Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  465 85577
http://direkte.vg.no/studio/ordforersaken-dag1

I dag har rettsaken mot Rune Øygard startet. Hvorfor tar rettsaken så mange dager? Leste at det var satt av 17 dager eller noe. Dette er jo ikke en så stor og omfattende sak på linje med ABB. Og - hvis det kun blir ord mot ord, hvordan skal da dommerene vurdere saken?

De vet at de ble sendt flere tusen SMS, men hvis Skype-innholdet og SMS-innholdet kun er av vanlige samtaler, hvordan kan da bevis felle en av partene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
I dag har rettsaken mot Rune Øygard startet. Hvorfor tar rettsaken så mange dager? Leste at det var satt av 17 dager eller noe. Dette er jo ikke en så stor og omfattende sak på linje med ABB. Og - hvis det kun blir ord mot ord, hvordan skal da dommerene vurdere saken?
Vis hele sitatet...
Det er mange vitner, fordi det har pågått over lang tid. Det er mykje dokumentasjon retten skal ta til seg. Difor tar det lang tid.

Saka mot ABB kunne vore gjennomført på et par dager om partane hadde gått inn for det. Tilståelse, vise tekniske bevis, bang, ferdig.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
De vet at de ble sendt flere tusen SMS, men hvis Skype-innholdet og SMS-innholdet kun er av vanlige samtaler, hvordan kan da bevis felle en av partene?
Vis hele sitatet...
Indisier er ikkje ukjent i norsk rett. Det kan bygge opp under framstillinga til ein av partane.
De har også bedt jenta om å beskrive ting som er spesielt med underlivet hans, og hvis hennes beskrivelse matcher hvordan det faktisk er der så er jo det ett sterkt bevis.
Blir spennende å følge med ! Tror dere han blir dømt? Man er jo uskyldig inntil det motsatte er bevist
Synes saken får unødvendig mye spalteplass i nettavisene. Det er selvfølgelig en alvorlig sak, men VG (f.eks) kjører jo 22 juli stil, med studio, eksperter og twitterfeed.

Mens denne saken nærmest blir oss tvangsforet, så er det særdeles lite å lese om resten av verden som er i ferd med i bli revet i 2 i midtøsten.
Sitat av Bishop Vis innlegg
Synes saken får unødvendig mye spalteplass i nettavisene. Det er selvfølgelig en alvorlig sak, men VG (f.eks) kjører jo 22 juli stil, med studio, eksperter og twitterfeed.

Mens denne saken nærmest blir oss tvangsforet, så er det særdeles lite å lese om resten av verden som er i ferd med i bli revet i 2 i midtøsten.
Vis hele sitatet...
Nettavisene måler klikk. Om folk ikke klikka ville de ikke skrevet...
Tragisk hele greia syns jeg. Mannen burde jo holdt seg i skinnet og latt være å innlede denne formen for kontakt med ei jente så ung. For da kan ting som dette skje, Dessverre.
brukertittel
Widow's Avatar
Hører ikke så mye lenger fra de som griner over at VG er AP-avis, og bare er ute etter å ta FRP.
Dere vet hvem dere er, hva sier dere om dette da?
Fatter ikke hvorfor denne rettsaken må kjøres Live på nettavisene. Greit nok med ABB, det påvirka tusenvis av mennesker, men dette handler kun om to personer. Intime detaljer om sexlivet deres skal bli bretta ut i avisene, jeg skjønner ikke hvorfor hele norge skal ha innsyn i denne saken.

La det hele gå uforstyrra bak lukkede dører så de profesjonelle kan få jobbe uten at alle forståsegpåere og mediehorer skal påvirke eller skrive uinformerte artikler og blogger. Blir nok ganske stress å skulle vitne i en sånn sak, trukke det blir no bedre av at hele Norge står og ser på.
En artikkel i lokalavisa når dommen er satt burde holde, trenger ikke dette mediesirkuset rundt hver eneste rettssak.
Sist endret av Bothrops; 10. oktober 2012 kl. 11:50.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Fatter ikke hvorfor denne rettsaken må kjøres Live på nettavisene.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig - mediekjøret er ikke et sunt tegn. Uansett hva
resultatet av skyldsspørsmålet skulle bli, er dette helt klart
en stor belastning for de involverte.

Likevel - tiltalte i saken har jo selv benyttet media for å
styrke sin egen troverdighet, og svekke fornærmedes ditto.

Ønsker ikke å spekulere, men det kan jo hende dette har
påvirket medias holdning til saken.
Det, og at det er en skandale Da får de mange klikk ! Og mange klikk er mange penger! Og mange penger er glade sjefer! Og glade sjefer betyr lønnsforhøyelse!
Sitat av Echodius Vis innlegg
De har også bedt jenta om å beskrive ting som er spesielt med underlivet hans, og hvis hennes beskrivelse matcher hvordan det faktisk er der så er jo det ett sterkt bevis.
Vis hele sitatet...
For en syk ting å be jenta gjør etter hun har opplevd dette? Hva faen?
Sitat av Taffer Vis innlegg
For en syk ting å be jenta gjør etter hun har opplevd dette? Hva faen?
Vis hele sitatet...
Det kan være nødvendig for å vinne saken. Er bedre at hun gjør det hun kan, slik at han får den straffen han fortjener!
Synes også denne saken har blitt slått opp vel mye på forsiden av nettaviser, men nå er det snakk om en ordfører som angivelig skal ha begått seksuelle overgrep mot en jente i fra hun var 13 år.

Folkevalgte må regne med å få røffere behandling enn den vanlige mannen i gata, og det vet de meget godt selv.

Nå er bevismengen i saken også massiv selv om det ikke er logger av alt som er skrevet i de tusenvis av meldinger over sms, mms og skype.

Hvilken oppegående mann på 50 år er det som holder så nær kontakt med en jente på 13?
(Selv i en far-datter relasjon ville jeg synes denne mengden meldinger er stor.)
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hvor mange år risikerer han?

...Nei vent vi er jo i Norge, hvor mange dager risikerer han?
Vis hele sitatet...
Rundt 3 års fengsel er det vel han risikerer. Øvre strafferamme er 10år, men han kan jo bare straffes for det som det finnes bevis for.
Sitat av Bishop Vis innlegg
Rundt 3 års fengsel er det vel han risikerer. Øvre strafferamme er 10år, men han kan jo bare straffes for det som det finnes bevis for.
Vis hele sitatet...
Vil det ha noen betydning for en evt. straff at han sitter i den posisjonen han gjør?

Vet at i USA kan man få strengere straff hvis man har et tillitsforhold til ofre.
F.eks. forelder, verge, lærer o.l.

Et barn/ungdom tenker ofte at en person som sitter i en slik stilling som tiltalte er til å stole på, og kan til en viss grad sammenliknes med en lærer (mentor/forbilde).
Sist endret av zega; 10. oktober 2012 kl. 14:48.
Dersom han blir dømt, og om han ikke blir dømt. Så er nok hans politiske karriere død eller satt tilbake en gooooood del.
For alt vi vet kan han jo havne innenfor psykiatrisk fremfor fengsel. Det er jo litt spesielt å ha sex med ei på 13 når en selv er 50, og muligens ha følelser for henne i tillegg.

Ellers forstår jeg hvorfor det tar så mye spalteplass da han er politiker og skal representere Arbeiderpartiet. Saken hadde jo stilt seg veldig annerledes om han var en bussjåfør eller lignende.
Om han dommes eller ei, bør han straffes. Tross alt hatt sex med en mindreårig. Bør kastreres uansett.
Senk seksuell lavlader. Hele saken er latterlig. Han er jo ikke anmeldt for voldtekt? Lol.

Sitat av Saarloos Vis innlegg
Det er jo litt spesielt å ha sex med ei på 13 når en selv er 50, og muligens ha følelser for henne i tillegg.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne dette? Greit, litt spesielt.. Men 3 års fengsel?
Sist endret av Apedop; 10. oktober 2012 kl. 15:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Om han dommes eller ei, bør han straffes. Tross alt hatt sex med en mindreårig. Bør kastreres uansett.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at han har hatt sex med mindreårige? Der er jo omlag det spørsmålet saka står om.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis veit du at han har hatt sex med mindreårige? Der er jo omlag det spørsmålet saka står om.
Vis hele sitatet...
Ja, tenker det samme.
Det er fult mulig at han gjorde det, men jeg blir kvalm av folk som refser mistenkte sånn.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Det er så lavt! Herregud...
Vis hele sitatet...
3 års fengsel er vel minimumsstraffen dersom han blir dømt skyldig.

I prinsippet er det jo slik at en forbryter som er ferdig sonet, regnes for
å ha gjort opp sin skyld. Likevel, i en sak som denne, så varer vel straffen
på en måte livet ut - sett i forhold til at misgjerningen ikke glemmes
så lett av omgivelsene.

Det har jo vært diskusjoner også her på forumet om hvordan samfunnet
skal forholde seg til tidligere dømte sedelighetsforbrytere.

Sitat av Apedop Vis innlegg
Hele saken er latterlig. Han er jo ikke anmeldt for voldtekt?
Vis hele sitatet...
Tiltalen sier seksuelle overgrep, som er straffbart ifølge norsk lov.
Sist endret av PVestlandia; 10. oktober 2012 kl. 15:21.
Syns det er ubehagelig å lese om andres sexliv i aviser.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Senk seksuell lavlader. Hele saken er latterlig. Han er jo ikke anmeldt for voldtekt? Lol.


Kan du begrunne dette? Greit, litt spesielt.. Men 3 års fengsel?
Vis hele sitatet...
Du har rett, saken er litt latterlig.

Er nok bare noe han mener, kan ikke begrunne det mer med at han mener det er galt å rart.
Sist endret av Yoshii; 10. oktober 2012 kl. 15:47.
Sitat av zega Vis innlegg
Vil det ha noen betydning for en evt. straff at han sitter i den posisjonen han gjør?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det at han er Ordfører vil ha betydning i denne saken. Forsvareren hans har gjentatte ganger sagt at han er tiltalt som privatperson.
Sitat av Taffer Vis innlegg
For en syk ting å be jenta gjør etter hun har opplevd dette? Hva faen?
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at hun pga alder (?) skal slippe å forklare hva hun mener har skjedd og komme med beskrivelser for å bekrefte dette?

Det er en syk ting dersom du synes at man automatisk skal ta alt hun har sagt for god fisk og ikke la han få mulighet til å forsvare seg.

Sitat av Rediver Vis innlegg
Det kan være nødvendig for å vinne saken. Er bedre at hun gjør det hun kan, slik at han får den straffen han fortjener!
Vis hele sitatet...
Aha. Så du vet altså at han har gjort dette? Snåsamannen II ?
Sitat av Bishop Vis innlegg
Tror ikke det at han er Ordfører vil ha betydning i denne saken. Forsvareren hans har gjentatte ganger sagt at han er tiltalt som privatperson.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke det at han har blitt tiltalt for å ha sex med en mindreårig jente kommer til å trekke ned tallene hans ved neste avstemning? Selv om han vinner eller taper rettsaken. Tror nok mange har fått svekket tillit til denne mannen etter en slik sak.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Om han dommes eller ei, bør han straffes. Tross alt hatt sex med en mindreårig. Bør kastreres uansett.
Vis hele sitatet...
Å muligens ha manipulert ei kjønnsmoden jente til sex, som selv har sagt at hun syntes det var kjempestort at ordføreren fattet interesse for henne, synes du er kastreringsgrunnlag? Du synes også at han skal straffes, selv om retten kommer til at Jenta juger? Hvilken fanden helvetes planet lever du på?

Jeg synes meningene dine er ekstremt fornærmende imot at de som faktisk opplever voldttekt, eller overgrep som barn. Overgrep mot ungdom, som er lette å manipulere fordi de ikke har sosial kapital nok til å forstå hva som skjer rundt seg, er det greit nok at vi straffer med fengsel..fordi det er overhodet ikke pent gjort, men ikke fanden om det er i samme kategori som voldelige voldttekter som knuser trygghetsfølelsen for en tilfeldig person i lang tid framover, eller utnyttelse av pre-pubertale barn som ikke har i nærheten av å ha et følelsliv eller begrepsapparat til å tolke det som skjer.

Mistenker faktisk sterkt at mediekjøret og hysteriet rundt denne saken er mye mer skadelig for denne jentas framtidige følelsesliv enn greiene med ordføreren har vært.. uansett hva som har skjedd.

Hu har blitt med frivillig på hva enn som har skjedd.. Dette er ikke en familiesituasjon hvor det er umulig å komme seg ut, eller hvor de sosiale problemene hun får ved å si nei blir uoverkommelige. De bor ikke i samme hus. Uansett hvordan du vrir og vender opp, hun har aldri blitt tvunget. Muligens manipulert, men aldri tvunget. Greit nok med litt fengsel, men kastreringa synes jeg virkelig vi kan spare på til ekte voldtektsjævler.
Sist endret av DumDiDum; 10. oktober 2012 kl. 15:59.
Sitat av Pledrik Vis innlegg

Aha. Så du vet altså at han har gjort dette? Snåsamannen II ?
Vis hele sitatet...
Sa ikke at han hadde gjort det. Pekte ut at han skulle få den straffen han fotjente Om han blir dømt skyldig eller ikke.
Dersom han ikke blir dømt, så får han jo det han fortjener? Frihet?
Sitat av Rediver Vis innlegg
Så du tror ikke det at han har blitt tiltalt for å ha sex med en mindreårig jente kommer til å trekke ned tallene hans ved neste avstemning? Selv om han vinner eller taper rettsaken. Tror nok mange har fått svekket tillit til denne mannen etter en slik sak.
Vis hele sitatet...
Let me rephrase: Jeg tror ikke det at han er Ordfører får betydning for straffeutmålingen (ved en eventuell dom) i saken.

Hans gode rykte er nok ødelagt, kanskje ikke i hjembygda som ser på han som en helt. Men i resten av landet.

Edit: Tabloidene gjør jo også sitt beste for å sverte ham, ved å bruke de bildene av ham der han ser mest ut som en slibrig, sniken pedo når de avbilder ham i forbindelse med saken.
Sist endret av Bishop; 10. oktober 2012 kl. 16:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bishop Vis innlegg
Tror ikke det at han er Ordfører vil ha betydning i denne saken. Forsvareren hans har gjentatte ganger sagt at han er tiltalt som privatperson.
Vis hele sitatet...
Det kan få ein del å sei om retten kjem til at han har gjort det han er tiltalt for. Har du ein maktposisjon ovanfor andre, så er det ulovleg å utnytte det for sex, uavhengig av alder. At det vil bli relevant her vil vel neppe komme som et sjokk... og er vel grunnen til at forsvareren hevder han er privatperson.
Sitat av BeautyBear Vis innlegg
Syns det er ubehagelig å lese om andres sexliv i aviser.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt den kommentaren kunne du spart deg.
Om det stemmer at ordføreren har hatt seksuell omgang med jenta så er ikke det snakk om et sexliv, det er isåfall overgrep på en mindreårig jente.

Sitat av Bishop Vis innlegg
Tror ikke det at han er Ordfører vil ha betydning i denne saken. Forsvareren hans har gjentatte ganger sagt at han er tiltalt som privatperson.
Vis hele sitatet...
Det gjenstår å se etter en evt dom. At han var ordfører vil jo kunne sette ham i et slags mentor-forhold ikke ulikt forholdet mellom lærer og elev.
Sist endret av ompapa; 10. oktober 2012 kl. 16:43.
Sitat av Bishop Vis innlegg
Rundt 3 års fengsel er det vel han risikerer. Øvre strafferamme er 10år, men han kan jo bare straffes for det som det finnes bevis for.
Vis hele sitatet...
Så får han vel en grei strafferabatt for å være med i AP da.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hu har blitt med frivillig på hva enn som har skjedd.. Dette er ikke en familiesituasjon hvor det er umulig å komme seg ut, eller hvor de sosiale problemene hun får ved å si nei blir uoverkommelige. De bor ikke i samme hus. Uansett hvordan du vrir og vender opp, hun har aldri blitt tvunget. Muligens manipulert, men aldri tvunget.
Vis hele sitatet...

Et av de store problemene ved overgrep er jo at det er en feil maktbalanse i forholdet. Den voksne personen kan manipulere og tvinge seg på den unge uten at det nødvendigvis er en voldelig overfallsvoldtekt. Det er heller aldri greit at gamle griser på 50 knuller på småjenter på 13. Og det gjelder i min verden selv om jenta ikke skriker nei eller ikke forsøker å stikke av.

Overgrep er straffbart og slik skal det være. Voksne oppegående mennesker skal aldri utnytte svake (psykisk) barn til seksuell aktivitet.
Tror jenta hadde kommet ut med mindre skader om det her aldri hadde kommet opp.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Kan du begrunne dette? Greit, litt spesielt.. Men 3 års fengsel?
Vis hele sitatet...
Ser jeg er litt sent ute, men skal forklare hva jeg mente.

Det jeg syns skurrer med saken er at en 13 åring i mine øyne er et barn. Nå vet jeg ikke hvordan hun oppførte seg og såg ut i den alderen, men jeg har aldri møtt noen trettenåringer som er voksne nok kroppslig og mentalt til at det er forståelig at en godt voksen mann kan tenne på de.
Men nå vet vi jo ikke hva som er sant i denne saken, og heller ikke hvordan omstendighetene var/er
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Tror jenta hadde kommet ut med mindre skader om det her aldri hadde kommet opp.
Vis hele sitatet...
Så du mener egentlig at han bare skulle få fortsatt? Og at ingen fikk vite om det? Javel..
Det burde ikke vært lov å poste VG-linker på forumet.
Denne saken er så spesiell, da en av partene blir utsatt for beskyldninger og falske anklager.. En av de er jo riv ruskende gal, det er jo tydlig.
Jeg tenker at det i hovedsak er misbruk av en maktposisjon som er styggedommen her. Frivillig sex er ikke et problem, men saken hadde jo sikkert vært en annen om han ikke var i den posisjonen han er i.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg tenker at det i hovedsak er misbruk av en maktposisjon som er styggedommen her. Frivillig sex er ikke et problem, men saken hadde jo sikkert vært en annen om han ikke var i den posisjonen han er i.
Vis hele sitatet...
Tenker du på "frivillig sex" mellom ei tretten år gammel jente og en fler-og-førti år gammel mann?
Godt sagt DonTomaso.

En femtiåring skal ikke under noen omstendigheter ha sex med 13 åringer. 13 åringer er fortsatt barn.
Og det er derfor det kalles overgrep når slike saker ender i retten. For det er alltid skeiv maktbalanse mellom barn og voksne 50 åringer. Og den makten kan overgripere misbruke til manipulere og påtvinge seg sex med mindreårige. At barn ikke nødvendigvis kan eller vet hvordan de skal reagere på slike handlinger gjør det vanskelig for barn å forsvare seg. Derfor har vi som de fleste andre siviliserte samfunn veldig klare regelverk på dette. Det er alltid den voksne som må og skal ta ansvar for at seksuell omgang med barn ikke forekommer.
Får vi fortsatt vite detjaljer rundt alle forklaringer? Blir den endelige dommen gjort offentilg?
Sitat av Widow Vis innlegg
Hører ikke så mye lenger fra de som griner over at VG er AP-avis, og bare er ute etter å ta FRP.
Dere vet hvem dere er, hva sier dere om dette da?
Vis hele sitatet...
Det kan virke som at VG har forandret seg etter rettsaken mot ABB.
Sitat av complex Vis innlegg
Det kan virke som at VG har forandret seg etter rettsaken mot ABB.
Vis hele sitatet...
Jepp, samt at jeg tviler på at man kan kalle VG for kjøpt og betalt av AP lengre, etter de nylig hadde en førsteside på avisen der de krevde at statsministeren gikk av.

(eller kanskje de skrev den førstesiden for å late som de ikke er kjøpt og betalt av AP. Conspiracy theorists unite!)
Jeg trodde først at han var skyldig, men nå er jeg nesten helt overbevist om at han snakker sant, og at jenta lyver av en eller annen grunn. Jeg tror han har rota seg inn i et meget spesielt forhold med denne jenta, uten at det har skjedd noe ulovlig av den grunn.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg tenker at det i hovedsak er misbruk av en maktposisjon som er styggedommen her. Frivillig sex er ikke et problem, men saken hadde jo sikkert vært en annen om han ikke var i den posisjonen han er i.
Vis hele sitatet...
Rettsaken handler jo om spørsmålet om det har vært noe sex i det hele tatt, noe jeg tviler på.
Sist endret av KultNick; 11. oktober 2012 kl. 17:42.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg trodde først at han var skyldig, men nå er jeg nesten helt overbevist om at han snakker sant, og at jenta lyver av en eller annen grunn. Jeg tror han har rota seg inn i et meget spesielt forhold med denne jenta, uten at det har skjedd noe ulovlig av den grunn.

Vis hele sitatet...
Har ikke lest referatet fra rettssaken i dag, så jeg lurer på hvorfor du har kommet fram til det?

Ja, han har hatt et meget sært forhold til jenta. "Jeg elsker deg" er absolutt ikke normal oppførsel ovenfor en så ung person. Ei heller at han forfølger henne med bil når hun ikke ville være med på besøk hos statsministeren.

Hele saken er bare vond for begge parter, uansett utfall.
Ja det er ingen bra sak. Og en voksen mann kan ikke "lures" inn i sex-meldinger slik ordføreren fremstilte det i retten idag. Han tok kritikk for den biten. Hva som kommer frem videre gjenstår å se og jeg må si jeg veldig glad jeg ikke er hverken dommer eller jurist. Det må være svært krevende å være involvert i slike saker, enten man er forsvarer for den ene eller andre parten eller er i aktoratet.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja det er ingen bra sak. Og en voksen mann kan ikke "lures" inn i sex-meldinger slik ordføreren fremstilte det i retten idag. Han tok kritikk for den biten. Hva som kommer frem videre gjenstår å se og jeg må si jeg veldig glad jeg ikke er hverken dommer eller jurist. Det må være svært krevende å være involvert i slike saker, enten man er forsvarer for den ene eller andre parten eller er i aktoratet.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Men slik media har fremstilt det i det siste slår min subjektive mening til med at ordføreren er uskyldig. Men det kan jo bare retten finne ut av. Blir som sagt spennende å se hvordan saken ender! Hvis han blir frifunnet håper jeg han får en klekkelig erstatning for all belastningen/ryktene --