Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5128
Jeg har en god venn som mistet førerkortet i 2014. Årsaken var en ulykke med kun personskade på ham selv. Han fikk en siktelse mot seg for å ha kjørt med medisiner i kroppen tilsvarende 1,02 omregnet i promille (spør ikke meg hvordan de kommer frem til dette). Han innrømmet dette i avhør, men visste ikke hvor mye medisiner han hadde i kroppen. Det var Diazapam, Paralgin Forte og Klonazapam. Sistnevnte var ikke foreskrevet av lege.

Videre lød siktelsen på 2 år inndragelse av førerkortet med full oppkjøring. Han samtykket IKKE, men leverte det likevel frivillig fra seg. For ordensskyld: selv om han leverte det, så er ikke det en bekreftelse på at han samtykket.

I siktelsen ble det lagt ned påstand om fengsel, bot og inndragelse av førerkortet i 2 år, samt full oppkjøring med teori og det hele. Altså full pakke som en med alkoholpromille får.

Nå heter det seg i loven, at Politiet har 3 uker på seg til å få saken opp i retten. Denne fristen oversatt Politet med over ett år. Jeg tror dette heter inkurie.

Etter ett år hadde han fortsatt ikke fått innkalling til Tingretten. Han ble lei, og ville teste ut om han kun hente førerkortet helt uten videre. Det tok 10 minutter å få det tilbake. Jeg trodde ikke mine egne ører da jeg hørte dette. Han måtte imidlertid skrive under på et papir om at den tiden han hadde førerkortet, ville han få denne plusset på når dommen var avsagt.

Det vil si, at hvis han hadde førerkortet i fire måneder, så ville den totale sperrefristen bli to år. Egentlig utsatte han tiden med å få førerkortet tilbake. Sperrefristen ble i dommen senere satt fra ulykkesdagen og to år fremover, + da de fire månedene han hadde førerkortet. For å forklare dette litt mer forståelig: Han mistet førerkortet 4 desember 2014 hentet det 4 desember 2015, kjørte i fire måneder. Da skal han i realiteten få kjøre opp til ny prøve den 4 april 2017. Dette ble litt klønete men håper dere forsto.

Det som videre skjedde, var at han aldri fikk beskjed fra Politiet om å levere førerkortet da dommen var et faktum. Hverken skriftlig eller muntlig.

Den dag i dag har han førerkortet i lomma, men er usikker på hva som har skjedd. Ved en tilfeldighet var han innom Statens Vegvesens sine hjemmesider for å sjekke en bil han eier. Man logger seg inn på "Mine Sider" med bank ID og kommer inn på sidene for Direktoratet for Forvaltning og IKT (NO) IDporten difi.no Der er det også mulighet å sjekke hvilke førerkort du har, og når de løper ut. Til hans store overraskelse så står alle hans førerkort oppført. Han sjekket dette for en måned siden, og da var siden helt annerledes enn i dag. Så sjekket han en gang til noen uker senere, og da var sidene helt nye, og det sto at han IKKE hadde førerkort.

Han forsonet seg med dette inntil i går. Da sjekket han på nytt, og da sto det på nytt at han hadde alle førerkortklassene sine.

Nå er han så i tvil om hva han skal gjøre. Hvis han kjører og det viser seg at sidene til Statens Vegvesen på en eller annen måte ikke snakker med Politiets, slik at disse ikke blir oppdatert. Han har kjørt frem til nå, og orker ikke tanken på å vente ett år til, før han kan kjøre.

Han kan selvfølgelig late som ingenting, og påstå at han sendte førerkortet tilbake til Politiet etter en uke, på bakgrunn av at han like gjerne kunne begynne på den tunge ventetiden. Om Politiet nekter, så får ha stå på sitt. Politiet og banker sender pass og bankkort i posten urekommandert. Det samme kan han si. Generelt har det vært veldig mye rot i denne saken.

Eller så kan han ta en spansk en, å si at han trenger nytt førerkort fordi det gamle er uleselig. Da melder han fra til Statens Vegvesen og slipper å anmelde dette til Politiet. Jeg regner med at man da leverer det gamle, tar nytt bilde og får midlertidig førerkort, og da er han like langt. Da har han mistet den muligheten jeg skrev først. Det står på sidene til Statens Vegvesen at ved mistet eller frastjålet førerkortet kan man henvende seg til nærmeste Politistasjon eller en trafikkstasjon. Så noe må havne hos Politiet

Som dere skjønner, så håper han selvfølgelig at det har skjedd en feil fra Politiets side, om så ikke, håper han de godtar returen av førerkortet en uke etter at han fikk det tilbake. Han har ikke blitt stoppet, eller kontrollert siden han fikk førerkortet tilbake "på lån".

Er det noen der ute som har en god ide om hvordan man kan løse dette, eller enda bedre: Er det noen som har mistet førerkortet for promille, eller andre brudd på trafikkloven som for f.eks. er ca. ett år siden og kan logge seg inn på "mine førerkort" på Statens Vegvesen sine sider. Link: Statens Vegvesen og sjekke resultatet.

Jeg ser frem til kommentarer og hjelp til denne kinkige situasjonen. Det som er helt klart og som jeg vet. Han rørte ikke ett bilratt før han fikk førerkortet fysisk i hånda av Politiet.

Beklager om dette ble forvirrende, men for all del, spør om noe er uklart.

På forhånd takk!
vet ikke om det her kan sammenlignes men uansett

fikk avskiltningsbegjær på bilen min i fjor (manglende eu), å fortsatte å kjøre rundt uansett. så en natt i mars så blei jeg hanket inn av politiet i en tilfeldig sjekk, å de søkte opp bilen i systemet sitt uten å få opp noen begjæring. så fortsatte jeg å kjøre videre frem til sommer når jeg ble stoppet av en sivilbil. da ble jeg stoppet pga manglende eu kontroll. (heldigvis verdens feteste politimann som ikke ville ødlege ferien min å lot meg kjøre videre). så kan jo virke som at det er litt hipp som happ når systemene komuniserer.
Takk for svar. Ja man kan undres. hyggelig når Politiet kan utvise litt skjønn og medmenneskelighet. Problemet i ditt tilfelle er vel at du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved og ikke kontrollere bilen, i tilfelle det skulle være en alvorlig mangel som setter deg og andre i fare. De sidene man får opp hos Statens Vegvesen (Direktoratet for Forvaltning og IKT Difi), snakker tydeligvis ikke 100% med systemene til Politiet. DIFI er vel ment til allmenheten, som f.eks. når man skal sjekke skatt, NAV, Brønnøysund m.f.l. Er det noen som vet?
Hadde ett tilfelle som lignet, statens vegvesen sine sider blir ikke oppdatert når man får inndratt førerkortet.

Fikk mitt indratt for 2 år, men det stod like herlig at jeg hadde det på sidene til Satans Vegvesen
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Systemet det er snakk om her, er Autosys. Autosys er delt opp i to deler; motorvognregisteret og førerkortregisteret. Det er dette systemet både politi og vegvesenet benytter, og de har således tilgang på den samme informasjonen. Det vil si at hvis Veivesenet tror vedkommende har førerkort, så vil politiet ved en sjekk i Autosys komme til samme resultat. Ved tap av førerrett der man må kjøre opp på nytt skal i utgangspunktet politiet fjerne en eller flere førerkortklasser (noen ganger får man beholde mopedlappen, men det varierer fra sak til sak) fra systemet, men det virker ikke som det har skjedd her. Slik jeg forstår deg, står han fremdeles oppført i førerkortregisteret med de samme klassene han hadde. I teorien har han jo derfor førerkort fremdeles.

Men, det er alltid et men. Politiet kan nemlig legge inn notater på hver enkelt person sin "profil" i registeret, så det hadde ikke forundret meg om det lå et notat som ligner "Tapt førerrett 01.01.16, sperrefrist t.o.m 01.01.18, se domsnr. 123456" eller noe som ligner på det. Et slikt notat vil kun politi og veivesen kunne se, og vil ikke være tilgjengelig på innloggingssiden til Veivesenet. Foreslår han tar en telefon til trafikkstasjonen sin, og sier han har forlagt førerkortet hos en kompis som har dratt på ferie eller noe i den duren, og om det er mulig å få utstedt et midlertidig førerkort som er gyldig i 2 uker frem til kompisen er hjemme fra ferie. Da vil de jo slå opp og se eventuelle notiser som er gjort. Så slipper han tapsmelding til politiet osv...

Autosys er tidenes mest rotete system, benytter det selv i jobbsammenheng (motorvognregisteret da, ikke førerkortregisteret), en av tidenes dårligste systemer som fungerer omtrent like bra som en Windows 98...