Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2511
som har en bra introduksjon eller n00b guide til php ?
http://home.no.net/braase/php/ mer som VELDIG enkel innføring.....
jeg anbefaler:

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/ - engelsk
http://www.webcafe.dk/ - dansk
http://www.webber.no/ - og til slutt litt norsk..

disse 3 har kjempefine guider på hvert sitt språk, webcafe og webmonkey fokuserer mye på php sammen med mysql, mens de har endel andre artikkler også, webber ser på litt av hvert, alle artikkelene er lett leselig, regner med du ikke har problemer med å lese dansk og engelsk?
jeg anbefaler deg å gå over til asp, for php er noe heftig drit.
Hva gjør PHP dårligere enn ASP da? fint for meg egentlig... kan mest ASP jegikke mye da men...
Forumet her er mekka i php.. Har enda til gode å se et bra asp-forum..
Kjartis sitt er i ASP.....ser ganske brukbart ut...ikke .no mye trafikk på det though....synes PHP ser ganske kewlt ut jeg.....
asp er laget av godt betale proffe mennesker i dress. php er laget på gutterom rundt omkring i verden av kvisete folk med t-skjorter der det står „keep the web free” på.

acces databaser er så mye bedre enn mysql

asp er veldig likt vb

det finnes ikke noen bra forum i asp fordi at asp koster penger, og siden php er gratis vil vbulletin få et større marked og gi mer penger i kassen.
Originally posted by frittjaaff
asp er laget av godt betale proffe mennesker i dress. php er laget på gutterom rundt omkring i verden av kvisete folk med t-skjorter der det står „keep the web free” på.
Vis hele sitatet...
Hallo?! Du kan ikke seriøst dømme et programmeringsspårk (eller hva det kalles når det gjelder for webben) etter hvordan de som koder det ser ut?! Litt i tynneste laget det argumentet der altså.

Har ikke selv noen erfaring med asp, men såvidt jeg vet gjør de stort sett det samme, så hvilket du lærer deg er vel et fett. Jeg har kun lært meg php (er i start-fasen ennå), og det er utrolig hvor langt du kommer etter kun noen få minutters lesing.. hvordan det står til med slikt med asp aner jeg ikke, for jeg har som sagt kun php "erfaring"..
det forteller jo litt om kavliteten da... det er liksom litt forskjell på velutdannete folk og unger med fritidsproblemer
akkurat, og derfor passer vel php hans behov?
Jeg ville ikke dømme et sånnt web-programmeringsspråk urfra hvem som laget det. Mannge steder på nettet blir asp og php regna som akkurat samma språk, og mange sier at det nesten er helt likt. jeg skjønner ikke vitsen med å ta opp sånne ting i det hele tatt. og btw... php er ikke noe heftig drit.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Originally posted by frittjaaff
det forteller jo litt om kavliteten da... det er liksom litt forskjell på velutdannete folk og unger med fritidsproblemer
Vis hele sitatet...
Urkle..
Bill Gates på gutterom = DOS
Bill Gates etter å ha byttet ut gutterom med litt større gutterom = Windows
Finske WhatsHisName uten dress = Linux
bill gates kan ansette akkurat hvem han vil, han kan håndplukke de beste og sette de til å lage et webscriptingspåk som knuser alle andre, mens han selv koser seg på skirvebordet sitt.

alle sider som har eiere med mye penger og som det reklameres for på fjernsyn bruker asp. hvorfor det tro..? folk som bruker php gjør det fordi at da får de gratis host, eller fordi der er kommunister.

xeqtr: her blander du sammen vb og php. i seg selv er ikke php noe heftig drit, men fordi asp er så mye bedre så blir det det.
Frittjaaff:
Du mener altså ASP er bedre enn PHP fordi Bill Gates har håndplukket folkene selv, kjøpt de en fin armani-dress og gitt de noen kontorer.. Som du sa selv, hvilken erfaring har Gates? Så hvorfor skal han kunne vite hvilke folk som kan eller ikke? Kanskje han burde ha valgt ut folkene som har laget PHP i stedet...
Kanskje litt på spissen, men det var bare for å bruke det du selv sa mot deg...

nso: likte den sammenlikningen din
jaaffe: Du har jo selv sagt at php er mer stabilt enn asp?
Originally posted by frittjaaff
bill gates kan ansette akkurat hvem han vil, han kan håndplukke de beste og sette de til å lage et webscriptingspåk som knuser alle andre, mens han selv koser seg på skirvebordet sitt.
Vis hele sitatet...
Man skulle jo tro det, og hvilket webscriptingspåk som er best skall
jeg ikke utale meg om. Men "alle" vet jo at gratise OSer som freeBSD og Linux er WindowsNT/2000 overlegent til server bruk, til tros for de fete løningene til de Microsoftansatte.

Kan det være noe lignende fenomen som opptrer på webscriptingspåk siden?
Frittjaff you wh0re:

Uhmm.. og si att folkene som lager PHP sitter på gutterom er litt feil.. Sjekk www.zend.com <-- det er dem som har laga den nye motoren til PHP.

PHP er suverent overlegen når det gjeller stabilitet, speed-of-development og selver execution time.

At access er bedre enn MySQL er noe av det værste jeg noen gang har hørt. Hvor skalerbart er Access? Prøv og hiv inn 10 milioner rows inn i en Access database og se hva som skjer... Dessuten har MySQL mye mer fungsjonalitet. Og det beste av alt.. MySQL er MYE billigere enn Access (gratis til ikke-komersiel bruk).

Det teiteste du har sakt er att allt PHP kode blir uttviklet på gutteromet. Uhmm.. Jeg går kanskje ikke i dress.. faktisk aldri.. Men jeg jobber vell som PHP programmerer alikevell.

Tror ikke du har så mye peiling!

Scha
haha! når jeg går inn på zend får jeg denne feilmeldingen:
Siden du ser etter, er for øyeblikket ikke tilgjengelig. Web-området har tekniske problemer.
det forteller vel kansje litt.
Better than thou.
Uhm.. ok nå funker zend igjen.. la oss ikke starte en stor diskusjon hvor alle blir sinte på hverandre.. eller ha så stor disk. dere vil men ikke bli sinte på hverandre.. jeg liker php best.. men jeg er super newbie innenfor php og har ikke sett på asp engang.. kanskje derfor?
nå er mp3nedlastnignsystemet mitt i asp nesten ferdig. bare finpussen igjen.
Hmm.. har ennå til gode å få en skikkelig begrunnelse for at asp er bedre enn php. At folkene som lagd det er godt betalt holder ikke for meg. Kan du konkret peke på noen eksempler i språkene som tilsier at asp rokker php?
asp er egentlig ikke et webprogrameringspråk, men en teknologi. du kan bruke mange scriptspråk i asp, for eksempel vb, jscript og så videre. vb er mest vanlig, så hvis du lærerer deg det så kan du programmere programmer i visualbasic, lage officemacroer osv, kun ved å lære deg kun et programeringspråk. asp skal også være sikrere, det er derfor ingen banker bruker php. det at serverer som bruker asp går oftere ned er en myte. asp er også lettere å lære, og det er mer logisk bygd opp.

nå vil jeg gjerne vite hvorfor dere mener at php er best.
nå vil jeg gjerne vite hvorfor dere mener at php er best.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg pisser på deg vist du ikke holder kjeft snart

Neida.. Tror nokk ikke det er så mye sikkrere med ASP en PHP. Det er jo mye enklere og hacke en NT boks med IIS enn en Linux boks med PHP.

Resten av sikkerheten kommer ann på hvordan man programmerer. Og jeg har litt lyst og vite HVA som gjør ASP til ett mer sikkert språk en PHP.

Argumentet om at ASP er VB er helt feil.. ASP = VBScript.. Det ligner men er ikke det samme. Og det du sier om at vist man kan ASP så kan man programmere apps i VB, du kan jo det samme i PHP.. Det finnes interfacer som gjør at du kan lage GUI'er og lage stand alone apps.

At servere som kjører ASP går oftere ned er nokk sant. På jobb har vi 2 NT web servere, 2 Mac OS web servere, 1 Mac ren database og statestikk server og 5 Linux web servere... Nedetiden til di 2 NT serverne er over 5 dobbelt så mye som di 5 Linux serverne tilsammen.

At PHP er raskere er ikke no og nekte på..

Selve fungsjonaliteten i SELVE SPRÅKET er ganske likt.

Når det gjelder tillegg og bibloteker vinner PHP ganske klart.. Gunnen til dette er fordi PHP kan bruke COM objekter som ASP.. og i tillegg finnes det mange flere bibloteker som ASP ikke kan bruke..

PHP er cross-platform.. Det er ikke ASP (Det finnes no crappy greier som låser seg annen vær time som lar ASP kjøre på Linux, men funker heller dårlig ettersom det er mye fungsjonalitet som ikke funker). PHP kjører på Mac i tilegg.

PHP er open source.. Er du en hardcore programmerer kan du lese igjenom sourcen, eventuelt legge til ting eller endre på noe...

ASP er laget av Microsoft. Period

Jeg kommer ikke på no mer nå men om du vill ha flere fordeler med PHP over ASP så bare si ifra.

Scha is a hardcore PHP coder
hardcore? hva skjedde med fux0r elite?

uansett, hva som er best av asp og php skal jeg ikke uttale meg om, siden all erfaring jeg har er med php, men det er et digg språk å kode i, selv om det kan blitt litt avansert for en n00b til tider
hardcore? hva skjedde med fux0r elite?
Vis hele sitatet...
ohh.. but i am.. i am...

Scha the fizt0ring fux0r elite PHP hax0r
eneste grunnen til at dere tror at php er bedre er at dere har fordommer mot microsoft og vil ikke innse at de har klart å lage noe bra som virker og ikke kræsjer.
Frittjaaff: Scha listet jo opp en hel masse ting som han selv mener gjør at php knuser asp. Men det høres ut som du (frittjaff) kan masse asp, og scha kan mye php. Det er akkurat som den brus-diskusjonen, hver person har sin favoritt...
Jeg skal ikke uttale meg mer om saken, siden jeg ikke kan noen av spåkene godt nok.. (ingen erfaring i asp, men kanskje jeg skal løre meg det..)

Har forresten du (frittjaaff) prøvd PHP, og du (Scha) prøvd asp?
Jeg har sett litt på både PHP og ASP, jeg synes ASP ser mye mer logisk og flerfunksjonabelt ut.
Hei alle.

jeg er brodern til affi, enoj, som dere kanskje husker drev radikal.

Jeg har programmert med PHP i omtrent ett år, nå. Siden radikal har blitt lagt ned, har jeg ikke brukt dette forumet i det hele tatt, men registrerte nå, fordi jeg blir litt sint på fritjaaff..

Jeg har da ikke noe imot microsoft, jeg bruker det da selv som workstation. at en unix server er mye mer stabil enn en nt server, er bevist. Det er en grunn til at google består av 8000 (ja det er sant) klustrede unix-maskiner, og ikke nt-maskiner.

ASP er laget av .. tja .. jeg veit ikke hvor mange, men meget skarpe folk. MEN, disse har grenser. Open-source har ikke sjans mot lukket source. Linux kernellen blir jobbet på konstant, av kanskje flere hundre mennesker på en gang, det utvikles fort, derfor blir det bedre løsninger! Folk sider at folk lettere kan legge inn bakdører i open-source scripter, som selvsagt er piss, fordi flere sjekker kilden, og kan finne bakdører.

Nå til selve opplegget.

PHP har jeg valgt, siden det er open-source, og gratis, kan ligge og kjøre på en genial slackware maskin, og har gode alternativer med databaser, særlig MySQL. Og hvordan i helv*** kan du si at MsSQL er bedre enn MySQL? MySQL har blitt testet raskest i SÅ mange tester nå, at du kan ikke si sånt. Oracle og PostGRESQL kan være eneste bedre alternativene. Og så er det gratis, for faen! Man må ikke betale massevis av penger, noe man heller ikke burde måtte!

Bibliotekene til PHP har mye mer muligheter enn ASP, eller, jeg mener at det finnes mye flere biblioteker og så videre.

Du sier at banker ikke bruker PHP, for det er ikke sikkert og sånt? Piss, de bruker ASP, av akkurat samme grunn som en gjennomsnitts familie kjøper seg en Compaq. De store selskapene, som f.eks Razorfish, og så videre, lærer seg ASP/JAVA fordi det finnes utdanning for det? Finner du PHP på IT-akademiet? Hvorfor? Fordi IT-akademiet bare jobber med MS produkter. Sist jeg var på IT-akademiet spurte jeg sjefen om dette, og han sa it-akademiet norge tenkte sterkt på å gå over til PHP, og nettopp MySQL. Spør dem selv.

PHP har vokst enormt i det siste, spesielt siste 1-2 årene. Bare vent, se igjen om ett år eller to, se på utviklingen av open-source, så ser du at PHP snart tar igjen ASP. ASP leder, muligens fordi de har vært eneste muligheten, før.



haha! når jeg går inn på zend får jeg denne feilmeldingen:
Vis hele sitatet...
Det er dumt at du kan si slikt, hva sier du til omtrent alle sider har blitt cracket en gang? Og hvilke maskiner går ned oftest? La meg tenke, ja det er serverene som kjører operativsystemet fra Microsoft! Og folkens, hacking er ikke (for helvete) å bryte seg inn i en maskin/box. Det heter å "cracke". Ett hack, er f.eks når ikke beste løsningen er valgt i programmering, men en raskere (og dårligere) løsning har blitt valgt bare for at det skulle funke. Dette kan dere lese om, spør, så skal jeg finne URL'er hvor det står om slike ord.

HACKING != bryte seg inn..
FÅ DET INN!

Håper dette får noe vett inn i folk!

PHP er forresten RASKEST, og har BEST muligheter mot databaser. See it grow, see and learn..
Originally posted by enoj
PHP har vokst enormt i det siste, spesielt siste 1-2 årene. Bare vent, se igjen om ett år eller to, se på utviklingen av open-source, så ser du at PHP snart tar igjen ASP. ASP leder, muligens fordi de har vært eneste muligheten, før.
Vis hele sitatet...
hei jone...
php er eldre en asp. tror det finnes flere sider som bruker php enn asp, men det er flest store sider som kjører asp.

du får hva du betaler for, vet du.
Originally posted by frittjaaff
du får hva du betaler for, vet du.
Vis hele sitatet...
asp = komplett pc
php = bygge selv

perfekt metafor =)
Better than thou.
Endelig et bra metafor fra deg zeth!

tragisk? YES!
hæ? (til zeth)
Sist endret av frittjaaff; 29. juni 2001 kl. 15:37.
Enoj... Jeg er jævli enig med resten av posten din men...

HACKING != bryte seg inn..
Vis hele sitatet...
Les den BPV t-phile 017 eller BPV 007 (<-- e-zine nummer alså ikke t-philen).. Det står det jeg mener om det!

Scha sleiker hunden din i ræva gratis
frittjaaff, du skriver at det var feil på den ene siden. Hva så?
Har ms.com ALDRI hatt server eller andre interne problemer liksom?
ALLE sider har litt nedetid, av varierte grunner.

Den var bare teit å si at kansje den feilen sa litt om PHP.
TEIT!
Jeg ser oftere ASP feil en PHP feil på sider.
Ser oftere OCDB-tilkoblinger som failer enn MySQL..
eneste gangen jeg har sett en asp feilmelding var når jeg glemte å skirve inn en " i et script jeg lagde... mysql feilmeldinger ser jeg ofte, særlig i forbindelse med vbb... vet du hvordan en aspfeilmelding ser ut i det hele tatt..?
Originally posted by frittjaaff
vet du hvordan en aspfeilmelding ser ut i det hele tatt..?
Vis hele sitatet...
Tja, står som oftest at det er en feil i C....microsoft\ASP....


sier vel litt da...
Jeg gidder ikke være med på å krangle om hva som er BEST...(nå som denne tread'n har roet seg...)

Men her er min historie:

Jeg startet utviklingen av dynamiske sider når jeg skulle sette opp en webserver/-side for en lan organisasjon. Jeg har en del programmeringsbakgrunn fra før...

Jeg startet med å scripte/code/progge i ASP ettersom det allerede var server og støtte for dette språket i windows... fikk det til å fungere ganske fort.. den geniale funksjonen for å lage en download side bare ved å trekke pub-filer til et ikon på skrive bordet, var en liten luring ... Etterhvert fikk jeg problemer med å fåtil/fårstå hvordan jeg kunne kommunisere med databaser(i dettetilfellet access-filer), fikk heller ikke til include funksjonen ordentlig og måtte da sette inn en <iframe> for å fikse på dette... og att jeg da måtte ha en css link på alle sidene som skulle "inkluderes"...

Fikk etterhvert en del tilbakemeldinger på siden att funksjonaliteten ikke var særlig bra...

Jeg ble da tipset om å se litt på PHP om dette kunne være et alternativ for meg... lastet da ned server(apache seff.) + mysql og "PHP-pakken"... Hadde jo selfølgelig noen prøblemer med å switsje hjernen om til dette språket... Noe av det første jeg fikk til var include funksjonen som lettet arbeidet en hel del (- "wow genialt").
Det å koble til en database med PHP var også litt frem og tilbake, men det ordnet seg relativt raskt...

Til ettertanke:
Hva er forskjellen på objektive og subjektive meninger?