Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7349
Om to stykker er ruset, og har sex, og så anmelder begge hverandre. Da vil jo man kunne reise to ulike erstatningssøksmål. Og greier begge å sannsynliggjøre (>50%) ovenfor to ulike dommere at de er voldtatt, eller utsatt for uaktsom voldtekt - hvordan blir det?
For at det skal være voldtekt må man motsette seg, eller være ute av stand til å motsette seg seksuelle tilnærminger. Hvordan kan man med overbevisning si at noen prøver å motsette seg sex, samtidig som de tiltvinger seg sex? Jeg tror spørsmålet ditt faller for egen urimelighet.
Det er ikke forbudt å ha sex med noen som er ruset. Det er voldtekt hvis man tvinger eller truer til seg sex, eller hvis man utnytter et skjevt forhold, f eks at den ene parten er for ruset til å gjøre motstand eller forstå hva som skjer.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er ikke forbudt å ha sex med noen som er ruset. Det er voldtekt hvis man tvinger eller truer til seg sex, eller hvis man utnytter et skjevt forhold, f eks at den ene parten er for ruset til å gjøre motstand eller forstå hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt å ha sex med noen som er så ruset at du burde skjønne at de er i en tilstand de ikke kan ta slike avgjørelser.

Om man er to personer som er så dritings at de har sex med hverandre uten å forstå hva som egentlig skjer er det jo litt interessant hva som hadde blitt sagt i retten, men jeg er rimelig sikker på at saken ville blitt henlagt da det er ord mot ord, hvor begge innrømmer å ha vært så fulle at de ikke forsto hva som skjedde den kvelden, og da tviler jeg på at du kan være troverdig i retten.

Det vil vel være DNAprøver og skjønn utover enhver rimelig tvil som avgjør hva som skjer, blir noen dømt så er det vel den eventuelle gutten som blir dømt vil jeg tro.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det er forbudt å ha sex med noen som er så ruset at du burde skjønne at de er i en tilstand de ikke kan ta slike avgjørelser.

Om man er to personer som er så dritings at de har sex med hverandre uten å forstå hva som egentlig skjer er det jo litt interessant hva som hadde blitt sagt i retten, men jeg er rimelig sikker på at saken ville blitt henlagt da det er ord mot ord, hvor begge innrømmer å ha vært så fulle at de ikke forsto hva som skjedde den kvelden, og da tviler jeg på at du kan være troverdig i retten.

Det vil vel være DNAprøver og skjønn utover enhver rimelig tvil som avgjør hva som skjer, blir noen dømt så er det vel den eventuelle gutten som blir dømt vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Hvis det er to gutter som har sex da? Og begge er homofil.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er ikke forbudt å ha sex med noen som er ruset. Det er voldtekt hvis man tvinger eller truer til seg sex, eller hvis man utnytter et skjevt forhold, f eks at den ene parten er for ruset til å gjøre motstand eller forstå hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Det er jo de somhevder at uttøvelsene av disse paragrafene kanskje ikke alltid er hundre prosent i overensstemmelse med ordlyden. Oppfatningen du dementerer er overraskende utdredt, også blandt svært oppegående mennesker.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det vil vel være DNA-prøver og skjønn utover enhver rimelig tvil som avgjør hva som skjer,
Vis hele sitatet...
Beklager, men dette gir ikke mening.
For det første: DNA-prøver vil neppe være nødvendige for å fastslå hvem som har hatt sex med hvem. I den såkalte 'festvoldtekten' er gjerne alle enige om alle fakta minus ett - den ene parten hevder det var frivillig, den andre at det var snakk om voldtekt.
For det andre: I alle straffesaker er beviskravet 'hevet over rimelig tvil', i alle fall i prinsippet. Og det tredje og siste - all juridik er jo skjønnsuttøvelse på ett eller annet plan. Men idéen er nå at domfellelse skal følge av bevisenes tilstand, ikke av synsing. Det du skriver kan dessverre tolkes alle veier.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
blir noen dømt så er det vel den eventuelle gutten som blir dømt vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Dette er en interessant, men samtidig temmelig kontroversiell og brannfarlig påstand. Slike bør man gjerne dokumentere og begrunne ganske godt hvis de skal kastes ut i en debatt. Would you mind?
Men om den første personen kan påvise at personen var SÅ ruset at den andre personen burde forstått jeg var ute av stand til samtykke, og den andre personen var like ruset - voldtar de ikke begge hverandre siden selvforskyldt rus ikke fritar for straff?
Sitat av nikita Vis innlegg
Men om den første personen kan påvise at personen var SÅ ruset at den andre personen burde forstått jeg var ute av stand til samtykke, og den andre personen var like ruset - voldtar de ikke begge hverandre siden selvforskyldt rus ikke fritar for straff?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert mulig for to ulike juryer å komme til hver sin konklusjon her, men begge kan ikke rent faktisk ha voldtatt hverandre. Du kan ikke på den ene siden være for ruset til å kunne motsette deg sex, og samtidig være oppegående nok til utnytte at den andre er for ruset til å motsette seg sex.

Ingen voldtar noen dersom begge er oppegående nok til å ville ha sex og uttrykke det. Dersom ingen av dem vil ha sex så har de jo ikke sex, og da er det i alle fall ingen som voldtar noen.

Det er ikke sånn at hvis man blander sex og rus så har det per definisjon skjedd et overgrep.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er jo de somhevder at uttøvelsene av disse paragrafene kanskje ikke alltid er hundre prosent i overensstemmelse med ordlyden. Oppfatningen du dementerer er overraskende utdredt, også blandt svært oppegående mennesker.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er tilstanden til personen som betyr noe, ikke det at hen var ruset i seg selv. Det er helt selvmotsigende at en person er i disse to tilstandene samtidig:
- Har ikke lyst på sex, men er for ruset til å protestere.
- Har lyst på sex, og utnytter at den andre ikke kan protestere.

At ulike dommere/juryer kan komme til å tro den ene eller andre er selvsagt mulig, men begge deler kan ikke rent faktisk ha skjedd.

Forresten har jeg ikke møtt en eneste person som mener all sex under rus er overgrep, og kan heller ikke huske noen dom som tyder på dette. (Til tross for hva Elin Ørjasæther lirte ut av seg i Morgenbladet hin dagen).
Sist endret av entropi; 24. august 2016 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Myoxocephalus: Jeg vet jeg ikke konstanterte det, men jeg så for meg en situasjonen med en jente og gutt, og hvis dette er en typisk festvoldtekt ville jeg tro at begge mener at den andre voldtok. Så når jeg tenker på det i etterkant vil jo det med DNAet ikke gi mening, det er sant.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er en interessant, men samtidig temmelig kontroversiell og brannfarlig påstand. Slike bør man gjerne dokumentere og begrunne ganske godt hvis de skal kastes ut i en debatt. Would you mind?
Vis hele sitatet...
Hvis det faktisk blir noen dom i denne saken, så tror jeg at det er høyere sannsynlighet for å finne tilstrekkelig bevis mot gutten for at en voldtekt fant sted enn mot jenta. Dersom jenta har lettere skader samt hans DNA i seg tror jeg det veier tyngre mot han enn henne. Dette er som sagt bare hva jeg tror, jeg har ikke sjekket statistikker og jeg har ingen juridisk bakgrunn, men dette er vel en casual diskusjon og ikke stortingsdebatt så kryssa fingra på at det skulle gå fint.


Sitat av iColdman Vis innlegg
Hvis det er to gutter som har sex da? Og begge er homofil.
Vis hele sitatet...
Det er interessant å se for seg en sak hvor begge er enige om at sexen fant sted, men at de var for beruset til å tenke klart og ble med på det og deretter anmelder hverandre. Om det er 2 gutter så tror jeg DNAet vil ha mer å si dersom det bare blir funnet i en av dem. Har de hverandres DNA i seg tror jeg det er vanskelig å påstå at man ble voldtatt. Hvem ble voldtatt først? Ble han andre hevnvoldtatt der og da?

Som entropi sier:
Sitat av entropi Vis innlegg
At ulike dommere/juryer kan komme til å tro den ene eller andre er selvsagt mulig, men begge deler kan ikke rent faktisk ha skjedd.
Vis hele sitatet...
Så jeg tror en sak som denne vil gå ut på å finne ut av hvem som var oppegående nok. En av dem anmelder kanskje den andre i forsvar for seg selv. Det er ting som retten trenger å finne ut av. Jo mer jeg tenker på dette spørsmålet jo flere ting kommer jeg på som kommer til å ha noe å si. Jeg tror spørsmålet er alt for vagt, vi trenger mange flere variabler å forholde oss til, det vil nok komme fram ting i retten underveis som gjør at dette ikke blir en 50/50 greie.

Edit: Liten omformulering
Sist endret av seroto9n; 24. august 2016 kl. 21:02.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Om det er 2 gutter så tror jeg DNAet vil ha mer å si dersom det bare blir funnet i en av dem. Har de hverandres DNA i seg tror jeg det er vanskelig å påstå at man ble voldtatt. Hvem ble voldtatt først? Ble han andre hevnvoldtatt der og da?
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at den "passive" i et homoseksuelt samleie kan voldta den "aktive". Ellers vil jo ikke kvinner kunne voldta menn!
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at den "passive" i et homoseksuelt samleie kan voldta den "aktive". Ellers vil jo ikke kvinner kunne voldta menn!
Vis hele sitatet...
Veldig sant! *klaskepanna*
Sitat av entropi Vis innlegg
Forresten har jeg ikke møtt en eneste person som mener all sex under rus er overgrep, og kan heller ikke huske noen dom som tyder på dette. (Til tross for hva Elin Ørjasæther lirte ut av seg i Morgenbladet hin dagen).
Vis hele sitatet...
Det har faktisk jeg. Men nå skal det også sies at den samme personen oppriktig mente at all sex med menn også var voldtekt uansett, at menn ikke burde være foreldre fordi det eneste de tenkte på var å voldta barna sine, og at jeg uansett ikke fikk med meg hva hun sa siden jeg opplagt brukte all min begrensede mannlige hjernekapasitet på å pønske ut hvordan jeg skulle voldta henne i buskene. Det er nok derfor snakk om en statistisk outlier vi trygt kan ignorere. Jeg kan imidlertid ikke se at Elin Ørjasæther hevder at all fyllesex automatisk tolkes som voldtekt i dagens rettsklima, bare at hun mener grensa har blitt flytta de siste årtiene (en ukontroversiell påstand) og at den har blitt flyttet et par hakk for langt (litt mindre ukontroversielt). Lenke og et tilsvar, for de interesserte. Her kan man selvsagt være enige eller uenige, men hele denne sørgelige polemikken er jo preget av vas og fjas fra ende til ende. Jeg kan faktisk ikke si at jeg så lanbgt har sett et eneste innlegg med saklig, objektiv og redelig argumentasjon.

Men siden vi er inne på det...
Jeg påstår at mange svært oppegående mennesker mener at frikjennelsen i hemsedalssaken skyldes 'patriarkalske holdninger' blandt enkelte meddommere. Du vet, den gamle slitte litanien om at jenter som drar på fest og tar i mot dop fra fremmede legger opp til det selv, leker med ilden, fortjener å bli brent, og derfor må gjerningsmennene gå fri... Dermed vurderes bevisene underbevisst og feilaktig som utilstrekkelige. Dette er et resonnement jeg synes grenser mot det konspiratoriske, spesielt siden det bryter mot all normal juridisk tankegang. Noen bemerkninger:
1) Man gir hverken straffefrihet eller -rabatt til en gjerningsmann bare fordi offeret har vært en idiot, tvert imot blir det normalt betraktet som skjerpende omstendigheter at man utnytter de som er svake og dumme,
2) Jeg har ikke sett noe i den aktuelle dommen som minner om fordømmelse av jentas valg om å dra på fest.
3) I en rettsak er ikke skyld en statisk enhet som skal fordeles mellom partene. Man har ikke N enheter skyld, gir M av disse til jenta "fordi hun var dum" slik at det bare blir N-M skyldenheter igjen på gjerningsmannen. Argumentet hviler på et premiss om at så er tilfelle, men det er det jo ikke.
4) Occams barberblad. Vi gjør færre antakelser om alt hvis vi antar at dissensen skyldtes at de aktuelle dommerne oppriktig mente at bevisene ikke holdt. Vi må gjøre ganske mange antakelser for å hamre inn at de engetlig dreit i bevisene og bare ville se jenta straffa fordi hun "bedrevede Hor og Synd af værste Sort deri tænkes kan".
5) At gjerningemennene ikke blir dømt er ikke ekvivalent med at jenta ikke blir trodd. Det ble hun jo definitivt, men bevisene holdt ikke. En rettsak skal avgjøres av bevis, ikke tro -uansett hvor kjipt det er for offeret.
6) Påfallende ofte settes det likhetstrekk mellom å forsvare rettsystemet og forsvare gjerningsmennene, en kritikk jeg er temmelig sikker på at kommer til å råke meg på grunn av dette,
7) Kritikk av rettsystemet - f.eks å hevde at hele greia med bistandsadvokater er en jævlig dårlig idé og en tankegang vi med rette gikk vekk fra en gang i middelalderen - oppfattes som kritikk av offeret.

Hvordan stiller du deg til dette?
Sist endret av Myoxocephalus; 26. september 2016 kl. 09:48.
Enig i mye av det du skriver altså, og det er åpenbart et nødvendig onde ved rettsikkerheten at en viss mengde skyldige går fri - selv om offeret blir trodd. Man skal ikke fire på beviskravet. Min erfaring som lekdommer er også god, så det virker forhastet å avskrive det - men det bør være et krav at avgjørelsen begrunnes.

Når det gjelder Ørjasæthers kommentar synes jeg det var noe spekulerende ræl. Jeg mener nettopp grensene mellom voldtekt og fyllerør er tydeligere nå enn før. Eksempler som f eks at en mann tar seg til rette med en kvinne mens hun sover (de har jo klina tidligere på kvelden) er helt klart et et overgrep og ikke et naturlig skritt fra barn til voksen. At straffene er for like i ulike typer overgrep kan jeg derimot være med på. Men det hun gjør er det motsatte av det hun tar til orde for, nemlig å sause sammen overgangen mellom dårlig fyllesex man angrer på og festvoldtekt.

Problemet med Hemsedaldommen var først og fremst at spørsmålet om uaktsomhet ikke ble vurdert av mindretallet som frikjente. Var det helt åpenbart at de forsto at hun ikke ville? Nei, ikke åpenbart, selv om jeg heller mot å tro det etter å ha lest dommen. Burde de ha forstått at hun ikke ville? Ja, mener jeg. Det er ikke to personer som finner tonen på en fest, og så viser det seg at hun var litt fullere enn han fikk med seg. Det var en 18-åring som de visste hadde tatt store mengder mdma for første gang, som ble med tre godt voksne menn, måtte bæres inn og ut av taxien og som de hadde sex med etter tur hele natta. Det burde falt dem inn at dette sannsynligvis ikke er noe hun egentlig ønsker.
I det aller minste burde det spørsmålet vært vurdert i retten.

Jeg tror heller ikke patriarkatet, som her bestod av 2/3 kvinner, sitter og unner jenta opplevelsen fordi hun var dum og gikk på fest. Men jeg tror muligens at det ligger noen ubevisste holdninger bak der om at hun må ha vært litt villig, ellers hadde hun gjort mer motstand. Om at de kunne jo ikke vite at hun hadde så mye imot det, så da er det ikke deres feil. Men en tenåring skal ikke trenge å gi eksplisitt og utvetydig beskjed om at hun ikke ønsker å ha gruppesex med tre voksne menn. Tvert imot skal man være jævlig sikker på at hun vil det før man prøver seg på noe sånt. Er man det minste i tvil, så gjør man det ikke. Den tvilen burde i alle fall demre når man må bære jenta over skuldra som en potetsekk på vei til åstedet.

Angående personen du siterer først, så håper jeg ikke du regner henne som en "oppegående" person, det er jo ekstremt. Det sagt, så mener jeg man må slutte å demonisere alle voldtektsmenn som om de var monster, og begynne å forstå at barn/ungdommer faktisk må lære hvordan man omgås også seksuelt. Alle vet at det er galt å slå, likevel skjønner vi at vi må lære ungene våre å uttrykke sinne og frustrasjon på andre måter. Når det gjelder seksuelle overgrep er det derimot tabu å si at dette er noe også greie gutter kan rote seg bort i, for det er å dømme alle menn. Dermed må de famle rundt uten veiledning i et minefelt. I fylla, for sikkerhets skyld. Konsekvensene av et feiltrinn kan være tragiske for begge parter.
Sist endret av entropi; 25. august 2016 kl. 00:09.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det er forbudt å ha sex med noen som er så ruset at du burde skjønne at de er i en tilstand de ikke kan ta slike avgjørelser.
Vis hele sitatet...
Hva om begge to er så ruset at de ikke er i en tilstand til å ta slike avgjørelser? Det er vel absolutt helt mulig at det kan skje. Man trenger ikke å være svimt av for å være ute av stand til å passe på seg selv, og om man er "oppegående" men egentlig ikke tilstede så kan man jo ikke passe på seg selv.

Ergo, hvis begge partene er oppegående nok til å stå på beina og bevege seg, men ikke oppegående nok til å egentlig forstå hva de holder på med eller gjør, og de har sex. Blir ikke det nesten som om begge to voldtar hverandre da?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva om begge to er så ruset at de ikke er i en tilstand til å ta slike avgjørelser? Det er vel absolutt helt mulig at det kan skje. Man trenger ikke å være svimt av for å være ute av stand til å passe på seg selv, og om man er "oppegående" men egentlig ikke tilstede så kan man jo ikke passe på seg selv.

Ergo, hvis begge partene er oppegående nok til å stå på beina og bevege seg, men ikke oppegående nok til å egentlig forstå hva de holder på med eller gjør, og de har sex. Blir ikke det nesten som om begge to voldtar hverandre da?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil påstå at det må være et misforhold mellom partene, om det er grad av rus eller noe annet. Et parallelt eksempel: Hvis to 15-åringer har sex er det ikke misbruk av barn.
Sist endret av entropi; 25. august 2016 kl. 21:32.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, jeg vil påstå at det må være et misforhold mellom partene, om det er grad av rus eller noe annet. Et parallelt eksempel: Hvis to 15-åringer har sex er det ikke misbruk av barn.
Vis hele sitatet...
Hvis man tar Hemsedalsdommen til betraktning, og jeg sier dette bare rent hypotetisk. Hva hvis guttene i dommen faktisk var såpass ruset selv at de ikke klarte å forstå at hun ikke hadde lyst? De var jo tross alt 4 voksne mennesker som ruset seg ilag, og det er jo fullt mulig at alle var såpass ruset at de ikke fikk med seg spesielt mye av hva som skjedde.

Nå vet jeg ikke spesielt mye om saken, og jeg bruker den bare som et eksempel her for å putte det på spissen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva hvis guttene i dommen faktisk var såpass ruset selv at de ikke klarte å forstå at hun ikke hadde lyst?
Vis hele sitatet...
Straffelova seier eksplisitt at sjølvforskyldt rus ikkje fritar frå straffeansvar.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis man tar Hemsedalsdommen til betraktning, og jeg sier dette bare rent hypotetisk. Hva hvis guttene i dommen faktisk var såpass ruset selv at de ikke klarte å forstå at hun ikke hadde lyst? De var jo tross alt 4 voksne mennesker som ruset seg ilag, og det er jo fullt mulig at alle var såpass ruset at de ikke fikk med seg spesielt mye av hva som skjedde.

Nå vet jeg ikke spesielt mye om saken, og jeg bruker den bare som et eksempel her for å putte det på spissen.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser dommen (som jeg ikke gidder å lete fram nå, men du finner den hvis du googler) så er det åpenbart ikke tilfellet. Det er mange ting som tilsier ubalanse her. De er tre, hun er en. De er mye eldre enn henne. Hun har fått mye mer dop, faktisk nok til å kunne ta livet av henne. Hun prøver det første gang og vet lite om det, de er rutinerte. De går oppreist til nachspielet, hun må bæres over skulderen som en potetsekk, beskrevet av vitne som helt borte med øynene rullet opp og "ingen kontakt med livet".

Det var på ingen måte snakk om jevnbyrdige parter her, og det burde de forstå. At de var for ruset til å bry seg er ikke formildende, som Vidarlo påpeker. Det er i beste fall uaktsomt, og ting tyder på at de dopet henne nesten til døde med vilje, noe en av dem er anmeldt for å prøve på tidligere også.
Sist endret av entropi; 25. august 2016 kl. 23:49.
Sitat av entropi Vis innlegg
Hvis du leser dommen (som jeg ikke gidder å lete fram nå, men du finner den hvis du googler) så er det åpenbart ikke tilfellet. Det er mange ting som tilsier ubalanse her. De er tre, hun er en. De er mye eldre enn henne. Hun har fått mye mer dop, faktisk nok til å kunne ta livet av henne. Hun prøver det første gang og vet lite om det, de er rutinerte. De går oppreist til nachspielet, hun må bæres over skulderen som en potetsekk, beskrevet av vitne som helt borte med øynene rullet opp og "ingen kontakt med livet".

Det var på ingen måte snakk om jevnbyrdige parter her, og det burde de forstå. At de var for ruset til å bry seg er ikke formildende, som Vidarlo påpeker. Det er i beste fall uaktsomt, og ting tyder på at de dopet henne nesten til døde med vilje, noe en av dem er anmeldt for å prøve på tidligere også.
Vis hele sitatet...
Her ligger mye av saken, spør du meg. Det er helt åpenbart at disse mennene tidligere på kvelden var oppegående nok til å forstå at det å gi en ung, uerfaren kvinne en stor dose MDMA på toppen av ei fyllekule ville føre til en enormt kraftig rusopplevelse for henne. Etter å ha lest dommen sitter jeg igjen med et inntrykk av at den som ga henne MDMA´en ga henne en stor dose med overlegg. Hva som var motivasjonen bak det kan man kun spekulere i, men etter utfallet å dømme er det ikke (helt) usannsynlig at situasjonen ble konstruert med overlegg.

Jeg synes også psykiaterens ekspertuttalelser blir noe tilsidelagt. Når han er helt klar på at de psykiske symptomene hun viser i ettertid er klassisk kraftig PTSD, bør dette veie ganske tungt. Han var også klar på at dette er noe hun umulig kan forfalske.

Samtidig er det lett for oss å sitte komfortable på nettet å diskutere dette. Det er nok ganske mange variabler vi ikke har fullt innsyn i, men utifra rettsskriftet synes jeg dommen virker urimelig.
Sist endret av Nether; 26. august 2016 kl. 00:09.
Kontakt politiet, kom deg på voldtektsmottaket fortest mulig så dem kan dokumentere ditt og datt i din favør.
Er lei av denne debatten for det kryr av sjuke jenter som skriker voldtekt også kryr det av menn som voldtar, jeg vet hvor syke i nøtten kvinnfolk er til å twiste elskov til å bli en voldtekt med en stakkars kåtbukk som uskyldig offer og jeg vet at det finnes syke menn, jeg har selv blitt stoppet av en ung fremmed mannlig afrikaner som lurte på om jeg hadde kjæreste, ja sa jeg og da spurte han om han kunne ha sex med henne, nei sa jeg og da spurte han om han kunne ha sex med meg(jeg er mann).
Det finnes menn med sinnsyk libido som gjør alt for å score og det finne minst like mang jenter med komplekser og problemer som skriker voldtekt uten grunn.
Til syvende og sist har en sak tre sider, din versjon, min versjon, og den hele og fulle sannhet.
Også har du obviouse voldtekter som man lettere kan lage en mening om, når fem gutter på rave full i ghb voldtar en kjerring inne på dass og river av henne alt håret.
Sånne ring skjer uten at siste eksempel var reelt, Det blir så mange ofre når noen skriker voldtekt og jeg tror at enkelte blir dømt for ting de ikke har gjort mens andre blir frikjent for grove lovbrudd.
Kanskje utvikle nye metoder for å unngå at uskyldige blir mistenkt og heller være skråsikre gjennom nye metoder som inkluderer fagpersonell som analyserer forklaringer og bevis og hvordan tiltalte/fornærmede er som person.
Mine tanker går nå til "the night of" på hbo-nordic som omhandler nettopp det jeg har skrevet om..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Straffelova seier eksplisitt at sjølvforskyldt rus ikkje fritar frå straffeansvar.
Vis hele sitatet...
Ja, og dette er jo nettopp poenget. Om A og B ruser seg, og ender til køys, og begge angrer og mener den andre burde forstått de var ute av stand til å ta en slik beslutning, hvem voldtok hvem da?
Sitat av entropi Vis innlegg
Problemet med Hemsedaldommen var først og fremst at spørsmålet om uaktsomhet ikke ble vurdert av mindretallet som frikjente. Var det helt åpenbart at de forsto at hun ikke ville? Nei, ikke åpenbart, selv om jeg heller mot å tro det etter å ha lest dommen. Burde de ha forstått at hun ikke ville?
Vis hele sitatet...
Det var ikke uaktsomhet. Dersom de hadde vært edru så ville de ha skjønt at hun var ute av stand til å samtykke. De skulle altså vært dømt for forsettlig voldtekt.

Hvordan kan jeg si det?

Vel, ut over de sakkyndiges uttalelser så har vi jo også nettopp en edru person som så tilstanden hennes. En taxisjåfør som klart og tydelig så at hun ikke var ved bevissthet.

De tiltalte skulle ha vært bedømt som om de var edru. Dersom de hadde vært edru er det åpenbart at også de hadde skjønt at hun ikke var i stand til å samtykke til sex.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det var ikke uaktsomhet. Dersom de hadde vært edru så ville de ha skjønt at hun var ute av stand til å samtykke. De skulle altså vært dømt for forsettlig voldtekt.

Hvordan kan jeg si det?

Vel, ut over de sakkyndiges uttalelser så har vi jo også nettopp en edru person som så tilstanden hennes. En taxisjåfør som klart og tydelig så at hun ikke var ved bevissthet.

De tiltalte skulle ha vært bedømt som om de var edru. Dersom de hadde vært edru er det åpenbart at også de hadde skjønt at hun ikke var i stand til å samtykke til sex.
Vis hele sitatet...
Jeg tror personlig at du har rett i det. Men hvis de ikke kunne finne det hevet over tvil at det var forsettelig, burde de i det minste vurdere uaktsomhet. Dette er en formell feil som kan ankes til høyesterett (skyldspørsmålet i seg selv kan ikke ankes). Når dommen nå er rettskraftig er det dessverre for seint. Det er veldig synd, siden det er manglende rettspraksis på dette med uaktsom voldtekt, og det er uheldig hvis denne dommen skal sette standarden. Men vi kan jo håpe at debatten i etterkant bidrar til bevisstgjøring.
Sist endret av entropi; 28. august 2016 kl. 19:36.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av nikita Vis innlegg
Ja, og dette er jo nettopp poenget. Om A og B ruser seg, og ender til køys, og begge angrer og mener den andre burde forstått de var ute av stand til å ta en slik beslutning, hvem voldtok hvem da?
Vis hele sitatet...
Korrekt, og det er det jeg også lurer på. Det ser ikke ut til at vi egentlig har fått noen klare svar på det her inne.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dette tror jeg besvarer trådtittel: To stykker kan samtidig utføre hver sin seksuelle handling på den andre, som den andre ikke ønsker.

Vil vel gjøre lurt i å ikke anmelde. Om de gjør og det kommer til dom, vil vel begge bli straffet. I dette tenkte eksempelet. Prisoner's dilemma.

Blir ikke dette likt to som knivstikker eller skyter hverandre samtidig? Der det ikke kan fastslås hvem som startet?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette tror jeg besvarer trådtittel: To stykker kan samtidig utføre hver sin seksuelle handling på den andre, som den andre ikke ønsker.

Vil vel gjøre lurt i å ikke anmelde. Om de gjør og det kommer til dom, vil vel begge bli straffet. I dette tenkte eksempelet. Prisoner's dilemma.

Blir ikke dette likt to som knivstikker eller skyter hverandre samtidig? Der det ikke kan fastslås hvem som startet?
Vis hele sitatet...
Det er jo sant, hvis du tenker at det er to ulike seksuelle handlinger. Men samme handling, f eks vaginalt samleie, kan vel ikke begge være både skyldig og offer i?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette tror jeg besvarer trådtittel: To stykker kan samtidig utføre hver sin seksuelle handling på den andre, som den andre ikke ønsker.
Vis hele sitatet...
Som i... 69, der ingen av dem har lyst til å motta..?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
entropi: Tror ikke det. Hence «hver sin»

Realist1: For eksempel
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som i... 69, der ingen av dem har lyst til å motta..?
Vis hele sitatet...
Ja, eller så kunne jo en gruppe menn trolig danne et slags voldtektspolygon hvis de virkelig ville. Forøvrig skiller ikke loven mellom biologiske utvekster, leketøy eller verktøy, så hvis man tar hendene og fantasien til hjelp kan man sikkert koke ihop et interessant voldtektsscenario. Men det blir fort litt abstrakt, så la oss heller vende tilbake til en påstand jeg synes er interessant:

Sitat av entropi Vis innlegg
Det er jo sant, hvis du tenker at det er to ulike seksuelle handlinger. Men samme handling, f eks vaginalt samleie, kan vel ikke begge være både skyldig og offer i?
Vis hele sitatet...
Kan de ikke? Hvorfor ikke? Det er en populær fanesak i visse miljøer at menn kan bli voldtatt, også av kvinner. Det er også menn som hevder at de har blitt voldtatt på fest av kvinner. http://www.p4.no/nyheter/--jeg-ble-v...tikkel/662301/ Jeg har ikke personlig gjort meg opp noen mening om dette ennå, men la oss for øyeblikket bare godta at menn kan bli voldtatt av kvinner. La oss videre godta at at man ikke trenger å si nei, stritte i mot eller på noen måte gjøre det kjent at man ikke er med på sexen som foregår. La oss også akseptere at selv en som etter alt å dømme 'er med på leken' kan bli voldtatt hvis vedkommende *egentlig* ikke har lyst og føler at situasjonen er ubehagelig. Er det da så utenkelig at to personer misforstår situasjonen og føler seg presset til å ha sex med den andre selv om ingen av de egentlig vil? Og at de dagen etterpå labber ned på politikammeret og anmelder hverandre? Usannsynlig, ja. Ekstremt som sådan med tanke på at de færreste anmelder voldtekter. Men ikke utenkelig. Dersom vi godtar dette har vi en situasjon der to stykker voldtar hverandre på fest. Typisk uten vitner som er mindre sveiseblinde enn deltakerne. Hvis det viktigste er at offeret blir trodd, hvilket offer skal vi da velge å tro på? Kvinnen? Hvis vi derimot ikke tror på noen av de fordi to stykker ikke kan voldta hverandre likevel, så har plutselig voldtektsforbryteren en gullkantet mulighet til å unngå bråk - de kan jo bare anmelde offeret i etterkant. Det er ikke ukjent at dette skjer i forbindelse med voldssaker der det store spørsmålet om hvem som angrep og hvem som forsvarte seg fort kan bli vanskelig å bedømme i etterkant. Selv om det virkelig ikke ville vært noen tvil hvis man hadde hadde pålitelig vitner.

Slik jeg ser det er kravet til bevisbyrde mye viktigere enn det meste annet. Konsekvensen er at mange festvoldtekter ikke kan straffeforfølges. Det er ubehagelig, men det åpner for langt mindre misbruk enn alternativet.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. april 2018 kl. 22:44.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, eller så kunne jo en gruppe menn trolig danne et slags voldtektspolygon hvis de virkelig ville. Forøvrig skiller ikke loven mellom biologiske utvekster, leketøy eller verktøy, så hvis man tar hendene og fantasien til hjelp kan man sikkert koke ihop et interessant voldtektsscenario. Men det blir fort litt abvstrakt, så la oss heller vende tilbake til en påstand jeg synes er interessant:

Kan de ikke? Hvorfor ikke? Det er en populær fanesak i visse miljøer at menn kan bli voldtatt, også av kvinner. Det er også menn som hevder at de har bløitt voldtatt på fest av kvinner. http://www.p4.no/nyheter/--jeg-ble-v...tikkel/662301/ Jeg har ikke personlig gjort meg opp noen mening om dette ennå, men la oss for øyeblikke bare godta at menn kan bli voldtatt av kvinner. La oss videre godta at at man ikke trenger å si nei, stritte i mot eller på noen måte gjøre det kjent at man ikke er med på sexen som foregår. La oss også akseptere at selv en som etter alt å dømme 'er med på leken' kan bli voldtatt hvis vedkommende *egentlig* ikke har lyst og føler at situasjonen er ubehagelig. Er det da så utenkelig at to personer misforstår situasjonen og føler seg presset til å ha sex med den andre selv om ingen av de egentlig vil? og at de dagen etterpå labber ned på politikammeret og anmelder hverandre, uavhengig av hverandre? Usannsynlig, ja. Ekstremt som sådan med tanke på at de færreste anmelder voldtekter. Men ikke utenkelig. Dersom vi godtar dette har vi en situasjon der to stykker voldtar hverandre på fest. Typisk uten vitner som er mindre sveiseblinde enn deltakerne. Hvis det viktigste er at offeret blir trodd, hvilket offer skal vi da velge å tro på? Kvinnen? Hvis vi derimot iokke tror poå noen av de fordi to stykker ikke kan voldta hverandre likevl, så har plutselig voldtektsforbryteren en gullkantet mulighet til å unngå bråk - de kan jo bare anmelde offeret i etterkant. Det er ikke ukjent at dette skjer i forbindelse med voldssaker der det store spørsmålet om hvem som angrep og hvem som forsvarte seg fort kan bli vanskelig å bedømme i etterkant. Selv om det virkelig ikke ville vært noen tvil hvis man hadde hadde pålitelig vitner.

Slik jeg ser det er kravet til bevisbyrde mye viktigere enn det meste annet. Konsekvensen er at mange festvoldtekter ikke kan straffeforfølges. Det er ubehagelig, men det åpner for langt mindre misbruk enn alternativet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke med på premisset om hva som er voldtekt. For å gjøre seg skyldig i det må det enten være overlagt tvang eller press, eller det må være uaktsomt - du burde forstått ut fra situasjonen at du gikk over streken. Hvis det ikke er noen som helst måte du kunne ant det ikke var frivillig, så er det ikke voldtekt.

Som jeg var inne på tidligere, tenker jeg at det må være en ikke-jevnbyrdighet i maktsituasjon for at det skal være en voldtekt. Det kan være at en er veldig ruset, mye yngre, fysisk eller psykisk presset, i en avhengighetssituasjon eller hva som helst. Samme person kan ikke være på begge sider av den skalaen.

Begge kan kanskje oppleve det som et overgrep fordi de tror at den andre forventer det og vil reagere negativt om de protesterer. Men i og med at det ikke er tilfelle (siden ingen av dem vil), så et jo ingen av dem skyldige i å utøve dette presset.
Sist endret av entropi; 26. september 2016 kl. 12:48.
Hele denne tråden gjør meg oppgitt, fordi alt den gjør er å nøre opp under alle de misforståelsene som finnes rundt dette med voldtekt. Som om en voldtekt er noe en kan slumpe til å utføre, uten å være klar over det og uten å mene det. Wops, der voldtok jeg visst noen - hvem skulle trodd? Som om det vanlige er at mannen er intetanende om den utførte voldtekten, helt til anmeldelsen dumper ned i postkassa.

Det er bare ikke slik det funker. De som forgriper seg vet godt akkurat hva de gjør. Det er vold, aggresjon og ønsket om å skade som ligger bak. Selv om de nekter for det etterpå, selv om de later som om det bare var et vanlig nummer når de snakker med mora si, kameratene og pressen, så visste de det mens de gjorde det at det ikke var greit.

Voldtekt handler om vold og aggresjon, et ønske om å skade, ødelegge, såre. Om hat og mindreverdighetskomplekser. De som voldtar gjør det som oftest flere ganger. Forskere har funnet ut at menn som voldtar har følgende vanlige kjennetegn: Asosiale trekk, lav utdanning og inntekt, alkoholproblemer, psykiske lidelser, generell voldelighet og egne erfaringer som voldsoffer. En mann som voldtar er altså ikke hvem som helst som bare er litt uheldig en fredagskveld.
Sitat av Susa Vis innlegg
Hele denne tråden gjør meg oppgitt, fordi alt den gjør er å nøre opp under alle de misforståelsene som finnes rundt dette med voldtekt. Som om en voldtekt er noe en kan slumpe til å utføre, uten å være klar over det og uten å mene det. Wops, der voldtok jeg visst noen - hvem skulle trodd? Som om det vanlige er at mannen er intetanende om den utførte voldtekten, helt til anmeldelsen dumper ned i postkassa.

Det er bare ikke slik det funker. De som forgriper seg vet godt akkurat hva de gjør. Det er vold, aggresjon og ønsket om å skade som ligger bak. Selv om de nekter for det etterpå, selv om de later som om det bare var et vanlig nummer når de snakker med mora si, kameratene og pressen, så visste de det mens de gjorde det at det ikke var greit.

Voldtekt handler om vold og aggresjon, et ønske om å skade, ødelegge, såre. Om hat og mindreverdighetskomplekser. De som voldtar gjør det som oftest flere ganger. Forskere har funnet ut at menn som voldtar har følgende vanlige kjennetegn: Asosiale trekk, lav utdanning og inntekt, alkoholproblemer, psykiske lidelser, generell voldelighet og egne erfaringer som voldsoffer. En mann som voldtar er altså ikke hvem som helst som bare er litt uheldig en fredagskveld.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke alltid hat og sadisme som ligger bak festvoldtekter, men en slags holdning om at man har rett til å ta for seg, og at det ikke er nøye hva den andre føler ligger nok som regel der. Ellers enig med deg i at det er veldig uheldig å sause sammen sex og voldtekt, som om det er en glidende overgang. Det er forskjellige ting, og det er bullshit ar det er vanskelig å vite hvilken side av streken man er på.