Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 22666
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Huhei! Et board!

Jeg er noe interessert i dette, og googlet for et par uker etter noe slikt, uten bra resultat.

- Finnes det oversikt over vegger i Norge der det er lovlig å..bedrive streetart? I så fall; hvor?
- Hvis ikke, post her hvor dette kan gjøres. Dess mer nøyaktig beskrivelse, dess bedre.

Trondheim: På google maps fant jeg et hus det visstnok skal være lovlig å tagge på. Her er koordinatene, som det bare er å lime inn i søkefeltet:

Kode

63.406713, 10.343757
(Finn koordinater ved å høyreklikke -> Directions from/to here. Kommer så opp til venstre)

For å finne ut hvordan du skal komme deg en plass: Høyreklikk -> Directions to here
HA GJERNE MED KILDE FOR AT DET ER LOVLIG!
Sist endret av Jonta; 6. mars 2009 kl. 19:08.
I Skien er en av norges største vegger! go hogwild!
Bra skatefaciliteter også
I Moss lurer jeg på om det er lov å drive graffiti kunst på veggene til Kåntra(et ungdoms hus, med litt wannabee Blitz stil)
Er veldig mange graffiti-vegger rundt om i landet. Prøv å google "graffitivegg(eller no) *skriv byen du er interresert i her*" Da kommer det sikkert et eller annet avis-oppslag fra grinende politikere. Og det bekrefter jo at det er en lovlig vegg i den byen.
Men så skal det jo nevnes at veldig mange writere syns street-art er både homofilt og teit. Så hvor godt man blir tatt i mot, og hvor lenge ting får stå er en annen sak.
Sitat av en blond elg Vis innlegg
Er veldig mange graffiti-vegger rundt om i landet. Prøv å google "graffitivegg(eller no) *skriv byen du er interresert i her*" Da kommer det sikkert et eller annet avis-oppslag fra grinende politikere. Og det bekrefter jo at det er en lovlig vegg i den byen.
Men så skal det jo nevnes at veldig mange writere syns street-art er både homofilt og teit. Så hvor godt man blir tatt i mot, og hvor lenge ting får stå er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Vel nå skrev han vel rett ut at han ikke hadde funnet mye ved hjelp av google men.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg driver ikke med dette selv, selv om jeg kunne tenkt meg å prøve (lære å tegne først kanskje?). Men jeg er mer ute etter en oversikt. Finnes den ikke kan vi prøve å lage den sammen.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
U-82 Huset i Åsane, Bergen.

Kode

Kordinater:
60.463645,5.316299
Fant dessverre ikke kilder siden lokal avisen ikke har en søkefunksjon.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
ene veggen til sentralbadet i bergen?
I Oslo har du skateparken i Gamlebyen, og så har du Hausmania på Grunerløkka. NB: Veggen på Hausmania er ulovlig å male på nå pga politikerne skal se om graffitien minsker i Oslo. Dette er bare i en periode fra nyttår(2009) og et halt år frem i tid.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
ene veggen til sentralbadet i bergen?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker men tro ikke det er lov der, mener det bare var noen kunstnere som fikk lov.
Oljemuseumet i stavanger er hvertfall lovlig.
Kristiansand har en lovlig grafittivegg rett ved fengselet.
Sitat av Synderen Vis innlegg
U-82 Huset i Åsane, Bergen.

Kode

Kordinater:
60.463645,5.316299
Fant dessverre ikke kilder siden lokal avisen ikke har en søkefunksjon.
Vis hele sitatet...
Tips: I Google kan du skrive "<søkeord> site:freakforum.nu" for å søke igjennom nFF, f. eks.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Synderen Vis innlegg
Er ikke sikker men tro ikke det er lov der, mener det bare var noen kunstnere som fikk lov.
Vis hele sitatet...
Jo. Den er lovlig. Du tenker forøvrig på veggen på baksiden av Bergen Kunsthall
Sitat av loathsome Vis innlegg
Tips: I Google kan du skrive "<søkeord> site:freakforum.nu" for å søke igjennom nFF, f. eks.
Vis hele sitatet...
Eller finn den plugin som en her inne har laget. Har nFF søk som alternativ oppe til høyre i googlefeltet på firefox. Den er utrolig kjekk sexy fakisk
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hele veggen til sentralbadet i Bergen ( midt i byn )
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg etterlyser lovlige taggevegger i asker. Noen som vet hvor jeg kan finne noe nærme ?

er nok av underganger, er liksom ikke det som er problemet. Jeg vil bare ikke få bot for å bedrive kunst, og øve meg på å male ..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av holy_toy Vis innlegg
I Moss lurer jeg på om det er lov å drive graffiti kunst på veggene til Kåntra(et ungdoms hus, med litt wannabee Blitz stil)
Vis hele sitatet...
Ja, det er lov så lenge du holder deg til murveggen på siden av huset

Er det ingen vegger i fredrikstad?
Ved Fagerlia VGS i Ålesund er også en frivegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
her er en fri vegg som er i stavanger, hinna
58.923426,5.738269.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
i sandnes er det en rett ved rutebilstasjonen
du har jo olje museet i stavanger
å en random vegg ved ruten i sandnes.
oslo har ingen lovlige vegger lengre, har vært med i debat mot komunen i den saken der!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fo' real?
ingen lovlige vegger i Oslo lengre?!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av luiigii Vis innlegg
du har jo olje museet i stavanger
å en random vegg ved ruten i sandnes.
oslo har ingen lovlige vegger lengre, har vært med i debat mot komunen i den saken der!
Vis hele sitatet...
Det er vel eigentleg ikkje oljemuseumeet då, det er vel meir i Geoparken som eg har høyrt rykter om at skal vorte leggast ned. Så har du den veggen på ruten i Sandnes, 3*5 meter, lol
▼ ... over en uke senere ... ▼
skjønner ikke hvorfor denne delen av forumdelen heter streetart, graffiti å streetart er faen meg langt fra det samme!
Bare en irritasjon jeg måtte få ut
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av CocaCola365 Vis innlegg
Fo' real?
ingen lovlige vegger i Oslo lengre?!
Vis hele sitatet...
nope, nulltoleranse
Sitat av drittsekken Vis innlegg
nope, nulltoleranse
Vis hele sitatet...
jør egentlig ingenting, gir bare mere rush!
Synes det allikvel er kult å stå i fred, midt på lyse dagen. Med cola, boomblaster og sola i ryggen. Å kunne konsentrere seg om malingen og kose seg i 4 timer ++ er for min del bedre enn å ha noia i byen klokka 3 om natta og gjøre throw ups på 3-4 min.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
enig! *titegn*
Sitat av moret Vis innlegg
Synes det allikvel er kult å stå i fred, midt på lyse dagen. Med cola, boomblaster og sola i ryggen. Å kunne konsentrere seg om malingen og kose seg i 4 timer ++ er for min del bedre enn å ha noia i byen klokka 3 om natta og gjøre throw ups på 3-4 min.
Vis hele sitatet...
joda er forsåvit enig jeg å
▼ ... mange måneder senere ... ▼
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Poster i en litt gammel tråd her, men veggen på sentralbadet i bergen kan alle komme å male der ?
Sitat av snowdog Vis innlegg
Poster i en litt gammel tråd her, men veggen på sentralbadet i bergen kan alle komme å male der ?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det.. Mener den er utført av "profesjonelle", som har stått der med gassmaske og jobbet i timesvis.. Så sånn veggen er nå er den å betrakte som et ferdig kunstverk, og ingen er velkomne til å tagge "KUK 2011" (etc) fort og gale oppå..
Ser daglig at folk tagger på veggen til sentralbadet som peker mot sjøen. Jeg tror det er lov, virker ikke som folka har hastverk hvertfall
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
jeg og ser folk hele tiden så tenker det er lov liksom :P
Veit noen om det finnes noen slike vegger i Trøndelag?
Sitat av FOX Vis innlegg
Veit noen om det finnes noen slike vegger i Trøndelag?
Vis hele sitatet...
Nulltolleranse på graffiti i Trondheim hvertfall. Så nei, det er ingen lovlige vegger, uheldigvis.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
OSLO:

- Hausmania (Hausmanns gate)
- GSF (gamlebyen sport & fritid)
- Berg
- Torshovveggen (Lilleborgparken/torshovparken)

BERGEN:

- Sentralbadet

KONGSBERG:

- Kongsberg sentrum?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan ikke trådstarter føre opp listen i førsteposten?
▼ ... noen uker senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av snowdog Vis innlegg
Poster i en litt gammel tråd her, men veggen på sentralbadet i bergen kan alle komme å male der ?
Vis hele sitatet...
alle kan male der er der ca hver uke og lager noe, så det er bare å komme bare husk og vis respekt for de som er bedre enn deg, for folk i bergen er ikke så altfor glade i toys som male over de på lovligveggen
I Sandnes skal det bygges leiligheter på siden av ruten nå, så den lovlige grafitti veggen forsvinner nok snart
Sist endret av RastaPasta; 10. september 2011 kl. 09:43.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Holder på å lage en oversikt med google maps over lovlige vegger i oslo på forumet mitt, http://finnvegg.no/
Vil i første omgang bare legge til vegger jeg kan verifisere at er lovlige.

finnvegg.com - lovlige vegger i norge

Jeg skal gå igjennom veggene som er postet her, til nå har jeg bare lagt til "Gamlebyen Sport og Fritid - St. Halvardsgate 1 C, 0192 Oslo" på kartet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet om det er lov å tagge på Dora i Trondheim.
Evnt. noen andre bybygg. Litt sentralt?
Hvor er det lovlig å plassere ut temporær kunst, uten å bryte noen lover og regler? Parker etc i Trondheim?
Hvor er et offentlig sted jeg kan fritt utfolde meg på uten å bli hentet av purken?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om det faktisk er lovlig å tagge på hausmania?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Noen som vet om det faktisk er lovlig å tagge på hausmania?
Vis hele sitatet...
Når dere andre hadde dratt fra grafittitreffet i går, kom faktisk Politiet rullende i bil. Spurte dem og de sa det var ulovlig, men de hadde ikke noe i mot det og kjørte videre.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hjemmelaget
Blåveis's Avatar
12 1
Sitat av drittsekken Vis innlegg
alle kan male der er der ca hver uke og lager noe, så det er bare å komme bare husk og vis respekt for de som er bedre enn deg, for folk i bergen er ikke så altfor glade i toys som male over de på lovligveggen
Vis hele sitatet...
Gjelder dette fortsatt i dag?

Evt. er det andre steder i Bergen som kjører lignende opplegg?
Veit at dette er en gammal tråd men må bare fortelle noe morsomt, jeg ble nysgjerrig på hvor i Trondheim det var et hus man kunne tagge lovlig på så jeg typet koordinatene TS skrev i googlemaps å vipps kom huset på andre siden av vannet her opp, altså kartet flytta seg ikke litt engang, markøren bare poppet opp 200 meter unna meg (small world). Dette huset eies av en idrettsforening og har aldri vært lov til å tagge på. Hadde selv en piece der tho som sto nesten igjennom hele 00 tallet.

I den tiden denne tråden ble laga var det en gammal nedlagt fabrikk i Ila som man kunne dra å male i/på men den ble desverre revet.
Sist endret av fesk_; 18. april 2018 kl. 15:39.
Sitat av Blåveis Vis innlegg
Gjelder dette fortsatt i dag?

Evt. er det andre steder i Bergen som kjører lignende opplegg?
Vis hele sitatet...
Er ikke fra byen selv, men har noen venner som holder på oppi der.
Sentralbadet skal visstnok være den eneste lovlige veggen der