Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5768
Hei

Har blitt svindlet på netthandel, og fant ut at det eneste ekte av opplysninger han ga meg var kontonr hans... Er det mulig og finne navn pga det?

Har ringt banken, de vil ikke hjelpe.

Kan snuten fikse dette uten rettslig kjennelse?

Det er snakk om 1000kr.

Mvh
hvis han har svindlet deg er det vel bare å anmelde det?

-kontonr sier forresten noe om hvilken bank han bruker. mener det er slik at forskjellige banker har forskjellige begynnelser på kontonr. Hvis du vil legge ut kontonr her, eller PM'e det til meg kan jeg jo se om jeg kjenner det igjen =)
Sist endret av asphaug; 5. juni 2006 kl. 03:03.
jeg vet hvilken bank det er men lurer på om det er vits i og anmelde, kan snuten grave opp navn uten bevis\rettslig kjennelse?
De vil sikkert undersøke saken, men neppe gi deg navnet sånn uten videre.
ok... noen som har direkte erfaringer med dette, takk for hjelp hittil
selvsagt, leste ikke posten din godt nok virker det som..
de må vel kanskje ha en skriftlig fullmakt å vise banken for å få noe ut noe info.

men hvis du er litt kreativ, kan du komme langt med litt social engineering =)

hvis ikke ville jeg sjekket kriteriene for fri rettshjelp, og anmeld forholdet..

har du en link til profilen hans forresten?
Kan du PM'e meg kontonummeret hans? Mulig jeg kan hjelpe til (avhenger litt av hvilken bank han har).
Som asphaug sa tror jeg sosical engineering er tingen her

Forslag
Gå (eventuell ring) i banken til svindeleren og ta med deg kontoutskrift der det står at du har ført over 1000 kr til fyren. Si at du har mistet nøklene dine til leiligheten (ikke hybel) du leier av han, og at all kontaktinformasjon du har om han står på et papir inne i leiligheten. Du mistet nøklene i går kveld og var tvunget til å ta inn inn på hotel, du har lett i hele dag etter en måte å få tak i han på, men det eneste du vet om han er kontonummeret hans som du hadde på kontoutskriften din. Du viser kontoutskriften hvor det står at du har ført over 1000 kr til han den dagen. Hun sjekker det og finner ut at det stemmer. Si at du kommer rett fra jobb/skole og har ingen plass å oppholde deg nå, fordi du hadde hotellrommet til klokka 12 (som er vanlig)

Mulige spørsmål fra banken
Q: Kan du ikke bo hos en kamerat?
A: Nei, det er derfor jeg bodde på hotel i natt. Det er dyrt og jeg har dårlig råd

Q: Bor det ingen andre der som har kontaktinformasjon til husverten?
A: Nei, det er en kjellerleilighet. Toppetasjen har vært ubebodd i over en måned.

Q: Men da kan du jo finne telefonnummeret og navn ved å søke på adressen i telefonkatalogen?
A: Nei, det er ikke gateadresse der. (Og jeg vet ikke gårdsnummeret om hun spør)

Q: Men kan du ikke oppsøke han, vet du ikke hvor han bor?
A: Nei (duh)

Q: Vet ikke naboene hva han heter?
A: Han bor ikke der selv, han bor en annen plass i byen. Han leier bare ut to leiligheter der.

Q: Du kan jo få en låsesmed til å bryte opp for deg.
A: Det er dyrt, og de ville ikke gjøre det uten at huseier var informert.

Q: Har du ikke lagret nummeret hans på mobilen? Har du ikke ringt ham før?
A: Bare når den uken jeg var på visning og flyttet inn. Jeg lagret ikke nummeret, men hadde det i "oppringte anrop". Nummeret vises ikke der lengre.


Vist dette ikke funker så gå/ring tilbake senere når du vet samme person ikke er der. (kjenn igjen stemmen eller kjenn igjen trynet)
Hvorfor gjøre det tungvint? Anmelder du han, vil politiet finne ham før eller senere. Selv om det kan ta et par måneder. Du bare gir politiet kontonummeret og forteller hvor mye du vet om sakene. Så kan politiet ordne resten. Fyren som svindlet, vil trolig få bot på enn 1000 kr - og kanskje mye mer hvis de oppdager at han har svindlet mange andre og.

Vil du ordne opp selv - så er sputchs ide ikke så dumt.
Å anmelde han er også lurt, men så spørst det om politiet har "ressurser" til det da. Vist du greier å få saken til å dreie seg om dokumentforfalskning så tar kanskje purken det litt mer seriøst.

OT: En alkis i blokka mi stjal sykkelen min, og jeg fant ut at han hadde vært innom en bensinstasjon rett etter den åpnet. Jeg snakka med betjeningen der som var mer enn villig til å samarbeide. Derfor, som "hevn", gikk jeg å anmeldte sykkeltyveriet og sa at de fikk et fint bilde av mannen vist de gikk på den bensinstasjonen og så på overvåkningsvideoen. Han hadde blitt filmet av ene kameraet når han parkerte sykkelen, og hadde også gått inn og dermed fått trynet sitt på film. Politiet tok imot anmeldelsen og spurte om jeg hadde kjent ham igjen vist de skaffet et bilde av han, det var null problem sa jeg og det ble notert. Så med andre ord så viste jeg i hvilken blokk tyven bodde, jeg var samarbeidsvillig og betjeningen i bensinstasjonen var samarbeidsvillig. Det eneste politiet skulle gjøre var å hente bildet av ham og vise til meg så skulle jeg si navnet hans (slik han fikk en bot eller noe sånt). Men jeg fikk et brev et par uker senere om at saken var henlagt, selv om saken allerede var "løst". Så jeg sitter igjen med en småherpa sykkel (fant den igjen selv), og lærdommen om at purken driter i hverdagskriminalitet som rammer herr. Hvermansen.

Men tilbake OT: Anmeld han først (om du gidder), så vist du finner ut hvem han er så skaffer du pengene dine tilbake ved å kontakte noen som har påvirkningskraft på han, eller ved å skremme han. Vist du ringer han og sier "Hei, jeg vet navnet ditt og kontonummeret ditt. Jeg har bevis på at du har svindlet meg, og vist vi ikke løser saken ved at du betaler meg tilbake så ser jeg meg nødt til å anmelde deg". Eller så ringer du noen som har påvirkningskraft på han, f.eks mor eller far. "Hei, jeg prøve å få kontakt med deres sønn/datter, men han/hun legger på når jeg ringer. Og så forklarer du saken på en høflig måte, få mest mulig sympati og ditt eneste ønske er å få tilbake pengene så saken kan komme ut av verden. Ellers er du nødt å anmelde og det tjener ingen parter på. "
Sist endret av sputch; 5. juni 2006 kl. 04:41.
Sitat av sputch
...og lærdommen om at purken driter i hverdagskriminalitet som rammer herr. Hvermansen.
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant. Fikk frastjålet sekken min for drøyt et år siden, med tilhørende penger, kort, mobil etc. Anmeldte lovbruddet til Politiet, da jeg fikk høre at nytt studentkort var gratis om jeg hadde med politianmeldelse (må spare det som spares kan). Fikk noen dager senere en telefon fra Politiet. De hadde funnet en mann med ei kortmappe med mine kort i. Flott, men jeg hadde jo allerede bestilt nye kort. Ei uke etter dette fikk jeg da bekreftelse fra Politiet om at saken var henlagt. Hvor klare bevis skal man egentlig ha?

Sorry for off-topic...
En gang jeg handlet på qxl gikk det over to måneder etter at jeg hadde betalt for et produkt til selger uten at jeg hadde mottatt det. Det jeg gjorde da var at jeg truet med å politianmelde vedkommende og i under ei ukes tid etterpå hadde jeg produktet i posten. I dette tilfellet her var det ikke snakk om det store beløpet, noen vinylplater tror jeg.

Hvis du ikke allerede har gjort det kan du jo i første omgang true vedkommende med å politianmelde han/henne og samtidig også si at det å ha kontonummeret er akkurat det samme som å ha navnet til vedkommende og at man er rimelig dum om man ikke er klar over det. Mulig du er like heldig som meg, hvis ikke så politianmelder du vedkommende til slutt.
som nevnt tidligere må jo personen ha en slags profil på den netthandel siden du brukte?

foreslår du legger ut en link her, så er det garantert noen som klarer å grave frem litt info til deg =)

- har du forresten snakket med admin på netthandel siden? de må jo kunne hjelpe deg?

er veldig interresert i hvordan saken løser seg, så please keep us updated..
sputch: så sant så sant, politiet har for lite ressurser. Jeg tok meg råd til et nytt par med sko, så skulle jeg handle no mat, satte fra meg posen med sko litt skjult bak en søplekasse i butikken så ikke betjeningen skulle trenge å mase på at jeg måtte sette det fra meg på vei inn. Så kom jeg tilbake, og posen var borte. Tittet litt rundt for å se om noen hadde køddet, men fant ingenting, så hadde jo butikken et overvåkningskamera som pekte på inngangen og som lett hadde fanget opp hva som hadde skjedd. stakk ned på politistasjonen som ligger et steinkast unna og leverte inn anmeldelse, det nøyaktige tidspunktet, og en oppfordring om at de bare kunne se på overvåkningsvidoen så hadde de personen. Men neida, fire uker etterpå: "saken henlagt pga bevisets stilling".

Men trådstarter: på DNBnor.no sin nettbank så får du jo navnet til personen når du overfører penger. Du taster inn beløp og kontonummer, trykker neste, og da står det hvem pengene kommer fra (deg) og hvem pengene skal til (han). tror det står adresse der og. Hvis du pm'er meg kontonummeret så kan jeg jo se om jeg ikke finner noe?
Hvilken netthandel-greie var det egentlig du handla på? Regner med at det er en eller annen form for auksjon? I såfall, hvis det er et nogenlunde seriøst sted, ta kontakt med dem, og politiet, siden du har satt inn pengene på et kontonr holder det langt for politiet for å finne ut hvem det er. Skulle saken være litt vanskelig å få fart i, så ta dessuten kontakt med tv2 hjelper deg eller tilsvarende, hvis politiet tilogmed får et kontonr, så har de ALT de trenger for å finne den skyldige, og sammen med data fra auksjonen e.l., så har de et bevis for avtalen, da har de ingen unnskyldning for å gå videre med det.

Hvis det er en eller annen nettbutikk, så forstår jeg det som at det er i norge, siden du har satt det inn på en konto, og ikke brukt visa e.l? I såfall, følg oppskriften over, men du kan dessuten ta kontakt med forbrukerombudet.

Hvis man skulle havne i samme situasjon, men ha kjøpt med VISA e.l., så er saken egentlig enda mer biff, ta en prat med banken, si at du aldri har mottatt varen, så tar de saken videre, du får igjen pengene fra VISA, og handlestedet blir tuppa ut fra VISA (antar at det fungerer likt med andre kredittkortselskaper).

Drit i alle sånne "social engineering"-semi-lovlige varianter over her, da har du plutselig ikke ditt på det rene lenger.
Ta kontakt med Administrator for sida. Så anmelder du det hos politiet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg ble svindlet for 18 000. Har et mobilnr, kontonr og bilde samt et vitne. Politiet henla saken og klagen. Har sendt forliksklage som kom i retur pga jeg ikke har fult navn og adresse. De nekter å hjelpe. Han ga meg et falsk navn og mobilnr er uregistrert. Noen som kan noe om sporing av mobilnr, bilde eller kontonr gjerne kontakt meg.
Prøv å vipps mobilnummeret? kanskje du er heldig at han har vipps og navnet kommer opp.
Sitat av Klappekatt Vis innlegg
Jeg ble svindlet for 18 000. Har et mobilnr, kontonr og bilde samt et vitne. Politiet henla saken og klagen. Har sendt forliksklage som kom i retur pga jeg ikke har fult navn og adresse. De nekter å hjelpe. Han ga meg et falsk navn og mobilnr er uregistrert. Noen som kan noe om sporing av mobilnr, bilde eller kontonr gjerne kontakt meg.
Vis hele sitatet...
Bildet kan være geotagget, avhengig av hvordan han sendte det til deg. Få det over på PCen din og last det opp på en nettside som kan lese geotags, så har du kanskje en adresse. Pass også på hvordan du overfører det til din PC, da dette kan fjerne geotaggen avhengig av metoden.