Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 10154
Ekspert på påstander
Mer penger til svartemarkedet hvor man får kjøpt smugla 20pakninger fra utlandet for 50 kr Tobakkselgere tjener grovt mer når 10pakninger blir forbudt. Så er det riktig en 13 åring kjøper 20pakinig for 50lapp og begynne å røyke flere sigg?
Jeg vet ikke hvor mange 13åringer som kjenner folk som smugler røyk though.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mange 13åringer som kjenner folk som smugler røyk though.
Vis hele sitatet...
Du kan umulig bo i Oslo..Her er det en stor organisert gjeng med utlendinger som lever av å gå rundt i sentrum å selge smuglerrøyk.Tipper dem blir glade nå.
Denne loven er helt på trynet å vill ha motsatt effekt.
Og du har studerte dette hvor mye i forhold til de som foreslo denne loven?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Som alle andre forbud mot frivillige transaksjoner er dette fullstendig absurd. Akkurat når det gjelder dette vil det muligens ikke føre til spesielt mye mer offerløs kriminalitet (slik forbud mot å kjøpe og selge ting som rusmidler og sex fører til), men det endrer jo overhodet ikke folks behov for sigaretter. Det fører til at folk som ønsker å kjøpe seg ti sigaretter enten lar være å kjøpe i det hele tatt, eller kjøper pakker med tjue i stedet, heller enn det de faktisk har lyst til å kjøpe! Som med enhver annen statlig inngripen i økonomien ser man at dette kun fører til at det som blir produsert av varer ikke lenger vil reflektere folks behov like godt.
Jeg undres hva turister tenker om landet vårt når de skal kjøpe seg en sixpack og blir nektet etter klokken 8, 6 på lørdager, eller før og under helligdager, og nå ikke får kjøpt seg en tipack sigg. Å stenge ølsalget så tidlig som 6 har ikke forebygget noen nedgang av bruk utenom de stakkarne som ikke rakk det.
Som erfaren røyker kan jeg fortelle at å gjøre 10-pakninger utilgjengelig kommer ikke til å stoppe folk fra å røyke. Unge eller gamle.
Faktisk kommer dette til å ha en smule negativ effekt da man røyker oftere når man har mye røyk på seg.
Og dette kommer heller ikke til å stoppe kidsa fra å kjøpe sigg, jeg husker vi spleisa ofte på 20-pakninger da jeg var mindre.

Jeg røyker ikke lengre nå, men de siste årene kjøpte jeg bevisst 10-pakninger for å røyke mindre.
Dette synes jeg da virker mot sin hensikt, hvertfall for meg. Når jeg en gang i blant tar meg en fest, pleier jeg alltid å kjøpe en 10-pakning med røyk fordi jeg liker røyk i fylla. Røyker ikke fast, så tømmer alltid pakka hver gang. Og oftest har andre røykere med seg egen røyk, så jeg deler ikke ut mine heller. Men nå som 10-pakninga er vekk er jeg blitt nødt til å kjøpe 20-pakninger, som resulterer i at jeg røyker dobbelt så mye på en kveld.
Er sikkert et par andre også som er som meg, så nå har ikke myndighetene gjort annet enn å fordoble antallet sigaretter jeg røyker..
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det neste blir naturligvis 18-pakninger som i Sverige.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tar feil, men i Sverige har de vel fjerna to av 20 røyk istedet for å sette opp prisen på en 20-pakk?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det neste blir naturligvis 18-pakninger som i Sverige.
Vis hele sitatet...
Er 19 pk. i Sverige
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Amaze Vis innlegg
Som erfaren røyker kan jeg fortelle at å gjøre 10-pakninger utilgjengelig kommer ikke til å stoppe folk fra å røyke. Unge eller gamle.
Faktisk kommer dette til å ha en smule negativ effekt da man røyker oftere når man har mye røyk på seg.
Og dette kommer heller ikke til å stoppe kidsa fra å kjøpe sigg, jeg husker vi spleisa ofte på 20-pakninger da jeg var mindre.

Jeg røyker ikke lengre nå, men de siste årene kjøpte jeg bevisst 10-pakninger for å røyke mindre.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hvem jeg skal tro mest på her.
Synsingen din eller statistikken og forskningen gjort på området av kvalifiserte personer?
Hvordan fikk dette lov å tre i verk?
Har vel vært snakk om å fjerne tipakningen i 4-5 år nå.
Jeg har ikke sett noen demonstrasjoner mot det. Er det ikke litt sent å begynne å ergre seg når ting har skjedd. Hvorfor lar vi sånt skje? Det er for faen ikke noe demokrati her i landet. Vi lar bare politikerne kjøre over oss som den saueflokken vi er. Vi stemmer rødt eller blått og tror det har noe å si, mens sannheten er at alle partiene er i allianse med minst et annet parti og stemmen din betyr absolutt INGENTING. Det er et jævla brettspill og vi er for dumme til å skjønne reglene. Det er ingen andre å skylde på enn oss selv som lar dette skje gang på gang. Skal vi ta makta i egne hender eller skal vi sitte å se på at politikerne fucker til landet og tar fra oss friheten sakte men sikkert. Animal Farm. Griseriket Norge!
Sist endret av kn^tte; 11. juli 2013 kl. 13:10.
Da jeg var ung (les: for ung til å kjøpe røyk ) var logikken alltid at det er mer økonomisk å kjøpe 20pk fordi du sparer noen kroner om du røyker like mye som om du hadde en 10pk, men resultatet blir jo at jeg røykte oftere og dermed kjøpte 20pk oftere.

Slik jeg ser det treffer denne loven ingen andre enn smårøykere og festrøykere..
kommer ikke til å merke noe til dette uasett, da jeg i en alder av 17 år har fast intekt å kjøper meg heller ei pakke petterøes 3. det er virkelig penger spart i forhold til sigaretter!
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Litt usikker på hvem jeg skal tro mest på her.
Synsingen din eller statistikken og forskningen gjort på området av kvalifiserte personer?
Vis hele sitatet...
Enig i at det han bedriver er synsing i aller høyeste grad, men statistikk og forskning gjort av "kvalifiserte" personer bør svært ofte tas med en stor klype salt, og undersøkes nøye på egen hånd. Det er tross alt svært mye dårlig forskning og feil/misvisende statistikk som kun eksisterer for å støtte noens agenda!
Angående korrelasjon og kausalitet mtp. røykelovens virkning kan man vel bare sammenlikne med andre land. Selvsagt er ingen land like, både med tanke på røyketiltak og kultur. Dette vil selvsagt være en svakhet i sammenlikningen, men også en styrke slik jeg ser det. Siden alle land er forskjellige og har forskjellige antirøyketiltak vil man kunne sette mer lit til røykelovens virkning om resultatet er likt.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Og du har studerte dette hvor mye i forhold til de som foreslo denne loven?
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig det for et argument? Er da mange idiotiske lover, for eksempel kriminaliserer vi store deler av befolkningen med piratkopiering- og narkotikalovgivninger. Vil du appellere til autoritet her også?