Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 4285
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
800MB ram i 1998 er jo helt vanvittig da. Spesielt med tanke på at Windows 98 kun takler 512MB ram...
Vis hele sitatet...
Det er sikkert sant...(hva vet vel jeg)
Alle brikkene sto ikke i, men det var en brikke med 128mb, to med 256mb og tre med 64mb. plukket den fra hverandre nå. Av en eller annen grunn er den ikke blitt kastet enda...
Første datamaskinen jeg hadde var en god gammel Amiga 500. Den første PCen jeg hadde var en Bull 80088, også kallt en 088. 4,7mzh cpu, 512 kb ram, svære bøyelige disketter og hele 21mb harddisk. Og et 16 fargers skjermkort som av og til og helt på slutten viste svarthvit. btw et EISA kort.

088 var cpudesignet før 086, som igjen utviklet seg til 286, og til de maskinene vi kjenner i dag.
Opprinnelig postet av meitemark
Og et 16 fargers skjermkort som av og til og helt på slutten viste svarthvit
Vis hele sitatet...
Ikke verst! Det hadde de på skolen jeg gikk på i fjor
Fikk en c64 med diskettstasjon i 1988, spilte bl.a karateka, andy lightfoot, last ninja og senere giana sisters. Husker jeg misunnte naboen fordi han hadde en amiga 500, heh. har fortsatt lyst på en amiga...

Tok en stund før jeg noen år etter fikk meg en Pentium 75 Mhz med 8mb ram og 520 mb harddisk. Spilte bl.a civilization, div. lucasarts point'n click spill og worms, samt ef2000 og daggerfall etterhvert.

Etter 1997 har det vært så mange pc'er at jeg har mista tellinga
Den første PC-en jeg hadde var enten en 286 eller en 386. Turbo-knapp hadde den iallefall

Etter at win95 gjorde sitt inntog på hjemmemarkedet, gikk jeg til innkjøp av ny, selvbygd (!) maskin med følgende specs:

P1 166MHz MMX (overklokket til 233 MHz )
4GB Harddisk
80GB minne
S3 skjermkort med 8MB minne.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Opprinnelig postet av meitemark
Den første PCen jeg hadde var en Bull 80088, også kallt en 088. (klippet).. 088 var cpudesignet før 086, som igjen utviklet seg til 286, og til de maskinene vi kjenner i dag.
Vis hele sitatet...
Feil og atter feil, meite.
CPUen het 8088, som ble utviklet og levert ETTER 8086 (derav navnet).
Neste generasjon CPUer hadde et ekstra tall i modellnumrene og het dermed 80186 (denne ble aldri brukt i noen særlig utstrekning) og følgende 80286 (oftest forkortet 286).
386, 486, 586 og 686 har alle en "80" i begynnelsen av modellnumret, men dette sløyfes da det er felles for alle.

Se f eks http://www.pcguide.com/ref/cpu/fam/g1I8088-c.html
Sist endret av bakkus; 22. januar 2005 kl. 22:31.
33MHz, 4MB ram, 100mb hardisk.
10 år siden :P

Kjørte blant annet Ironman, Supaplex, Prince of Persia og <3Warcraft<3
pentium 75mhz og 16mb ram, alt jeg husker.. hadde noe annet gammalt før det men usikker på hva det var.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Husker vi hadde en atari da jeg var 3-4 år gammel. Den hadde ikke fargeskjerm, kun gul og svart eller noe sånt. Eneste klare jeg husker er at den hadde en klossete firkanta mus, og disketstasjon integrert i det enorme tastaturet.

Og så har jeg vagt minne fra det første spillet jeg spilte. Tror det var et slags ol spill eller noe sånt. Et spill der du kunne velge blant flere vintersporter. Husker at freestyle ski var favoritten min.
Sist endret av TurboAciid; 23. januar 2005 kl. 00:05.
bakkus: pedant, men likevel takk for rettelsen.
*200 mhz ting
*32 Mb ram
*4 Gb hdd
*Veldig lite skjermkort
*windows 95

Det var den første vi fikk..Og det kjøpte vi i 1996 -97?

Brukte å spille spill som Transport tycoon, kabal!! Og backpacker to.
486 (?) med rundt 90 mhz og 8mb ram. 500mb harddisk. Kjøpt i 94. Kjører Windows 95, og er sånn delvis i bruk enda. Slå den
Edit; Og ja, den harddisken har aldri blitt reformatert.
Opprinnelig postet av IvIoyner
486 (?) med rundt 90 mhz og 8mb ram. 500mb harddisk. Kjøpt i 94. Kjører Windows 95, og er sånn delvis i bruk enda. Slå den
Vis hele sitatet...
You've got my respect
amiga 500 her.. *nostalgisk*..ahh.. gode tider det ja.
ble ofte kasta ut av foreldrene mine fordi jeg satt som klistra foran den skjermen mesteparten av barndommen min.
Vi hadde en meget spessiell 150 mhz, som jeg i dag bruker som gateway.. Husker jeg spillte Lotus racing, Worms 2 (hakke utrolig mye), mange av Lemmings spilla, Winter Games, Ducktales, Ford simulator, Dangerous Dave (genialt spill, spiller det på skolen nå for tiden), TIM (The Incredible Machine), Street Rod 1, et basketball-spill osv.... Det var seriøst gode gamle dager.. Skulle ønske det var slik fortsat.. Utrolig mye kjekkere med spill før.

Edit: Og så selfølgelig Red Alert 1 <3.
Husker også at jeg kjøpte Heroes III, men det funka aldri... Uffatelig bra spill, som jeg ofte spiller med venner fortsatt.
Sist endret av steili; 23. januar 2005 kl. 00:30.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hadde en av de første bærbare i huset vårt da jeg var 5 år eller noe slik. Den kjørte windows 3,11 eller hva det var og jeg satt og spilte MS powerpoint. lagte filmer i og med at det tok ca 1 sek før det neste bildet poppet opp. Senere fikk vi en pentium 100 mhz med 8 mb ram og 700 mb hdd. Der koste jeg meg med doom og little big adventure. SIden fikk vi en pentium 166mhz, 16mb ram og 1,2 gb hdd. Der spilte jeg de fleste ea games spillene og sim city 2000. Etter det fikk vi en Intel celeron 777 mhz og 16 mb skjermkort. Der koste jeg meg med cs, max payne og gangsters 2. Så fikk jeg min egen pc. virkelig noe drit. en celereon 1,7 ghz nvidia gforce 4 420 mx med 64mb ram, 256 mb ram og 40 gb hdd. Etter vert bytta jeg ut deler litt etter litt til det ble en intel p4 3 ghz på et ASUS p4p800 hk, 1024mb ram, x800 pro og det eneste jeg har igjen av den første er den 40 gb hdden min som byttes ut i løpet av noen uker
Første PC'n var sånn skikkelig gammel med under 1mhz prosessor og crap, men denne var familien sin(Fra 70-tallet) og ikke min personlig. På den gikk det i Space Invaders, Pacman og et ninjaspill(Bushido? noe i den duren ihvertfall).
Min første personlig eide PC var en 486 med 33mhz CPU, 8mb ram og noe rundt 100-200mb disk av merke "Remedy". På den gikk det i Wolfenstein 3d, Doom, DukeNukem 3d, Rise of the triad osv(og et genialt spill som fulgte med som het Pipe Dreams, tror jeg). Også husker jeg at jeg pleide å ta den bakpå sykkelen/på sparken bort til en kompis og linke med serial-kabel! Måtte koble opp i windows og greier. Det funka særdeles dårlig, og det var ren fryd når vi fikk 1mbits(?) coaxial nettverkskort og kabler, haha..
Opprinnelig postet av tep0sen
Hadde en av de første bærbare i huset vårt da jeg var 5 år eller noe slik. Den kjørte windows 3,11 eller hva det var og jeg satt og spilte MS powerpoint. lagte filmer i og med at det tok ca 1 sek før det neste bildet poppet opp.
Vis hele sitatet...
akkurat den hadde vi også nå er det farmora mi som bruker den. har faktisk internett
Opprinnelig postet av Redstorm
Den første pcen vi hadde var en maskin fra 1986 som kunne kjøre pong når jeg var 1-2 år gammel (tror den kosta noe så vilt som 80 000kr elns den gang)
Så fikk vi en 386, så en 486, før jeg fikk en pentium 2(ibm aptiva) i 97 + at spilte på faren min sin laptop når jeg fikk lov(før vi fikk pentium 2-en).
Av spill så gikk det i commander-keen, simcity(1 og 2000), + mange andre gamle spill. Husker jeg hadde en helikoptersimmulator... var dritfett
Vis hele sitatet...
80 000. Var ikke det litt overdrevet?
Den aller første PC'n vi hadde i huset var fra 70-tallet, med under 1 mhz som sagt, 16 farger, svære bøyelige disketter og ikke no RAM osv. Denne kostet 70000, så det er ikke sikkert 80000 er så veldig overdrevet..
husker min første PC var en Amiga 500+ med 4MB ram, 7MHz prosessor og ekstra diskettstasjon!

satt å spilte Lotus Esprit Challenge 1 - 3, Rodland, Viking Child Impossible Mission og masse andre fete spill, hadde vel rundt 500 spill eller noe..

Min neste var en Rec Lifestyle med 450AMD prosessor, 128MB ram, 8,4GB HDD og CD-brenner.. har forsåvidt REC-kabinettet enda.. bare byttet ut all innmaten...

For et par år siden skaffet jeg meg en Atari PC, husker ikke modell# akkurat nå, men den står sammen med Amigaen, Segaen og Atari-konsollen på loftet.. those were the days...
Første pce var en 286, spilte frog, snake og comic .. hehe var tider det
Ha, PC...

Den første datamaskinen jeg hadde var _ordenltlige_ saker... hehe Mac Husker ikke modell eller noe, men husker vi senere fikk en ekstern cd-rom og at vi spilt sim city 2 og før det et bilspill (F1) som man så bilen ovenfra. Var forresten en demo, så var bare en bil og en bane. Ble rimelig god på den banen etter hvert...
Første saken eg fekk var vel ein Commodore 64 med kassettspiller. Så avanserte eg vidare til ein Macintosh IIcx, før eg endte opp med ein PC i 1997.
Opprinnelig postet av Zpawn
256kb RAM
5mb HD elns

Spilte da Space invaders, mer eller mindre.

Senere har jeg hatt

486 (Hovedspill: Pacman)
33mhz med 4mb ram (Hovedspill: Wolf3d og Captain comic)
90mhz med 8mb ram(Hovedspill: Duke N, Shadow W, Blood, Hexen, doom, The Neverhoo, stunts! osv..)
133mhz med 16mb ram(Hovedspill: Half-life, Primal Rage, Quake, Quake 2)
233mhz med 16mb ram(Hovedspill: Red Alert)
400mhz med 64mb ram(Hovedspill: Red Alert 2, Monkey Island 3 og 4)
550mhz med 128mb ram(Hovedspill: EverQuest)
1400mhz med 256mb ram(Hovedspill: CS , Operation Flashpoint, Battlefield, Medal of honor, Quake 3 og Diablo 2)
2400mhz med 768mb ram(Hovedspill: det meste som spilles fremdeles)
2800mhz laptop(Hovedspill: ingen)
3400mhz med 1024mb ram(Hovedspill: ingenting egentlig: videoredigering, IRC og sørfing mer eller mindre)

Dette er bare de jeg har hatt personlig, det er ingen familiePC'er eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
WOAH! skal si du har mental harddisk..

Sitter og hører på noe løøøv-blues om gamledager (låta eter it's over now) mens jeg leser om gamle travere som ikke får se dagens lys mere.. *tørke en tåre*

Jeg hadde en 486 dx 33mhz med 8 mb ram. det var vel om jeg ikke tar mye feil faktisk hele 500 megs hdd på'n. omtrent på samme tid hadde jeg amiga 500. Den hadde standard på 0,5 mb minne, men jeg hadde 1 hadde jævlig mange spill, men wings of fury var det kongeste jeg kunne skryte av. husker lyden av japsene som ble splætta som om det var i går. har den faktisk enda, men joysticks'a har møtt gulvet og veggene én gang for mye..

lenge leve commodore
selvfølgelig var min første datamaskin tilbake i 1988 en Commandore 64 med diskettstasjon (var ikke standard).
derreter i 1990 fulgte Amiga 500 med 1 mb ram , og en ekstra diskettstasjon... det var en enorm forskjell og en fet maskin sammenlignet med c64. Og i 96 kjøpte jeg min første pc, en 100 mhz 16 mb fattig pc.
Har hatt PC i huset siden jeg var en neve stor! Gikk mye i kabal og et DOS spill bestående av en blå\hvit strekmann på blå bakgrunn som kunne gå frem og tilbake, samt hoppe. Mulig han kunne skyte også! Nå var jeg i midlertid så heldig å ha en kompis som var noe mer gira. Nå husker ikke jeg specs da, men det gikk mye i Wolfenstein, Doom og Larry1 ( orginalspillet med le'crap grafikk ) Da Duke Nukem 3D kom på markedet flytta jeg inn hos han på heltid.
*sukk* Det var tider. Fikk omsider en vidundermaskin med HELE 266mhz og 32 mb ram og koste meg med GTA, Quake og Duke Nukem i lange tider, men så kom Half Life og CS og føkka hele greia, måtte kjøpe ny igjen. Så nå sitter jeg her med en forbedret utgave av komf-maskina mi, med nyinnkjøpt Saphire Radeon 9800SE , 1.53mhz, 768mb ram. Stine heter hun :P
Sist endret av bjarneper; 24. januar 2005 kl. 13:25.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
- Commodore 64 med 128 modul \o>
(dette er jo da ikke en PC, så jeg inkluderer en pc også da )
- IBM PS\2 286 med 16mhz og 90mb HDD <o/

Gode gamle spill husker jeg godt ja

- Gunboat
- Duke Nukem
- Commando
- Garden Gnome
- Superman (på kassett)
- TICM (men husker ikke om dette var på 386'ern )

I ettertid har jeg hatt

- 386SX 33mhz
- 386DX 50mhz
- 486DX4 75mhz
- Pentium 90mhz
- Pentium 133mhz
- Pentium 200mhz MMX (første selvbygde, kosta jo faen meg 6000 kr for 64mb ram )
- Pentium 2 300 mhz
- Pentium 2 400 mhz
- Pentium 3 Celeron 1000 mhz
- Pentium 3 1200 mhz
- Pentium 4 Celeron 2000 mhz
- Pentium 4 2600 mhz
Sist endret av AtXbYeA; 24. januar 2005 kl. 13:26.
Her er de pcene jeg har hatt:

+Commofore 64 (Grøn-svart-skjerm, ingen hdd, 640kbram) Dos2.x
+286 640kbram, 20mb hdd 12mhz
+286 lite ram, 22mb hdd 10mhz
+386 16mb ram, 1gb hdd, 50mhz
+386 42mb ram, 3gb hdd, 50mhz
+486 16mb ram, 1,2gb hdd, 70mhz
+486 32mb ram, 2gb hdd, 66mhz
+Pentium 1 133mhz, 1,2gb hdd, 32mb ram
+AMD 600mhz, 512mbram, 20gb hdd
+Pentium 4 3ghz, 1024mbram, 200gb hdd

Husker de gamle Keen-spillene, Alladin, Ducktales, Stunts, POC osv..
Hadde en far med datainteresse..
Har fremdeles mange dos-kommandoer i minnet.. Det var tider det!
Sist endret av q-wEr; 24. januar 2005 kl. 13:49.
Og så må vi ikke glemme Pizza Tycoon og Transport Tycoon (deluxe). Litt OT, men er det noen som vet hvor man kan laste ned Stunts? Har leta litt etter det, men med uten resultat.
heh, husker min første pc,
133mhz trur jeg det var.. 8mb ram og 4mb ram skjermkort.

Første spillet jeg fikk var simtown til den maskinen var simtown! heh

Gode Gamle minner..
286, svær som faen og bråkte som en stålfabrikk.

Favoritten min, iallefall det spillet jeg husker best, var et spill som gikk under navnet "Jump Man". En strek-jævel som hoppa i øst og vest og laga teite lyder fra PC-speakeren. "Jump Man" var en heller skjør person som tålte ikke lange fall, og da ble han konvertert til en haug med skabb. Siden dette skjedde veldig ofte, ble jeg og vennene mine til slutt sure og døpte ham "Junk Man".
Olivetti med et formel1-spill hvor man enten kjørte Ferarri eller McLaren.

Så et mildt sagt stort gap.

AMD Thunderbird 1,2 ghz med et GeForce Ti4600.

Og i dag er det en Athlon64 3200+ med et GeForce 6600 GT.

Edit: Olivettien var betaling til min far, som er kokk, for en konfirmasjon. Kosta visst 40000.
Sist endret av Gilgamesj; 25. januar 2005 kl. 17:15.
Opprinnelig postet av AtXbYeA

- Pentium 3 Celeron 1000 mhz
- Pentium 4 Celeron 2000 mh
Vis hele sitatet...
Pentium Celeron?

Min første var en pentium pro 133 mhz.

Etter det fikk jeg:

- Pentium 3 800 mhz
- AMD Athlon 64 3000+
- Pentium 2 300 mhz (laptop )
Min første var en 66mhz som jeg fikk lov itl å spille prince of persia og Ducktales på.
Senere fikk jeg en ca like god bærbar.
Helt til 6. klasse der jeg kjøpte en celeron 400mhz, 32mb ram, 8gb hdd..
I 10. klasse kjøpte jeg an amd thunderbird 1.4ghz, 256mb ram, 80gb hdd.
Og den har jeg ennå. Begynner vel å bli moden for utskiftning snart.
Opprinnelig postet av supertruza

-We Got Explovisives
Vis hele sitatet...
we got explosives! det spilte jeg utrolig mye, noen som har det liggende? kunne godt tenke meg og spille det igjen
begynte med pc sent. fikk min første maskin når jeg var 12. Det var den første P3'n. 450 mhz, 64 mb ram og et 8 mb (?) grafikk-kort. Husker jeg kosa meg med age of empires og worms2
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Minner minner...
Husker familien gikk til investering(!) av et råskinn av en maskin på 80 tallet. Vi kjøpte den brukt og specsa...:
8088 8Mhz prosessor
512 kb ram
(tror det var 5MB hd)
5 1/2 floppydisketter
Skjermen var av den typen med sort og grønn/gul grafikk
Alt foregikk i en tidlig dos versjon og vi hadde et skriveprogram som hette WordPerfekt
Skriveren spyttet ut ark med huller på sidene og bråkte noe sykt!
Spill:
Space Invaders
AlleyCat
Digger
Baby
Snake
+++
Jeg kopierte et spill (Rambo3) av en kompis og da tok det over 20 minutter å loade før du kunne spille, men det var grafikk som ble sett på som svært avansert

Etter det fikk vi en 386 med 9.6 modem og da var vi i gang.
BBS var det store den gang
Minner minner...
Den første pcen jeg spilte på var vel en 486, vet ikke specsa :P

Den klarte barndomsspilla Stunts, Street Rod, Doom 2, Duke Nuk'em 3D og C&C spilla...de rocka så villt de!

_Min_ første PC var en HP dritt, med 1,6 ghz prossesor, 256 RAM og Geforce 2 mx440 64 mbs grafikkkort, og 80 gigz0r..Sugde pga grafikkortet, klarte ikke battlefield, kjøpte så et Radeon 9200, og da funka det fjell. Oppgraderte så hovedkort+ ny hardisk på 40 gig, og 64 bits AMD Athlon 2800+ prossessor.

Og nå i Februar kjøpte jeg et Sapphire Radeon X800 XT grafikkkort, så nå tar jeg alt læggfritt
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det var nok en TCI 486 dx2 66hmz (hadde en "turboknapp" som fikk den til å bli 33mhz)
Ble kjøpt i 93 eller noe slikt tror jeg.
Kjørte så klart windows 3.11.
Første pcn jeg hadde var ikke store greiene var windows 3.1 spilte for det meste kabal på den... husker det skikkelig godt.
Sitat av Freaken
286 med 12.6 mhz cpu, 2 mb ramn, 400 mb harddis|k
Vis hele sitatet...
Startet med noe lignende jeg og, har en slik liggende et sted. Men harddisken var vel ikke større en 40MB kanskje
Første PC'en min var faktisk en eldgammel Mac, som kun hadde tre spill; Lago (Othello), Ping Pong og Shuffle Puck (Et slags ping pong spill med ishockey-puck.) Ellers, når vi fikk ny, med hele 133 Mhz osv., tok det helt av med Tetris og Dx-Ball.
Den første egne PC-en jeg hadde var vel en 486 av et slag, fikk den da jeg var fire år gammel.
Min EIGEN første datamaskin, var ein grå maskin med skihoppespel på. Det er alt eg hugser frå den.. Var 5 år og fekk pc på rommet *stolt*
Sitat av Eiliv
Første PC'en min var faktisk en eldgammel Mac, som kun hadde tre spill; Lago (Othello), Ping Pong og Shuffle Puck (Et slags ping pong spill med ishockey-puck.) Ellers, når vi fikk ny, med hele 133 Mhz osv., tok det helt av med Tetris og Dx-Ball.
Vis hele sitatet...
*kremt* En mac er ingen PC! Det er en datamaskin, men ingen PC! </pirk>

Min første er vel den jeg sitter med nå, 2.1 Ghz, 1024 MB ram (for øyeblikket 512) og 250 GB harddisk. Men familien har jo hatt gamle vrak av forskjellig type hele livet mitt. Først da jeg flytta ut skaffet de seg en bra en...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Compaq Presario
486sx2 66mhz
4mb ram, senere oppgradert til 12 eller 16
400mb harddisk
2x CD-ROM
14" skjerm (innebygget i pcen)

windows 3,1 - oppgradert til windows 95
Min første Pc var en Packard Bell.

*166 Mhz
*64 MB RAM
*Interigrert Skjermkort
*4 gigs harddisk
*15" Skjerm

Jeg brukte å spille:
*Half-Life
*Age of Empires
*Unreal
*Quake | og ||
*Blood
*Postal
*Stunts
*Kabal
*Minesveiper
*Larry
Første maskin jeg kan huske å spille på var en sykt gammal Mac som vi hadde da jeg var type ca 6 år. På denne spilte jeg et utrolig kult, men evig primitivt rollespill som het Moria (der man var en "a" eller noe, og løp rundt på et område bestående av kommaen, punktum, slasher og andre bokstaver som fiender), pluss et eller annet spill som jeg ikke husker navnet på, med en mann som drev å klatret i stiger o.l. og så kunne man slippe opp for surstoff.

p.s. vil nå legge til at PC står som vi alle vet for personal computer, og jeg vil mene at en Macintosh kommer under denne definisjonen.
Sist endret av John Travolta; 8. april 2005 kl. 02:31.
Sitat av Hallgeir
M
AlleyCat
Vis hele sitatet...
Å Herremin skaper tror jeg nesten ødela et tastatur på det spillet. Var min favoritt på en 8088 8Mhz, jeg mener helt ærlig at det ikke var harddisk på den til å begynne med før min far gikk til innkjøp av en sinnsyk stor harddisk med hele 20 MB lagring på. Det var jo helt sykt man kunne legge inn MANGE spill på den, og da mener jeg mange!

Før dette hadde vi en Amstrad med innebygd kassetspiller. Husker den enda, den var bare så rå, vi hadde etterhvert også en 3" diskettstasjon ( Ikke en 3,5").

Edit: Glemte jo spillet over alle spill på denne saken: Roland in the Ropes som var helt fantastisk moro
Sist endret av |fatman|; 8. april 2005 kl. 02:52. Grunn: Glemte heltespillet