Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3749
Jeg har fått muligheten til å betale ned alle utestående krav jeg har hos kreditorer, og ønsker derfor selvfølgelig å samle alle kravene og betale de, slik at jeg slipper å gå igjennom dette på nytt senere.

Men hvordan finner man alle kreditorer man skylder penger til? Jeg har vært inne på digipost og funnet mange der, men vil sikre meg om at jeg ikke utelater noen.
Gjeldsregisteret har oversikt over usikret kreditt.
Har du lån og betalingsanmerkninger kan du ta kredittsjekk på deg selv f.eks Bisnode eller Experian.
Ta kontakt med de vanligste inkassoselskapene. Lindorff osv. Google er din venn.
Som Dough sier med Gjeldsregisteret. Eventuelt finnes det en app som er knyttet opp til den samme siden: https://horde.no/. Har ikke erfaring selv, men har hørt om folk som bruker det. Lykke til med å ordne opp i gjelden.
Kommer opp gjeld logger man inn på Bisnode.no med Bank ID.
Er jo bare å gå igjennom all posten du ikke har åpnet.
Sjekk skattemeldingen din, der skal vel alle stå
Følg tipsene folk har skrevet her, i inkasso brev er det ofte inlogg info til siden dems så du kan se hva som du skylder de. Ellers ringe rundt til alle inkasso selskaper du finner på Google. Du må også regne med at du ikke finner ut av alle kravene da det kan være krav som venter på å bli sendt til inkasso, det gjelder også krav som tidligere har fått "intet til utlegg". Et annet godt tips er å ringe å si du er villig til å betale ut kravet til hver og en men kreve at du får redusert beløpet ellers får de ingenting av deg.

Har du krav som du mener er urettmessig eller mener de ikke har juridisk bevis på deg så kan du kreve saken avsluttet eller sendt til forliksrådet, dette er en rett man kan påberope seg som skyldner. Man må ofte påberope seg den retten 2 ganger da det er vanlig at de ikke besvarer eller følger opp påberopelsen første gangen.
Har fått slettet flere saker på den måten.
Bisnode.no og Minexperian.no skal ha det meste av oversikt, såvidt jeg vet.
http://inkasso.no/lesforst.html

Du sender en gjeldsforespørsel til samtlige inkassobyråer og så får du svar fra de som har krav registrert på deg.
Låner tråden litt, hadde en regning som ikke ble betalt og gikk til inkasso i februar. I april så betalte jeg oppgjøret direkte til firma jeg skyldte. I ettertid så har inkassobyrådet trekt ifra opprinnelig krav, men fortsatt å krevd gebyrer og renter som effektivt utgjør 50% i måneden.

Jeg lurte på om det går an å bestride dette? I praksis så krever de renter og gebyrer på et krav som ikke eksisterer. Og når jeg betalte oppgjøret så blir det jeg skylder inkassoselskapet en annen inkassosak, da kravet er oppgjort med original innkrever. Det er i alle fall sånn jeg ser det. Eller at jeg da får en "egen" sak mot inkassoselskapet, der jeg kan si meg enig i å betale inkasso-gebyrene som utviklet seg til da jeg betalte det originale kravet. Da jeg lurte på hva inkassoselskapet syntes om dette fortsatte de:

"Hei.
Når saken er overført til inkasso så forsvinner ikke salærene når du betaler til ***** så lenge ikke betalingen og overføring av sak til inkasso krysser hverandre.
Restbeløp å betale på sak ****** er kr. 2632,84 og må betales i sin helhet."
Nei du slipper ikke unna å betale omkostninger som er beløpt i perioden februar til april. Har de ikke opplyst om dette kan de ikke komme med det i etterkant. Men du visste jo det gikk til inkasso allerede i februar? Da eskalerer det fort.
Mener ikke omkostningene som er beløpt i perioden februar til april. Jeg mener omkostningene fra april til nå, som er på ca 2000 kr. Som er helt tullete.
Det blir litt vanskelig uten å se hele saksgangen her. Når det er gått til inkasso nytter det ikke lenger å bare betale hovedsalæret. Da kreves omkostningene inn,
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Låner tråden litt, hadde en regning som ikke ble betalt og gikk til inkasso i februar. I april så betalte jeg oppgjøret direkte til firma jeg skyldte. I ettertid så har inkassobyrådet trekt ifra opprinnelig krav, men fortsatt å krevd gebyrer og renter som effektivt utgjør 50% i måneden.

Jeg lurte på om det går an å bestride dette? I praksis så krever de renter og gebyrer på et krav som ikke eksisterer. Og når jeg betalte oppgjøret så blir det jeg skylder inkassoselskapet en annen inkassosak, da kravet er oppgjort med original innkrever. Det er i alle fall sånn jeg ser det. Eller at jeg da får en "egen" sak mot inkassoselskapet, der jeg kan si meg enig i å betale inkasso-gebyrene som utviklet seg til da jeg betalte det originale kravet. Da jeg lurte på hva inkassoselskapet syntes om dette fortsatte de:

"Hei.
Når saken er overført til inkasso så forsvinner ikke salærene når du betaler til ***** så lenge ikke betalingen og overføring av sak til inkasso krysser hverandre.
Restbeløp å betale på sak ****** er kr. 2632,84 og må betales i sin helhet."
Vis hele sitatet...
Nei de har rett. Så lenge det oppriktige beløpet gikk til inkasso er det inkassoselskapet du skylder og da hjelper det ikke å betale det opprinnelige beløpet til det opprinnelige firmaet. Det påløper purregebyrer, inkassogebyrer og renter som skal til inkassoselskapet selvom du har betalt det opprinnelige firmaet det du skylder dit. Kravet hos inkassoselskapet eksisterer til det er betalt, du betalte bare til det opprinnelige firmaet og det er ikke tilstrekkelig til å slette et inkassokrav så lenge inkasso firmaet ikke får sitt.

Råder deg til å betale de fort for hvis ikke bare øker rentene og gebyrene...... De har rett og du tar feil her.
Sist endret av Mefibon; 1. juli 2020 kl. 19:58.