Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3126
Vet ikke om dette var riktig forum å poste det i, men:
Noen som vet hvordan man kan få et eget radioprogram?
Og da mener jeg live opp på en frekvens. ( På radioen.)
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Vil du ha en piratradiostasjon, eller vil du ha et program som blir sendt via P4 eller liknende?
Og da mener jeg live opp på en frekvens. ( På radioen.)
Vis hele sitatet...
Er ikke dette ulovelig da?
Jo, med mindre du har fått en konsesjon av staten.
Både ulovlig og vanskelig å skaffe utstyr til, if I may add.
Du må nok betale for rettighetene... Du kan jo sette opp nettradio da?
Sitat av fredrikweb
Du må nok betale for rettighetene... Du kan jo sette opp nettradio da?
Vis hele sitatet...
Noe man må være veldig obs på da er at man ikke spiller av nedlastet musikk. Da flagrer det med bøter.
Riktig... Du må faktisk betale for hver eneste sang til musikk forbundet eller dem. ( Husker ikke hva det heter )

Det er de som gir penger til artistene / gruppene O.L
er det ikke TONO de heter? de har rettighetene til all musikk i norge, så det er bare de du trenger å snakke med. men du kan jo kjøpe Griffin iTrip til iPod, den rekker kanskje 10meter...
Det er TONO som ordner med sånt ja. Og GRAMO som ordner med norsk musikk.

Men jeg bygde en fm sender en gang. Kan man litt grunnlegende elektro så klarer man fint å lage en sender som sender på fm båndet (altså det som kan tas o pp av en vanlig radio. fra 88 - 108 mHz)

Søk litt på "two transistor fm transmitter", "simple fm transmitter".

Eller så har vi en som er veldig mye mer avansert, men også mye bedre.

http://www.pluto.no/doogie/Ga/blekka.../veronica.html
Evt. kan du jo ta kontakt med en studentradio i nærheten av der du bor og høre om du får være med å leke...
Bygde en sender en gang på ungdomsskolen, der vi la vårt signal oppå p4 sitt. vet ikke hvor langt unna det funka, men det funka nede på riksveien (50 m unna). Var ikke så vanskelig, minnes jeg, men jeg husker ikke hvordan. Ikke bli tatt, da. det blir ekkelt.
Hvor lett finner onkel politi deg hvis du driver en liten pirat radio?
Sitat av Cybergasm
Hvor lett finner onkel politi deg hvis du driver en liten pirat radio?
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har hørt et det ikke snakk om særlig lang tid. Spørs nok om de bruker så mye tid på å kjøre rundt for å lete etter pirate radiostasjoner, men det tar nok ikke lang tid før noen innenfor radioens rekkevidde aner ugler i mosen når det kommer en litt spesiell og ukjent radiokanal på en ny frekvens.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er ekstremt lett å triangulere radiosendere. Om det fattes mistanke, og de sender peilebil, så har de deg innen 10 minutter.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Er bare å ta amatørradio lisens. En kompis av meg har gjort det, og han får sende på opptil 1kW.
Det du også kan gjøre, Mazter Mann, er å lage et par demoer av programmet ditt og sende til alle radiostasjoner du klarer å få adressa til. Da er det faktisk en liiiten sjangse for at noen blir interessert, dersom programmet er veldig bra.

Men som før sagt, RadioNova kunne vært et fint startsted...