Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2485
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Vil et førerkortbeslag alltid avgjøres i rettsapparatet, eller har politiet alene mulighet til å beslaglegge førerkortet for en periode?
Eventuelt, er det slik at kortere beslag kan gjøres av politi og lengre beslag må opp i rettsapparatet?
Vet at politet kan holde på kortet ditt over et år uten å gi deg et svar hvis du har samtykket til beslag. Dette uten noe retts-system involvert.
Alt jeg kan putte inn.
Alt om førerkortbeslag kan du lese her:

https://www.domstol.no/straffesak/sa...rerkortbeslag/

Kort oppsummert: Politiet kan kun midlertidlig beslaglegge det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei! Vil et førerkortbeslag alltid avgjøres i rettsapparatet, eller har politiet alene mulighet til å beslaglegge førerkortet for en periode?
Eventuelt, er det slik at kortere beslag kan gjøres av politi og lengre beslag må opp i rettsapparatet?
Vis hele sitatet...
Et førerkortbeslag vil alltid avgjøres i rettsapparatet da politiet ikke har noen dømmende makt, men hvis du samtykker til midlertidig førerkortbeslag vil saken nedprioriteres og det vil ta lang tid før det kommer noe dom. Grunnen er at rettssystemet prioriteter de sakene hvor føreren fortsatt har lov til å kjøre på veien på tross av at politiet mener et førerkortbeslag et på sin plass. Tanken bak dette er å minske risiko for andre førere på veien.
^Lang LAAANG tid. Fra min erfaring, bør du alltids nekte førerkortbeslag.


-Hvis du har mye på tidsplanen din kan du kjøpe myye tid på å godta førerkortbeslag - da hører du null fra politi på laang tid.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for alle svar, jeg forstår at førerkortbeslag i all hovedsak skal gjennom et rettsapparat med mindre det er sv helsemessige årsaker.
Anonym bruker
"Redd Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det ikke slik at det kun er statens vegvesen som kan ta fra deg lappen og at politiet egentlig gjør det "uten lov"?
Er hvertfall sånn at du kan nekte førerkortbeslag om politi prøver seg. Da går du hjem med lappen og politi må hastebehandle straffesaken din.

Hvis du godtar beslag av førerkort kan du sende inn en tilbaketrekkelse av samtykke og, hvis sak ikke blir hastebehandlet innen 3uker skal du få førerkort sendt hjem igjen, tror jeg.