Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5452
Hei, jeg er en tidligere heroinist som har tilgang til naloxone. Jeg vil gjerne forhindre overdoser med å dele ut gratis sprøyter med naloxone til heroinister. Dette stoffer er oppført som et reseptpliktig preparat men står ikke på narkotikalisten men kan regnes som en analog av oxymorphone. Ville dette vært lovlig av meg og fullføre eller er det straffbart? Isåfall vil jeg ikke gå offentlig rundt på plata, men isteden gi det diskreet til tidligere kamerater. Syntes det er veldig teit at ikke staten står for utlevering av naloxone... Dette ville ha reddet mange liv og preparatet kan ikke missbrukes på noen måte.
Det er ikke lov å dele ut resept-pliktig preparat til noen som ikke har resept, så det ville nok ikke vært lovlig.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Tanken er god og varmhjertig!
Desverre er det som nevnt ovenfor ikke lovlig å drive utdeling av preparater som krever resept.
Om du hadde delt dette ut på plata tror jeg ikke folk flest hadde reagert da det allerede er hyppig kjøp/salg av heroin ++.
Men er selvsagt tryggere å dele dette ut privat til kompiser!
Sist endret av Kimbobo; 25. mai 2011 kl. 12:14.
Drit i loven, bruker dem allerede heroin, da tror jeg ikke de bryr seg om loven, heller ikke du som har brukt heroin selv.
Jeg hadde i alle fall delt ut det til mine kamerater om jeg hadde det og det kunne reddet liv. Jeg tror å redde et liv er mer verdt enn "loven".
▼ ... flere år senere ... ▼
Sorry for en bump på en 6 år gammel tråd, men det skader vell ikke

Kan man vente seg noen straff om man blir tatt i besittelse av Naloxone? Noen her inne som har personlig erfaring?

Finnes det i det heletatt Narcan nesespray i Norge, eller er det kun i sprøyter?

Og hva med å få det tilsendt fra utlandet, noen som har fått noe slik stoppet i tollen?
Sist endret av Hater; 11. februar 2017 kl. 04:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var i Oslo hvor de delte ut gratis styr. Der holdt de ihvertfall naloxonkurs. Dette er dog et par år siden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Erfaringsvis har ikke brukere med heroinavhengighet lyst på Naloxon når de er på en oppadgående rus, og da det er en farlig situasjon er de som oftest for borte til å klare å sette naloxon selv.

Opplever ofte også at pasienter som har fått Naloxon etter selvpåført rus (og påfølgende overdose) blir opprørte pga vi har "ødelagt" rusen. Derfor litt usikker på hvordan det hadde fungert i praksis, dog fin tanke.