Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5623
Hørte et triks på radioresepsjonen som jeg lurte på om var noe sannhet i.

Trikset er som følger:

Når man tar ut penger i en minibank, men istedenfor å ta pengene så lar man dem henge, så vil minibanken etter en stund dra pengene inn igjen. Minibanken scanner så den øverste og nederste seddelen for å sjekke om pengene er der. Og uttaket blir ikke belastet konto så lenge pengene ser ut til å være der. Det gjør at man kan fjerne alle sedler mellom øverste og nederste seddel i bunken som kommer ut, og ikke bli belastet for uttaket.

Kan det stemme eller er det bare bullshit? Skulle tro at det var en enkel sak for minibanken å telle sedlene..
Sist endret av bo1e; 29. januar 2010 kl. 10:55.
Hmm, hadde vært fett hvis det funket da. Hvorfor ikke prøve det ut?
Try it out, du har ingenting å tape. Men tipper at dem som konstruerte minibanken tenkte på dette, kan ikke være noe problem å lage en seddelteller i en så allerede kompleks maskin.
Husker mamma fant en femhundrelapp som hang igjen i uttaket på kjøpesenteret engang. Mulig hun så den før dette 'trikset' evn skjedde, men høres litt for lettvint ut.
jeg trur ikke at det går siden jeg fant 600 kr i en minibank de hadde hvert der en god stund uten og blidt tatt inn igjen.
menn veit ikke helt, det hadde hvert genialt hviss det gikk da.
Det finnes jo mange mange forskjellige typer minibanker... noen gamle og noen nyere...
Vil tro at dette KUNNE ha fungert på noen av de eldre typene.... men tipper at det ikke går nå lengre
Vil tro at hvis dette er såpass kjent at det sendes på radio, så har det sikkert blitt gjort en del ganger før. Nok ganger til at dette er rettet opp i for lenge siden.
Kontoen belastes ikke før pengene er nepa ut?

Dette betyr jo at jeg kan klone bankkortet mitt x antall ganger og ta ut feks 9000,- på x banker samtidig.
Så hvis jeg har hundre kort, så kan jeg ta ut nesten en million? w0t?
Hvor mange minibanker er det i Norge?
så du sier at pengene tas inn igjen og bare legges usortert i en egen kassett inni der`? vil heller tro at sedlene sorteres, og legges tilbake i riktig kassett

rolsen: pengene reserveres på konto
Sist endret av VivaLatrina; 29. januar 2010 kl. 11:39.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Hvis man vil "lure" en minibank kan man vel bare stille pengekassettene til feil verdi i forhold til pengene som kommer ut...
dette funker ikkje. pengene blir telt opp når dei blir dratt tilbake, på samme måte som dei blir telt før dei sendes ut....
Sitat av runen Vis innlegg
dette funker ikkje. pengene blir telt opp når dei blir dratt tilbake, på samme måte som dei blir telt før dei sendes ut....
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte dette.

Jeg fikk samme idé julen 2008, og tenkte at dette måtte prøves. En passende minibank ble funnet og 600 kroner ble tatt ut. Jeg fjernet forsiktig seddelen i midten og lot pengene forsvinne inn igjen.

Da jeg senere sjekket saldoen var 600 kroner trukket. Dette ble senere (et par dager) justert til 400.
bo1e's Avatar
Trådstarter
Var det jeg regnet med. Moro at noen har testet Og som noen har nevnt så finnes det sikkert mange forskjellige minibanker så det er vel ikke helt utenkelig at på en eller annen modell så har denne glippen eksistert.
Da må jo lappen være der evig, hvis neste mann kommer og skal ta ut penger, da tar han jo vekk den lappen i midta slik at det blir trekt uansett?
Nå tar jeg kun ut oenger i butikker, men er det ikke sånn at man ikke får kortet før man har tatt pegnene da?
Nei, man må ta kortet før man får pengene.
Den teknikken der funka på svenske minibankar ei gang på åttitalet (Hadde ein lærar som benytta seg grovt av det i sin ungdomstid), men det blei fiksa etter eit par veker.
Kuriosa : I gode gamle dagar, når det fortsatt fantes telefonkioskar så kommuniserte kioskane med sentralen på samme måten som eit godt gammalt modem (dvs. med lyd). Resultatet var at om du skreik alt du kunne inn i telefonen først så fekk du ringe gratis.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Kontoen belastes ikke før pengene er nepa ut?

Dette betyr jo at jeg kan klone bankkortet mitt x antall ganger og ta ut feks 9000,- på x banker samtidig.
Så hvis jeg har hundre kort, så kan jeg ta ut nesten en million? w0t?
Hvor mange minibanker er det i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja jøss. Men får du tatt ut samtidig i 2 banker, blir det minus på konto.
Min stefar fortalte at når han var yngre, så pleide han å ta ut penger fra en minibank, og så løpe til neste for å ta ut mer, før saldoen ble oppdatert eller noe. Lenge siden da, men kanskje det er noe i det?
Kan bare starte med å si: BULLSHIT

Har jobbet med minibanker. Hvis du ikke tar pengene går de bare i retur tilbake i minibanken og settes tilbake i magasin.

Med engang du trekker et beløp fra minibanken så registreres det i kontoen din.

La oss si at du trekker ut 600kr og tar 200kr fra midten, og resten trekker MB tilbake til seg. Vel, du blir fortsatt trukket for 600kr i kontoen.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Min stefar fortalte at når han var yngre, så pleide han å ta ut penger fra en minibank, og så løpe til neste for å ta ut mer, før saldoen ble oppdatert eller noe. Lenge siden da, men kanskje det er noe i det?
Vis hele sitatet...
Tror kanskje jeg skjønner hva du mener!
Var på en restaurant / gatekjøkken her. Da bestilte jeg meg en pizza, sendte saldo til telefonen og hadde plutselig like mye penger som jeg hadde før jeg kjøpte den pizzaen. Gikk og tok ut alle pengene på kortet. Noen timer senere var det - 250 kr,- på kortet.

Men minibank? tviler!
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Min stefar fortalte at når han var yngre, så pleide han å ta ut penger fra en minibank, og så løpe til neste for å ta ut mer, før saldoen ble oppdatert eller noe. Lenge siden da, men kanskje det er noe i det?
Vis hele sitatet...
Da lurer du ikke minibanken, med deg selv. Du går i minus, og før eller senere må du betale det uansett.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Da lurer du ikke minibanken, med deg selv. Du går i minus, og før eller senere må du betale det uansett.
Vis hele sitatet...
Men han sa at det var stefaren hans som gjorde det, når han var yngre. Det kan jo veldig godt hende at teknologien var annerledes på den tiden, og at det han sier fungerte som en slags glitch-exploit på bankautomater x)
En annen litt morsom bankkortrelatert exploit er snille bensinstasjoner med "nødmodus". I Mesnali (lita bygd over Lillehammer) er det en ubemannet stasjon som bare tar kort. Er man så uheldig å være nesten tom på kontoen, kan man snu uhellet til gratis drivstoff Man kjører kortet inni en 4-5 ganger, velger pumpe - og vips, så fyller den for mye mer enn du har på kortet. Har en kompis som eksperimenterte med dette gjennom en hel sommer, med falkeblikk på kontobevegelser. Bensinstasjonen trakk faktisk aldri mer enn beløpet som var på konto, selv om han fylte for mange hundre kroner mer!

Kanskje noen har en ubemannet JET-stasjon i nærheten som de kan bekrefte/avkrefte på? Jeg må innrømme at kompisen kan være litt tvilsom
For nokre år sidan hendte det at minibankar eller terminalar ikkje hadde direkte kontakt med sentralen, så då gikk det fint an å overtrekke konto sidan minibanken ikkje kunne sjekke saldoen din. Eg hadde ei stund full oversikt over alle bensinstasjonar og minibankar i Bergen der dette funka (fattig student), men det var slutt på morroa rundtomkring år 2000 vil eg tru (men du kan jo fortsatt nappe ut nettverksledningen på terminalar og overtrekke med nødløsning..).