Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1895
hei. skal kjøpe meg nye høyttalere, men vet ikke hva jeg skal satse på nå. akkurat nå har jeg et par billige bluetooth-høyttalere som virkelig trenger å byttes ut.

de nye høyttalerne skal brukes til å se film med og nytes med musikk. har tenkt å kjøpe meg en lp-spiller i nærmere fremtid, så det hadde vært fint med høyttalere som kan kobles med det. de skal brukes i en liten hybel, så jeg trenger sikkert ikke et par med altfor mye watt i?

krav:
- god og klar lyd
- maks 3000,-
- stilrent
- helst med bluetooth




setter pris på all hjelp som kan gies!
Sist endret av JustAnotherNick; 26. september 2015 kl. 21:29.
https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...tiv-hoyttaler/
https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...tiv-hoyttaler/

Anbefaler disse, forksjellen er egentlig bare størrelsen. Har den minste av de selv og synes yden er meget god for prisen .
De er ikke bluetooth da. (men en slik burde kanskje funke?)
Men de kan kobles til platespillere da jeg har gjort dette selv, men du må kanskje ha egen forsterker eller noe for spilleren. Men dette kan jeg ikke noe om, da jeg bruker en DJ mikser til spillerene (siden jeg er DJ) men det funker vertfall.
Sist endret av iColdman; 26. september 2015 kl. 23:26.
Vet ikkje hvor lydkritisk du er, men hoved argumentene til dem som kjøper LP spiller, er at den har bedre lyd enn digitale spillere. Så hvis du kjøper LP spiller på grunn av lydkvaliteten, så må du nok øke budsjettet ditt med 3-4 ganger (minst).

Men hvis du øker budsjettet til 5000,-, så kan du kjøpe noen gode stativ høytalere, en god stereo forsterker og et par meter litt dyrere høytaler kabler. Dette vil øke lydkvaliteten vesentlig fra disse billige plug-and-play bluetooth høytalerne. Du vil også ha større mulighet for oppgradering i senere tid, ved å bytte ut komponentene.
Har selv et par Audioengine A2+ og er megafornøyd med lydkvaliteten, men man får ikke superhøyt volum på de da. Er vel egentlig pc-høyttalere, men burde gå fint å koble til en platespiller også.
Om det er prisklassen din burde du vurdere å heller kjøpe deg en mid-range HIFI lukket hodetelefon da dette vil vært ett mye smartere valg enn et anlegg. For 3k idag så får du ikke skikkelige høyttalere en gang, og har ihvertfall ikke råd til en forsterker. Se på www.hifiklubben.no, kjøper du et høyttalerpar for f eks fem tusen er det en tommelfinger å legge minst like mye i en forsterker. Skjønner du?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Om det er prisklassen din burde du vurdere å heller kjøpe deg en mid-range HIFI lukket hodetelefon da dette vil vært ett mye smartere valg enn et anlegg. For 3k idag så får du ikke skikkelige høyttalere en gang, og har ihvertfall ikke råd til en forsterker. Se på www.hifiklubben.no, kjøper du et høyttalerpar for f eks fem tusen er det en tommelfinger å legge minst like mye i en forsterker. Skjønner du?
Vis hele sitatet...
Er ikke så kresen at jeg trenger utstyr til minst 10k enda. jeg er på budsjett og har aldri lagt i mer enn 1000,- i stereo-høyttalere. 3000,- investert må jo kunne gi brukbar lyd for en som ikke er audiofil og bor i en trang hybel

F.eks disse?
På ditt budsjett ville jeg kjøpt brukt. Kan få ganske gode høyttalere til en ok penge på finn eller ebay.
Jeg vil anbefale Marshall Stanmore. Den har god lyd og jeg ser du kan få den billig på Finn. Jeg bor selv på en liten hybel og synes den funker bra. Den har også Blåtann.
Argon-høytalerene ser bra ut, har selv et par med noen rimelige argon, og er fornøyd med de.

Stikk innom hifiklubben og hør selv, da finner du ut hva du vil gå for.
Har du en forsterker fra før av? Når du kjøper høyttalere av middels kvalitet og oppover, kreves det typisk at du bruker en ekstern forsterker.

Det elektriske signalet som kommer fra PC-en, ipod-en, CD-spilleren osv. er for svakt til å selv kunne bevege magnetene som trengs for å skape lyd fra høyttaleren. Derfor må det forsterkes etter at det har blitt sendt ut fra spilleren din og før det endelig når høyttaleren. Forsterkeren fungerer i tillegg som et knutepunkt, der du kobler til alle de ulike enhetene du vil spille av på høyttalerne. Bluetooth-tilkobling skjer også typisk til forsterkeren, og ikke direkte til høyttalerne. Høyttalere som ikke inneholder forsterker kalles passive høyttalere. Fordelen med et slikt system, er at det er veldig modulært: Du kan bytte ut enkeltkomponenter, legge til flere høyttalere, bruke dem i andre system osv.

I billigere høyttalere, eksempelvis dedikert til PC-er eller avspilling fra MP3-spillere, er forsterkeren typisk integrert, slik at du slipper å koble via en ekstern forsterker. Disse kalles aktive høyttalere, fordi de kan drive seg selv. De kan typisk gjenkjennes ved at de har strømtilkobling, noe passive høyttalere ikke har. Dette er innlysende praktisk, men går på bekostning av at ingeniørene må prøve å stappe mye elektronikk inn i en liten høyttaler, og man dermed får redusert kvalitet. Dette betyr ikke at alle aktive høyttalere er søppel, men at det finnes grenser for hvor høy kvalitet det er realistisk å forvente av dem. I tillegg er du mindre fri til å bruke dem på andre måter, eksempelvis som del av et større system.

3000 kroner, som du nevner, ligger nok omtrent på grensen mellom der det er verdt å investere i passive høyttalere + forsterker og aktive høyttalere. Hvis du har en forsterker fra før av, er passivt veien å gå. Det samme gjelder hvis du klarer å finne et godt sett med brukte høyttalere og forsterker på finn.no (noe man veldig ofte gjør).

Hvis bluetooth er et krav, er det lettere å finne aktive høyttalere som støtter dette, enn å finne en billig forsterker som gjør det samme.

Jeg har ikke selv kjøpt høyttalere på veldig lenge, så jeg har ikke noe spesifikt å anbefale, men basert på at kjapt google-søk, ser det ut til at Argon-høyttalerne du linket til er relativt gode for prisen. Uansett, lykke til med valget!

Disclaimer: jeg er i høyden marginalt interessert i høyttalerteknologi, og kan dermed ikke garantere at alle fakta stemmer, rettelser mottas med et smil. Jeg har også skrevet innlegget veldig forenklet, fordi det virket som om trådstarter ikke hadde fullstendig oversikt over hva h(a/u)n lette etter, samt at folk ga tips og anbefalinger på vidt forskjellige premisser.