Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1494
hei =)

jeg har planer om nå kjøpe nytt kamera, jeg har funnet en side

http://www.globalmediapro.com

denne siden seller det meste av kamera utstyr, og kameraer . jeg vet også at den shipper til Norge, denne siden er også ganske billig.
men da er mitt spørsmål.

siden den blir sendt fra utlandet, må den tolles inn i Norge? slikt at jeg må betale avgift?

dette kamera Sony pmw-ex3 koster rundt 65tusen i Norge, på global media koster den 41tusen.
http://globalmediapro.com/dp/A02I88/...CAM-Camcorder/

når den blir fraktet til Norge, må avgiften betales og prisen blir på ca 50 tusen? eller hvordan fungerer dette?
Du må betale mva, 25% av kjøpesum

41000*1.25 = 51250
ja var det jeg tenkte, er det ingen unntak?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
nei, ingen unntak.

og du må betale mva på frakten og, dvs. sum + frakt * 25% = totalsum (+ eventuelle gebyrer fra tollvesenet)
siden du skal kjøpe et såpass dyrt kamera - du driver ikke tilfeldigvis et eller annet form for firma? Er du momsregistrert så får du jo tilbake momsen, og da er det plutselig ikke så dumt allikevel
hmm, nei driver ikke et firma. Jeg er vel det man kaller en "hobby" filmer, lager kortfilmer og div.. men kan jo hende at jeg kjøper et billigere.

men dette er vel den billigste butikken? jeg har hvertfall ikke sett noen som slår den i pris.
hvordan er tollsystemet i Sverige a?
hvis jeg kjenner noe i sverige som er villige til å bestille kamera, også henter jeg det hos den personen senenere.
de har vel noe billigere toll?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du betaler toll til norge, ikke sverige, når du importerer.

skal dog sies, at det ikke er toll på fotoutstyr, usikker på om dette gjelder video og.

25% mva av kjøpesum + frakt må du dog betale.
Sist endret av somnium; 11. april 2009 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan også få den sendt til postkontoret i Strømstad og få hentelapp til det postkontoret. Har gjort det et par ganger selv, for så å kjøre igjennom tollen med et "brukt kamera"
Handle fra en butikk i EU om du kjøper til en adresse i Sverige, da slipper du toll

Somnium: Har du noen kilder på det? Ikke hørt at det ikke var toll på fotoutstyr før
Sist endret av Alfadir; 11. april 2009 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
så da slipper man altså avgifter hvis man bestiller til sverige? eller misfortso jeg?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Alfadir: http://www.diskusjon.no/index.php?sh...25441&hl=+toll - en som har gjort leksa si

Greendudeblue: som jeg sa spesifikt, du må fortsatt betale 25% mva av kjøpesum + frakt