Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4220
Hei!

Har nylig installert nytt anlegg i en Golf 5.

Følgende utstyr er brukt:
- Pioneer AVIC-F980DAB
- Alpine PDX-V9
- Focal PS165F3 (Foran)
- Focal PS165FX (Bak)

Alt er ferdig montert og anlegget spilte veldig bra de første dagene, men nå begynner jeg å få problemer. På fører siden hender det at døren kutter helt ut, og noen ganger kan man høre støyen fra dynamoen. Har også hatt et lite problem med dette i høytalerne bak.

Det første som slår meg er kabling mellom forsterker og høytalere, men jeg vil gjerne få input fra noen andre her før jeg fjerner all innmaten i bilen igjen..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Veldig vanlig feil er dårlig jording, evt lagt opp signalkabler feil, eller brukt for lav kvalitet/skjerming.
Hjelper lite å la det ligge i kryss og tvers rundt strømkabler, eller med et par meter i enden i en kveil.

Sjekk jordingen, deretter kan du prøve å legge om signalkablene midlertidig for å se om det hjelper.
Trådstarter
56 0
Sitat av Fleff Vis innlegg
Veldig vanlig feil er dårlig jording, evt lagt opp signalkabler feil, eller brukt for lav kvalitet/skjerming.
Hjelper lite å la det ligge i kryss og tvers rundt strømkabler, eller med et par meter i enden i en kveil.

Sjekk jordingen, deretter kan du prøve å legge om signalkablene midlertidig for å se om det hjelper.
Vis hele sitatet...

Syns det er rart at jordingen plutselig skulle bli dårligere etter bare noen dager når den fungerte så fint før. Signalkablene er lagt på motsatt side av strømkabelen i bilen, og disse er dobbeltskjermet. Kablene møtes ikke i det hele tatt før forsterkeren og der ligger de noen cm fra hverandre..

Virker ikke som det er jordinga hvertfall mtp at subwoofer og høyre dør foran spiller helt fint hele tiden..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Et sted må du jo begynne å feilsøke

Det kan ha vært dårlig jording fra da du monterte det, da kan du brenne bort jordingsbanen i spilleren din, eller ødelegge selve forsterkeren, evt har jordingen bare blitt dårligere(dårlig skrudd til, lakkrester igjen, evt for tynt gods)
Førstnevnte kan du fikse ved å koble ytterdelen av signalkabelen til chassi på spilleren din.

Hvor har du jordet forsterkeren din?
Sist endret av Fleff; 24. mars 2017 kl. 19:58.
Har akkurat samme problem med lyden i førerdøren på Golf 5, og sånn har det tidvis vært siden den var ny. Når det kutter ut trenger gummigjenomføringen mellom døren og bilskroget å bli klådd på, så er alt tilbake til normalt. Oppstår gjerne når man smeller døra, ellers veldig sjelden.
strekk opp egne kabler fra høyttalerene til forsterkeren og se om ikke det løser seg da, det holder jeg en finger på i hvertfall
Hei. Pioneer har av og til slitt med dårlig lodding på jordingsbanen i selve uniten. Hadde en tilsvarende spiller dette skjedde med, og da måtte jeg avgårde med den for reparasjon. Husker ikke helt detaljene, men det var iallfall i selve spilleren problemet lå. Du kan alternativt prøve å jorde spilleren til karosseriet for å se om det kan hjelpe.

Hvor har du jordet forsterkeren? Sjekk opp jording der også. Beste punktet for jording er som regel i punktet under setet hvor setebeltelåsen skrus fast.
spilleren vil jo da jordes via rca kablene og dette vil skape mye støy regner jeg med
I mine bilstereodager endte jeg alltid med samme konklusjon etter mange ulike snarveier og forsøk: RCA og strøm på hver sin side av bilen, jording i batteri og god skjerming av kablet med kvalitet.
Trådstarter
56 0
Sitat av Fleff Vis innlegg
Et sted må du jo begynne å feilsøke

Det kan ha vært dårlig jording fra da du monterte det, da kan du brenne bort jordingsbanen i spilleren din, eller ødelegge selve forsterkeren, evt har jordingen bare blitt dårligere(dårlig skrudd til, lakkrester igjen, evt for tynt gods)
Førstnevnte kan du fikse ved å koble ytterdelen av signalkabelen til chassi på spilleren din.

Hvor har du jordet forsterkeren din?
Vis hele sitatet...
Forsterkeren er jordet i setebelte festet. Fjernet lakk og alt før jeg skrudde jordinga fast. Målte mellom chassi og forsterker, og høy motstand er hverfall ikke et problem. Jordinga er nok god.

Sitat av freebird Vis innlegg
strekk opp egne kabler fra høyttalerene til forsterkeren og se om ikke det løser seg da, det holder jeg en finger på i hvertfall
Vis hele sitatet...
Å trekke egne kabler fra forsterker til høyttalere var noe av det første jeg gjorde

Sitat av mstrommen Vis innlegg
Hei. Pioneer har av og til slitt med dårlig lodding på jordingsbanen i selve uniten. Hadde en tilsvarende spiller dette skjedde med, og da måtte jeg avgårde med den for reparasjon. Husker ikke helt detaljene, men det var iallfall i selve spilleren problemet lå. Du kan alternativt prøve å jorde spilleren til karosseriet for å se om det kan hjelpe.

Hvor har du jordet forsterkeren? Sjekk opp jording der også. Beste punktet for jording er som regel i punktet under setet hvor setebeltelåsen skrus fast.
Vis hele sitatet...
Dette problemet har jeg hatt med den forrige spilleren og den nye jeg kjøpte denne uka. Jordinga sitter i setebelte festet.



Har sjekket litt rundt nå og det kan se ut som at dårlige koblingsstykker er et "vanlig" problem for denne forsterkeren, så jeg skal prøve å bytte ut disse så får vi se.