Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1195
Hei! Jeg har en Lenovo bærbar datamaskin som det er satt ett passord på SSD disken (Kryptert) Når jeg starter datamaskinen så kommer det opp et nøkkel(tegn) å jeg får ett valg om å skrive inn passord for å gå videre. Tar jeg ut SSD disken, så kommer jeg meg inn i BIOS men ikke så lenge harddisken står i datamaskinen. Det er også satt ett BIOS passord. Dette passordet har jeg. Problemet er at jeg ikke har passord til Harddisken.
Jeg har også prøvd å satt opp harddisken som en ekstern harddisk å formatere via andre program men den er fullstendig blokkert/kryptert.

Finnes det noen måte å få tilgang til/formatere/knekke/åpne denne disken uten å ha passordet ?
Sitat av EspenaJ Vis innlegg
Finnes det noen måte å få tilgang til/formatere/knekke/åpne denne disken uten å ha passordet ?
Vis hele sitatet...
Skal du ha dataene på disken eller vil du bare ha en clean disk du kan installere OS på?
Dataene på disken er ikke så viktig. Viktigste for meg er å få disken oppe å gå igjen.
Sitat av EspenaJ Vis innlegg
Finnes det noen måte å få tilgang til/formatere/knekke/åpne denne disken uten å ha passordet ?
Vis hele sitatet...
Her spør du om mange ulike ting, men la gå.
  • Få tilgang til disken: skru opp maskinen og ta den ut.
  • Formatere disken: her finnes det hundrevis av løsninger, men selv bruker jeg å boote linux fra en minnepinne og bruke cfdisk og mkfs for å partisjonere og formatere harddisker.
  • Knekke disken: Fest disken i ei solid skruestikke. Ta tak med en stor rørtang eller lignende og dra så hardt du kan. Det kan hende du trenger et forlengelsesrør for å få nok moment. Bøys så langt du klarer. Så bøyer du tilbake. Fortsett å bøye frem og tilbake til disken knekker av materialtretthet.
  • åpne disken: Du trenger skruetrekker med riktig skruehode. Normalt er det små torx. Fjern alle skruer du finner. Oftest er det flere skruer som er gjemt under etiketten.
Hvis du derimot mener å få tak i innholdet på disken uten å ha passordet, så nei. Det går ikke med mindre du kjenner noen i NSA.