Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4660
-"Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstegangstjeneste i Luftforsvaret ved Sjøforsvarets skoler, rekruttskolen med start i januar 2009"

Jeg har sabla lite lyst i militæret. Jeg har lyst til å bli ferdig med utdanningen min så fort så mulig, og dersom jeg blir innkalt til 12 måneder, går det to år uten at jeg egentlig får gjort noe som helst. Da blir det at jeg har fri ifra august til januar, og ifra januar til jul er jeg i militæret, for deretter å ha ett halvt år uten en dritt å gjøre igjen.

Dette er noe jeg slettes ike vil. Jeg vil bli ferdig med utdanningen min, å begynne rett på skole til høsten.

Finnes det noen måte å slippe unna nå som jeg er innkalt? Enten før jeg drar til Madla, eller med en gang jeg er komt dit? Hvordan dimmer jeg, og hva er den sikreste måten å få dimme på?


Jeg er ikke noen anti-våpen-hippie-lignendes fyr, men jeg vil ikke drive å ta utdanning langt oppi 20-årene. Jeg vil bli ferdig med det så fort som mulig.
Har du ikke sett tråden vår? Forsvare seg mot forsvaret
Der står alt du trenger og vite, og mer
http://www.freakforum.nu/forum/showt...+mot+forsvaret
Sist endret av torsken; 1. mars 2008 kl. 12:51.
Søk! tjuetegn
Broren min drar nå den 29 mars, og han har heller ikke særlig lyst, så han har gjort litt research. Vist du, i de første ukene spiller liten drittunge, gir totalt faen, kontakter lege med dine søvproblemer om natten grunnet angst og dårlig tilpassning, og i det hele tatt ikke viser noen form for inntersse, snarer tvert imot, så vil de nok sannsynligvis kaste deg ut. Særlig vist du får en anbefaling av lege at du ikke har godt av å være der, pga din mentale helse. Da må du spille godt.

For øverig, se tråden torsken referer til, står mye bra der.
Om du leser litt nøyere så ser du at det står "planlagt". Du er ikke innkalt enda, de har bare tenkt å gjøre det. Når du blir innkalt til tjeneste Januar 2009 betyr det at du ikke vil bli innkalt før på høsten engang. Det betyr videre at du uten problem kan søke på skole og begynne på skolen. Du må ha påbegynt utdanningen din når du får den faktiske innkallingen for å få søke utsettelse. Blir du dog innkallet på en slik måte at du har fått tildelt skoleplass, men ikke begynt beholder du plassen til du er ferdig med tjenesten.

Så kan du enten si ifra når du får innkallingen heller beholde lappen du har fått nå til månedsskiftet Juni/Juli. Da sender du inn svarlappen og forteller at du har planlagt å begynne på utdanning. Trikset med å vente så lenge er at de ikke kan framskynde innkallingen din og ta deg inn til høsten(det er innrullering i de fleste grener i slutten av August).
"alle" vennene mine har fått denne lappen nå, men ikke jeg, betyr det at jeg er Fetter Anton? Eller er de bare litt treige med meg
Sitat av Cutoff
"alle" vennene mine har fått denne lappen nå, men ikke jeg, betyr det at jeg er Fetter Anton? Eller er de bare litt treige med meg
Vis hele sitatet...
Jeg fikk min ganske sent - så de kan være trege også.

Trådstarter: Som Tipex sier - søk på skole, og forhold deg bare til det. Nå du først blir innkalt, får du en svarslipp som du sender inn, hvor du fyller ut hvilken skole du er kommet inn på. Jeg gjorde dette, og det er ikke`no problem. Har selv lyst i militære, på grunn av erfaringen sin del, men først fokuserer jeg på utdanningen.
Hvis du kikker lenger ned på arket ditt, så ser du en svardel. Den skal du sende inn dersom du IKKE har mulighet til å avtjene verneplikten på det aktuelle inkallingstidspunktet. Dersom du begynner på skole nå til høsten, så er det felt nummer 3 på svardelen som gjelder for deg. ""Jeg tar høyere utdanning som på innkallingstidspunktet har vart i mer enn 3 måneder". Når du får bekreftet studieplas, så går du til skolen for å få stempel som en en godkjenning fra deres side. Så sender du den inn, og du er så og si garantert å få utsettelse.
Ikke stol helt på det Wallis88 sier her, nye regler krever at man har gått på en skole i 3 måneder for å få utsettelse. De kan dermed være svært behjelpelige på Vernepliktsverket og kalle deg inn tidligere(i August) og dermed kan du ikke søke utsettelse på grunnlag av skole som også begynner i august. Vent til juni/juli med å sende inn svarlappen eller vent på den endelige innkallelsen.
Eventuelt kan du søke om utsatt verneplikt og til og med få arbeidserfaring med din utdannelse i forsvaret. Eller du kan søke om å komme en plass hvor de har innrykk i juni/juli, slik at du kun mister ett år. Dette er jo alternativer til å ikke avtjene i det hele tatt.

Uansett hva du velger, all hope is not lost!
Sist endret av cruto; 1. mars 2008 kl. 14:49.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Spar
- Madla
Vis hele sitatet...
Madla ligger rett på siden av Stavanger Flyplass Sola

Du skal nokk til Sola du
Sist endret av Sgt. Pepper; 1. mars 2008 kl. 14:52.
Sitat av DannyFugl
Madla ligger rett på siden av Stavanger Flyplass Sola

Du skal nokk til Sola du
Vis hele sitatet...
Langtifra sikkert. Madla er felles rekruttskole for en hel haug avdelinger i sjø/luft og etter endt rekruttperiode blir de aller aller fleste sendt til en annen by enn Stavanger
"Hei jeg går på steroider, når går første fly hjem?"

Vanskeligere enn det er det ikke. Du overlver 2 dager fravær fra studiene.

Evnt går det kanskje å sende en mail, så slipper du tilogmed å møte? "hei, jeg går for tiden på en kur med anadrol og testosteron, vil dette føre til komplikasjoner i militæret?" Slipper unna da
Tror det er svært få som har vondt av 1år i militæret..
Jeg møtte opp på Sessvollmoen der jeg skulle avtjene verneplikten. Gikk gjennom blodprøver og alle de prosedyrene og så var det inn for en prat med legen til slutt. Der hadde jeg med meg et skjema jeg hadde krysset av for bruk av narkotika og anabole steroider (noe som setter den personen i bås som ustabil og voldelig). Det at jeg brukte disse stoffene og svarte ja på spørsmålet om jeg har sloss i fylla, og at jeg ikke er interessert i militæret, eller norske lover for den saks skyld. Ble dimmet med en gang, ingen problemer.

Militærlegen har taushetsplikt og kan ikke gå videre til politiet eller nåværende eller framtidige arbeidsgivere med disse opplysningene. Får du spørsmål om hvorfor du ikke avtjente verneplikten din kan du svare hva som helst uten at de kan finne ut av det. Med mindre du velger et yrke der det er ESSENSIELT, f.eks. hvis du vil bli politi. Det vil alltid være mellom deg og forsvaret og ingen andre. Det forklarte militærlegen til meg før jeg tilsto mine ugjerninger mot samfunnet.

Å fake dum eller hyper eller grinunge eller fake et eller annet er det dummeste du kan gjøre, det er rett og slett tåpelige forslag for å slippe verneplikt. Er ikke verre enn min erfaring. Bare snakk stille og rolig med legen.
Sist endret av Don Veto; 1. mars 2008 kl. 15:46.
Sitat av Xeon
Tror det er svært få som har vondt av 1år i militæret..
Vis hele sitatet...
De fleste har det jo dødsfett, jeg har aldri hørt om en eneste som har fullført førstegangstjeneste og ment han kunne anvendt året bedre.

Men noen vil jo rett og slett ikke, og disse faller som regel ut underveis uansett. Da er det bedre både for samfunnet (er tross alt dyrt å ha folk i milten) og for vedkommende at han kommer seg ut i studier/arbeid
Heh, jeg har fått nøyaktig samme innkallelse som deg, bortsett fra at jeg skal inn i mars.
Ikke faen
Sitat av Cutoff
"alle" vennene mine har fått denne lappen nå, men ikke jeg, betyr det at jeg er Fetter Anton? Eller er de bare litt treige med meg
Vis hele sitatet...
Det kan bety at du blir innkalt på et senere tidspunkt.
Eller at dem er litt treige, som det ble skrevet lenger opp.

Du får den nok du også, skal du se!
Gå på sesjon, si at du røyker hasj selv om du ikke gjør det, hehe.

Funka for 3 venner av meg
Trådstarter
Sesjon har jeg jo allerede vært på.
Det å dra i militæret ett år er ikke det verste, men det å buke 2 år på det synes jeg er kjipt.
Skal sende litt mailer, og forhøre meg om det kanskje er mulig å begynne til høsten eller noe lignende.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Xeon
Tror det er svært få som har vondt av 1år i militæret..
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget, og hvis det bare var dette (som forresten er svært usaklig) du hadde tenkt til å si, kunne du egentlig heller hold kjeften din- spesielt når trådstarter ga en helt grei grunn til å droppe militæret.
Sitat av Spar
-"Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstegangstjeneste i Luftforsvaret ved Sjøforsvarets skoler, rekruttskolen med start i januar 2009"

Jeg har sabla lite lyst i militæret. Jeg har lyst til å bli ferdig med utdanningen min så fort så mulig, og dersom jeg blir innkalt til 12 måneder, går det to år uten at jeg egentlig får gjort noe som helst. Da blir det at jeg har fri ifra august til januar, og ifra januar til jul er jeg i militæret, for deretter å ha ett halvt år uten en dritt å gjøre igjen.

Dette er noe jeg slettes ike vil. Jeg vil bli ferdig med utdanningen min, å begynne rett på skole til høsten.

Finnes det noen måte å slippe unna nå som jeg er innkalt? Enten før jeg drar til Madla, eller med en gang jeg er komt dit? Hvordan dimmer jeg, og hva er den sikreste måten å få dimme på?


Jeg er ikke noen anti-våpen-hippie-lignendes fyr, men jeg vil ikke drive å ta utdanning langt oppi 20-årene. Jeg vil bli ferdig med det så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt kallt inn samme plass som deg Kan jo bli koselig det! Sitte å chille å leke fly elektriker hele dagen^^
Har selv fått varsel om planlagt inkallelse til luftforsvaret mars 09. Blir ferdig som lærling i januar 09 og skulle veldig gjerne få jobba fram til sommeren iallefall. Hvordan er muligheten for å få utsatt det uten noen annen grunn en at man vil jobbe? Det kan kanskje gå an å ringe å spørre om man kan bli inkalt til en avd. som bare har innrulering om sommeren?
Sitat av Elefanten
De fleste har det jo dødsfett, jeg har aldri hørt om en eneste som har fullført førstegangstjeneste og ment han kunne anvendt året bedre.
Vis hele sitatet...
I såfall tror jeg du bør ta en hørselstest.

Sitat av oifind
Har selv fått varsel om planlagt inkallelse til luftforsvaret mars 09. Blir ferdig som lærling i januar 09 og skulle veldig gjerne få jobba fram til sommeren iallefall. Hvordan er muligheten for å få utsatt det uten noen annen grunn en at man vil jobbe? Det kan kanskje gå an å ringe å spørre om man kan bli inkalt til en avd. som bare har innrulering om sommeren?
Vis hele sitatet...
Vil det si at du blir ferdig med læretida di hvis du får jobbe fram til sommeren, så går de sikkert med på det, ellers kommer du til å være så lite motivert og sur og gretten at de ikke får noe nytte av deg samme hva. Skriv et saklig og fornuftig brev til vernepliktsverket, og be om utsettelse, så ordner det seg nok.