Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5539
Hei, jeg har en plenklippertraktor stående som er lite brukt. Så vurderer å bygge den om til en slags tråkkemaskin. Tenker å sette på belter på denne, åluss en snøskuffe fremme. Er dette et realistisk prosjekt, og vil det bli letter å bygge feks skihopp og måke gårdsplassen? Noen tips?
Ang. snømåking av gårdsplass så kjenner jeg flere mini-bonder på 16 år som bruker sitteklipper til å måke med. De bruker en snøskuffe + kjetting på hjulene, og det funker topp.
Sist endret av Poison; 25. mai 2012 kl. 16:47.
Hvorfor ikke heller bygge den om til noe slikt: http://machinedesign.com/article/on-...t-set-mow-0202 ?
Sist endret av Knask; 25. mai 2012 kl. 16:49.
trygve's Avatar
Trådstarter
Haha, men nei. Har ikke tenkt det.

Jeg vet også om folk med plog doran plenklippertraktoren, men er det mulig med belter på den. Eller vil dette bli dyrt og vanskelig?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om du må spørre her om det er vanskelig å sette belter på, så beklager, du kommer ikke til å klare det.
Du bør ha en viss forståelse for mekanikk for å klare det, og om du hadde hatt den forsåelsen hadde du og forstått hvordan du skulle gjort det.
sorry, men det er fakta!
Overskuddsmateriell
Å sette på belter er ikke noe problem, spørsmålet er hvordan du har tenkt å styre med den. Det er i hovedsak 4 måter å å styre med belter på.

1)
Direkte overføring til beltene fra gearboks og bruker diferensial og sidebremser.
Fordelen med dette er at det er lett å lage
Ulempen er at det vil bli en stor belastning på diferensial når du svinger og er veldig effektkrevende av motoren.
Gammle tråkkemaskiner før 1980 ca


2)
Egen motor på hvert belte. Her er det en dieselmotor med enten en hydraulikkpumpe eller generator og en hydraulikmotor eller elekriskmotor på beltene. Hydraulik har en virkningsgrad slik på ca 30% og krever også endel motorkraft men er bedre enn alternativ 1.
Tråkkemaskiner fra ca 1980 - 2011 har hydraulikk mens nyere har elektriske motorer

3)
4 belter og rammestyrt der 2 + 2 belter går som regel uten diferensial, man er her avhengig av drift på alle betlene. BV202 bruker dette prinsippet blant annet

4)
4 belter der man har sving på to av de, her kan man gjerne ha diferensial mellom betlene. Dette brukes på traktorer og firhjulinger.


Du må også huske at ei tråkkemaskin leveres med ganske mye større motor enn det du har i din plentraktor, Piston Bully leverer nye maskiner med rekkeseksere med motorer som yter mellom 330Hk og 1200Nm til 524Hk og 2200Nm.

Jeg er meget spent på om du rett og slett har nok motorkraft i denne til å klare å kunne kjøre med belter. Det er MYE tyngre å bare kjøre rett frem med fordi man må bøye gummien hele tiden for å følge sporene. I tilegg når man svinger med løsning 1 og 2 så vil man få mye motstand av at man prøver å vri et langt område som er i kontakt med bakken.

Har sikkert fått noe å tenke på nå.
trygve's Avatar
Trådstarter
Noen som har sett noen bilder av noen andre som har gjort dette? har prøvd å googla litt, men finner ikke noe.
Og tråkke maskiner veier en god del mer enn en plenklipper traktor, vet at den tråkkemaskinen dem bruker på det lokale ski arenaen veier rundt 6 tonn, som sikkert er 30 ganger mer enn en plenklippertraktor. Så med tanke på vekten, så tror ikkje jeg du for så veldig brae løyper med en plenklipper.

Men får 900K så kan du bli en heldig eier av en ganske ny tråkkemaskin: Tråkkemaskin Prinoth
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En annen ting er jo hvor mye du benger du vil bruke, og om du har utstyr til dette....
Det er flere personer ute på det store nettet som har bygget beltegående tanks i miniformat. Kan kanskje være til inspirasjon.
http://www.youtube.com/watch?v=Ua6cp...feature=relmfu

Han karen her har mange videoer på hvordan du lager en slik doning. Styringa skjer ved hjelp av stramming av viftereimer i en spesiel girkasse.
Overskuddsmateriell
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men får 900K så kan du bli en heldig eier av en ganske ny tråkkemaskin: Tråkkemaskin Prinoth
Vis hele sitatet...
Finn.no er helt feil sted å se om du skal kjøpe deg tråkkemaskin. Da ville jeg heller sett disse plassene:
Tråkkemaskin.no
Antra
Trygve Owren - Løypemaskin
Trygve Owren - Alpinmaskin

Mye bedre utvalg på hver av disse sidene enn hva finn.no har å by på :P
Ser det ligger en PB080 der for 49K.

Men jeg holder fortsatt fast på det at en 13Hk motor vil bli alt for svak for å klare å drive denne, fremdrift på bærmark kan så være at den klarer, men skal man legge noe snø i skjæret vil det bli noe helt annet. selv om man dobbler vekta så dobbler du ikke behovet for kraft. det er mye tap i eks oljepumpe.
trygve's Avatar
Trådstarter
Vi har dratt campingvogna med plenklippertraktoren
Sitat av trygve Vis innlegg
Vi har dratt campingvogna med plenklippertraktoren
Vis hele sitatet...
Enten så har dere en plenklippertraktor med en turbinmotor, ellers så var campingvogna deres veldig liten, og da mener jeg liten.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Motorene som står i disse plenklippertraktorene er ganske store 4 taktere, men bra drag.
Drevinga på driverket hjelper og masse, så att han har dratt campingvogna tviler jeg ikke på..

Men om trådstarter vil forklare litt hvordan han har tenkt å utføre dette, så hadde det vert interesant.
Hadde vert morsomt om du hadde fått det til, men jeg har veldig liten tro på att dette blir gjenomført.

-Hva er budsjettet?
-Hvilken type belter vil du bruke?
-Hvordan vil du gjøre det med styring?
-Mekanisk eller hydraulisk drift?
-Har du verksted å holde på i?
-Har du dreiebenk?
-Har du sveiseapparat?
-Kan du bruke utstyret?
trygve's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg tror at vis jeg startet dettte prosjektet vil jeg ta meg vann over hodet. Så jeg tror ikke jeg starter med det. Men takk for alle svar.
Selg sitteklippern for en rimelig penge, hvis den fungerer så klart. Våres er nemlig ødelagt
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Enten så har dere en plenklippertraktor med en turbinmotor, ellers så var campingvogna deres veldig liten, og da mener jeg liten.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri prøvd selv.

Det er ikke noe problem for en sitteklipper med 12-15 hk å dra en campingvogn (med mindre den er jævlig tung).

Selv har jeg brukt grassklipperen vår til å dra biler.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hadde du bodd litt nermere hadde jeg kjøpt den av deg!
Alltid kjekt å ha en "Stor-Paul" stående. Er konstant på jakt etter morsomme prosjekter!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hadde du bodd litt nermere hadde jeg kjøpt den av deg!
Alltid kjekt å ha en "Stor-Paul" stående. Er konstant på jakt etter morsomme prosjekter!
Vis hele sitatet...
Ikke sett i gang noen budrunde nå, jeg trenger den mer enn deg :P
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hehe.. Hvor høyt kan du gå da? Sitter her med 10.000,- i kontanter jeg, som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til.
Neida, jeg trenger den ikke, bare hadde vert gøy å hatt, men jeg kjører uansett ikke til steinkjer for å hente den!
Skal du klippe plen med den, eller gjøre noe morro?
2 mål med plen på hytta som for øyeblikket klippes med skyveklipper fordi sitteklipperen streika For 10 lapper får du ny sitteklipper!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Steike for ei hytte!
Du er i en litt annen klasse en vi er da skjønner jeg!
Åh heisann! Nei, så absolutt ingen overklasse her, Mr. Sitter Med 10 Lapper i Baklomma til Enhver Tid! Hytta ligger ikke i skjærgården på Risør akkurat...