Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1292
satt å kjeda meg på skolen så kom jeg over noen hefter om datautdanning. Så sto det at i 2006 har regjeringen bestemt å korte ned yrkesretta linjer på vgs fra 12 til 8. Og da forsvinner IKT-driftsfag!?

Noen som vet om dette stemmer?

hvilke alternativer har de som vil utdanne seg innenfor IT om det skjer?
Mongo at de fjerner enda flere yrkesfag linjer. Bra at de fjerner IKT-Driftsfag. Men så vidt jeg vet så kommer det vistnok to nye IKT-linjer. IKT-drift og IKT-support. Er ikke helt sikker på det da.

Vil du utdanne deg innen IT er IKT uansett bare tøv. Stort sett.
De kan gå allmennfag.
Har hørt at de blant annet skal slå sammen IKT (VK1) og Serviceelektronikk (VK2), så det er ikke helt umulig, nei.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Det stemmer at de skal legge ned IKT ja. Etter det lærerene på min skole har sagt, kommer IKT til å forsvinne inn i salg og service, og noe av den hardware messige biten til et eller annet elektro fag som jeg ikke husker for øyeblikket.
Sitat av argh
Det stemmer at de skal legge ned IKT ja. Etter det lærerene på min skole har sagt, kommer IKT til å forsvinne inn i salg og service, og noe av den hardware messige biten til et eller annet elektro fag som jeg ikke husker for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Serviceelektronikk.
Det er jo så ufattelig kjipt da! Tenk på stakkarene som har lyst til å jobbe med data, men som må gå allmen! Fysj!
Du får uansett ikke noe særlig med jobber etter IKT, kanskje med untak av videre ansettelse hos lærebedriften. Har du tenkt å jobbe med data på et høyere nivå må du nesten uansett gå almenfaglig påbygning eller forkurs etter IKT.

IKT er per i dag ikke liv laga. Det er flere grunner til det;

1. Det er et ett års kurs som tar utgangspunkt i at elevene aldri har tatt i en datamaskin.
2. Lærerne er ofte mindre kunnskapsrike enn elevene.
3. Mye av stoffet er irrellevant for IKT og passer bedre inn i IT-valgfag.

På skolen jeg gikk IKT var lærerne lite kunnskapsrike og enda dårligere til å lære fra seg. I nettverkstimene lærte vi stort sett å terminere cat5 kabler og opprette brukere i NT4. I maskinvaretimene lærte vi stort sett ingenting som var noe særlig relevant. Og i programvaretimene lærte vi idiotiske funksjoner i MS Office pakken som jeg til dags dato ikke har hatt bruk for.

I steden for å fjerne IKT burde man utvidet linjen til 2 eller 3 år, utviklet nytt pensum og huket tak i kompetente lærere med evne til å lære fra seg.
enig i løsningen til commie.
og jeg kan bekrefte at ikt skal deles inn i ikt-drift og ikt support.
IKT burde gå litt vekk fra det med drift, ettersom det er liten sammenheng mellom utdannelse og kunnskap i driftsyrket. Det burde heller være litt mer rettet mot de som evt. vil fortsette som dataingeniører senere, og man burde satse på at elevene har muligheten til å ta ulike sertifiseringer. Skolene burde ha lærere som kan Cisco og Linux, ikke Office-makroer. Det burde også være krav til at det skal være en Cisco-lab tilgjengelig osv.
Det åpner flere dører for IT-utdanning å gå elektronikk enn å gå ikt for å si det sånn.
1. Det er et ett års kurs som tar utgangspunkt i at elevene aldri har tatt i en datamaskin.
2. Lærerne er ofte mindre kunnskapsrike enn elevene.
3. Mye av stoffet er irrellevant for IKT og passer bedre inn i IT-valgfag.
Vis hele sitatet...
Faen Commie, gikk du i klassen min på IKT-Driftsfag
Enig - ikt driftsfag er for de som har null peiling på data. Gikk der sjøl. Angret men fortsatte og nå går jeg i allmennpåbygging pga videre utdanning.
Leste i utdanningshefte eg fekk utdelt på skulen at eg kunne ta IKT-idrettsfag til neste år.. Det er sjelden eg ler så mykje av retningslinjer.
Jepp, er nok bare tøv med IKT driftsfag. Hørte om en som gikk der. De fikk blant annet lære seg brukeregenskapene til musa og å installere Office.

Tror det er en høvelig lite annerkjent jobb du får med å gå denne linja og så gå lærling i en bedrift i 2 år.

Kort sagt: De som opprettet denne linjen, og de som bestemte læreplaner, fagmål osv. kan ikke ha hatt særlig peiling på hva de gjorde. Men kanskje den rett og slett tar utgangspunkt i at du aldri har sett en PC, fordi det skal være likt for alle?

Men en ting kunne vært genialt! En 3-årig IKT-linje som førte fram til studiekompetanse, der en f.eks. kunne velge vk2 IT-kurs som ga studiekompetanse sammen med IT-fag, eller en kunne ta fagbrev etter VK1 som lærling i bedrift. Det er omtrent slik Media- og kommunikasjon er lagt opp, men det skal vist bli en ren yrkesfaglig linje nå, har jeg lest.
Hva synes dere om denne ideen?
Blir neppe realisert, da kunnskapsløftet vil redusere antall grunnkurs, og grunnkursene er allerede klare, men likevel, intresant å diskutere forslaget mitt, mener nå jeg.
Man kan jo som et alternativ ta almenn, og så ta noe litt mer intresant/bedre IT/IKT utdanning på høyskolen.
Er også mulig at det står noe om dette på www.ped.lex.no (er en genial database på alle ting om utdanning).
Om man vil jobbe med data er IKT Drifts fag ikke noe og anbefale.
Jeg hadde tenkt og søke IKT drifts fag nå altså til neste år, hadde sendt søknad osv.
Lest mye "bra" om det i "reklamer" osv.
Så sa læreren min til meg at jeg burde ta en prat med den IKT ansvarlige på skolen vår.
Jeg gjorde det og det var heller lite positivt og få høre.
Om du har drevet på litt med data så lærer du nesten ingenting nytt. (Altså simple greier man har på skolen) + Utrolig vanskelig og få lærlingplass\jobb og sist men slettes ikke minst dårlig betalt.
Så søknaden min ble ganske fort endret etter dette.
Bare et tips om noen hadde tenkt og søke.


Edit: Ville bare legge til at det man gjør er egentlig bare og går rundt og være hjelpemann stortsett, altså installere programmer , fikse små feil osv.
Sist endret av Mrlarsen; 6. april 2005 kl. 21:52.