Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2498
Tjenester innenfor datahjelp, reparasjon samt fjerning av uønskede programmer er en tjeneste som er ettertraktet i strøket jeg holder til.

Det jeg lurer på er hvordan priser man burde forholde seg til for at man selv ikke skal gi bort gratis tid samt at man ikke skal rane kundene sine.

Har satt opp en liten prisliste med noen av de få tjenestene jeg kan til den lokale befolkningen. Har sett på lignende bedrifter i 2 byer 2-3 timer unna der jeg bor å lagt meg 60-75% under dem i pris.

Her er listen så langt:

Rensing av Pc 400,-
Reinstallasjon Windows 7/8 (Pc-rens er inkludert) 500,-
Reinstallasjon Windows Vista eller eldre (Pc-rens er inkludert) 600,-
Fjerning av virus/Malware 450,-
Kjøregodtgjørelse pr km 4,-
Ta kontakt om du har behov for andre pc relaterte tjenester.

Har en fast timespris på 300,- på andre tjenester som ikke er nevnt ovenfor.

Minstesats er minimum en time.


Noen tanker?
I en offentlig stilling som IKT-ansvarlig med lignende arbeidsoppgaver hadde du hatt alt fra 350-500k per år, dette vil da sin en timelønn før skatt på ca 180-260kr. Med en arbeidstid på 1950 timer per år, (37,5 t/uke). Da synes jeg timesprisen din på 300 kr er ganske drøy om du jobber svart, noe jeg antar du gjør ettersom det er for naboer og nærområdet.

Men uten å vite hvor lang tid du bruker på de forskjellige arbeidsoppgavene og om du jobber svart eller hvitt er det vanskelig å si om du over/underpriser deg. Det er nok i mitt hode heller at de bedriftene som du har lagt deg 60-70% under i pris er seriøst overpriset, med mindre de bruker dagesvis på å utføre relativt enkle oppgaver som man t.o.m kan multitaske.
Sist endret av Anoman; 16. august 2014 kl. 14:51.
Bruk http://www.timepriskalkulatoren.no/t/index.php?l=450000 for å finne ut hvor mye du må fakturere pr time for å oppnå ønsket årsinntekt.

Det er langt mer enn rene fakturerbare timer i det å drive en bedrift, så man kan ikke gå utfra en arbeidsuke på 37,5t pr uke. Du må trekke fra ferie, timer som går med til administrativt arbeid, ta hensyn til sykdom og fravær osv. Derfor blir også 300kr/time en veldig lav timepris.

Benytter du standardverdiene i kalkulatoren jeg lenket til vil du se at det gir deg en inntekt på under 200k pr år når alle kostnader er trukket fra. (nå skal det sies at du lett kan spare mye penger på de verdiene, f.eks om du ikke trenger å leie egne kontorlokaler osv.)

Bruker du mer enn 1t på å rense en PC har du allerede tapt penger dersom du gjør dette til en fastpris på 400. Jeg hadde heller lagt meg på 90% av det konkurrerende bedrifter gjør, og kjørt åpningstilbud i en periode for å bli kjent. Det er ingen vits i å prise seg ned på 60% og sitte igjen med smuler
Trådstarter
Super kalkulator tusen takk for svar!

Anoman: Er ikke snakk om svart arbeid. Har registrert foretak å jobber med å få inn det som gjelder skatt samt andre avgifter nå i helgen.

Skal gå gjennom listen på nytt å muligens bare benytte timepris istedenfor å legge opp til pakker.
Muligens også legge til en del hvor jeg forklarer at noen ting selvfølgelig tar lengre tid enn andre ting.
Problemer dukker jo opp men at jeg da tar kontakt med kunde om veien videre slik at kunden da ikke mottar en mye større regning en forventet om dere skjønner hva jeg mener.
Sist endret av svaart; 16. august 2014 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av svaart Vis innlegg
Super kalkulator tusen takk for svar!

Anoman: Er ikke snakk om svart arbeid. Har registrert foretak å jobber med å få inn det som gjelder skatt samt andre avgifter nå i helgen.

Skal gå gjennom listen på nytt å muligens bare benytte timepris istedenfor å legge opp til pakker.
Muligens også legge til en del hvor jeg forklarer at noen ting selvfølgelig tar lengre tid enn andre ting.
Problemer dukker jo opp men at jeg da tar kontakt med kunde om veien videre slik at kunden da ikke mottar en mye større regning en forventet om dere skjønner hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Ok, gikk ut ifra at det var svart arbeid men da beklager jeg det og mine regnestykker var gjort med den tanken. Da blir prisene dine alt for lave.

Og ja, si for all del ifra til kundene om det dukker opp noe som gjør at en jobb tar lengere tid eller blir vanskeligere/krever utstyr etc. Det værste jeg vet er når bilen er på verksted og regningen blir større enn først antatt uten å ha fått vite noe i forkant.
Det er også normalt og ta litt ekstra hvis arbeid skjer ute hos kunde. Så det er noe du kan legge med i prislista di
Sitat av Safew00d Vis innlegg
Det er også normalt og ta litt ekstra hvis arbeid skjer ute hos kunde. Så det er noe du kan legge med i prislista di
Vis hele sitatet...
Kjøregodtgjørelse på 4,-/km teller ikke?
Trådstarter
Som realist1 nevner er det derfor jeg har lagt inn godtgjøring for kjøring. Får gjort like mye hos kunde som jeg får gjort hjemme så vil nok holde samme pris.
Har forøvrig fjernet fastprisen for tjenester å står igjen med 450,- kroner nå pr time samt kjøregodtgjørelsen.
Tenkte å holde denne prisen iallefall til 50.000 er nådd å man må begynne å tenke på mva.
Prøv heller å sette "utreise" på rekningen som fastpris på 300kr per 0,5t. der per påstartede halvtime er 300kr. Dette er minimum håndverker kompensasjon for en jobb. Deretter følger du opp med en ryddig faktura som du sjølv kan forklare godt per punkt. Hold deg til korte konsise ord på kvart produkt du leverer, dette ser mer profesjonelt ut.

Få tak i nummererte fakturablokker med 2 ekstra kopi blåpapir per ark du skriver til kundene på stedet reperasjon. Alltid gi kunden kvittering på stedet, dette skaper tillit, og er ett krav fra loven. Også om du ikkje tar imot kontant på stedet vil en signert faktura ha en kritisk rolle for pengeinnkreving.

Hadde gjort en del slik arbeid med en gruppe av folk da eg var yngre så det gjelder å være konsekvent med pris og kva kunden får. Dette er fordi du vil mest sannsynligvis opparbeide kundemassen med kjentskap fra andre, og da kan bør du ikkje vise store forskjeller.

En faktura bør være oppdelt i dette:
-Navn adresse felt + fakturerings adresse og navn.
-Forklaring til arbeid gjort felt
-Materiell liste felt
-Time/Reisetid felt
-Signering for kunde og reperatør

Anbefaler at du utarbeider ett prouktnavn, og deretter lager din egen forklaring rundt kvart produkt du oppretter. Lettere for deg å kunne holde ett visst tidsskjema om arbeidet er forutsigbart. I ditt tilfelle ville eg ha sidesatt meg med håndverkere som elektrikere på måten man går fram på med føring av faktura.

Lite tips er å få trykkt opp klsitremerker for ditt firma og kontaktinfo. Som du i dei tilfeller som passer, ha på det produktet du reparerte, slik at kunden kan kjappt nå tak i deg ved seinere behov. Sett større firmaer gjere dette, og det er smart med tanke på visittkort forsvinner
Sist endret av meple; 17. august 2014 kl. 08:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis dette er noe du har tenkt å kunne leve av er prisene dine alt for lave. Kopier heller prislisten til nærmeste rørlegger