Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6679
Jeg ønsker å ta førerkort for klasse b, men har ergelig nok ikke godkjent vandel. Grunnen til dette er at jeg bestilte en liten pakke med salvia for rundt 4 år siden som ble stoppet i tollen. Jeg fikk bot, betalte denne og hørte ikke noe mer før jeg da sendte inn søknad om å få ta teorien. Denne fikk jeg avslag på "grunnet min edruelighet" Angående salvia-bestillingen...noe som er tullete da jeg ikke bruker salvia en gang.
Har prøvd det ved et par anledninger for tja 5 år siden kanskje.

Nå er jeg jo da 100 % rusfri, bruker ingen medisiner, drikker ikke alkohol og lurer på hvordan jeg får rettet opp dette her? møter jeg bare opp i skranken på politistasjonen og forklarer situasjonen? Bør jeg ha advokat med meg? Bevise min edruelighet i form av prøver av noe slag? Noen som vet framgangsmåten?
Veldig enkelt forklart så er du stemplet i denne situasjonen og bevisbyrden er din for å vise at du kan ha førerkort. Så det du må gjøre er å få bestilt deg en hastetime hos fastlegen der du klart og tydelig sier att du må ha blod- og urinprøver for å bevise din edruelighet over tid. Dvs at du typisk må en gang i uken i en måned etter oppstart og ta prøver, deretter annenhver uke i 8-12 mnd. Når du har 6 måneder rene prøver kan du søke dispensasjon hos fylkesmannen med disse prøveresultatene og vil etter all sansynlighet få det innvilget. Hvis ikke prøver du på nytt etter 2 nye måneder, and so on. Du må gå på disse prøvene i noen år, men etterhvert kan du begynne å ta én prøve per mnd, og så hver 3. Måned alt ettersom hvor fint du oppfører deg og holder deg nykter.


Håper dette ga deg et bilde ihvertfall, om du har spørsmål så er det bare å stille dem. Jeg har litt erfaring og deler dem gjerne.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Veldig enkelt forklart så er du stemplet i denne situasjonen og bevisbyrden er din for å vise at du kan ha førerkort. Så det du må gjøre er å få bestilt deg en hastetime hos fastlegen der du klart og tydelig sier att du må ha blod- og urinprøver for å bevise din edruelighet over tid. Dvs at du typisk må en gang i uken i en måned etter oppstart og ta prøver, deretter annenhver uke i 8-12 mnd. Når du har 6 måneder rene prøver kan du søke dispensasjon hos fylkesmannen med disse prøveresultatene og vil etter all sansynlighet få det innvilget. Hvis ikke prøver du på nytt etter 2 nye måneder, and so on. Du må gå på disse prøvene i noen år, men etterhvert kan du begynne å ta én prøve per mnd, og så hver 3. Måned alt ettersom hvor fint du oppfører deg og holder deg nykter.


Håper dette ga deg et bilde ihvertfall, om du har spørsmål så er det bare å stille dem. Jeg har litt erfaring og deler dem gjerne.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare si at jeg syns dette er helt sykt. De tar vel ikke leverprøver av menn over 40 for å sjekke alkoholforbruket og edruelighet heller? Uff, dette må bringes fram i media synes jeg, blir for dumt.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Veldig enkelt forklart så er du stemplet i denne situasjonen og bevisbyrden er din for å vise at du kan ha førerkort. Så det du må gjøre er å få bestilt deg en hastetime hos fastlegen der du klart og tydelig sier att du må ha blod- og urinprøver for å bevise din edruelighet over tid. Dvs at du typisk må en gang i uken i en måned etter oppstart og ta prøver, deretter annenhver uke i 8-12 mnd. Når du har 6 måneder rene prøver kan du søke dispensasjon hos fylkesmannen med disse prøveresultatene og vil etter all sansynlighet få det innvilget. Hvis ikke prøver du på nytt etter 2 nye måneder, and so on. Du må gå på disse prøvene i noen år, men etterhvert kan du begynne å ta én prøve per mnd, og så hver 3. Måned alt ettersom hvor fint du oppfører deg og holder deg nykter.


Håper dette ga deg et bilde ihvertfall, om du har spørsmål så er det bare å stille dem. Jeg har litt erfaring og deler dem gjerne.
Vis hele sitatet...
Hadde skjønt dette hvis jeg var tatt for bruk, men det er jeg jo ikke.
dette er trossalt bare en pakke som er stoppet i tollen som reseptpliktig legemiddel, hvor jeg ikke kunne framlegge resept. Jeg har ellers aldri vært i noe trøbbel, det foreligger ingenting hos meg på politistasjonen som skal insikere at jeg så mye som har tatt en sigarett.
jeg har barn og fast jobb og synes det er helt sykt hvis dette faktisk stemmer at jeg må troppe opp en gang i uken for å ta prøver jevnlig. Også over flere år!
Særlig når jeg faktisk er totalt avholdsmenneske.
Det burde holde massevis med en prøve i verste fall tenker jeg da..
Du er en familiefar i fast arbeid?

Det i seg selv bør vel være argumenter nok for at du bør få en sjanse tror jeg,da er du jo brått litt avhengig av lappen, det er vel mulighet til å sende en klage?
Du kan jo spørre på politikontoret også, de ser alltid dritsure ut, men det går ann å prate med de heldigvis
Ta en prøve å vis at du er totalt clean da og send inn dette resultatet ilag med en gjennomtenkt søknad med alle argumentene for at du skal få lappen igjen.


Det jeg har sagt over her stemmer, men for at du skal bli "ikke edruelig" skal du ha havnet tre ganger i arresten pga rus. Er saken din akkurat som du skildrer her og du ikke har flere forhold mtp rus registrert ville jeg rådført meg med en advokat, og gjerne få den til å skrive søknaden som du sender inn med dine negative prøveresultater. Dette anbefaler jeg deg sterkt å gjøre.

Så i ettertid at det er vandel det er snakk om, men følg rådet med blod- og urinprøve og en advokat som skriver søknaden din og send til gjeldende politistasjon. I mitt tilfelle ble det videresendt direkte til Fylkesmannen, men siden det er vandel det er snakk om tenker jeg Politiet er rett instans.
Sist endret av Mozzie; 10. oktober 2016 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Du er en familiefar i fast arbeid?

Det i seg selv bør vel være argumenter nok for at du bør få en sjanse tror jeg,da er du jo brått litt avhengig av lappen, det er vel mulighet til å sende en klage?
Du kan jo spørre på politikontoret også, de ser alltid dritsure ut, men det går ann å prate med de heldigvis
Vis hele sitatet...
Ja nesten. Familiemor 😃
Samboer har jo lappen, og jeg har jo fortsat tillatelse til å øvelseskjøre, (ironisk nok, det er jeg tydeligvis "edruelig" nok til.) merker bare nå at det hadde væet kjempekjekt om jeg også hadde mulighet til å kjøre bil alene.

Essensen i dette er jo at jeg føler jeg blir straffet nå for noe jeg ikke har gjort til en viss grad. Altså jeg la meg paddeflat på politistasjonen under avhør angående pakken jeg hadde bestilt, men jeg godtok boten og vi snakket generelt om mitt forhold til andre rusmidler hvor jeg følte jeg fikk tydelig fram at jeg ikke var noen rusbruker, men at jeg bestilte dette i god tro om at det var lovlig og spennende. Nå blir jeg beskylt for å ikke være edruelig på bakgrunn av en pakke jeg aldri har motatt.
Nå er jo dette noen år siden, men fortsatt står det på vegvesenet sine sider at vandel for førerkort klasse b ikke er ok og at jeg derfor ikke kan søke om det på nytt.
Jeg har jo som sagt ingen problemer med å både gi fra meg blod og urin til en analyse hos politiet, da jeg som sagt ikke tar så mye som en paracett. Men å utsette meg for kontinuerlig rusmiddeltesting over flere år når det ikke er grunnlag for det så tenker jeg at da får det bare være
. Det vil jo medføre trøbbel på arbeidsplassen hvis jeg plutselig etter null fravær begynner å bli borte fra jobb en gang i uka for å dra til legen
Dessuten mener jeg jo at man skal være uskyldig inntill det motsatte er bevist. Nå er jeg skyldig fram til jeg beviser at jeg ikke er det om dere skjønner og det gøles ikke helt riktig ut.

Tror jeg skal ta meg en tur nedover å høre med de rett og slett, men så var det jo det store spørsmålet, hvem skal jeg be om å få snakke med der? Politijurist kanskje?

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ta en prøve å vis at du er totalt clean da og send inn dette resultatet ilag med en gjennomtenkt søknad med alle argumentene for at du skal få lappen igjen.


Det jeg har sagt over her stemmer, men for at du skal bli "ikke edruelig" skal du ha havnet tre ganger i arresten pga rus. Er saken din akkurat som du skildrer her og du ikke har flere forhold mtp rus registrert ville jeg rådført meg med en advokat, og gjerne få den til å skrive søknaden som du sender inn med dine negative prøveresultater. Dette anbefaler jeg deg sterkt å gjøre.

Så i ettertid at det er vandel det er snakk om, men følg rådet med blod- og urinprøve og en advokat som skriver søknaden din og send til gjeldende politistasjon. I mitt tilfelle ble det videresendt direkte til Fylkesmannen, men siden det er vandel det er snakk om tenker jeg Politiet er rett instans.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri hatt lappen, jeg ønsker å kjøre opp til den. Har ikke vært så interessert i den tidligere men nå som jeg har barn og jobb og hele pakka så ser jeg jo at den kan komme til nytte. Jeg har aldri vært i fengsel eller arrest eller blitt tatt for noe som helst ulovlig innenfor noen som helst kategorier bortset fra denne ene pakken som ble bestilt( 1gram salvia fra uk).
Når jeg da søkte om å få ta teoriprøven fikk jwg avslag med grunnlag i at vandelen min hos politiet ikke ble godkjent, og begrunnelsen for dette var pakken med salvia og at salvia var et stoff som ikke var forenlig med bilkjøring og at jeg derfor ikke ble regnet som "edruelig"
.
Fylkesmannen har ikke hatt noe med dette å gjøre meg bekjent.
Og ellers er saken ordrett slik jeg skildrer den :-) burde sikkert gjort noe med dette for lenge siden men for 3-4 år siden var det liksom ikke verdens undergang at jeg ikke fikk tatt teoriprøven der og da.
Sist endret av QueenOfPanic; 10. oktober 2016 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du burde uansett ta denne prøven, og sende den søknaden tenker jeg. Skader sikkert ikke med et eget skriv fra fastlegen der det stilles spørsmål vedrørende dette.
Sist endret av Mozzie; 11. oktober 2016 kl. 09:30.
Sitat av QueenOfPanic Vis innlegg
Fylkesmannen har ikke hatt noe med dette å gjøre meg bekjent.
Vis hele sitatet...
Fylkeslegen som har alt med dette å gjøre.

Nå burde dette være greit å ordne opp i. Jeg kjenner en skokk med folk som har historier i andre enden av skalaen enn din familiemor som bestilte Salvia på nettet historie. Felles for alle er at de har fått tilbake lappen etter å ha endret livstil og kan vise til edruelighet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan jo oppdatere denne i fall det er flere der ute i lignende situasjon :-)
Vandelen min er nå godkjent, og det eneste som måtte til var å søke om en ny førerkortklasse enn de andre søknadene som lå inne, og voila! Grønn hake på alle sammen. Ingen ubehaglig samtale med verken politi eller fastlege eller fylkesmann/fylkeslege som blandt annet ble nevnt over her.
Så nå er jeg i full gang med resten som gjenstår.
så tar sikte på oppkjøring i januar
Mulig de tipsene dere kom med, hadde vært reelle om det var snakk om beviselig narkotika/rusmiddelmisbruk fra min side, tap av førerkort i forbindelse med slike tilfeller osv, men det var jo aldri tema her.
takker uansett til alle som helt sikkert bare kom med velmente råd
Gratulerer.
Du er ikke nervøs for at det har skjedd en teknisk feil en plass som gjorde at du fikk ta lappen? Jeg mener ting er jo som de er. Du innrømmet forsøk på innførsel. Ingenting har endret seg og ingen prøver eller noe er sendt inn som dokumentasjon på at du er edruelig. Høres nesten for godt ut til å være sant at det plutselig ble OK på å ta lappen bare du valgte annen førerkortklasse, spesielt når en vet hvor lenge mange andre i tilsvarende situasjon har måttet levere rene prøver for å få lov å kjøre opp.
Sist endret av frtoretang; 1. november 2016 kl. 07:48.
synes ikke det er noen situasjon å lage noen episode av, det er faktisk 4 år siden, og snakk om ett enkelt tilfelle.
Dessuten er det politijurist som bestemmer om man skal avlegge prøver eller ikke.
Mange andre i tilsvarende situasjoner er gjerne personer av gjentakelse i miljø hvor politiet ser problemer. Det er oftest disse som må avlegge prøve over lenger periode.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Gratulerer.
Du er ikke nervøs for at det har skjedd en teknisk feil en plass som gjorde at du fikk ta lappen? Jeg mener ting er jo som de er. Du innrømmet forsøk på innførsel. Ingenting har endret seg og ingen prøver eller noe er sendt inn som dokumentasjon på at du er edruelig. Høres nesten for godt ut til å være sant at det plutselig ble OK på å ta lappen bare du valgte annen førerkortklasse, spesielt når en vet hvor lenge mange andre i tilsvarende situasjon har måttet levere rene prøver for å få lov å kjøre opp.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke noe å være nervøs for. Dette er ikke teknisk feil. Hun har søkt gjennom statens vegvesen sine sider og hadde ingen saker registrert på seg som tilsa at hun ikke var egnet til å ha førerkort.

Det verste som kan skje er at hvis hun blir stoppet av politiet i kontroll så vil de nok være litt ekstra nysgjerrige på grunn av denne saken, men that's it. Så lenge hun ikke har noe i blodet er jo ikke det et problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Gratulerer.
Du er ikke nervøs for at det har skjedd en teknisk feil en plass som gjorde at du fikk ta lappen? Jeg mener ting er jo som de er. Du innrømmet forsøk på innførsel.
Vis hele sitatet...
For det første er det svært tvilsomt om det brotet i seg sjølv er grunnlag for å nekte førerrett, spesielt sett i lys av saka som hippien frå Hålandsdalen vann for ikkje så lenge sidan, samt formuleringene i lova og forarbeida. Det er eit relativt bagatellmessig lovbrot, som vert typisk avgjort med forelegg.

Når det i tillegg har gått såpass lang tid som 4-5 år (som tilseier at det er borte frå alminnelege politiattester) verkar det svært underlig å bruke det som grunn for å nekte førerkort.

Så nei, eg ville ikkje vore bekmyra for at det var ein glipp.

Her kan du lese om cannabisbonden frå Hålandsdalen. Og han var i utgangspunktet tatt for ting som var mange nivå grovare narkotikaforbrytelse enn innførsel av ting som månader tidlegare var (semi-)lovleg vare.
For å avlaste fylkesmannen så blir dette ansvaret i nær fremtid lagt fullstendig i hendene på fastlegen, slik at fastlegen ene og alene er den avgjørende instans for om du kan kjøre opp til lappen. Noe jeg personlig anser som meget positivt da man har et forhold til legen som man ikke har til fylkesmann og politi. Så det blir enklere men man må da ikke undervurdere legers godhet for da kan det slå tilbake. Følg link for de nye reglene.
http://www.bobilforeningen.no/region...lectionId=3729
Sist endret av EuroPalleJesus; 2. november 2016 kl. 20:36.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Gratulerer.
Du er ikke nervøs for at det har skjedd en teknisk feil en plass som gjorde at du fikk ta lappen? Jeg mener ting er jo som de er. Du innrømmet forsøk på innførsel. Ingenting har endret seg og ingen prøver eller noe er sendt inn som dokumentasjon på at du er edruelig. Høres nesten for godt ut til å være sant at det plutselig ble OK på å ta lappen bare du valgte annen førerkortklasse, spesielt når en vet hvor lenge mange andre i tilsvarende situasjon har måttet levere rene prøver for å få lov å kjøre opp.
Vis hele sitatet...
Nei jeg velger å tro at statens vegvesen har full kontroll på hvem de gir slike tillatelser til, og at dette er helt riktig. Jeg har jo heller ingenting å skjule, har lagt meg flat til politiet uoppfordret om den pakken jeg bestilte og siden har vi ikke snakket sammen. Jeg betalte boten min og aksepterte straffen liksom.
Jeg synes jo selv ikke at jeg har gjort noe som burde ha noe å si for min evne til å føre motoriserte kjøretøy, særlig ikke i den livssituasjonen jeg er i nå, og har befunnet meg i over flere år. Det er jo heller ikke sånn at det er noen som har bevist at jeg IKKE er edruelig, hverken da eller nå. Noe jeg vil tro at de som befinner seg i en situasjon hvor de jevnlig må avlegge prøver for å bevise at de er rusfrie, muligens har opptrådd på en slik måte at politi har god grunn til å mistenke aktivt rus(mis)bruk.
Regner med at du innrømte på avhøret at du har brukt salvia og/eller andre rusmidler flere ganger. dvs mer enn 2-3 ganger de siste par år eller noe sånt.