Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3498
Så la oss si at jeg har blitt innkalt til sesjon on noen uker.
La oss si at jeg ikke føler at jeg er i stand til å utføre førstegangstjenesten på grunn av psykiske problemer og dette blir klart på sesjonen slik at jeg blir stemplet som tjenesteudyktig.

Vil jeg da bli tvunget til siviltjeneste, eller vil jeg slippe unna å jobbe for Norges stat for 140 kroner dagen? Kan dette backfire på meg senere i livet, eller vil den norske stat ikke være interessert i meg lenger?

Takker for svar!
du vil nok slippe unna da.
kjenner flere som har fått tjensteudyktig og aldri mere grønne klær eller noe slikt for norges stat noen sinne igjen.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du vil bli sannsynligvis bli innkalt til førstegangstjeneste uansett tilfelle, selv om du opplyser deg selv som tjeneste-udyktig på sesjonen.
det du kan gjøre er å henvise til behandling du har fått hos psykolog, eller få det bekreftet i senere før du blir innkalt.

dette vil ha noe å si i fremtiden ja. om du informerer om at du er depressiv, eller lignende, vil du sannsynligvis få et helvete med å få livsforsikring hos noe selskap.
selv om dette er "uviktig" for deg her og nå, vil du angre på det når du har kone og barn.

jeg gikk siviltjeneste, og det er ikke så ille, mye hyggelige folk og de forventer ikke allverden av deg på arbeidsplassen da de vet hvorfor du er der.. min erfaring i det minste
Blir du erklært tjenesteudyktig som følge av psykiske problemer, er du ganske garantert å slippe det aller, aller meste, selv siviltjeneste. Forsvaret er ikke interesserte i å ha noen de kan ha vansker med i forsvaret, da det koster dem tid og krefter som ellers kunne bli brukt på en villig friskus som faktisk vil inn.

Siviltjenesten er jeg mer usikker på, men i de jobbene det er snakk om omsorgsarbeid, slipper du mer eller mindre garantert om du har psykiske problemer. En venn av meg slapp unna både førstegangstjeneste og siviltjenste som følge av alle substansene han har puttet i seg (cannabis, DiPT, 2C-E, 2C-B, MDMA og ketamin), med grunnen "Du kan ha eller få psykiske lidelser". Han slapp glatt.

Av konsekvenser, er det heller få. Alt som skjer på sesjonen er konfidensielt på samme måte som enhver legetime. Arbeidsgiver kan prøve å gjøre krav på å finne ut hvorfor du ble udyktig, men dette er faktisk hemmelig. Likevel kan de stille spørsmålstegn til hvorfor du evt. skulle nekte å si hvorfor, men om ikke annet, kan du skylde på en dårlig skulder, allergier, astma eller eventuelle perioder med depresjon som følge av ungdomstiden (vær varsom med akkurat den). Det er selvsagt en fordel å kunne dokumentere dette.
Sist endret av Nattereven; 1. mars 2009 kl. 20:17.
sofa's Avatar
Trådstarter
Sitat av somnium Vis innlegg
dette vil ha noe å si i fremtiden ja. om du informerer om at du er depressiv, eller lignende, vil du sannsynligvis få et helvete med å få livsforsikring hos noe selskap.
selv om dette er "uviktig" for deg her og nå, vil du angre på det når du har kone og barn.
Vis hele sitatet...
Whoa! Så at jeg er depressiv i en alder av 18 kan påvirke sjansene for å få en livsforsikring i en alder av 50? Dette var nytt for meg.

Kan man ikke bli "friskmeldt" av en psykolog i ettertid?
Enkleste måten å slippe unna militærtjeneste er å jukse på syns eller hørselsprøven og få et såpass dårlig resultat at du ikke er tjenestedyktig. Slipper du unna med å få oppført psykisk syk eller stoffmisbruk oppført i en eller annen journal.
hvorfor bli stemplett som tjenesteudyktig på seasjon på grunn psykologiske vansker? Ville tro stryke med vilje på synstesten.
karakterskalaen er fra 1-9, får du 1-3 er det rett ut.. 4-5 vurderingssak, 6-9 okey.
hvis du ikke klarer å lese noen av bokstavene vil du ihverfall på 4-5, og da har de alltids noen andre de heller tar inn
sofa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
hvorfor bli stemplett som tjenesteudyktig på seasjon på grunn psykologiske vansker? Ville tro stryke med vilje på synstesten.
karakterskalaen er fra 1-9, får du 1-3 er det rett ut.. 4-5 vurderingssak, 6-9 okey.
hvis du ikke klarer å lese noen av bokstavene vil du ihverfall på 4-5, og da har de alltids noen andre de heller tar inn
Vis hele sitatet...
Hm. Vil de ikke bare henvise meg til øyelege eller noe i den duren da?
Og det vil vel være nesten like ille om det står på et eller annet dokument at jeg er bortimot blind enn om det sto at jeg var deprimert?
Om du sier du er deprimert til legen på sesjon er det fullstendig konfidensielt. Det er ikke noe forsikringsselskaper får tilgang på. Det er derimot noe annet hvis du går til psykolog og forsikringsselskapet krever å få se journalen din...

Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
hvorfor bli stemplett som tjenesteudyktig på seasjon på grunn psykologiske vansker? Ville tro stryke med vilje på synstesten.
karakterskalaen er fra 1-9, får du 1-3 er det rett ut.. 4-5 vurderingssak, 6-9 okey.
hvis du ikke klarer å lese noen av bokstavene vil du ihverfall på 4-5, og da har de alltids noen andre de heller tar inn
Vis hele sitatet...
Da kommer de til å kreve brilleseddel fra en optiker hvis de er mistenksomme. Dårlig idé.
Sitat av kriss Vis innlegg
Enkleste måten å slippe unna militærtjeneste er å jukse på syns eller hørselsprøven og få et såpass dårlig resultat at du ikke er tjenestedyktig. Slipper du unna med å få oppført psykisk syk eller stoffmisbruk oppført i en eller annen journal.
Vis hele sitatet...
Det kommer til å ligge i en journal dypt nede i et arkiv hvor ingen, bortsett fra en lege, har lov til å lese den. Lege-pasient-konfidensialiteten beskytter deg mot alle offentlige, juridiske ++ konsekvenser som følge av det som blir sagt på sesjonen under legesjekken. Det blir loggført, men det er ulovlig å bruke det mot deg på noen som helst måte. Som sagt er det eneste minuset ved det at det er en viss sjanse for skepsis hos arbeidsgiver fordi du ikke er tjenestedyktig, men en hvilkensomhelst unnskyldning skulle ordne dette.
Slik jeg har forstått det sålenge du er tjeneste-udyktig blir du ikke tilkalt til siviltjeneste.

Siviltjeneste er kun for tjenestedyktige som ikke vil inn i militæret.

Skyt meg om jeg tar feil.
Livsforsikring dekker ikke selvmord uansett om du er psykisk syk eller frisk - hvorfor skal det da være et helvete å få livsforsikring? Er ikke det en forsikring som betales ut ved eventuell bortgang?

Nei, jeg tror siviltjeneste er et alternativ for tjeneste-udyktige også..
Sitat av paranoy Vis innlegg
Nei, jeg tror siviltjeneste er et alternativ for tjeneste-udyktige også..
Vis hele sitatet...
Jeg ble tjenestedyktig - bare ikke for forsvaret. Er man tjenesteudyktig slipper man vel både siviltjeneste og forsjen.

Slapp forøvrig fordi jeg scoret lavt på psyke. En kombinasjon av "noen ganger er jeg ganske deppa" og "har prøvd hasj". Mye kommer ann på hvor flaks du har med legen. Å bare risikere siviltjeneste er ingen dårlig deal, så lenge du ender opp med noe du kunne tenkt deg hvis du først blir kalt inn.
sofa's Avatar
Trådstarter
Så la oss si at jeg krysser av på det skjemaet at jeg har prøvd stoffer. Da vil jeg vel nesten 100% sikkert bli stemplet som tjenesteudyktig. Men kan de da ikke finne på å anmelde meg slik at jeg får dette på rullebladet?

Syns å ha hørt skrekkhistorier om folk som har fått rullebladet ødelagt fordi de kryssa av for å ha prøvd stoff...
Du vil kanskje ikke komme inn i forsvaret, men du kan fortsatt bli tjenestedyktig. Legen har taushetsplikt, så bare kryss av "ja" og forklar muntlig om du er bekymra.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Jeg ble tjenestedyktig - bare ikke for forsvaret. Er man tjenesteudyktig slipper man vel både siviltjeneste og forsjen.

Slapp forøvrig fordi jeg scoret lavt på psyke. En kombinasjon av "noen ganger er jeg ganske deppa" og "har prøvd hasj". Mye kommer ann på hvor flaks du har med legen. Å bare risikere siviltjeneste er ingen dårlig deal, så lenge du ender opp med noe du kunne tenkt deg hvis du først blir kalt inn.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke poenget ditt her. Hvis du scorer så lavt på psyken at du blir vurdert udyktig for tjeneste i forsvaret, er du det som kalles tjeneste-udyktig. Og da vil det, etter norsk lov, foreligge et alternativ som siviltjeneste.

Graden av hva som gjør deg tjeneste-udyktig vil nødvendigvis bestemme hvorvidt du må ta siviltjeneste eller ikke. Jeg vil tro at er du lam, så kan du slippe begge delene, for eksempel. Er du deprimert, så avhenger det av lege-erklæring vil jeg tro, men har du dårlig syn vil du mest sannsynlig måtte møte opp til siviltjeneste.

Til og med en som har stoffmisbruk på sin historikk er ansett som tjeneste-udyktig, hvis legen fritar deg for millitær-tjeneste. Uansett hvor tjenestedyktig vedkommende føler seg..
Under innrykket mitt så ble vi fortalt at det stilles akkurat samme krav til siviltjenesten som vanlig førstegangstjeneste. Så hvis man fikk fritak så ville dette også gjelde for siviltjeneste. Siviltjeneste er der for de som ikke vil avtjene vanlig verneplikt, men som ikke er tjenesteudyktig.
okey...masse spekulasjoner.. og ingen konkrete svar.. og jeg kan ikke garantere for at du ikke blir puttet i sivitjeneste om du har "dårlig syn". På sesjon kommer de også til å spørre om spørsmål som "er du motivert for militæret" og sånne ting.. hvis du skulle bli tjenestedyktig, så kan du bli "psykisk" i løpet av rekrutten, og gå til psykolog der, og få dimme (dimitere).
En GARANTERT måte ut av militæret på:
Ta med 0.5g hasj/dop inn når du kommer på innrykket... De dopkontrolerer ALT! de går igjennom baggene dine, ser om du har noe spennende der, de kommer med narkohunder som lukter på baggen din og deg selv. hvis de da finner noe får du en sivil anmeldelse (på 0.5g så kan det ikke vare så mye), og de vil ikke ha deg inn..
men da får du jo noe på rulleblade da kanskje... så litt kjipt..

Men ville gått for hva Nattereven sier heller...hvis det er sånn at de ikke kan bla det opp igjen og bruke det mot deg så er jo det supert! Ihvertfall så kan ikke vanlige arbeidsgivere ta det opp...eneste er om du kanskje vil ha en sivil jobb i militæret siden, eller hvis du begynner å jobbe i politiet????
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
okey...masse spekulasjoner.. og ingen konkrete svar.. og jeg kan ikke garantere for at du ikke blir puttet i sivitjeneste om du har "dårlig syn". På sesjon kommer de også til å spørre om spørsmål som "er du motivert for militæret" og sånne ting.. hvis du skulle bli tjenestedyktig, så kan du bli "psykisk" i løpet av rekrutten, og gå til psykolog der, og få dimme (dimitere).
En GARANTERT måte ut av militæret på:
Ta med 0.5g hasj/dop inn når du kommer på innrykket... De dopkontrolerer ALT! de går igjennom baggene dine, ser om du har noe spennende der, de kommer med narkohunder som lukter på baggen din og deg selv. hvis de da finner noe får du en sivil anmeldelse (på 0.5g så kan det ikke vare så mye), og de vil ikke ha deg inn..
men da får du jo noe på rulleblade da kanskje... så litt kjipt..

Men ville gått for hva Nattereven sier heller...hvis det er sånn at de ikke kan bla det opp igjen og bruke det mot deg så er jo det supert! Ihvertfall så kan ikke vanlige arbeidsgivere ta det opp...eneste er om du kanskje vil ha en sivil jobb i militæret siden, eller hvis du begynner å jobbe i politiet????
Vis hele sitatet...
Med den metoden der vil man få bot og ting på rullebladet som lukker mange fremtidige muligheter. Sier du at du er motivert for militærtjeneste men ikke oppfyller de medisinske minstekravene forsvaret krever vil du ikke bli innkalt. Om man senere skulle ombestemme seg er det ikke verre enn å si at du har tatt laseroperasjon eller hadde mye voks i ørene (eller en annen dum grunn for midlertidig hørselsnedsettelse) og avgi ny syns eller hørselstest hvor du oppfyller kravene.
Nå er det visstnok VANSKELIG å fake den hørselstesten troverdig.
Sitat av atomet Vis innlegg
Nå er det visstnok VANSKELIG å fake den hørselstesten troverdig.
Vis hele sitatet...
Tja, da gjenstår det synstesten som ikke burde være så ille å fake. Jeg lurer forresten på hvilken effekt det vil ha å høre på høy musikk rett før den testen, motsatt av det å gå med ørepropper hele dagen og ta dem ut rett før hørselstesten begynner.
Har skrevet akkurat det her så mange ganger før. Men for å svare dg Sofa. Det du sier til legen blir mellom dg og legen (forsvaret).

Jeg krysset av ja på alt av dop + anabole steroider. Dvs jeg snakket først med legen om nettopp dette, og han forsikret meg om at alle opplysninger jeg gir blir mellom meg og forsvaret og får absolutt ingen konsekvenser på noen som helst måte for meg, hos forsikringsselskap, arbeidsgivere, whatever.

Så da la jeg ut om mitt dopbruk og at jeg gir en god faen i forsvaret og vil ikke inn. Slike som meg ville de ikke ha og jeg ble dimmet der og da.

Dette var da ikke på sesjon, men første dag av førstegangstjenesten, da alle må ta div tester og snakke med militærlegen.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Da kommer de til å kreve brilleseddel fra en optiker hvis de er mistenksomme. Dårlig idé.
Vis hele sitatet...
LYYYYYV, Finn på bokstaver, og lat som du ikke ser dem! Da kan de jo ikke føre opp noe som helst annet enn at du ikke ser.
Har en kompis som ble kicka ut fordi han hadde for dårlig syn. Han ville inn i Forsen:s
sa til legen at jeg røyka hasj, men likevell skrev vi kontrak...
Skjønner ikke hvorfor du skal gidde å fake de testene for å komme deg unna, kan bare si at du ikke har lyst til å dra til millitæret og at du ikke komme til å stå på der osv så slipper du sannsynligvis. De er ute etter folk som har lyst og som har noe å gi.
sofa's Avatar
Trådstarter
Sitat av sykofant Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du skal gidde å fake de testene for å komme deg unna, kan bare si at du ikke har lyst til å dra til millitæret og at du ikke komme til å stå på der osv så slipper du sannsynligvis. De er ute etter folk som har lyst og som har noe å gi.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke tar feil, er siviltjeneste for de som ikke vil i militæret uten noe videre grunn enn det. Jeg vil helst bli stemplet tjenesteudyktig av noe slag, så jeg slipper unna alt, inkludert siviltjeneste.

Funker det å bare si det samme om siviltjeneste? At jeg rett og slett ikke gidder og dermed slippe unna?
Sitat av sofa Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar feil, er siviltjeneste for de som ikke vil i militæret uten noe videre grunn enn det. Jeg vil helst bli stemplet tjenesteudyktig av noe slag, så jeg slipper unna alt, inkludert siviltjeneste.

Funker det å bare si det samme om siviltjeneste? At jeg rett og slett ikke gidder og dermed slippe unna?
Vis hele sitatet...
Du tar veldig feil. Siviltjeneste er et alternativ til millitær førstegangstjeneste for de som av grunner som f.ex. pasifisme eller religiøs overbevisning nekter å bruke vold/våpen. Det skal også mye mer til for å slippe unna enn det der, siviltjeneste er primært for de som allerede har blitt innkalt, og har blitt kjent tjenestedyktige.
sofa's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet Vis innlegg
Du tar veldig feil. Siviltjeneste er et alternativ til millitær førstegangstjeneste for de som av grunner som f.ex. pasifisme eller religiøs overbevisning nekter å bruke vold/våpen. Det skal også mye mer til for å slippe unna enn det der, siviltjeneste er primært for de som allerede har blitt innkalt, og har blitt kjent tjenestedyktige.
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha hørt at folk bare har sagt at de ikke ville i militæret og ville være en belastning for alle som var der med han og dermed sluppet glatt unna. Men du mener at det å ikke ville i militæret ikke er nok grunn til å slippe unna, eller bommer jeg helt nå?
Nei, jeg mente det jeg skrev, siviltjeneste er ikke "for de som ikke vil i millitæret uten noe videre grunn enn det".

Hvis du blir kjent tjenesteudyktig (dvs - i dag skal det ikke stort mer til enn å si at man ikke har lyst), så blir det hverken siviltjeneste eller millitærtjeneste. Hvis du derimot blir kjent tjenestedyktig, og innkalt, men du nekter å bruke våpen (e.l.), så vil du bli overført til siviltjeneste.

Siviltjeneste er for de som ER tjenestedyktige, og blir innkalt, men nekter å bruke våpen e.l.
Hvis du ikke vil tjenestegjøre vil jeg nesten si med sikkerhet at hvis du bruker minimal innsats på sesjonstestene samt lyver litt om hørselen og synet ditt, og i tillegg utrykker at du ikke er interessert i å være i tjeneste og at du er i dårlig form, vil du ikke bli kalt inn.

Skulle du mot formodning bli kalt inn, kan du enten prøve å komme deg unna på innrykkningsdagen eller de følgende dagene, som, grunnet innkalling av flere enn de trenger, ikke skulle være så vanskelig.
Eller du kan søke om siviltjeneste grunnet "personlig overbevisning", såvidt jeg husker ble nær 100% av siviltjeneste søknadene for i fjor godkjent. Du kan også søke om overføring til siviltjeneste etter påbegynt tjeneste i forsvaret, den tiden du da allerede har avtjent vil bli trukket fra de originale 12 månedene med siviltjeneste.
Altså, om jeg har fått utsettelse så langt på 8 år, er det sannsynlig at jeg vil bli innkalt når utsettelsen min går ut neste år? Noen erfaringer med det? Har svært lite lyst til å tre i grønt i min alder.
Jeg ville konsultert meg med TipeX, commie. Han var i en ligende situasjon og kom seg vel akkurat unnav uten å lage barn, hehe.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg ble nylig stemplet som tjenestedyktig, men på grunn av min "helsemessige situasjon" ble jeg satt til reservetjenesten. Det vil si at jeg bare kommer til å bli innkalt om Norge havner i krig.

Det er ikke vanskelig å komme seg unna militæret i dag. Det er jo tross alt bare hver tredje person som går på sesjon som faktisk blir innkalt til tjeneste når tiden kommer.
Jeg ble tjenestedyktig på tross av at jeg nevnte plager med rygg osv. Det kommer veldig ann på hvem som er legen din der. Men jeg synes det var helt greit og bli tjenestedyktig og ser fram til forsvaret.
Noen kompiser påsto de sa at det bare hadde vondt i ryggen og knærne og ble ikke tjenestedyktige.
De ble riktignok satt i reservetroppen nevnt ovenfor.

Synes det er litt rart at de slapp unna så lett uten dokumentasjon men det har sikkert litt med hvem du prater med.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
den tiden du da allerede har avtjent vil bli trukket fra de originale 12 månedene med siviltjeneste.
Vis hele sitatet...
Har de kutta det til 12 mnd nå? Var 14 når jeg var inne..? Som en slags liten "bonus" for at siviltjenesten ikke skulle være mer attraktiv enn millitæret.

Ah, så bra, det har de faktisk endelig gjort!
Sist endret av atomet; 6. mars 2009 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.