Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1682
Hei.
For 3 timer siden ble jeg og en kompis stoppet av politiet i byen (sentrum). Vi er begge 14 år.
Vi liker å gå tur i byen, når det er stille og få folk i gatene.
Etter å ha vandret en god stund, ser vi en politibil, som er på sin vanlige vakt.
Vi står og stirrer litt på bilen mens den kjører forbi oss. Plutselig stopper den, og en politimann kommer ut. Han begynner å snakke, og vi hører fort at han er polakk.

Han starter med å si at vi ikke har lov å være ute så sent som klokka 3 om kvelden, og begynner å spørre etter div. info om oss. (Navn, adr, fødselsnr, mm.)
Vi nekter å besvare noen av spørsmålene og fyren begynner tydelig å bli lei. Han foreslår at vi blir med på stasjonen, som vi også nekter totalt.
Da begynner han spørre etter nummer til foreldrene våre, så han kan ringe dem. (Noe han har ekstremt lyst til).
Kompisen min finner opp en fet løgn om at foreldrene hans er i Tyskland og bor hos meg, noe som politimannen går rett på. =)
Jeg nekter å gi telefon nummeret til foreldrene mine. Noe som gjør at politimannen prøver å få oss til stasjonen, som vi igjen nekter.

Etter litt snakk og nekting blir vi enig at vi gir politimannen våre navn, fødselsdato og nummeret vårt, og at han ikke kommer til å ringe foreldrene våre, på betingelse at vi ikke er flere ganger så sent i byen.

Men det jeg lurer på, har vi plikt til å gi div. info om oss?
Kan politimannen ta oss ned på stasjonene om vi nekter å gi info?
Hva kunne skjedd om vi stakk av fra politimannen?
Kunne han brukt vold mot oss for holde oss igjen om vi prøvde å stikke av?
Kunne vi gjort noe mot politimannen om han hadde ringt foreldrene våre?
Og er det noe annet jeg bør vite?

Takker for alle gode svar.
Det er straffbart å nekte å oppgi personalia til politiet.
Ja dere har plikt til å gi opp informasjon. Jeg tror det minste dere kan si er personnummer + bosted.
Hva han kan gjøre med 2 14 åringer tror jeg heller er svært lite, men han stoppet dere heller for deres egen skyld.

Hva kunen ha skjedd om dere stakk? Han kunne ha løpt etter. Og hva skulle dere ha gjort hvis han ringte foreldrene deres? Slått han?

Det er vel ikke stort å vite, dere har plikt til å opplyse en viss mengde informasjon. Hva han kunne gjøre med dere etter det har jeg ikke undersøkt.
Sjelden jeg kommer men moralpreken, men hva faen har dere egentlig å tape? Du spør om hva kunne skjedd om dere stakk av, hvofor i alle dager skulle dere? Da virker det jo bare som om dere har noe å skjule.

Som Franklin sier, det er straffbart å ikke oppgi personalia til snuten.
Ikke lek idiot med snuten, bare fordi gåturenee deres har for lite happenings.
Som andre her sider så forstår jeg ikke hva dere er så redde for.
Du sier jo selv at dere bare liker å gå rundt i sentrum. For meg virker det ikke som om dere er ute etter bråk. Uansett, hvorfor er dere redde for at han skal ringe foreldrene deres? Foreldra deres vet vell at dere er ute klokka 3 på natta? Og WHAT THE FUCK har det med saken å gjøre at han er polakk?
Nå er jeg ikke 100% sikker på at alt dette stemmer for 14åringer, men det burde gi deg en pekepinn.

Men det jeg lurer på, har vi plikt til å gi div. info om oss?
Jepp. Navn, fødselsdato, yrke og hvor du bor. Er du under 18 må du også oppgi telefonnummer hjem.

Kan politimannen ta oss ned på stasjonene om vi nekter å gi info?
Ja, det er ulovlig og ikke oppgi den informasjonen og du kan straffes for det.

Hva kunne skjedd om vi stakk av fra politimannen?
Antageligvis jaktet ned og siktet for å ha motsatt deg arrestasjon.

Kunne han brukt vold mot oss for holde oss igjen om vi prøvde å stikke av?
Vold i form av å holde dere igjen og legge dere i jern.

Kunne vi gjort noe mot politimannen om han hadde ringt foreldrene våre?
Nei, siden du er under 15 så kan politiet vise deg hjem etter klokken 22:00 og han er vel faktisk pliktig til å ringe.

Og er det noe annet jeg bør vite?
Tja, du burde vel lære deg rettighetene og pliktene dine. Utifra det du sier så hadde du ikke gjort noe galt før du møtte politimannen, men om du oppførte deg som du beskrev så brøt du opptil flere lover.
er du under 15 kan politiet kjøre deg hjem dersom det er etter 22.00
Dere er idioiter... Dere går ute klokka 3 på natta uten lov av foreldra, også går dere i Sentrum? Politiet kjører ALLTID igjennom sentrum på natta, hele tia. Og husk dette, politiet stopper deg men engang om de ser du er ute etter 23:00 e.l NÅR du er under 18 år. Tenkte jeg skulle advare alle dere som går ute om natta umyndig, pass på at dere ikke har noe ulovlig på dere i verste fall
Sist endret av ZionRoad; 9. juli 2008 kl. 15:52.
Seriøst, la nå guttene få lov til å gjøre som dem vil .
Husker at da jeg var under 15 stakk vi alltid ut på natten, da var vi liksom "tøffe" .

Når man blir eldre og plutselig får litt større frihet fra foreldre, ble de plutselig ikke like gøy .

Men, Mith svarte vel på det trådstarter spurte om, så hva med å sette en strek over tråden og slutte å spamme ?
Sist endret av lsrr; 9. juli 2008 kl. 15:55.
Sitat av Blanko

Men det jeg lurer på, har vi plikt til å gi div. info om oss?
Kan politimannen ta oss ned på stasjonene om vi nekter å gi info?
Hva kunne skjedd om vi stakk av fra politimannen?
Kunne han brukt vold mot oss for holde oss igjen om vi prøvde å stikke av?
Kunne vi gjort noe mot politimannen om han hadde ringt foreldrene våre?
Og er det noe annet jeg bør vite?

Takker for alle gode svar.
Vis hele sitatet...
Ja, han kan holde dere mot deres vilje om dere nekter å gi info.
Ikke med ubegrunnet vold, men med makt ja.
Og nei, dere kunne ikke gjort noe mot han. Han gjør jo bare jobben sin.

Man er pliktik ved lov å oppgi personalia om politi krever det.
Sist endret av Gromstad2; 9. juli 2008 kl. 16:50.
google er en fin ting

Men allikevell... En ting er hva politiet kan kreve å vite av dere... en annen ting er hva dere kan kreve å vite om politiet (noe som kan være en fordel om politimannen/dama mister besinnelsen...) Syns Gatas Parlament sin sang/rap illustrerer det godt:


Prat

Når politiet går til angrep bør du være over alle hauga men jeg har noen gode tips hvis du alikevel skulle bli taua.

Det er 4 opplysninger, du har plikt til å si dem, verken mere eller mindre bør du gi dem.

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter?, hva er fødselsdatoen din og resten finner de nok hvis de leter.

Ikke si hvor du jobber, ikke si navnet på foreldre, si telefonnummeret hjem hvis du er 18, ikke eldre.

Du har rett til å nekte avhør og det syntes jeg du bør gjøre, det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre.

Hvis du ikke er sikta må du ikke gi fingeravtrykk eller bilde, ta betenkningstid på forlegg så du finner ut om du vil det.

Politivold bør du anmelde for å få det på statestikken, men det beste du kan gjøre er jo å tuppe hardt i pikken!

Blir du taua har du krav på navn eller arbeidsnummer og som sagt må du anmelde om sparket ditt bommer!

Og dette har vi sagt siden '94, og nå er det faen meg på tide at du lærer det!


KILDE: http://www.punk.no/forum/punk-Gatas_Parlament-2252.html
Sitat av Blanko
Hei.
For 3 timer siden ble jeg og en kompis stoppet av politiet i byen (sentrum). Vi er begge 14 år.
Vi liker å gå tur i byen, når det er stille og få folk i gatene.
Etter å ha vandret en god stund, ser vi en politibil, som er på sin vanlige vakt.
Vi står og stirrer litt på bilen mens den kjører forbi oss. Plutselig stopper den, og en politimann kommer ut. Han begynner å snakke, og vi hører fort at han er polakk.

Han starter med å si at vi ikke har lov å være ute så sent som klokka 3 om kvelden, og begynner å spørre etter div. info om oss. (Navn, adr, fødselsnr, mm.)
Vi nekter å besvare noen av spørsmålene og fyren begynner tydelig å bli lei. Han foreslår at vi blir med på stasjonen, som vi også nekter totalt.
Da begynner han spørre etter nummer til foreldrene våre, så han kan ringe dem. (Noe han har ekstremt lyst til).
Kompisen min finner opp en fet løgn om at foreldrene hans er i Tyskland og bor hos meg, noe som politimannen går rett på. =)
Jeg nekter å gi telefon nummeret til foreldrene mine. Noe som gjør at politimannen prøver å få oss til stasjonen, som vi igjen nekter.

Etter litt snakk og nekting blir vi enig at vi gir politimannen våre navn, fødselsdato og nummeret vårt, og at han ikke kommer til å ringe foreldrene våre, på betingelse at vi ikke er flere ganger så sent i byen.

Men det jeg lurer på, har vi plikt til å gi div. info om oss?
Kan politimannen ta oss ned på stasjonene om vi nekter å gi info?
Hva kunne skjedd om vi stakk av fra politimannen?
Kunne han brukt vold mot oss for holde oss igjen om vi prøvde å stikke av?
Kunne vi gjort noe mot politimannen om han hadde ringt foreldrene våre?
Og er det noe annet jeg bør vite?

Takker for alle gode svar.
Vis hele sitatet...
Så dere har blitt stoppet av en polsk politimann alene i Oslo sentrum kl 3 på natten? Og etter at dere var vanskelige og småfrekke gjorde han en "deal" om han ikke skulle ringe foreldrene deres?

Dette ville aldri skjedd i virkeligheten.

Hvis han var en ekte politimann ville han ikke vært alene i sentrum på natten. Han ville heller ikke vært polsk. Han ville heller aldri latt 14-åringer løpe alene på et slikt tidspunkt, de ville innbragt dere til Barnevernvakten der foreldrene hadde blitt tilkalt.

Sannsynligvis har dere blitt stoppet av en vekter, eller en pedofil som har kledd seg ut. Hvis det er sistnevnte vil han snarlig forsøke å få kontakt.

Håper dere etter dette skjønner at det er grunner til at barn ikke skal være ute etter kl. 2200!