Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 4281
Jeg lurer bare på hvordan deres første PC'er var og hvilke spill dere spillte da?

Min første pc var en 486, med 8mb ram, og 210 mb hardisk. den var egentlig 33mhz, men hadde en såkalt turbo knapp hvor den ble "klokket" opp til 66mhz, spilte warcraft 2 på denne husker jeg.
min gamle pc: den hadde vært 14 år nå. kabinettet lever fortsatt fordi det bruker jeg på pcen jeg har stående på rommet. husker jeg spille Prince of Persia i DOS
Commodore 64.
Pentium 120mhz, 8mb ram, 1gb hdd.
Pentium 160mhz 32mb ram, 10gb hdd.

Er redd for at dette blir listetråd..

Spilte ofte Duke Nukem2d og gta1 på pentium 120mhz.
Sist endret av margido; 22. januar 2005 kl. 14:19.
Hmm, husker noen spill jeg spilte:

- Gunboat
- Indy (ettellerannet)
- Winter games
- Summer games
- Grand Prix
- Lemmings
- LHX
- Yager
- Prince og Percia

Kan godt hende at jeg blander noen av pc'ene nå. Men det er gamle spill da i alle fall.
ibm pentium 100mhz! 1,2gb hd, 8mb ram (senere 40mb og et flunka nytt vodoo2!).. spillte alt fra easports egentlig.. fifa 95 og nhl 95 osv.
hadde en slik der man dregde ned skjermen. Pcen hadde svart og grønn skjerm og jeg kunne spille pacman og snake der. Etter det ble det Amiga 500 med hele 2mb ram. For så å bli 3'86 og vidre oppover.
Morsom tråd, på min gamle PC pleide jeg å sitte å spille keen 5. Det var ganske morsomt på den tiden.
edi:t så at folk lista opp flere pcer så..

286 fra olivetti
386 med turbo knapp fra brother
486 fra brother
pentium
pentium 1
pentrium 2 mmx
så stort gap
pentium 3 compaq
amd 1800+ fra multicom
amd 2100+ (bare bytta cpu og alt innmaten untatt hk)
Sist endret av Psych|Com; 22. januar 2005 kl. 14:44.
Min aller første pc var en C64 hvor jeg spilte California Games, The Last Ninja og Test Drive.
Også hadde jeg en Amiga 600 hvor jeg spilte SuperFrog, Skidmarks og Lotus Challenge..

Ahh, mimre om gamledager..
256kb RAM
5mb HD elns

Spilte da Space invaders, mer eller mindre.

Senere har jeg hatt

486 (Hovedspill: Pacman)
33mhz med 4mb ram (Hovedspill: Wolf3d og Captain comic)
90mhz med 8mb ram(Hovedspill: Duke N, Shadow W, Blood, Hexen, doom, The Neverhoo, stunts! osv..)
133mhz med 16mb ram(Hovedspill: Half-life, Primal Rage, Quake, Quake 2)
233mhz med 16mb ram(Hovedspill: Red Alert)
400mhz med 64mb ram(Hovedspill: Red Alert 2, Monkey Island 3 og 4)
550mhz med 128mb ram(Hovedspill: EverQuest)
1400mhz med 256mb ram(Hovedspill: CS , Operation Flashpoint, Battlefield, Medal of honor, Quake 3 og Diablo 2)
2400mhz med 768mb ram(Hovedspill: det meste som spilles fremdeles)
2800mhz laptop(Hovedspill: ingen)
3400mhz med 1024mb ram(Hovedspill: ingenting egentlig: videoredigering, IRC og sørfing mer eller mindre)

Dette er bare de jeg har hatt personlig, det er ingen familiePC'er eller noe slikt.
Sist endret av zpn*; 22. januar 2005 kl. 21:52.
En 286 fra Commodore, før jeg avanserte til superversjonen av en 486, med en tidligere nevnt turboknapp og dobbelt minne!
Min første var en maskin satt sammen av mange deler. Jeg husker ikke speqs, bare at jeg gayma mye tetris. Denne hadde også en turboknapp.
Senere fikk jeg meg en bittelitt bedre maskin, og nettverkskort, så jeg og kompisen min spilte mye dukenukem3d eller noe og shadow wariors. Gamle gode tider det der.
Pappa kjøpte en brukt Macintosh i 1994, og en iMac i 1997. Min første PC fikk jeg til høsten 2002, en sen konfirmasjonsgave. Høsten 2004 kjøpte jeg meg ny.


Så...den første PCen:

Dell Dimension 8500
Intel Pentium 4, 1.79GHz prosessor
256MB DDR-RAM (PC2100)
80GB HDD
GeForce 4 Ti-4200
DVD-ROM
CD-RW


Mens jeg ventet på at PCen skulle ankomme, bestilte jeg Medal of Honor Allied Assault, som jeg hadde forelsket meg i, hos en kompis. Så, etter installering av OS og drivere, installerte jeg Medal of Honor. Gode "gamle" dager. <3 Minner <3
Sist endret av charz0r; 22. januar 2005 kl. 14:58.
Ibm aptiva, 133mhz 1gb hardisk, oppgradert til 16mb ram
Husker ikke, men har alltid hatt PC.
Det aller første spillet jeg kan huske tror jeg var AlleyCat.
fikk til jul i 1999 en 400Mhz med 128 MB RAM, 13 GB harddsik som skulle holde i massevis, og en ATI Rage 128 skjermkort..

hele greia kosta 30 000,- med printer/skanner osv..

Spilte Need for speed 4, og halflife

det var tider det..
Den første maskinen vi hadde var en Amstrad ett-eller-annet. Også fikk vi en Commandore 10, tror det var det den het. Så fikk vi en Pentium 166, husker dog ikke spesifikasjonene annet enn MHz'ene (166 ).

EDIT: Etter 30 sekunder med googling fant jeg ut av det visst var en Commodore 10.
Sist endret av Marjo; 22. januar 2005 kl. 14:50.
I like turtles
Skyfex's Avatar
En 486 med ca. 500mb harddisk (vilt!) proppa med spill

(Doom I & II, Wolfenstein 3D, Commander Keen, Fury of the Furries, Det-derre-ordspillet, Fire & Ice, Home Alone 2, Mario, Skifree og mye annet dritt)
AMD XP2600 @ 2.29 GhZ
GF MX440 64mb
Twinmos 512mb 333mhz DDR RAM
40GB hdd

Fikk ikke PC før i fjord vår eller noe slikt.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
286 med 12.6 mhz cpu, 2 mb ramn, 400 mb harddis|k
Min første var en commodore 64
husker best at jeg spillte impossible misson.
Den første pcen vi hadde var en maskin fra 1986 som kunne kjøre pong når jeg var 1-2 år gammel (tror den kosta noe så vilt som 80 000kr elns den gang)
Så fikk vi en 386, så en 486, før jeg fikk en pentium 2(ibm aptiva) i 97 + at spilte på faren min sin laptop når jeg fikk lov(før vi fikk pentium 2-en).
Av spill så gikk det i commander-keen, simcity(1 og 2000), + mange andre gamle spill. Husker jeg hadde en helikoptersimmulator... var dritfett
* 486 DX 33Mhz
* 8MB RAM (Oppgraderte senere til 16)
* 120MB Hard disk
* 1MB Skjermkort
* Windows 3.1 (Senere Win95)

Spilte mye veldig mye DukeNukem, selv om det hakket noe grenseløst mye. Når jeg installerte Win95, så spilte jeg mange spill fra en cd som heter "117 av verdens beste spill"

Noen som husker spillet "DS Poet" ?
Min første var en c64 med et lass med Turbo tapes , sener anskaffet jeg meg en disketstasjon og printer. *mimre*

etter det hadde jeg samme som Freaken nevner, kunne "klokke" den: fra hele 6Mhz til 12Mhz, var en comodore av no slag.

senere har man hatt 486(med turboknapp). P133 så 166, P3 733 compaq (fam. pc) og nu AMD 2000+(selvbygg) snart handler jeg inn en
AMD 64 3500+(winchester) *gledeseg*
Pretty Princess
Freaken's Avatar
vqb: den jeg hadde var en 286 (eller muligens en 386), og jeg hadde en slags kortleser, og hele 400mb diskplass! kjørte win 1.0 eller 2.0. oh the memories!

så videre hadde jeg en PI 66 mhz og 22 mb ramn med 2 mb skjermkort, så videre en PII 133, PII233 med den fasjonable MMX teknologien, så en 300 mhz AMD K-6II, så en PII 667, så en PIII 1ghz, så en celeron 2,4 og til slutt en 2800+ AMD64.

husker amd'en var klokka opp fra 300 til 450, noe som var grenseløst mye!
og jeg husker fatter'n hadde en 8086 når jeg var 1-2 år gammel.
Min far skaffet seg en pc før jeg ble født. Tror det var i 1985 ellernoe. Monokrom skjerm og 5 1/2 floppydisketter.

I 1992 kjøpte vi en 486 med fargeskjerm og win 3.1 eller noe. Husker ikke.

Den første pc-en jeg husker var en laptop på 90mhz Pentium 1 som vi oppgraderte til windows 95 rett etter at jeg begynte å spille spill. Spilte Simcity 2000, Command&Conquer, Little Big Adventure o.l.

Så fikk vi en ny laptop. Celeron 333 mhz og 128 mb ram med 4GB harddisk og 2MB skjermkort. På denne spilte jeg Duke Nukem, Grim Fandango, Monkey Island 3 o.l. Fikk ikke spilt Half-Life og slike spill fordi skjermkortet var altfor dårlig.

Første stasjonære skaffet vi oss i 1999. P3 med 550Mhz, 128MB ram, 17,6GB harddisk og 17" skjerm og DVD spiller og cd-brenner. Matrox G-400 32MB ram skjermkort og Soundblaster 128. Stor oppstandelse i heimen når denne kom. Beste pc-en i nabolaget. På denne spilte jeg spill som Half-Life, Max Payne, Need For Speed: Porsche Challenge osv.

Den vi har nå fikk vi påska 2003. P4 2,53Ghz, 512MB ram, 120GB harddisk, ATI Radeon 9700PRO 128MB ram, 17" LCD, fotoskriver og 5:1 høyttalere. Cd-brenner og DVD-spiller. Er mer enn bra nok ennå. Kostet ca. 28.000,- tilsammen når vi kjøpte den.

Funderer på å kjøpe meg min første egne pc Bærbar mest sannsynlig når jeg drar i militæret.
første pc'n jeg fikk i huset var fra 98. betalte 12000 for den. husker bare at vi hadde 120 gb hdd, lydkort, ca 800 mb ram, skjermkort som dugde, men cpu er helt glemt... Den krasja tho... kompis satt å surfa hentai på newgrounds *ew* ei hel natt og dro inn 250 virus eller mer. da var det kveld for den pc'n.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
120 gb hd i 1998?
Opprinnelig postet av Sture Dingo
første pc'n jeg fikk i huset var fra 98. betalte 12000 for den. husker bare at vi hadde 120 gb hdd, lydkort, ca 800 mb ram, skjermkort som dugde, men cpu er helt glemt... Den krasja tho... kompis satt å surfa hentai på newgrounds *ew* ei hel natt og dro inn 250 virus eller mer. da var det kveld for den pc'n.
Vis hele sitatet...
Yeah right
var flere da men... en 80, en 40 og en 20 gb. 20 var med, men har en onkel som jobber med data som skaffet oss billige deler.

Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Yeah right
Vis hele sitatet...
hva?
Pretty Princess
Freaken's Avatar
ah, sånn ja
men så vidt jeg vet, var 40 det absolutt meste du kunne få tak i på den tiden
800MB ram i 1998 er jo helt vanvittig da. Spesielt med tanke på at Windows 98 kun takler 512MB ram...
Jeg husker ikke specsa på min første maskin. Jeg var jo bare en bitteliten pjokk da. Men det var visstnok en 386. Den hadde ikke et grafisk operativsystem, og den brukte enorme disketter som man holdt inne ved å vri ned en liten knott. Vi hadde noen spill, blandt annet et winter/summergames-aktig spill (bare mye fetere selvfølgelig... med rodeo, balansere på tømmerstokker, streetbasket, hoppe over tønner på skøyter etc.).... var tider det ja :-)
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av Sture Dingo
første pc'n jeg fikk i huset var fra 98. betalte 12000 for den. husker bare at vi hadde 120 gb hdd, lydkort, ca 800 mb ram, skjermkort som dugde, men cpu er helt glemt... Den krasja tho... kompis satt å surfa hentai på newgrounds *ew* ei hel natt og dro inn 250 virus eller mer. da var det kveld for den pc'n.
Vis hele sitatet...
Altså, begynner faktisk å bli lei.

Vi skaffa oss vår første PC da jeg var 10 eller 11 år gammel. Hvis man teller godt på fingrene så kan man konkludere med at årstallet ligger på år 97 - 98. Den gyldne tid. Det var 166mhz, 16mb ram, skjermkort integrert i hovedkortet, (anskaffet meg det beryktede Voodoo 2 litt senere), 6 gig harddisk. En skikkelig bra maskin egentlig, som kjørte win95 i alle sine år

Spill som jeg spilte var quake2, worms2 og noen andre adventurespill som monkey island 1 og 2, mad max, full throttle osv..
Pretty Princess
Freaken's Avatar
hehe. oh the memories!

men man hadde jo nt 4.0, ME, og 2000(?), FlyingWeeWee
Opprinnelig postet av Freaken
hehe. oh the memories!

men man hadde jo nt 4.0, ME, og 2000(?), FlyingWeeWee
Vis hele sitatet...
Jojo, men win2000 og winME fantes jo ikke i 1998... Mulig han mener at han oppgraderte den på endre siden av milleniet...

Jeg synes iallefall dette virker litt rart for en pc i 1998.
en gammel mac med 24mb hardisk
Kjøpte en packard (eller hva det heter) fra elkjøp i 94
Eneste jeg husker av det som var inne i den, var en 7gb hd.. Utrolig hvor mange pr0n bilder som kunne lagres på den pc`n

Starta den faktisk i går, og det tok ca 15 min fra jeg trøkka kanppen, til jeg kunne åpne ei mappe.. Men, det var en fiiiiin pc
min første PC var om jeg ikke husker feil en Pentium 233 med MMX teknologi og 64 mb ram som jeg så plusset på en 32 mb brikke på å herja gata med Warcraft 2 og CM 96/97.. skjermkort, lydkort og slikt vet jeg ikke men det var gyldne tider
husker ikke mye fra den første pc'n, men husker den hadde 90megahertz og 32 mb. ram eller noe sånt..

Spillene var:

-We Got Explovisives
-Winter Games
-Across 1
-Comand & Conquer Tror dette var på den første pc'n
-Super Mario
-Beer Worm
Første pcen familien kjøpte var en 386, husker ikke speks. Første pc jeg kjøpte for mine egne penger var en Athlon Thunderbird 950 MHz, 128 mb ram og 45 GB ibm disk.
hanmannsann
ACER PC:
10mhz (kunne stilles til 1Mhz ved hjelp av en jumper)
5mb Harddisk (hadde merkelig nok aldri trøbbel med plass)
Ms-Dos (med sånn meny...viss noen huskker hvordan det var)

Spill:
Space Invaders
Gorillas og Nibbles (i Qbasic...to microsoft spill)
Outrun
Ford simulator....
Sist endret av One_ar; 22. januar 2005 kl. 16:59.
en 80386 med hele 20 MB HDD og turboknapp var vel en halv mega RAM hvis ikke det var en hel?

Spilte mye Kabal og et Othello spill i Windows 3.1 også tegnet jeg mye i PaintBush

i Dos var favorittene:
Ducktales
Crystal Caves =)
LHX Helik
Cyrus
Winter Games
Califoirnia Games
Tetris
Tom og Jerry
Prince of Persia
Sky Roads
(hvis ikke det var på en senere maskin)

Devven det var tider det. Fy flate
og en haug andre som jeg ikke hadde plass til samtidig
Min første (familie) "pc" var faktisk en Macintosh, kunne nesten kalle det en pre-historisk iMac, den hadde alt-i-ett, svart/hvitt skjerm (var gui med desktop osv da!) og diskettstasjon. husker ikke spec'sa, men var ikke snakk om mye. Jeg husker jeg spilte noe alla pong på den :P

Senere fikk vi en nyere Mac (også alt-i-ett), denne hadde 8 mb minne og 800 MB hd elns, men husker ikke cpu. Og fargeskjerm, noe jeg synes var frakkere enn frakkest.
Spilte noen eventyr-spill som jeg ikke husker navnene på.

I 1998/1999 fikk vi en Cinet med PIII 500 Mhz, 128 MB ram, 17 gig hd, voodoo3 skjermkort og win98SE. Det gikk mye i red alert og sim city 3000 husker jeg.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
jeg husker jeg hadde et voodo kort med minnutvidelse jeg state of the art!
mex: kanskje en emac plus?
Første maskinen i hus var en eller annen ukjent modell fra Norsk Data. Denne hadde ikke diskettstasjon, og hadde så vidt jeg kan huske 2 farger; grått og en form for gult.

Eneste tingen den maskinen kunne kjøre var å koble opp mot en server på pappas jobb. der kunne man lese telex'er. Hva specsene var, og hva den kostet tør jeg ikke tenke på. Men det var ikke kraftige sakene.

Denne maskinen brukte selvsagt ikke jeg til noe, men etter bare en liten stund fikk vi en 286, med 12mhz cpu, 0.5 mb ram og 8mb disk (tror det var noe slikt). DOS og win 3.11. Av spill gikk det mye i Keen Commander, Captain Comic, Indy Racing og Major Striker (eller noe slikt).. Det var knall. Maskinen har jeg fremdeles, men det er et eller annet tull med den, så den vil ikke boote skikkelig. Frykter disken er gåen.

Så i kronologisk rekkefølge:
286
386
486
p1 75
p1 90
p1 133
p2 233
p2 400
AMD T-Bird 1,3ghz
Celeron 450 (laptop)
p4 2,6ghz
Dell Axim3 (400mhz) pda.
p3 600 (laptop)
AMD XP 2500+
p3 550
AMD64 3000+

Sist endret av echo_; 22. januar 2005 kl. 20:48.
Husker godt da Pappa kom hjem med en 386 til meg fra jobben en gang på begynnelsen av 90-tallet.
Hadde jo commandore, men den var bare lame i forhold.
specs'a var 33mhz,8MB ram og en 96MB harddisk som vi oppgraderte senere til 128MB.
Win 3.11 ble kjørt på denne . Fikk senere et 14.4k modem til denne
Opprinnelig postet av Chubby

- Indy (ettellerannet)
Vis hele sitatet...
Indy Car Racing !!! :-D Har spillet ennå
Min første maskin var en bærbar av en eller annen type med Dos, og sorthvitskjerm

Etter det var det:
Maskin fra elkjøp. Celeron 500mhz, 64mb ram, 10gb hdd, alt annet innebygget i hk.

Senere oppgraderinger av den, ram og hdd.

Så ble det AMD xp1800, aopen hk, radeon 9000gfx, 256mb ddr +++.

Senere AMD XP2000, MSI hk, nVidia Gforce TI-4800, 512mb ram, 120gb disk.

Så AMD XP 2400, MSI hk, Radeon 9700, 512mb ram, 120+200gb disk.

Så AMD XP 2400, Shuttle SN45G, Radeon 9700, 1024mb ram, 120+200gb disk.

Nå AMD XP2400, Shuttle SN45Gv2, Radeon 9700, 1024mb ram, 120+200gb disk, NEC 3500-A DVD brenner.

Diverse CD brennere og dvd rom'er opp gjennom tidene.

Spilte Red alert og Starcraft på Elkjøp maskinen i begynnelsen, gikk over til RA2 og andre spill. (Flåklypaspillet, UT99, WC2 +++)

NÅ, UT2k4, NFSU2, CS til tider, HL2, Painkiller, WC3, BF, COD, +++...