Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  465 85640
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det er interessant å se hvordan Øygard's hjerne fungerer i denne saken. Han vet uten tvil at han sitter i saksa, men han vil fortsatt ikke trekke seg. Så enten

-tenker han på avgang med fallskjerm
-tror han kan fortsette asom ingen ting har skjedd
-eier han ikke samvittighet, moral eller skam i livet.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig han selv mener han skal klare å svekke jentas troverdighet nok til at han frikjennes. Det han ikke virker å innse er hvor ødeleggende samtalene han har hatt på skype faktisk er, og at han allerede har begått politisk selvmord.
Sist endret av danielsk; 15. oktober 2012 kl. 14:32.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det er interessant å se hvordan Øygard's hjerne fungerer i denne saken. Han vet uten tvil at han sitter i saksa, men han vil fortsatt ikke trekke seg. Så enten

-tenker han på avgang med fallskjerm
-tror han kan fortsette asom ingen ting har skjedd
-eier han ikke samvittighet, moral eller skam i livet.
Vis hele sitatet...
Du ser jo hva slags mediestrategi han fører, fremstår rolig, smiler og virker selvsikker ovenfor fotografene. Dersom han frivillig skulle frasi seg sitt verv nå, ville det være det samme som å skyte seg selv i foten.
Er det så enkelt som enten eller? Enten har de hatt mye sex opptil 50 ganger som det påstås, eller så har de ikke hatt sex i det hele tatt?

Kan det ikke være en mellomting? Eller er det helt utelatt?
Synes rettsaken burde vært lukket, å bli uthengt for en hel nasjon for resten av livet er en straff jeg ikke unner noen,og det kan bli vanskelig for Øygard å leve et normalt liv noensinne.
Nå er mitt inntrykk av saken at det har foregått ting som ikke er som de skal være mellom en voksen mann og en jente og overgrep bør taes svært alvorlig,men å blottlegge en person slik offentlig ser jeg ingen konstruktiv vits i.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Synes rettsaken burde vært lukket, å bli uthengt for en hel nasjon for resten av livet er en straff jeg ikke unner noen,og det kan bli vanskelig for Øygard å leve et normalt liv noensinne.
Nå er mitt inntrykk av saken at det har foregått ting som ikke er som de skal være mellom en voksen mann og en jente og overgrep bør taes svært alvorlig,men å blottlegge en person slik offentlig ser jeg ingen konstruktiv vits i.
Vis hele sitatet...
Når han mangler en slik viktig del av sitt morale kompass at han er villig til å chatte seksuelt med en ung jente, så syns jeg ikke han burde få lov til å ferdes normalt. Hvertfall ikke uten behandling

Men, mediesirkus er ikke noe han fortjener. Noen år i fengsel samt påtvunget psykisk behandling i etterkant er noe som kanskje hadde vært relevant.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Når han mangler en slik viktig del av sitt morale kompass at han er villig til å chatte seksuelt med en ung jente, så syns jeg ikke han burde få lov til å ferdes normalt. Hvertfall ikke uten behandling

Men, mediesirkus er ikke noe han fortjener. Noen år i fengsel samt påtvunget psykisk behandling i etterkant er noe som kanskje hadde vært relevant.
Vis hele sitatet...
Noen år i fengsel for å ruste han opp til den psykiatriske behandlingen da eller?
Sitat av Rediver Vis innlegg
Når han mangler en slik viktig del av sitt morale kompass at han er villig til å chatte seksuelt med en ung jente, så syns jeg ikke han burde få lov til å ferdes normalt. Hvertfall ikke uten behandling

Men, mediesirkus er ikke noe han fortjener. Noen år i fengsel samt påtvunget psykisk behandling i etterkant er noe som kanskje hadde vært relevant.
Vis hele sitatet...
Forklarte meg kanskje litt dårlig.
En kan sammenligne det med å sette noen i galge slik son før i tiden.
Hvilke straff og evt psykritaisk hjelp han trenger er opp til retten å vurdere, men etter måten denne saken er håndert på vil han sannsynligvis aldri kunne fungere normalt i samfunnet igjen.
Jeg sier ikke det er synd i han eller at det ikke er trist for jenta, men at måten saken går sin gang er et et unødvendig og strider imot den grunnlegende måten norge straffer på ved å rehabilitere folk i fengsel så de kan forsøke å få et normalt liv etter endt straff.
Sist endret av Cosmos; 15. oktober 2012 kl. 15:13.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Er det så enkelt som enten eller? Enten har de hatt mye sex opptil 50 ganger som det påstås, eller så har de ikke hatt sex i det hele tatt?

Kan det ikke være en mellomting? Eller er det helt utelatt?
Vis hele sitatet...
NEI, du kan absolutt ikke utelate en mellomting.
Det gjetter jeg alle leirer i denne debatten er enige om.











.
Jeg ville ikke blitt overrasket dersom det viste seg at de faktisk ikke har hatt sex. Det er jo ingen tvil om at det har foregått noe mellom ordføreren og jenta, men ettersom disse Skype-samtalene tross alt er så åpne som de er, tror jeg et eventuelt samleie ville ha blitt nevnt minst én gang hvis det skal ha gjentatt seg over femti ganger. Hvis det virkelig ikke har foregått noe mer enn griseprat på nettet, ville det være så overraskende om jenta la noen ekstra elementer til historien for å sørge for å bure mannen inne? Det er jo tydelig at hun føler seg tråkket på, men hun hadde ikke kommet langt med noen tvilsomme Skype-logger i retten.
Sist endret av Kyrios; 15. oktober 2012 kl. 15:40.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
etter måten denne saken er håndert på vil han sannsynligvis aldri kunne fungere normalt i samfunnet igjen.
Vis hele sitatet...
Tiden leger alle sår - også i en liten bygd.
Men for å være helt sikker, bør han nok overveie å slå seg ned i en OBOS-blokk i storbyen.

Sitat av Kyrios Vis innlegg
.....det skal ha gjentatt seg over femti ganger.
Vis hele sitatet...
50 ganger på 3-4 år er ikke akkurat i slektskap med kaninene.
Men de hadde nok påfyll hver på sin kant slik at de holdt humøret oppe.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg ville ikke blitt overrasket dersom det viste seg at de faktisk ikke har hatt sex. Det er jo ingen tvil om at det har foregått noe mellom ordføreren og jenta, men ettersom disse Skype-samtalene tross alt er så åpne som de er, tror jeg et eventuelt samleie ville ha blitt nevnt minst én gang hvis det skal ha gjentatt seg over femti ganger. Hvis det virkelig ikke har foregått noe mer enn griseprat på nettet, ville det være så overraskende om jenta la noen ekstra elementer til historien for å sørge for å bure mannen inne? Det er jo tydelig at hun føler seg tråkket på, men hun hadde ikke kommet langt med noen tvilsomme Skype-logger i retten.
Vis hele sitatet...
Hele argumentasjonen til Rune Øygard har så langt vært at det ikke har vært unaturlig for han og jenta å sove i samme seng på reiser, da de har hatt et far/datter forholdet. Så kommer Skype-loggene, som tyder på alt annet enn et far/datter forhold. Finner du det fortsatt naturlig at de skal sove alene i samme seng, gitt måten de oppfører seg på over Skype?

Og, er det egentlig veldig naturlig å prate på Skype om tidligere samleier? Er det tenkelig at man har bevisst unngått å prate direkte om samleier over Skype?
Sist endret av danielsk; 15. oktober 2012 kl. 16:15.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Synes rettsaken burde vært lukket, å bli uthengt for en hel nasjon for resten av livet er en straff jeg ikke unner noen,og det kan bli vanskelig for Øygard å leve et normalt liv noensinne.
Nå er mitt inntrykk av saken at det har foregått ting som ikke er som de skal være mellom en voksen mann og en jente og overgrep bør taes svært alvorlig,men å blottlegge en person slik offentlig ser jeg ingen konstruktiv vits i.
Vis hele sitatet...

Der er jeg uenig.
Det var nok strategien til ordføreren av saken ville bli kjørt for lukket rett.
Derfor han var så hissig på å fremstille seg som den karen i media i forkant av rettsaken. Viste seg frem som det glansbildet mens han forsiktig forsøkte å sverte motparten. Alt i håp om at han skulle få hele saken bak lukkede dører slik at media, det norske folk og hans politikervenner skulle tenke på glansbildet Øygård slik han selv fremstilte seg i media i forkant av saken.

Heldigvis ble det ikke en lukket rett. Nå kan alle se for et ynkelig svin han er og det kjøret som er nå får han jommen takke seg selv for.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Der er jeg uenig.
Det var nok strategien til ordføreren av saken ville bli kjørt for lukket rett.
Derfor han var så hissig på å fremstille seg som den karen i media i forkant av rettsaken. Viste seg frem som det glansbildet mens han forsiktig forsøkte å sverte motparten. Alt i håp om at han skulle få hele saken bak lukkede dører slik at media, det norske folk og hans politikervenner skulle tenke på glansbildet Øygård slik han selv fremstilte seg i media i forkant av saken.

Heldigvis ble det ikke en lukket rett. Nå kan alle se for et ynkelig svin han er og det kjøret som er nå får han jommen takke seg selv for.
Vis hele sitatet...
Ved å gjøre dette sørget han også for å legge et ekstremt press på jenta, bruker media til å skaffe seg selv bred støtte i bygda, og samtidig sørge for at jenta blir uglesett. Jeg ser ikke bort fra at han hadde tanker om å få jenta til å trekke seg, noe som i så fall ville vært rimelig forkastelig.
Sist endret av danielsk; 15. oktober 2012 kl. 16:21.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Der er jeg uenig.
Det var nok strategien til ordføreren av saken ville bli kjørt for lukket rett.
Derfor han var så hissig på å fremstille seg som den karen i media i forkant av rettsaken. Viste seg frem som det glansbildet mens han forsiktig forsøkte å sverte motparten. Alt i håp om at han skulle få hele saken bak lukkede dører slik at media, det norske folk og hans politikervenner skulle tenke på glansbildet Øygård slik han selv fremstilte seg i media i forkant av saken.

Heldigvis ble det ikke en lukket rett. Nå kan alle se for et ynkelig svin han er og det kjøret som er nå får han jommen takke seg selv for.
Vis hele sitatet...
Eventuelt blir han frikjent, og både han og jenta blir sittende med svarteper. Slike saker gjør seg best i det skjulte.
jeg er så flau og lei meg over hvor lett det norske folk og rettsystem ser på overgrepssaker.
et menneske som har vært utsatt for overgrep må bære dette resten av livet og trust me, det er et sår som aldri gror. i andre land er straffen mye mye strengere, han og andre sexfprbrytere, pedofile og voldtekst men burde ha en minimum straff på 10 år. se på usa, england osv osv de straffer dem mye hardere. hørte på radioen om en mann som misbrukte 2 jenter i nabolaget seksuelt fra de var 12 til de var 15. han fikk 4år i fengsel, hva faen er det? om den stein gale ordføreren blir dømt får han en fille straff. systemet i Norge er helt ødelagt og ingen gjør noe med det.
Sist endret av Green_Matter; 15. oktober 2012 kl. 19:50.
Sitat av Winchester Vis innlegg
Eventuelt blir han frikjent, og både han og jenta blir sittende med svarteper. Slike saker gjør seg best i det skjulte.
Vis hele sitatet...

Hadde denne saken gått bak lukkede dører ville storsamfunnet aldri vist at ordføreren er et svin uten moral. Nå vet vi. Og det er bra.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hadde denne saken gått bak lukkede dører ville storsamfunnet aldri vist at ordføreren er et svin uten moral. Nå vet vi. Og det er bra.
Vis hele sitatet...
Tenker du nå på handlingene han har utført, eller måten han opptrer på ovenfor jenta og i retten?
Jeg tenker på det som kom frem i retten før helga, og det går på griseprat, dirtypics, og selvsagt det at han forsøkte å minimere sin egen rolle i det hele ved å skylde på at jenta på 13-14 var pådriveren og nærmest narret ham inn i det hele. Og om saken var kjørt for lukkede dører ville vi aldri vist om dette. Men nå vet vi. Og det er bra.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hadde denne saken gått bak lukkede dører ville storsamfunnet aldri vist at ordføreren er et svin uten moral. Nå vet vi. Og det er bra.
Vis hele sitatet...
Det er morsomt at det eneste du bryr deg om er uthengingen av ordføreren. For min del er dette en uheldig konsekvens av rettssystemet, som bidrar til at straffedømte vil slite med å bidra til samfunnet idet de slipper ut. Vi straffer faktisk ikke folk i Norge for å oppnå hevn.
Det er direkte tragisk at du ikke ser alvoret i det som allerede er kommet frem i saken.
Basert på det vi alle vet sålangt så sier det seg selv at ingen lengre har tillit til at han kan fortsette i sitt verv.
Han har allerede innrømmet svært alvorlige ting som man forventer ikke finner sted mellom en voksen mann og ei ung jente på 13-14 år.

Og igjen det er bra at vi vet. Det er bra at andre unge jenter vet hvordan han er slik at han ikke kan fortsette å manipulere unge jenter. Vi må da kunne klare å stille oss bak våre lover og regler selv om mannen som utførte grisepraten er ordfører. Det å være ordfører gir ingen som helst rett til å heve seg over lover og regler.

Hvorvidt ordføreren er skyldig etter tiltale gjenstår å se når retten heves.
Sist endret av ompapa; 15. oktober 2012 kl. 21:14.
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
jeg er så flau og lei meg over hvor lett det norske folk og rettsystem ser på overgrepssaker.
et menneske som har vært utsatt for overgrep må bære dette resten av livet og trust me, det er et sår som aldri gror. i andre land er straffen mye mye strengere, han og andre sexfprbrytere, pedofile og voldtekst men burde ha en minimum straff på 10 år. se på usa, england osv osv de straffer dem mye hardere. hørte på radioen om en mann som misbrukte 2 jenter i nabolaget seksuelt fra de var 12 til de var 15. han fikk 4år i fengsel, hva faen er det? om den stein gale ordføreren blir dømt får han en fille straff. systemet i Norge er helt ødelagt og ingen gjør noe med det.
Vis hele sitatet...
Og USA og England er bedre land enn Norge på hvilken måte...? Du kan gjerne fortelle meg hva som er så fantastisk med disse samfunnene at vi burde gå i deres fotspor. Jeg ser hvertfall ikke noe på kriminalstatistikken deres som skulle tilsi det. Ikke tar jeg gjerningsmennenes side heller, jeg vil bare at du skal reflektere litt over hvorvidt lengre (eller verre) straff er veien å gå hvis målet er å få ned antallet saker og generelt komme bedre ut samfunnsmessig enn i dag.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Og USA og England er bedre land enn Norge på hvilken måte...? Du kan gjerne fortelle meg hva som er så fantastisk med disse samfunnene at vi burde gå i deres fotspor. Jeg ser hvertfall ikke noe på kriminalstatistikken deres som skulle tilsi det. Ikke tar jeg gjerningsmennenes side heller, jeg vil bare at du skal reflektere litt over hvorvidt lengre (eller verre) straff er veien å gå hvis målet er å få ned antallet saker og generelt komme bedre ut samfunnsmessig enn i dag.
Vis hele sitatet...
Klart det er lett å argumentere mot alt det crappet han sier, men du kan være tilbøyelig til å forstå poenget han fremmer. Hva er 4 år i Norge? 9 måneder x 4 minus en haug av måneder for god oppførsel osv. Han sitter vel kanskje litt over 2 kalender år. Noe jeg også finner helt latterlig.
Om fengselåret er kun 9 måneder så blir det jo 4x9=36 som jo er 3 år. Så skal en normal fange sone 2/3 av straffen.
Så ja da blir det å sone 2 år av en dom på 4 år. Det er jo rart egentlig.
En tenker jo når en hører noen har fått en dom på 4 år at de skal sitte i fire år men så er de ute igjen etter bare 2.

Er dette i tråd med folks rettsoppfatning?
Blir kvalm av hele typen,han er en gammel gris. Nå prøver han seg på manipulering og å utpeke seg selv som offer.

Nei,putt han inn uansett om det blir bevist eller ikke om de har hatt sex.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Klart det er lett å argumentere mot alt det crappet han sier, men du kan være tilbøyelig til å forstå poenget han fremmer. Hva er 4 år i Norge? 9 måneder x 4 minus en haug av måneder for god oppførsel osv. Han sitter vel kanskje litt over 2 kalender år. Noe jeg også finner helt latterlig.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er uenig, men "god oppførsel" betyr ikke bare at du oppfører deg pent. Alle i fengsel går gjennom en rehabiliteringsprosess og hvis fengselpsykologene ikke ser fangen tilbøyelig til å gå ut i samfunnet igjen så får de heller ikke noe mindre straff - så langt jeg har forstått det ihvertfall. Hvis jeg har forstått Norges fengselsystem korrekt er ikke 4 år i fengsel en straff, men 4 år med terapi så du kan funke i samfunnet igjen.
Mm ja det hadde jeg glemt. Det norske fengselsvesen er jo kjent for å reformere fangene og rehabilitere de tilbake til samfunnet som lovlydige borgere, eller var det nå egentlig slik?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Mm ja det hadde jeg glemt. Det norske fengselsvesen er jo kjent for å reformere fangene og rehabilitere de tilbake til samfunnet som lovlydige borgere, eller var det nå egentlig slik?
Vis hele sitatet...
Vel, ja...? Norge er et av de landene med minst gjengangskriminalitet i verden, så jeg vil si at rehabiliteringen virker. Jeg ser og er enig med personene som blir skadet av disse kriminelle, og at de burde få en skikkelig straff for whatever de har gjort, men på en litt større skala er rehabiliteringsprosessen mye bedre. Å ha folk i fengsel blir dyrt i lengden.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Og USA og England er bedre land enn Norge på hvilken måte...? Du kan gjerne fortelle meg hva som er så fantastisk med disse samfunnene at vi burde gå i deres fotspor. Jeg ser hvertfall ikke noe på kriminalstatistikken deres som skulle tilsi det. Ikke tar jeg gjerningsmennenes side heller, jeg vil bare at du skal reflektere litt over hvorvidt lengre (eller verre) straff er veien å gå hvis målet er å få ned antallet saker og generelt komme bedre ut samfunnsmessig enn i dag.
Vis hele sitatet...
Du har sefølgelig helt rett, å sammenligne USA (300 millioner mennesker) og England (51 millioner) med Norge (5 milioner) er en logisk og rasjonell ting å gjøre.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Jeg mener han bør bli fengslet eller få en eller annen straff. Er noe man ikke gjør mot en 13/14 åring. Blir kvalm når jeg leser om det på vg om hva han har sagt og kanskje gjort mot en så ung jente.
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Jeg mener han bør bli fengslet eller få en eller annen straff. Er noe man ikke gjør mot en 13/14 åring. Blir kvalm når jeg leser om det på vg om hva han har sagt og kanskje gjort mot en så ung jente.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Første prioritert bør være å skjerme samfunnet mot slike som han, gi han en lang straff. Mens han soner straffen kan han reflektere på hva han har gjort samt "rehabiliteres".
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Akkurat. Første prioritert bør være å skjerme samfunnet mot slike som han, gi han en lang straff. Mens han soner straffen kan han reflektere på hva han har gjort samt "rehabiliteres".
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Glad noen har samme mening som meg. Håper de låser han inne en stund så han kan tenkte over og være et skrekk eksempel for alle som gjør det eller har tenkt.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Du har sefølgelig helt rett, å sammenligne USA (300 millioner mennesker) og England (51 millioner) med Norge (5 milioner) er en logisk og rasjonell ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å si egentlig? Når kriminalstatistikk sammenliknes prater vi ikke om rene ubehandlede tall, for det sier seg jo selv at det ikke blir rettferdig når landene har en helt annen størrelsesorden på befolkningen.

Nå er riktignok dette om drap, men det illustrerer poenget: Se på United Nations Office of Drugs and Crime sin statistikk over drap i ulike land, og merk deg at raten er regnet ut pr. 100.000 innbyggere, nettopp for at tallene skal kunne settes opp mot hverandre på en hensiktsmessig måte. Kikk gjerne litt rundt på hvordan andre land kommer ut i forhold til Norge.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Klart det er lett å argumentere mot alt det crappet han sier, men du kan være tilbøyelig til å forstå poenget han fremmer. Hva er 4 år i Norge? 9 måneder x 4 minus en haug av måneder for god oppførsel osv. Han sitter vel kanskje litt over 2 kalender år. Noe jeg også finner helt latterlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om fengselåret er kun 9 måneder så blir det jo 4x9=36 som jo er 3 år. Så skal en normal fange sone 2/3 av straffen.
Så ja da blir det å sone 2 år av en dom på 4 år. Det er jo rart egentlig.
En tenker jo når en hører noen har fått en dom på 4 år at de skal sitte i fire år men så er de ute igjen etter bare 2.

Er dette i tråd med folks rettsoppfatning?
Vis hele sitatet...
Hvor har dere fått det fra at et år i fengsel er ni måneder? Et år i fengsel er et helt år. Det mange har misforstått er konseptet om prøveløslatelse, som kan innvilges etter at to tredjedeler av straffen er sonet. Prøveløslatelse er en ordning der innsatte kan slippe ut av fengselet tidligere, men fremdeles være underlagt visse bestemmelser og restriksjoner (slik som møteplikt). Noe av tanken er å gi en jevnere overgang til full frihet. Dere kan lese mer om dette på Kriminalomsorgen.no. Det hadde vært fint om dere satt dere litt bedre inn i hvordan systemet faktisk fungerer før dere kritiserer.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
http://www.dagbladet.no/2012/10/16/n...riks/23892162/

Står at han ikke vil trekke seg før det blir noe dom. Så hva skjer hvis det ikke blir no dom? Vil han forsette som ordfører? Eller ikke? Han burde trekke seg nå mener jeg Kan ikke la en mann som sender sånne meld til en 14 åring sitte med makta. Det blir bare feil. Som kanskje også har hatt seksual omgang med en mindreåring.
Hvis han blir frikjent for anklagen for seksuell omgang med mindreårig, kan han da dømmes for noe annet? Feks. disse Skype-samtalene? Har han brutt loven på noen andre måter?

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Akkurat. Første prioritert bør være å skjerme samfunnet mot slike som han, gi han en lang straff. Mens han soner straffen kan han reflektere på hva han har gjort samt "rehabiliteres".
Vis hele sitatet...
Hva skal han fengsles for da? Tviler på at de har hatt sex, for da HADDE det vært et sentralt tema i Skype-samtalene! Jenta har påstått at det skal ha skjedd rundt 50 ganger.. Hallo?! Ville det ikke vært et sms-skype tema?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hva er det du prøver å si egentlig? Når kriminalstatistikk sammenliknes prater vi ikke om rene ubehandlede tall, for det sier seg jo selv at det ikke blir rettferdig når landene har en helt annen størrelsesorden på befolkningen.
Vis hele sitatet...


Siden du ikke forstår må jeg påpeke at det er STORE kulturelle og demografiske forskjeller mellom Norge og de andre landene. Homogene land er som regel fredligere en heterogene. Det finnes få ting nordmenn liker mer en å klappe seg på skulderen og gjennta 'verdens beste land'.

Kort fortalt : Ligningen din mangler en hel haug med X'er og Y'er. Når det kommer til skype eller ikke, hvem vet? Vi får se.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva skal han fengsles for da? Tviler på at de har hatt sex, for da HADDE det vært et sentralt tema i Skype-samtalene! Jenta har påstått at det skal ha skjedd rundt 50 ganger.. Hallo?! Ville det ikke vært et sms-skype tema?
Vis hele sitatet...


I følge jenta har det foregått siden hun var 13.
Sist endret av Flaskeposten; 16. oktober 2012 kl. 09:28.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Siden du ikke forstår må jeg påpeke at det er STORE kulturelle og demografiske forskjeller mellom Norge og de andre landene. Homogene land er som regel fredligere en heterogene. Det finnes få ting nordmenn liker mer en å klappe seg på skulderen og gjennta 'verdens beste land'.

Kort fortalt : Ligningen din mangler en hel haug med X'er og Y'er. Når det kommer til skype eller ikke, hvem vet? Vi får se.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at det er store forskjeller, men det er jo igjen noe som reflekteres på måten samfunnet håndterer straff. Brutale og voldelige samfunn har gjerne en tilbøyelighet for å ha mindre humane straffesystemer. Disse tingene henger gjerne sammen på et intrikat vis, og jeg er derfor av den oppfatning av at vi ikke nødvendigvis skjermer samfunnet på noen bedre måte ved å hive folk inn i lengre perioder.
Sitat av Nichotin Vis innlegg


Hvor har dere fått det fra at et år i fengsel er ni måneder? Et år i fengsel er et helt år. Det mange har misforstått er konseptet om prøveløslatelse, som kan innvilges etter at to tredjedeler av straffen er sonet. Prøveløslatelse er en ordning der innsatte kan slippe ut av fengselet tidligere, men fremdeles være underlagt visse bestemmelser og restriksjoner (slik som møteplikt). Noe av tanken er å gi en jevnere overgang til full frihet. Dere kan lese mer om dette på Kriminalomsorgen.no. Det hadde vært fint om dere satt dere litt bedre inn i hvordan systemet faktisk fungerer før dere kritiserer.
Vis hele sitatet...
Har hørt det før men nå sa jo innlegget før mitt også at det var slik. Vet ikke jeg. Sjekket ikke dette, som du ser skrev jeg OM fengselsåret er 9.....så jeg trodde det var både 2/3 straff OG fengselsår. Men det var jo heldigvis feil.

Ser nå når jeg sjekker på wikipedia at det har tidligere vært "et fengselsår" forut for 2001. Det stemmer som du sier at det nå er endret til 2/3 straff.

Det er jo bra for jeg reagerte jo på 4 år bare ble 2 kalender å fengsel. Men da kan vi alle slappe helt av. 6 års dom er 4 år i fengsel.

Vet egentlig ikke helt hva jeg tenker om det å løslates før dom er ferdig sonet. Burde ikke en 6 års dom gi 6 år i fengsel? Om det er en gulrot for at fanger skal oppføre seg kan en jo heller snu flisa og si 6 år = 6 år ved akseptabel oppførsel. Ved uakseptabel oppførsel eller lav gra d av rehabilitering kan straffen økes med 1/3. Tror det ville harmonert mer med min rettsoppfatning.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvis han blir frikjent for anklagen for seksuell omgang med mindreårig, kan han da dømmes for noe annet? Feks. disse Skype-samtalene? Har han brutt loven på noen andre måter?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått saken så er disse skype-samtalene brudd på flere lover og om siktelse var tatt ut også for disse så kunne man dømt han for skype-samtalene også.

Men nå er siktelsen at han har begått overgrep og hatt sex med jenta. Det ble nevnt tidligere i tråden at da kan han ikke dømmes for det andre som er kommet frem i retten.

Men noen sa at han kunne bli dømt for andre ting enn det han var siktet for jeg er helt forvirret og vet ikke hva som er korrekt.

Fint om noen som vet kan svare.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva skal han fengsles for da? Tviler på at de har hatt sex, for da HADDE det vært et sentralt tema i Skype-samtalene! Jenta har påstått at det skal ha skjedd rundt 50 ganger.. Hallo?! Ville det ikke vært et sms-skype tema?
Vis hele sitatet...

Kan ikke huske at jeg noensinne har skypet om sex jeg tidligere har hatt. Ikke en eneste gang. De gangene jeg i det hele tatt har skypet om sex så har det vært i et forsøk på å få sex, få besøk eller å kunne dra på besøk slik at en kan ha sex, ikke å skype om den sexen man hadde ifjor.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Og USA og England er bedre land enn Norge på hvilken måte...? Du kan gjerne fortelle meg hva som er så fantastisk med disse samfunnene at vi burde gå i deres fotspor. Jeg ser hvertfall ikke noe på kriminalstatistikken deres som skulle tilsi det. Ikke tar jeg gjerningsmennenes side heller, jeg vil bare at du skal reflektere litt over hvorvidt lengre (eller verre) straff er veien å gå hvis målet er å få ned antallet saker og generelt komme bedre ut samfunnsmessig enn i dag.
Vis hele sitatet...
Vi har vel fulgt USA's fotspor siden slutten av 40årene. Mtp på at Norge har blitt og fortsetter å bli mer og mer amerikanisert, for å ikke snakke om NATO. Men heldigvis skiller vi oss ut med rettsystemet.
Det skjer fortsatt og det har skjedd også i Norge at folk har blitt dømt uten at det har foreligget fellende bevis.
Har vært mange slike saker som har fått stor mediedekning her i landet.

Fy feite for en fyr han ordføreren. Nå nekter han å gå av.
Han lever virkelig i sin egen verden. Det er ingen som ønsker han i det vervet. Nå bare fremstår han som en tulling iom at han forsøker å klore seg fast i ordførerstolen. For en ekkel feit gammel gris han er.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vel, ja...? Norge er et av de landene med minst gjengangskriminalitet i verden, så jeg vil si at rehabiliteringen virker. Jeg ser og er enig med personene som blir skadet av disse kriminelle, og at de burde få en skikkelig straff for whatever de har gjort, men på en litt større skala er rehabiliteringsprosessen mye bedre. Å ha folk i fengsel blir dyrt i lengden.
Vis hele sitatet...
Statistikk

"Antall personer som begår ny kriminalitet etter endt straffegjennomføring, er relativt høyt."
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vet egentlig ikke helt hva jeg tenker om det å løslates før dom er ferdig sonet. Burde ikke en 6 års dom gi 6 år i fengsel? Om det er en gulrot for at fanger skal oppføre seg kan en jo heller snu flisa og si 6 år = 6 år ved akseptabel oppførsel. Ved uakseptabel oppførsel eller lav gra d av rehabilitering kan straffen økes med 1/3. Tror det ville harmonert mer med min rettsoppfatning.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte er tanken med prøveløslatelse at den innsatte kan komme ut av fengselet, men fremdeles være pålagt straffereaksjon til hele straffetiden er utholdt. Dette er i tråd med at vi ønsker å føre straffedømte tilbake til samfunnet på en forsvarlig måte, og at straffen skal være over etter at den idømte tiden er ute. Sitert fra Kriminalomsorgen (som jeg linket til tidligere):
Vilkår
Dersom det fremstår som nødvendig for en sikkerhetsmessig forsvarlig gjennomføring, skal kriminalomsorgen i perioden med møteplikt fastsette at prøveløslatte skal:
  • overholde bestemmelser om bosted
  • møte i upåvirket tilstand hos offentlig myndighet, person eller organisasjon etter kriminalomsorgens anvisning
  • overholde bestemmelser om behandling
  • overholde bestemmelser om oppholdssted, arbeid eller opplæring
    unnlate å ha samkvem med bestemte personer.
Vis hele sitatet...
Du foreslår heller å slippe folk ut etter full tid eller lengre. Om vi da i tillegg skal pålegge den løslatte restriksjoner for å kunne oppnå det samme som med prøveløslatelse, ender vi med å bryte med dette med at straffen skal være over etter tiden. Det er mye som i farta kan høres ut som en god idé, men det er viktig å tenke litt over hva slags ringvirkninger det vil ha for samfunnet som helhet. Jeg sliter derfor med å se hvordan et slikt innhugg i de prinsippene som etter min mening gjør oss bedre enn mange andre rettsvesen, skal gagne oss i lengden.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Disse tingene henger gjerne sammen på et intrikat vis, og jeg er derfor av den oppfatning av at vi ikke nødvendigvis skjermer samfunnet på noen bedre måte ved å hive folk inn i lengre perioder.
Vis hele sitatet...
Det er nettop her vi skjermer. Jo lengre straff jo bedre skjerming
Faen nå er jeg lei av at den syke jævelen av en ordfører forsøker å fremstille seg selv som et offer.
Nå sutrer Øygård over at partiledelsen ytret sine synspunkter i hvorvidt han bør trekke seg eller fortsette som ordfører, og han føler seg urettferdig behandlet.

Den mannen lever jo i en helt egen verden. Det er ikke han det er synd på. Det er ikke han som er dårlig behandlet.
Det er jenta som er dårlig behandlet. Dårlig behandlet av ham. Det virker rett og slett ikke som om ordføreren forstår at han faktisk har gjort noe galt.

Fy flate for en feit og ekkel gammel gris han er.
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 12:14.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Faen nå er jeg lei av at den syke jævelen av en ordfører forsøker å fremstille seg selv som et offer.
Nå sutrer Øygård over at partiledelsen ytret sine synspunkter i hvorvidt han bør trekke seg eller fortsette som ordfører, og han føler seg urettferdig behandlet.
Vis hele sitatet...
Det bryter med prinsippet om rettssikkerhet at ledere skal uttale seg om slike saker. Rett skal være rett.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det bryter med prinsippet om rettssikkerhet at ledere skal uttale seg om slike saker. Rett skal være rett.
Vis hele sitatet...
Bullshit!
Det er ingen i arbeiderpartiet som har snakket noe som helst om skyldspørsmålet.

De har kun påpekt at det som ble avdekket ang skype-samtalene ikke passer seg for en ordfører. Og som konsekvens av hans handlinger vil de ha ham vekk fra ordførervervet.

Det feite svinet av en ordfører forsøker igjen å manipulere situasjonen og skape seg sympati.
Han fremstiller seg hele tiden som et offer.

Han må få det inn i det tjukke huet sitt at han er IKKE offeret her. Offeret det er jenta.
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 12:36.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Han må få det inn i det tjukke huet sitt at han er IKKE offeret her. Offeret det er jenta.
Vis hele sitatet...
Du virker sikker i din sak. Selv tror jeg jenta har truet han med å ta livet sitt om han ikke lyver og sier at det faktisk er han som har skrevet på skype med henne. Troverdig? Egentlig ikke Kunne det ha vært en realitet? Absolutt.

La oss alle vente til noen er dømt i saken....Ingen har rett enda.
Sist endret av Obster; 16. oktober 2012 kl. 12:42.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Bullshit!
Det er ingen i arbeiderpartiet som har snakket noe som helst om skyldspørsmålet.

De har kun påpekt at det som ble avdekket ang skype-samtalene ikke passer seg for en ordfører. Og som konsekvens av hans handlinger vil de ha ham vekk fra ordførervervet.
Vis hele sitatet...
En politiker (Stoltenberg) har ingen rett til å påvirke noe som helst i forbindelse med en pågående rettsak. Punktum. Slike uttalelser kan ses på som et forsøk på å påvirke.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
En politiker (Stoltenberg) har ingen rett til å påvirke noe som helst i forbindelse med en pågående rettsak. Punktum. Slike uttalelser kan ses på som et forsøk på å påvirke.
Vis hele sitatet...

Nei nå får du jammen gi deg.
Det som ble avdekket fredag i retten er mest sannsynlig lovbrudd som i seg selv som kan føre til fengselstraff. Dette har ordføreren innrømmet i retten.

Det sier seg selv at et mann som har så dårlig dømmekraft at han gjør ting som kan gi ham fengsel ikke kan fortsette som ordfører.

Du bablet ivei om rettsprinsipper tidligere og det er jo rent sludder. Du forsøker å styre diskusjonen med sånt tøv og det blir du som forsøker å påvirke når du kommer med slike ytringer. Det har ikke vært sagt noe som helst om skyldspørsmålet. Tvert imot har det vært poengtert at det er opp til retten å dømme. Altså er ingen rettsprinsipper brutt.
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 12:50.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
En politiker (Stoltenberg) har ingen rett til å påvirke noe som helst i forbindelse med en pågående rettsak. Punktum. Slike uttalelser kan ses på som et forsøk på å påvirke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror man kan ta høyde for at de rettssakkyndige gjør jobben
sin upåvirket av Øygards politiske status og spørsmålet omkring
denne.

Stikk i strid med forsvarerens uttalelser før rettssaken om at "dette
handler ikke om ordføreren, men privatpersonen", proklamerer han
seg altså fremdeles som sittende ordfører. Kan man lese dette som
at han misbruker sin ordførerposisjon i privat hensikt, er sentral-
ledelsen i AP's uttalelser forståelig. Det er Øygard, og ikke AP, som
blander kortene.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Fatter ikke hvorfor denne rettsaken må kjøres Live på nettavisene. Greit nok med ABB, det påvirka tusenvis av mennesker, men dette handler kun om to personer. Intime detaljer om sexlivet deres skal bli bretta ut i avisene, jeg skjønner ikke hvorfor hele norge skal ha innsyn i denne saken.
Vis hele sitatet...
Det er vell fordi han er en ordfører at det blir blåst så opp.