Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2319
Hey. Ei vennine av meg har stjelt en mobil fra jobben hennes, og det skal også nevnes at mobil brukes også i jobben. Jeg tror hun driver med telefonsalg eller noe sånn. Så mitt spørsmål er at: Kan politi avlytte mobil som er en del av firma selv om hun har tatt ut sim kort fra mobil, og hun har satt inn en annen simkort på den mobilen? Jeg liker selvfølig ikke at hun stjelt en mobil. Jeg vil ikke at hun skal bli tatt av politi. Jeg prøver si til hun at hun må levere tilbake mobilen tilbake, men hun ville ikke. Det er over 3 måneder siden nå.
nei det har det ikke ressurser til
De KAN hvis de har veldig lyst, men tviler på at de gidder eller har ressurser til slikt.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shittles Vis innlegg
De KAN hvis de har veldig lyst, men tviler på at de gidder eller har ressurser til slikt.
Vis hele sitatet...
Kem de? politi eller firmaet?
Sitat av Tokis Vis innlegg
Kem de? politi eller firmaet?
Vis hele sitatet...
tror du kan glemme at firmaet avlytter mobilen, politiet kan, men kommer ikke til å gjøre det. Hun kan få sparken hvis firmaet hun jobber hos finner ut av det, såklart. Eventuell politiannmeldelse, og problemer med å skaffe jobb senere, da tyveri fra arbeidsplassen sin tilsier at det ikke er en person som kan jobbe alene ihvertfall. Det har gått 3mnd. så det skjer nok ikke det heller.
Politiet må få rettslig godkjennelse for avlytting av telefon, og det skal temmelig grove forbrytelser til at de gjør det. For eksempel drap, grovt ran osv. Men arbeidsgiver kunne jo i løpet av 2 minutter fått sperra telefonen ved hjelp av imei-nr på tlf da. Da ville telefonen blitt ubrukelig. Politiet kan også spore opp en tlf ved hjelp av imei-nr, dersom de gidder bruke ressurser på det
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
tror du kan glemme at firmaet avlytter mobilen, politiet kan, men kommer ikke til å gjøre det. Hun kan få sparken hvis firmaet hun jobber hos finner ut av det, såklart. Eventuell politiannmeldelse, og problemer med å skaffe jobb senere, da tyveri fra arbeidsplassen sin tilsier at det ikke er en person som kan jobbe alene ihvertfall. Det har gått 3mnd. så det skjer nok ikke det heller.
Vis hele sitatet...
Forklar hvordan det skal bli problemer å skaffe jobb senere.

Det vil kun være vanskelig å skaffe jobb der man trenger vandelsattest.
Man oppgir ikke arbeidsplasser man har fått sparken fra på CV'n. Så hvordan skal evt. nye arbeidsgivere finne ut at hun fikk sparken pga. tyveri i sin forrige jobb?
Politiet kan i teorien veldig enkelt avlytte telefoner. Men det krever en hel del saksbehandling, tillatelser og søknader for å få kunne gjort det. Og det skal en rimelig stor sak til eller gjerne en mistanke som har gått over lenger tid før de i det hele tatt begynner å tenke på det. At en liten ansatt i et eller annet telefonsalgfirma stjeler en telefon fra jobb hadde de ikke brydd seg med. De hadde ikke giddi å lage sakspapirer til å tørke seg bak med en gang.

Edit: Firmaet i seg seg har IKKE anledning eller lov til å avlytte telefonen til ansatte. Ikke med mindre det står klart i arbeidskontrakten. Slik jeg forstod det er det også "tyven" sitt somkort som står i så jeg kan garantere dere at dette ikke er noe å bekymre seg over.
Sitat av skolms Vis innlegg
Forklar hvordan det skal bli problemer å skaffe jobb senere.

Det vil kun være vanskelig å skaffe jobb der man trenger vandelsattest.
Man oppgir ikke arbeidsplasser man har fått sparken fra på CV'n. Så hvordan skal evt. nye arbeidsgivere finne ut at hun fikk sparken pga. tyveri i sin forrige jobb?
Vis hele sitatet...
Da de lurer på hvor hun har hatt siste jobb, eller hva hun har gjort i de periodene som ikke er oppgitt på CV.

Om hun oppgir hvor hun har jobbet, og de ringer og spør så får ikke gamle jobbe si noe negativt. Men de kan si at de ikke ønsker å kommentere personen. Mellom linjene betyr det helt klart at man skal styre unna.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Shittles Vis innlegg
De KAN hvis de har veldig lyst, men tviler på at de gidder eller har ressurser til slikt.
Vis hele sitatet...
Hmm.... Er det ikke sån at Politi kan avlytte om det er mistanke om strafbare handlinger som straffes med fengsel i over ti år ??

Altså de ikke får lov til avlytning hvis noe av mindre karakter er gjørt ...
Tyveri av en mobil straffes vel ikke med 10 år ?? En heile konteiner med mobiler kanskje...
Det er bare tull. En grense på ti år vil kun omfatte et veldig lite antall ulike forbrytelser av svært seriøs grad.
Sist endret av Franklin; 18. februar 2010 kl. 01:39.
Hvis de har et register av imei nr så kan de lett katche hun.

Hvis veninna di er så dum, og starter mobilen med simkortet sitt som er registrert..