Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1698
Hei, Jeg er ferdig som ikt lærling neste år og kommer da til og ta fagbrevet. Hvordan er mulighetene for videreutdanning innenfor IT når jeg har dyseleksi og er ikke veldig flink i ting som matematikk? Har ganske bra engelsk både muntlig og skriftlig, og en grei norsk. Har tenkt litt på dataingeniør men er redd jeg kommer til og slite der og bare droppe ut. Jeg bor forresten i Trondheim så og studere på NTNU hadde vært topp for meg
Sist endret av core123; 14. august 2014 kl. 21:54.
Om du vil gå ingeniørstudier, så er det viktigst at du har lyst til å lære matematikk, og ikke så viktig at du ikke er så god akkurat nå. Det hjelper så klart om du kan mye fra før, men om du går inn for det, så går det.

Et annet alternativ er å ta fagskole (toårig og ofte litt mer praktisk vinklet).
Man har mange av de samme fagene, men generelt er vanskelighetsgraden lavere på en fagskole.
Ingeniører og teknikere (det heter vel "fagskoleingeniører" nå) jobber ofte på samme arbeidsplass i større firmaer.
Jeg gikk selv Fagbrev ("Serviceleektroniker") -> Teknisk Fagskole ("Datateknikk, drift og sikkerhet med programmering") før jeg begynte på Dataingeniør på Høgskolen i Bergen. Når jeg så hvor lite "data" det faktisk var på Dataingeniør (de som valgte drift på Bacheloroppgaven sin tredje året sleit med problemer som vi selv på VGS ikke anså som problemer), og innså at det i praksis kun var 3 år med programmering (og for å gjøre det enda verre, Javaprogrammering) så sluttet jeg..
I fjor tjente jeg 711k brutto og når jeg var på jobbintervjuet til denne jobben fikk jeg beskjeden "Jeg er glad du ikke fullførte bacheloren, for da hadde jeg ikke tilbudt deg denne jobben".

Hvis du ikke er helt sikker på at du kommer til å fullføre en Bachelor, ta heller noen sertifiseringer (f.eks. Cisco sin CCNA eller CCNP, evt. Red Hat sin RHCE eller noe VMware sertifiseringer) som du kan ta imens du jobber og får deg litt jobberfaring.. Så skal du nok se at du også finner drømmejobben uten å ha ha en Bachelor.
Hvis du derimot har lyst på en latterlig enkel Bachelor, så har HiST en webbasert Bachelor som de fleste med Fagbrev kunne bestått uten å åpne en eneste bok..
Hvor kan man ta slike sertifiseringer, bashfoo? Har du noen plass å anbefale?
Selv fikk jeg CCNA som en del av pensumet på Bergen Tekniske Fagskole (men alt foregikk på HiB), men før du begynner på noe, finn ut hva du har genuin interesse for. Det gjør det lekende lett og du ser nok mer på det som en hobby enn jobb/utdanning.
Hva var favorittfaget ditt på videregående f.eks.?
Bashfoo: Og du er da sertifisert? Vanligvis har ikke skoler dette og du må selv melde deg opp til sertifisering

http://www.pearsonvue.com/ kan du lokalisere et senter.
Du kan jo ta bachelor i anvendt datateknologi. Veldig enkelt (og ikke heelt riktig), men kan si det er som ingeniørutdanning uten matten og fysikk.
som it-konsulent \ it drift teknikker så er det ikke noe som heter etterutdanning, her heter det sertifiseringen
Informatikk på NTNU passer deg
Sertifisering er 80 % meningsløs pugging, gå heller for en ingeniørgrad.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Sertifisering er 80 % meningsløs pugging, gå heller for en ingeniørgrad.
Vis hele sitatet...
Hæ, 80% meningsløs pugging? Uavhengig læreform så må du jo pugge? Gjerne utdyp ettersom jeg ikke forstår helt hva du mener.
Mange sertifiseringer består av flervalgs-spørsmål hvor det er detaljkunnskap som skiller riktig svar fra galt. Derfor ender mange opp med å pugge mer eller mindre meningsløse detaljer om et produkt for å stå på eksamen istedet for å opparbeide seg en overordnet forståelse for emnet.

Derfor mener mange, at sertifiseringer alene ikke er verdt særlig mye mer enn papiret de er skrevet ut på. Har man ikke arbeidserfaring å vise til i tillegg ville jeg aldri ansatt en person på bakgrunn av sertifiseringer.
Nå er det ikke så veldig viktig hva folk som jobber med utvikling mener om sertifiseringer - da det som oftest er folk i HR-avdelingen som ser over CVen og bestemmer hvem som får komme på intervju. Slik jeg har forstått det blir ting ofte prioritert slik:

1: Arbeidserfaring
2: Arbeidserfaring
3: Arbeidserfaring
4: Sertifiseringer innen akkuret det feltet du skal jobbe med
5: Utdanning innenfor feltet
6: Sertifiseringer som ikke helt dekker det du skal jobbe med

Utdanning gir deg ofte en veldig generell forståelse innenfor IT - men veldig lite relevant spisskompetanse. Sertifiseringer er et bevis på at du i det minste kan ha litt spisskompetanse.

Hvor vidt en sertifisering har en verdi i seg selv, utover det å få folkene på HR til å like deg blir en litt annen diskusjon. Men det er ikke uten grunn at mange konsulenter blir litt pushet til å ta masse sertifiseringer - det er lett å selge folk som har det.
Sist endret av etse; 17. august 2014 kl. 10:12.