Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1638
Det begynte idagmorres, jeg stod opp, har vært litt syk i det siste med influensa, derfor hadde jeg en veeldig treg morgen, slet med å stå opp, og var skikkelig sløv. jeg gikk av bussen i sentrum, og gikk rett inn på narvesen og kjøpte meg en cappuchino med sukker for å våkne litt, jeg har aldri vært noe spesielt glad i kaffe-smaken, men nå sitter jeg faen i ikt-klassen og drikker sort kaffe fra kantina! OG JEG LIKER DET!

Jeg er 20 år, og er over den største delen av "ungdomstiden". hva gjør at man begynner å like kaffe når man før var mer glad i cola eller kakao? Er det fordi jeg i underbevisstheten vet at andre voksne mennesker drikker kaffe, så derfor slår hjernen på "kaffe-modus"? Eller er det fordi smaksløkene forandrer seg med tiden og blir åpen for andre smaker?

mye psykologi ute å går kanskje, jeg vet ikke.. andre som har tenkt over det samme? crew må gjerne flytte tråd om den er på feil fora.

vil gjerne høre andres tanker om dette
Sist endret av Tierra; 4. april 2005 kl. 11:28.
jeg har prøvd og begynne og drikke kaffe flere ganger, men det smaker dritt hver gang! holder meg nokk til cola :P er 18 btw.
Smaksløkene blir dårligere med alderen, så når folk blir eldre blir de mer glad i bitre smaker, istedenfor søt kakao. Et annet bra eksempel er øl, som de fleste hater første gang, men bare blir mer og mer glad i.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Helt naturlig at noen begynner og drikke kaffe og liker det lille venn Drikker kaffe noen ganger når jeg er stuptrøtt. Får meg opp og mer våken, samtidig som jeg blir avslappet. Mulig det er koffeinen som gjør det. Jeg må nok ha litt sukker i min for at den skal gå rett ned, men ellers sverger jeg trofast til mer cola og kakao
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Har smakt kaffe flere ganger, liker det ikke i det heletatt. Jeg får brekninger til og med av kaffemelken til Tine.
Nærmer meg stygt slutten av mitt attende år, og klarer selv ikke kaffesmaken i det hele tatt. Selv i sjokoladekake ødelegger kaffe smaken, synes jeg.

Jeg husker mitt første år på videregående (går tredje nå). Hver morgen var jeg sykt trøtt, og siden alle sa at kaffe (koffein) var oppkvikkende tenkte jeg at det ville være en utmerket drikke for meg. Så jeg kjøpte kaffe. Og hatet det. Flere ganger i uken drakk jeg kaffe i et halvt år, og hatet det like inderlig hver gang.
Men jeg vil så gjerne like det! Det hadde vært perfekt å ha en drikk som finnes overalt, og som virker vekker meg opp.

Merkelig. Med øl gikk det bare et par fester før jeg likte det.
Det er nå en gang slik at det kommer et tidspunkt i enhver nerds liv, da han oppdager at ungdommens tid er over, og det er på tide å begynne å drikke kaffe. Når dette tidspunktet kommer, det varierer fra nerd til nerd, og er vanskelig å forutse. Det eneste som er sikkert er at dette er et av de viktigste øyeblikkene i en nerds liv; selve vendepunktet da man opphører å være en lame liten wannabe 1337 fjortiss, og blomstrer opp til fullkommen nerd.

Fra nå av er ikke lenger Cola ens fremste kilde til koffein og lange netter med koding, Cola er fra nå av bare en kosedrikk, en dessert: Nå har man begynt å innta "the real source"!

Til Tierra har jeg bare en ting å si: Grattulerer, og lykke til videre! Du har nok mange spennende kaffeopplevelser foran deg!
hahaha!

*flirer litt for høyt*

MEN, det er da enda mange i voksen alder som ikke kan fordra kaffe (nerder og). hvorfor drikker dem ikke kaffe? det må jo være smaken dem har problemer med?

det er jo forståelig at slike ting har med enkelt individer å gjøre og det at alle er forskjellige. men hva er det som skjer i hodet når man plutselig finner ut at "hey! kaffe er jo najs, smakte ikke dritt slik som før!"
Sist endret av Tierra; 4. april 2005 kl. 11:45.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Enig med Psy her, ekte nerder drikker svart kaffe.

Har alltid synes at det har smakt ålreit, men hadde aldri begynt å drikke det fast før for fire år siden da jeg var 18 år og i militæret. En ssh-terminal og kaffekopp var min hverdag i et år.
Sitat av Laurentius
Smaksløkene blir dårligere med alderen
Vis hele sitatet...
Det forklarer veldig mye, hehe. Skulle ønske at alle i alle aldersgrupper hadde samme smak, for da slipper vi å spise dritt som andre liker...
Sitter nå selv og drikker en kopp med svart kaffe og er akkurat inne i mitt 18 år i dag faktisk
Har aldri egentlig likt kaffe men bare synts det var ok, men etter jeg var i egypt i julen og drakk kaffe hver morgen i 2 uker har kaffe bare blitt bedre og bedre, hvorfor det er et meget godt spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.
En ting er sikker det er meget vanedanende (hvertfall for meg) og drikke kaffe.
Kanskje den er blitt en erstatning før røyken sluttet for ikke så lenge siden.

Edit:Glemte noen ord
Sist endret av JvP; 4. april 2005 kl. 11:58.
for å utvide spekteret litt. kan det ha noe med gener å gjøre, helt tilslutt, ikke på akkurat kaffe, men på smak generelt?

jeg vet at min far, og min bestefar alltid har drukket kaffe, og på kvinnesiden og har kaffe alltid vært en gjenganger.

kanskje litt langt uti grenseland, for jeg har ikke peiling egentlig. men er det en mulighet?

*slurpe kaffe*
er i 20 åra om noen måneder og drikker ikke kaffe.. Har smakt, men liker ikke kaffesmaken i det heletatt! Kunne egentlig ønske jeg likte det, for det er en praktisk drikk!
Jeg er 18 og drakk ikke kaffe til vanlig før (forutenom i helger med blankt oppi )
Men nå som jeg har kommet ut i arbeidslivet ble morgenkaffe og en kaffe utover dagen en vane jeg plutselig fikk.. kaffe smakte plutselig utrolig godt tidlig på morgenen og nå klarer jeg meg ikke uten

Vi er i samme båt, Tierra

edit: tror ikke lysten på kaffe følger med genene nei
Jeg har drukket kaffe siden jeg var 16-17. Begynnte når jeg gikk på IKT, og når jeg begynnte å jobbe som lærling i en kommune tok det helt av. Da drakk jeg antakeligvis uheldig store mengder med kaffe.
Jeg har og veldig nylig begynt og drikke svart kaffe. Har lenge drukket "femikaffe" av type kaffe mokka, men når jeg nylig var crew på TG så var det stort sett det eneste varme drikken i crew-care svart kaffe og jeg trengte virkelig noe varmt og gjerne med koffein. I løpe av en dag var jeg oppe i minst ti kopper til dagen .
Jeg er nå 17 år gammel og syntes noe kaffe smaker ganske godt. Cappuchino og slikt er jo faktisk bare kos, jeg er ikke så utrolig glad i svart kaffe enda, men det går ned. Er masse spennende kaffesmaker der ute som er utrolig gode. Får håpe jeg begynner å like sterkere kaffe slik at det blir billigere på LAN

JvP: Grattis med dagen! : party:
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av Tierra
for å utvide spekteret litt. kan det ha noe med gener å gjøre, helt tilslutt, ikke på akkurat kaffe, men på smak generelt?

jeg vet at min far, og min bestefar alltid har drukket kaffe, og på kvinnesiden og har kaffe alltid vært en gjenganger.

kanskje litt langt uti grenseland, for jeg har ikke peiling egentlig. men er det en mulighet?

*slurpe kaffe*
Vis hele sitatet...
Det er noe jeg tviler sterkt på. Tror ikke smaksanns ligger i genene. Da ville vel du gått etter samme type damer som dine fedre?
Kaffe er på en måte en hyggedrikk, begynte du som ung å drikke kaffe og ble vant til det, så drikker du det når du blir gammel også. Samme som med alt annet her i verden. Satt du deg ned med pc'en som ung, sitter du der når du blir gammel også. Enten du er nerd eller 1337 wannabee for å bruke faguttrykk..
very impotent freak
Delusional's Avatar
Kaffe er vanedannende og jeg syntes ikke at det smaker noe særlig godt, derfor drikker jeg ikke kaffe. Er midt i mitt 18. år og klarer meg utmerket uten kaffe. Liker til gjengjeld øl godt!
Drikker svært sjeldent svartkaffi, men kaffe + hjemmebren = sant
Jeg tror heller ikke at gener har noe å si for om du liker Kaffe eller ikke, Tierra. Jeg har alltid trodd det er kun en vanesak. Mange begynner nok å drikke det for å våkne, arbeidslivet er nevnt. Andre igjen begynner med det fordi det liksom hører til voksenlivet.

Personlig begynte jeg med å drikke kaffe i 15års-alderen, men dengang var det fordi jeg var med faren min å bygde garasje fra klokka 7 om morran. Da var det egentlig ikke godt, men det hjalp på trøttheten. Etterhvert smakte det bedre og bedre med kaffe. Nå drikker jeg ca. 1 liter kaffe hver dag, ofte mindre, noen ganger mere.

Kaffen nytes best sort, jeg kan ikke fordra søthetsstoffer i kaffen.
Du har nok rett i det. det har nok endel med vanesak å gjøre, men syns bare det er en rar situasjon i det hele når det bare sier *klikk* så liker man det, når man før ikke har hatt noe spesielt forhold til kaffe. jeg likte det før hvis jeg dumpa en desiliter melk i koppen og masse sukker, så har det gått et år eller to, og nå syns jeg det er digg med helt sort.
Gratulerer Tierra

Har selv drukket kaffe i snart to år nå, begynte å drikke det når jeg var 16 for å prøve å kutte ut en alvorlig cola-avhengighet. I begynnelsen smakte det ikke serlig godt, men etter noen uker var det ikke noe problem, nå elsker jeg det. På samme til begynte jeg også å like øl, syntes tidligere det smakte helt jævelig, men når jeg var rundt 16 år begynte jeg å like det også.
har aldri vært noe spesiellt glad i kaffe, men om det blandes med melk og sukker kan jeg drikke det. Mora mi sa engang at hun begynnte og drikke kaffe når hun var 17, og da ble den blandet med masse sukker, og etterhvert ble det tilsatt mindre og mindre sukker, helt til den ble sort, etter hvert som årene gikk. Jeg drikker te, og der putter jeg nesten ikke noe sukker oppi lengre. Vurderer og bli koffein addicted, så jeg slipper og være så sinnsykt trøtt om morran..
kaffe er ikke bra for tenna, men det er ikke cola heller..
på hvilke måter er ikke kaffe bra for tennene? tenker du bare på misfarging da eller?
har prøvd og gjort det samme som jeg gjorde med øl med kaffe, men det går ikke! kaffe smaker altfor fælt, har kansje noe med alkoholen og gjøre, er litt gla i den :P
Sitat av Tierra
på hvilke måter er ikke kaffe bra for tennene? tenker du bare på misfarging da eller?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er nok misfarging han sikter til. Men det er jo bare å fortsette med å pusse tenna sine regelmessig det

Litt om misfarging
digger svart kaffe, men drikker aldri f.eks. cappuchino..

kjøpte egen kaffetrakter da jeg var 14 (:
jeg har prøvd "pro" cappuchino på kaffebar èn gang med nøttedryss og det hele, men der og da kunne jeg ikke helt forstå forskjellen på vanlig kaffe og cappuchino. for jeg syns det smakte like jævlig uansett. mulig jeg forstår forskjellen bedre nå som jeg er litt eldre, men utifra n00b versjonen av cappuchino som man får på narvesen dispenserne, så liker jeg ganske godt den cappuchinoen som er der, med litt sukker i da.
cappuchino, mokka, latte og alle kafè kaffesortene smaker alt for søtt. Svart kaffe er det eneste som funker. Helst kolsvart.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
kaffeforum.nu?