla nysgjerrige på sine omgivelser. Om noen skulle benytte fast rute over er det tidsspørsmål før noen fanger opp og melder.
Vis hele sitatet...
Her finnes nok noe av svaret.
Det finnes bevis for sykelig nysgjerrighet utenfor urbane strøk.

Særlig om det slippes av et par-tre karer med store ryggsekker 3 km før grensen som så skal gå i halvsirkel med 3 km radius rundt grenseovergang. Der de gjerne etter en stund oppdager at de passerer diverse hyttetun ute i skogen som dukker opp som overraskelse.
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 18:17.
Sitat av villniss Vis innlegg
Her finnes nok noe av svaret.
Det finnes bevis for sykelig nysgjerrighet utenfor urbane strøk.

Særlig om det slippes av et par-tre karer med store ryggsekker 3 km før grensen som så skal gå i halvsirkel med 3 km radius rundt grenseovergang. Der de gjerne etter en stund oppdager at de passerer diverse hyttetun ute i skogen som dukker opp som overraskelse.
Vis hele sitatet...
Absolutt.
Men etter min oppfatning kan dette funke optimalt om man gjør det én gang eller få ganger. Man skulle tro noen hadde prøvd dette.
Garrantert noen som har prøvd det. De fleste metodene er allerede utprøvd og folk har blitt busta på det

Tollerne er like kreative som oss
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Garrantert noen som har prøvd det. De fleste metodene er allerede utprøvd og folk har blitt busta på det

Tollerne er like kreative som oss
Vis hele sitatet...
Joa da hadde vi hørt om det i media. Kunne tenke meg følgende overskrifter på samtlige aviser:

«En bandet ble tatt med 30kg kokain gjennom å krysse riksgrensa til fots».

Med følgende sitat fra politiet/tollvesenet;

«Operasjons kukhode har vært av betydelig størrelse hvorav våre flinke betjenter har over lang tid spanet og knekket et omfattende kriminelt nettverk».

Er egentlig lite imponert over tollvesenets og politiets arbeid
Hvis du trur du kan finne en vellykka smugler metode kun av manglende avisoverskrifter, så ønsker jeg deg lykke til
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hvis du trur du kan finne en vellykka smugler metode kun av manglende avisoverskrifter, så ønsker jeg deg lykke til
Vis hele sitatet...
Er jo rart at ingen har blitt skrevet om dette som har blitt busta syns du ikke? Ville trodd dette var interessant lesning
Har ingen kunnskap om hvor det lønner seg å prøve, men kan nevne at jeg har blitt kontrollert ca. 1/5 ganger kryssende ved kiruna, da "nord" var et stikkord for tråden. Med lovlig last heldigvis.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gått veldig mye i skog og fjell, og kunne godt tenke meg å prøvd meg på en sånn tur over grensa med 2-3 kg ekstra i sekken.
Men er det egentlig så interessant å smugle noe annet enn sigaretter og alkohol fra Sverige til Norge? Er det noe å tjene på å smugle weed f.eks?
Anonym bruker
"Sjokkert Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har gått veldig mye i skog og fjell, og kunne godt tenke meg å prøvd meg på en sånn tur over grensa med 2-3 kg ekstra i sekken.
Men er det egentlig så interessant å smugle noe annet enn sigaretter og alkohol fra Sverige til Norge? Er det noe å tjene på å smugle weed f.eks?
Vis hele sitatet...
tja, hva med f.eks å hive 100 cannabis frø i sekken å krysse grensen? å de kan ikke være så altfor "Tungt" å bære på igjennom skog og mark...
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
tja, hva med f.eks å hive 100 cannabis frø i sekken å krysse grensen? å de kan ikke være så altfor "Tungt" å bære på igjennom skog og mark...
Vis hele sitatet...
Men hva er gevinsten? Bedre utvalg av frø i Sverige? Billigere?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snøscooter over grensa på vinteren funker fint, gjort det mange ganger
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og for dem som lurer på om det er noe og tjene på det: Ja! Prisene på narkotika generelt er mye lavere i Sverige, så har du også kronekursen som kan utgjøre mye om du har en del penger.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg

Men ta sjøveien, politi og kystvaktbåtene stopper på 65knop
Vis hele sitatet...
Hm. Radar, span, lokalt politi i landet der varene hentes, helikopter, grov nok sjø slik at max fart blir vanskelig. Tror ikke det er bulletproof det heller.

Er det ikke kamera på alle overganger også nå? De står sikkert ikke uten grunn. Mener også tollen ble fersket med å ha bygd opp ulovlig database over grensepasseringer. Tollen er jo også mobil, selv ubemannede overganger har random kontroller. Og ofte er ikke kontrollen engang på selve grensepunktet men lengre inn.

Det er vel egentlig en god grunn til at toppene i de forskjellige nettverkene sjeldent selv krysser grenseovergangene med bilen smekk full av godsaker. De vet jo at det er alltid er en risiko for å bli tatt og leier inn folk som er villig til å ta den risikoen.

Tror nok ryggsekkmetoden blir det sikreste at det som er nevnt. Kanskje kan det kombineres med en håndfull kompiser og feks kano og telt for maksimal volum per tur og minimal oppmerksomhet fra andre turfolk i området. Ville jo aldri selv blitt mistenksom på smugling om jeg så noen som hadde et kaffebål utenfor teltet etter at de hadde dratt kanoene på land for kvelden.
Sist endret av _abc_; 17. januar 2020 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At det er bulletproof har jeg aldri sagt.

Men hvis jeg skulle smuggla, hadde det blitt i en offshore 3c båt. Hadde det før 10år siden og da fikk jeg tilbud om og hente en albaner med en ryggsekk i danmark for 50k. Tenkte på det 5sekunder og slo det fra meg. Selv om 50k for 2timers båttur hadde vært godt betalt

Men nå som jeg er litt mer oppdatert om Forsvaret sine radarer osv, så hadde jeg tenkt meg godt om. Forsvaret kan følge deg fra du kommer ut fra Strømstad, til du kjører inn bak øyene der du skal. Derfor burde man også legge inn noen Nm innaskjærs også.

Det gikk ikke akuratt kjempe Bra for disse. Men hvis jeg skulle smuggla, så hadde båt vært det eneste alternativet for meg.

https://www.aftenposten.no/verden/i/...mark-til-norge
Sist endret av gotta_love_dmt; 17. januar 2020 kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har gått veldig mye i skog og fjell, og kunne godt tenke meg å prøvd meg på en sånn tur over grensa med 2-3 kg ekstra i sekken.
Men er det egentlig så interessant å smugle noe annet enn sigaretter og alkohol fra Sverige til Norge? Er det noe å tjene på å smugle weed f.eks?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er jævlig mistenksomt om noen skulle følge stiene som ble brukt av nordmenn som flykta til Sverige under 2.verdenskrig. Da har man en legit grunn.

Og ja det er en del å tjene på å smugle shit til Norge. Nordmenn har stor kjøpekraft og mange avhengig på rus
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
kjør vauldalen. den er best. ikke no politi der.
i Funäsdalen er det butikker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
kjør vauldalen. den er best. ikke no politi der.
i Funäsdalen er det butikker.
Vis hele sitatet...
Var i grunn slike steder jeg ville vite om. Har de post Renate i nærområdet?
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Var i grunn slike steder jeg ville vite om. Har de post Renate i nærområdet?
Vis hele sitatet...
post renate?
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 18:16.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
post renate?
Vis hele sitatet...
Mente så klart Post Restante. Men det håper jeg inderlig at du skjønte?
Sist endret av Anonym113971; 17. januar 2020 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Mente så klart Post Restante. Men det håper jeg inderlig at du skjønte?
Vis hele sitatet...

er ikke noe der, ser ut som den eneste er i strømstad
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 18:16.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Snøscooter over grensa på vinteren funker fint, gjort det mange ganger
Vis hele sitatet...
Undviker ledene da? For der er det umerkede "viltkameraer" oppsatt av svenske myndigheter.
Har hørt at politiet bruker helikopter for å stoppe snøskutere. Så lykke til.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner til en som skulle ta seg en spasertur for moroskyld. Han ble oppsøkt av tollere/politi i sivil på stien som lurte på hva han dreiv med. De viste skilt, ransaka og tok han med seg for røntgen, men de røntga han visst ikke allikevel. Det her er en 12-14 år sida.

Det er ikke bare overvåkning og nysgjerrige naboer som er hindringa, men og at man skal gå jæææævlig langt for å komme seg inn og ut av skauen uten å bli mistenkeliggjort. Det nytter ikke å hoppe av en bil en kilometer før grensa, gå over, og bli plukka opp igjen en kilometer innafor på andre sida.

Jeg har alltid antatt mange blir busta der, og grunnen til at det ikke skaper medieoppmerksomhet er fordi mengdene er piece of cake for tollerne og politiet så media aldri blir tipsa. Jeg kjenner til større beslag som heller aldri kom i media, og som en annen her skriver så er tollerne like kreative som smuglerne. Det er ikke bare-bare å gjøre bare fordi avisa ikke reklamerer for metodene.
Anonym bruker
"Reflektert Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personlig har jeg kun blitt stoppet 1 gang iløpet av de siste 20 årene, rutinekontroll
Dette var ved nye Svinesund brua.
Pleier å dra til
Charlottenberg /Svinesund minst 1 gang i mnd.
Eller kjør mc, sånn som «knight rider». Snitt hastighet på 250km/t på motorveien. Ikke engang heli i lufta klarer å følge deg da.

«Knight rider» en svensk fartssynder med endel videoer på nettet.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Eller kjør mc, sånn som «knight rider». Snitt hastighet på 250km/t på motorveien. Ikke engang heli i lufta klarer å følge deg da.

«Knight rider» en svensk fartssynder med endel videoer på nettet.
Vis hele sitatet...
Var ikke det han som blei relativt tøft takla av en uniformert Volvo fordi dem fikk nok av stuntene hannes?

Sykkel er kjapt det, men i mine øyne alt for sårbart. Det du kan gjøre er å kjøre over en av de mindre grenseovergangene med en speiderbil/sykkel forran for å sjekke etter fysiske kontroller. Er du bekymret for kontrollkameraene skal tiltrekke risk, så finner du et sted på norsk side hvor du kan gjemme det du har med, for så å hente det senere.

Båt hadde bare vært aktuelt for meg om jeg hadde hatt en liten jolle inne i Iddefjoren et sted, med kjapt tilgang til andre siden. Som nevnte her oppe så er Radarer flittig i bruk av Forsvar og Kystvakt. I tillegg tror jeg det er veldig lett å bli observert og forfulgt ved mistanke.

Skuter eller ATV er alt for uglesett på her på berget så det er ikke noen god idé. Her varsler grunn og gårdeiere over en lav sokkelest. Og vandre over har vært en tanke men virker for tidkrevende så jeg har aldri kommet så langt som å prøve.

Har selv vært over grensa med verdier for noen lapper gjennom åra nå, og bare 1 gang har jeg vært nære på. Da sa magefølelsen noe før overgangen Holtet, så jeg slo av lysa på bilen før jeg runda svingen slik at tollposten kan se meg. Rakk å se noen reflekser, samt et slik rødlys bli kastet inn i en bil. Jeg stoppa og heiv bilen rundt midt i veien, her fikk jeg både langlys og blålys i speilet, heldigvis hadde jeg god bil, med gode dekk, godt understell og gode lys. Så jeg klarte å forsvinne i de svenske skogene, dumpa lasta og cruisa pent ned til nordby for å kjøpe litt proteinpulver
BRAND ∞ STRONG
..noen med drone?
Er knight rider en wannabe ghostrider ? Ghostdriver var sinnsyk, hayabusa turbo'n med påståtte 499hk og den drøye kjøringa med den sorte gsx'n. Han har jo purken kjørt rett ned ett par ganger. Men han hadde noen episoder med bil også

De gode gamle get away in Stockholm filmene var kule

Jeg tipper det har vært mange som har prøvd med drone, men får ikke frakta store mengdene og man kommer ikke så langt med en drone som har 200g hengene under, med mindre man kjøper en stor drone spesielt til og løfte tungt, men de koster skjorta, bråker og tiltrekker seg mye oppmerksomhet

Ubåten til Madsen var jo til salgs for ikke så lenge siden, men jeg føler meg også ganske sikker på at det ligger en ubåt eller 2 ute i Skagerak og følger med på trafikken, de hadde nok reagert på en ubåt som kom innafor området sonaren demmes søker på. Kjipt når det dukker opp en 5x så stor ubåt opp vedsina deg når du kommer dit du skal

Føler fortsatt at en båt som kan toppe 80-100knop/150-180km er det tryggeste valget, da rekker man over på så kort tid at purken ikke rekker å mobilisere.

Strømstad - Vestfold på 15-20min eller noe sånt, Skagen - Agder på 45min skal være oppnåligt de dagene det er speilblankt.
Sist endret av gotta_love_dmt; 24. januar 2020 kl. 11:05.
Drone kan du bare glemme. Batteriet har ikke kapasitet til å bære vekt så langt, og skulle du droppe å fly langt kunne du like gjerne gått. Står du på brohodet i svergie å sender opp en propell så kommer nok mang en tulltoller og titter
BRAND ∞ STRONG
Trenger jo ikke fly så innmari langt. f.eks. fra ett hus rett innenfor grensen og over,
en distanse man like gjerne kunne gått, men for å slippe å bli stoppet med noe på seg.

Denne løfter 6kg og koster ca.38 000 kroner
https://www.dji.com/no/matrice600
Sist endret av vindaloo; 24. januar 2020 kl. 11:55.
Har du hørt en så store drone med så mange propeller ? Bråker som en liten fabrikk og tiltrekker seg all oppmerksomhet på flere hundre meter
Jeg har inntrykket at det meste blir stoppet er som følge av etterretning og tips. Stikkprøver ved grenseovergangene er stort sett for å holde Ola Nordmann lovlydig eller stoppe en bil de leter etter.

Du trenger ikke en speedbåt for å krysse fjorden, du må bare krysse et sted hvor kystvakten ikke passer på akkurat da. Fjorden er stor, og de kan ikke være over alt. Problemet til Ola Skurk er at kystvakten er mye mer på vakt enn den gjennomsnittlige grenseovergangen mellom Norge og Sverige, og har både kapasitet og utstyr for å finne deg. Stikker du deg ut, så kan du nesten banne på at du får et besøk, og ikke fordi de nødvendigvis tenker at det er snakk om smugling. Det er ikke umulig at de bare ber politiet på land ta seg en sjekk når du kommer inn. De kan helt fint ligge tilnærmet over horisonten for deg og vite nøyaktig hvor du kjører.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Eller kjør mc, sånn som «knight rider»
Vis hele sitatet...
KITT kunne kjørt dopet over grensa på egenhånd, men det ville vært i strid med retningslinjene til F.L.A.G. (Foundation for Law And Government).
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du trenger ikke en speedbåt for å krysse fjorden, du må bare krysse et sted hvor kystvakten ikke passer på akkurat da. Fjorden er stor, og de kan ikke være over alt. Problemet til Ola Skurk er at kystvakten er mye mer på vakt enn den gjennomsnittlige grenseovergangen mellom Norge og Sverige, og har både kapasitet og utstyr for å finne deg. Stikker du deg ut, så kan du nesten banne på at du får et besøk, og ikke fordi de nødvendigvis tenker at det er snakk om smugling. Det er ikke umulig at de bare ber politiet på land ta seg en sjekk når du kommer inn. De kan helt fint ligge tilnærmet over horisonten for deg og vite nøyaktig hvor du kjører.
Vis hele sitatet...
Men hvis man ikke har en speedbåt, så har de muligheten til å stoppe deg hvis de vil. Med en speedbåt har de ikke sjangs. Kjører man inn hvaler/sandefjord/Tønsberg så er det så mange holmer og skjær at de ikke får spora deg på radaren. Samma hvis man kjører inn langesundbukta, da kan man kjøre innaskjærs til risør.Da kan man forflytte seg svært mange nautiske iløpet av få minutter og vekk var man. Det er lasting i utlandet som er den scary delen

Men det er vel pga jeg føler meg trygg i båt i høye hastigheter at det hadde vært mitt førstevalg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Men det er vel pga jeg føler meg trygg i båt i høye hastigheter at det hadde vært mitt førstevalg.
Vis hele sitatet...
..jeg føler meg mest trygg dinglende under en drone.
Med 80 kilo overvekt, allerede før lasting.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Phantom 4 drone tar vel nesten en halvkilo, og har flytid på rundt 25 min uten last. Flyr i rundt 70 km/t uten last. Om den da klarer rundt 50 km/t med last, og en flytid på 10 min, så har man rundt 8 km distanse man kan tilbakelegge.
Med 3 partsapper kan man legge opp ruten på forhånd, så er det bare å sende den avgårde i 250 meters høyde, så er det ingen som ser heller hører den, før den lander igjen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Phantom 4 drone tar vel nesten en halvkilo, og har flytid på rundt 25 min uten last. Flyr i rundt 70 km/t uten last. Om den da klarer rundt 50 km/t med last, og en flytid på 10 min, så har man rundt 8 km distanse man kan tilbakelegge.
Med 3 partsapper kan man legge opp ruten på forhånd, så er det bare å sende den avgårde i 250 meters høyde, så er det ingen som ser heller hører den, før den lander igjen.
Vis hele sitatet...
Ork å dele sånt da.