Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2837
Skal lage nettverk som må rekke lenger en 120m. Må derfor benytte coax, trådløst nettverk er utelukket. Trenger derfor overgang fra ethernet til coax. Har søkt litt rundt, men ikke funnet noe. Lurer derfor på om noen her vet hvor dette kan skaffes?
finnes signalforsterkere til Ethernet, om dette er et alternativ?
mener at direkte overgang i form av plugg, ikke eksiterer siden coax sender annen signal type igjennom kabeln.
Men du kan gjøre som cokeloop foreslår å bruke en hub eller repeater for å styrke signalet.
Eller finne en gammel coax/rj-45 hubb som converterer signalet for deg.
Signalforsterkere? Du trenger ikke å gjøre annet en å sette inn en hub eller switch etter 100 meter. Etter denne kan du hekte på nye 100 meter, så i teorien kan du jo legge kabel til afrika om du vil.
Coax suger, tp suger på lange avstander så da sitter man igjen med fiber. F I B E R
Sitat av voktern
Coax suger, tp suger på lange avstander så da sitter man igjen med fiber. F I B E R
Vis hele sitatet...

Så han skal kjøpe fiberconvertere og legge fiberkabler på 120 meter når problemet kan løses med en hub\switch til en 100lapp?
Nei seff ikke men det virker som det er avstander over 120m, tp har forsovidt ikke noe tap i teorien før 150m.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av voktern
Nei seff ikke men det virker som det er avstander over 120m, tp har forsovidt ikke noe tap i teorien før 150m.
Vis hele sitatet...
Du tror han hadde sagt "avstand over 120 meter" om det faktisk var 500 meter? Isåfall burde han spesifisere litt bedre.
Det er snakk om ca 300m. Fiber vill koste for mye penger. Coax kabel har jeg allerede. Så det enkleste blir nok å kjøpe 2stk hub med coax uttak i hver ende. Får se om jeg finner en hub som kan fungere til mitt formål på nettet. Takker for alle svar
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hva med å faktisk bruke gamle coaxkort da?
Fiber er da ikke så dyrt, jeg kan skaffe meg gratis hvis jeg trenger det.
Edit: desuten blir det vanskelig og sette opp en hub ute i gata, og hvis det faktisk er 120m er det vanskelig og sette opp hub hver 100m.
Sist endret av classic_war; 4. april 2005 kl. 14:47.
Sitat av classic war
Fiber er da ikke så dyrt, jeg kan skaffe meg gratis hvis jeg trenger det.
Vis hele sitatet...

Tøft. Send over ett par fiberswitcher, noen fiberconvertere og noen kilometer kabel denne veien, du.
Dette blir veldig off-topic, men vidder fikk du med deg hvis JEG trenger det.
Morfaren min er produkt sjef i et firma som er grosist på diverse ting som feks fiber convertere, switcher, kabler, god ol' tp cabel og switcher og masse annet innen lys og varme.
Så hvis jeg trenger ny hub er det bare og ringe han.

Edit: fiber er mye mer stabilt en og sette opp hub (har sagt det før men gjenntar det siden det er fakta).
Sist endret av classic_war; 4. april 2005 kl. 20:55.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av classic_war
Fiber er da ikke så dyrt, jeg kan skaffe meg gratis hvis jeg trenger det.
Edit: desuten blir det vanskelig og sette opp en hub ute i gata, og hvis det faktisk er 120m er det vanskelig og sette opp hub hver 100m.
Vis hele sitatet...
Så fiber er ikke dyrt fordi du kan skaffe det gratis til DEG selv. Hvor er logikken i dette da? Finn deg et annet sted å skryte helst.
hvis du kan klare deg med 10 mbit kan du kjøpe en switch i hver ende.

denna har bnc(coax) tilkobling
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116795&cks=SER
Sitat av tnt
Så fiber er ikke dyrt fordi du kan skaffe det gratis til DEG selv. Hvor er logikken i dette da? Finn deg et annet sted å skryte helst.
Vis hele sitatet...
tror ikke det var det han mente. Han mente nok at ja det ikke er så dyrt,(skryte) og at han kan få det gratis(skryte)
Hva med å legge opp en kabel godkjent for gigabit ether, for så å justere den ned til 10Mbit (kanskje 100Mbit) half-duplex?
Er ikke cat6 kablene ganske dyre ? Dessuten blir ikke de laget i så store lengder (enda?).
Sist endret av klovnen_; 6. april 2005 kl. 16:14.
Sitat av Razor Sharp
Hva med å legge opp en kabel godkjent for gigabit ether, for så å justere den ned til 10Mbit (kanskje 100Mbit) half-duplex?
Vis hele sitatet...
god ide, skulle akkurat til å foreslå den selv, fint at noen gjorde det før meg dog.

Sitat av klovnen_
Er ikke cat6 kablene ganske dyre ? Dessuten blir ikke de laget i så store lengder (enda?).
Vis hele sitatet...
de koster litt, men man får bedre hastighet, og de blir laget i akkurat så lange kabler som man vil ha. 300m ++ er barnemat.