Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4122
Jeg leste nylig saken om Njord Law Firm som vil sende ut brev og krav til 12000 nordmenn som skal ha lastet
ned filmer via torrents. De skal ha brukt ip-adresser for så å skaffe seg personinfo tilhørende adressene, noe
som i utgangspunktet er noe shady. Nkom har godkjent utgivelsen av ip-adressene uten mye motstand.

Hva er deres tanker bak dette?
IP-adresser virker som et veldig svakt argument for å "fange" de som laster ned.


Kilder:
ITavisen
DB
ITpro
Sist endret av The Riddler; 20. januar 2017 kl. 18:55.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hva er deres tanker bak dette?
IP-adresser virker som et veldig svakt argument for å "fange" de som laster ned.
Vis hele sitatet...
Å få brev er jo én ting, men det spørs om dette holder om du bestrider kravet og det eventuelt ender i retten (noe jeg tviler på).
I mitt tilfelle har feks begge mine naboer lånt tilgang til mitt wifi i løpet av de siste månedene, selv om jeg kanskje vil stå ansvarlig for bruken så tviler jeg på at dette advokatfirmaet hadde hatt så mye å stille opp med i retten.

Dette blir i mine øyne som en lovlig nigeriasvindel, sende ut 12 000 krav og håpe at 10% faktisk betaler.
Det er anbefalt å ikke betale dersom man får en slik "avgift" i posten. Foreløpig fremstår det som kun tomme trusler, i håp om å skremme folki og evt sanke inn spenn fra dem som ikke tør å nekte betalingen.

http://www.forbrukerradet.no/siste-n...jord-law-firm/
Det er rart at dette i det hele tatt fungerer (?). Hvordan kan slike krav være lovelig når de ikke engang har et godt grunnlag på at det er deg som har lastet ned? Ser det er blitt mange reaksjoer i Danmark også - hvor dette firmaet holder til..
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er rart at dette i det hele tatt fungerer (?). Hvordan kan slike krav være lovelig når de ikke engang har et godt grunnlag på at det er deg som har lastet ned? Ser det er blitt mange reaksjoer i Danmark også - hvor dette firmaet holder til..
Vis hele sitatet...
Tja, man kan vel forsåvidt sende ett gebyr om man føler for det? Det kommer selvsagt an på hvordan brevet er utformet men det er jo ikke tvil om at den aktuelle ip-adressen er brukt til fildeling så de har jo ett vist grunnlag for kravet. Så er det opp til hver enkelt å bestride kravet om de mener det er feil slik at advokatfirmaet kan velge å ta dette til retten.

Jeg får feks en ferdig utfylt giro i postkassen fra den lokale frikirken en gang eller to i året som på ingen måte er en regning men frivillig innbetaling de sender ut til alle i nærområdet.

Eller feks om jeg ikke hadde hatt TV hjemme og kjøper en til min bror i mitt navn, da vil jeg få faktura fra NRK på lisensen selv om jeg ikke er i besittelse av tv-en. Så da må man svare på kravet å forklare seg, så får avsenderen av kravet velge å ta dette videre om de mener de har en god sak.
Sist endret av Cybergasm; 20. januar 2017 kl. 20:07.
Det er ganske stor forskjell på å få en faktura fra frikirken og det å få det fra lisensavdelingen. Spørsmålet er jo hva som skjer om du gjør ingenting, noen som vet?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er ganske stor forskjell på å få en faktura fra frikirken og det å få det fra lisensavdelingen. Spørsmålet er jo hva som skjer om du gjør ingenting, noen som vet?
Vis hele sitatet...
Poenget med frikirke eksemplet er jo at de sender en giro som ser helt ut som en vanlig faktura, og jeg vil tro at det finnes folk som har betalt denne i den tro at det var en faktisk regning. Så om det er lovlig så er nok dette også lovlig.

Ang lisensen så blir det samme sak, de har knyttet ett kjøp av tv mot ditt navn på samme måte som dette danske selskapet har knyttet fildeling til ditt navn. Så jeg tror fremgangsmåten er lovlig selv om den er noe sleip.

Men det er bare å sende danskene ett kjapt svar som "Jeg bestrider dette kravet".
Synes ikke eksempelet ditt treffer helt, du er faktisk registrert som eier av ett apparat som kan dekryptere de digitale signalene, eller har inngang for noe som kan dekryptere de, dvs at du faktisk må betale/klage/eller få purring, i frikirken skjer det ikke en dritt om du ikke betaler.

Det som er relevant i hht dette med danskejævlene er jo hva som skjer om du ikke gjør en dritt, er det purring eller skjer det ingenting?

Jeg synes faktisk at dette er spam og jeg replyer ikke på alt som ligger i spam folderen, jeg verdsetter tiden min bedre enn det.
Dette gjaldt vel spesielt en film, London has fallen?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Synes ikke eksempelet ditt treffer helt, du er faktisk registrert som eier av ett apparat som kan dekryptere de digitale signalene, eller har inngang for noe som kan dekryptere de, dvs at du faktisk må betale/klage/eller få purring, i frikirken skjer det ikke en dritt om du ikke betaler.

Det som er relevant i hht dette med danskejævlene er jo hva som skjer om du ikke gjør en dritt, er det purring eller skjer det ingenting?

Jeg synes faktisk at dette er spam og jeg replyer ikke på alt som ligger i spam folderen, jeg verdsetter tiden min bedre enn det.
Vis hele sitatet...
Nja, vil ikke helt si det. Jeg står som kjøper og det betyr ikke direkte at det er jeg som skal bruke apparatet.
Når du kjøper tv så skriver du ikke under noen plass at du spesifikt skal bruke apparatet. De 2 to første tv-ene jeg kjøpte etter jeg flyttet hjemmefra ble kjøpt brukt og jeg fikk aldri faktura fra NRK helt til den dagen jeg kjøpte tv fra komplett.no, da begynte de å komme og der oppga jeg bare leveringsadresse som da har blitt sendt til NRK. På samme måte som at du står registrert som bruker av en IP adresse som er brukt til fildeling.

Så jeg kan ikke se at det er noen spesifikk forskjell på å sende faktura basert på leveringsadressen til en tv og faktura basert på bruk av en IP adresse.
Ingen av delene sier at det er meg som er den aktuelle brukeren, men IP adresse eller kjøp av tv kan knyttes til meg slik at det er naturlig tro at det er meg det gjelder.
Om dette er feil må man si fra.

Uansett så bør man bestride kravet, du behøver ikke bestride det før det går inkasso men om du ikke bestrider ett inkassokrav trekker de beløpet av lønna di til slutt.
Det er ikke spam, det er ett reelt grunnlag som ligger til grunn for brevet. Spørsmålet er om det grunnlaget vil holde i en rettssak.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Nja, vil ikke helt si det. Jeg står som kjøper og det betyr ikke direkte at det er jeg som skal bruke apparatet.
Når du kjøper tv så skriver du ikke under noen plass at du spesifikt skal bruke apparatet. De 2 to første tv-ene jeg kjøpte etter jeg flyttet hjemmefra ble kjøpt brukt og jeg fikk aldri faktura fra NRK helt til den dagen jeg kjøpte tv fra komplett.no, da begynte de å komme og der oppga jeg bare leveringsadresse som da har blitt sendt til NRK. På samme måte som at du står registrert som bruker av en IP adresse som er brukt til fildeling.

Så jeg kan ikke se at det er noen spesifikk forskjell på å sende faktura basert på leveringsadressen til en tv og faktura basert på bruk av en IP adresse.
Ingen av delene sier at det er meg som er den aktuelle brukeren, men IP adresse eller kjøp av tv kan knyttes til meg slik at det er naturlig tro at det er meg det gjelder.
Om dette er feil må man si fra.

Uansett så bør man bestride kravet, du behøver ikke bestride det før det går inkasso men om du ikke bestrider ett inkassokrav trekker de beløpet av lønna di til slutt.
Det er ikke spam, det er ett reelt grunnlag som ligger til grunn for brevet. Spørsmålet er om det grunnlaget vil holde i en rettssak.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på frikirken og nrk, er ganske massiv forskjell på hva som skjer der om du gjør nada.

Er det brei enighet om at hvermansen kan fakturere den h*n vet har sett på beskyttet materiale (IP + logg only), og at dette etter hvert blir tvangsinndrevet sånn helt uten videre?

Hvis ja så kan en privatperson få mye å bestride etter hvert.

En ting er en feilsendt faktura, det er ikke dette, dette er skremselspropaganda/utpressing.
-ingen her på forumet som faktisk har mottatt dette kravet enda..??
Det var vel bare et begrenset antall nett-leverandører i Norge som uansett valgte å utlevere kundeinfo til dem basert på IP-adr og påstått åndsverk-røveri.

Hva vi har hørt fra juridiske eksperter hittil i media er at om man nekter, har danskene intet grunnlag for å gå til inkasso. Men en viss prosentandel av folk som mottar slike krav betaler selvsagt alltid....pga dårlig samvittighet, dårlig selvtillit og generell frykt for øvrigheta. Så jeg tviler ikke på at aksjonen i seg selv kan være innbringende for bakmennene....
Han i avisa som nekta å betale, fikk som svar at de ikke kom til å gjøre noe med det. Ett forlik på 2500 taler litt for seg selv.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hele opplegget virker ganske snodig. Har lest fra flere (som fremstår som troverdige) som har mottatt kravet at hverken de eller andre i husstanden har lastet ned denne crappy filmen.
Jeg har fått ikke bare et, men to forpulte krav fra disse forbanna danskene. "london has fallen", har jeg visstnok lastet ned, ikke bare bare en, men to ganger, så dansken ville ha 2700 kronasjer pr. nedlastning. Jeg skal ikke legge ved hva jeg svarte dansken, men sier det slik at jeg hørte aldri noe mer fra han igjen....ti-hi-hi....
N.B.
Ikke last ned "london has fallen", dritt film uansett.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Gjøres dette kun i sammenheng med en film? Ser bare at filmen "London has fallen" har blitt nevnt, egentlig nesten så jeg lurer på om det kan være et litt kontroversielt reklamestunt..?

Filmen later jo til å være rimelig elendig...
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Gjøres dette kun i sammenheng med en film? Ser bare at filmen "London has fallen" har blitt nevnt, egentlig nesten så jeg lurer på om det kan være et litt kontroversielt reklamestunt..?

Filmen later jo til å være rimelig elendig...
Vis hele sitatet...
Det virker som at det er produsentene av en håndfull konkrete filmer som har engasjert dette advokatbyrået.
Har ingen hørt om VPN? Sverige er fritatt for å logge VPN's, og jeg tror vel at fiberkablene går innom sverige uansett? (Lite ping).
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Har ingen hørt om VPN? Sverige er fritatt for å logge VPN's, og jeg tror vel at fiberkablene går innom sverige uansett? (Lite ping).
Vis hele sitatet...
Er vel helt normalt at folk klarer å laste ned en torrent klient, og finne en torrent side med godt renommé for så og trykke på "Download Torrent file" e.l.

Har en del familiemedlemmer jeg har blitt nødt til å lære opp når det kommer til bruk av VPN for å unngå eventuelle konsekvenser.

Så er ikke overrasket, men ja, flere burde begynne å bruke det.
Kanskje dette kan ansees som en dyr lærepenge for mange?
Dyr og dyr, jeg tror de fleste tenker "åh, jeg ble tatt for det, nå kan jeg gjøre hva faen jeg vil" "De tiltaler meg vel ikke for samme sak to ganger på rad?"

Det er jævlig å være norsk i norge, når danker er involvert ser det ut som. Jeg har avsluttet kontoen min i danmark.
Sist endret av Hoarse; 24. januar 2017 kl. 07:44.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Dyr og dyr, jeg tror de fleste tenker "åh, jeg ble tatt for det, nå kan jeg gjøre hva faen jeg vil" "De tiltaler meg vel ikke for samme sak to ganger på rad?"

Det er jævlig å være norsk i norge, når danker er involvert ser det ut som. Jeg har avsluttet kontoen min i danmark.
Vis hele sitatet...
Han ene her oppe ble jo bøtelagt for 2 nedlastninger.
Så tenker flesteparten slik du sier så fortjener de ikke noe annet.
Har man blitt tatt en gang, så skal du vel tenke motsatt? Ikke gjenta feilen deres.

Hadde jeg måtte betale et eneste øre for "ulovlig" nedlasting av en drittfilm, så hadde jeg ansett det som dyrt.
Om jeg skaffer meg en VPN hvor jeg har mulighet for å velge location. Spiller det noen rolle sett i sammenheng med denne saken hvor IP adressen min er lokalisert? Eller er det slik at det kun er lokasjonen til VPN provideren som er avgjørende om de er pliktig å dele ut info om meg? Tenker da på det juridiske og ikke på tilliten til leverandør.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Om jeg skaffer meg en VPN hvor jeg har mulighet for å velge location. Spiller det noen rolle sett i sammenheng med denne saken hvor IP adressen min er lokalisert? Eller er det slik at det kun er lokasjonen til VPN provideren som er avgjørende om de er pliktig å dele ut info om meg? Tenker da på det juridiske og ikke på tilliten til leverandør.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det juridisk har en god del med lokasjonen å gjøre, og da vil jeg også tro at de fleste leverandørene av slike tjenester har løsninger på å snike seg unna. Les vilkårene til leverandøren før du kjøper noe. Selv så fikk jeg et slikt brev tilsendt pr. epost fra leverandøren av min seedbox. Da gjaldt det "Kung Fu Panda (2 eller 3, not sure)" som jeg hadde lastet ned via en public tracker. Leverandøren skrev i eposten at jeg ikke trengte å bekymre meg, de ville aldri gi ut min persondata, men de satt pris på om jeg stoppet å dele akkurat den filmen. Jeg har kun fått dette ene brevet i løpet av de 6-7 årene jeg har vært kunde der.

En VPN eller seedbox er absolutt å anbefale, men det viktigste er å bruke en lukket tracker og holde seg unna åpne sider slik som piratebay.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Måten dei sankar IP-adressene på er å kople seg til svermen der filmen blir delt, sannsynlegvis med ein modifisert klient som ikkje lastar opp. Same om ein nyttar seedbox, VPN eller ein privat sporar, har ein uansett problemet med at advokatfirmaet, eller andre filmbransjen engasjerer, plukkar opp ei IP-adresse.

Bruk heller Usenet.
Har mulighet til å laste ned torrents på skolen ved bruk av vpn til å starte metadata og deretter bruker jeg nettet, er raskt nett på skolen da. Bruker litt andre ports en default på utorrent. Alle har samme IP tror jeg, skal jeg liksom prøve å laste ned den filmen for å sjekke om det skjer noe? Eller er det en dum ide da noen kan se hva elevene går inn på?
Sitat av BrageP Vis innlegg
Måten dei sankar IP-adressene på er å kople seg til svermen der filmen blir delt, sannsynlegvis med ein modifisert klient som ikkje lastar opp. Same om ein nyttar seedbox, VPN eller ein privat sporar, har ein uansett problemet med at advokatfirmaet, eller andre filmbransjen engasjerer, plukkar opp ei IP-adresse.

Bruk heller Usenet.
Vis hele sitatet...
Om en bruker en sikker VPN vil jo ikke advokatene komme noe lenger enn til en server-park i et eller annet land. VPN-leverandøren svarer at de ikke har logger på hvem som har gjort hva og ingenting mer skjer. Så lenge din IP ikke har lekket ut (f.eks pga Windows 10 som lekker IP som en bøtte med hull i) så vil jo ikke advokatene kunne vite at det var du som lasta ned den filmen via den serveren i Tyskland.