Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2021
Heisan, har fått med meg det er blitt ulovlig å importere lasere (ihvertfall grønne)

Men siden dette da i hovedsak er pga. idioter lyser på fly med dem så driter jeg i det pga. det er ikke noe jeg har tenkt å gjøre...

Spørsmålet mitt er igrunnen bare hvor stor sjanse det er for at pakken vil bli stoppet i tollen... tenkte bare å handle meg noe billig Kina drit til under 200 kr (for å slippe moms)..

Når noe koster under 200kr så slipper man jo også toll (selv om elektronikk er fritt uansett). Hvor nøye sjekker de ting i tollen da? og hva er eventuelle sanksjoner hvis den blir stoppa i tolla og de ser at den er adressert til meg?

Om den blir stoppa og jeg mister de 200 kronene får nå være min risiko...

Og er det noen som vet om noen "triks" eller tips for at det er mindre sjanse for at den blir stoppa? Har f.eks. tenkt at det kanskje er lurt å be dem merke pakka med lommelykt sånn at hvis de skanner pakka eller hva de nå gjør så ser det ut som noe som ligner på en lommelykt inni...


Off-Topic: Laserene jeg ser på er "merka" 10000mw og 20000mw... noe jeg aldri kan fatte og tro med min beste vilje at de klarer å gi ut denne effekten. Men var igrunnen etter at en kamerat av meg viste meg en kina laser som var merka 10000mw, og den var helt vanvittig sterk sammenlignet med alt jeg har sett av "penne" lasere. Men har uansett ikke troen på effekten. Men her er det åpent for diskusjon

Navnet høres så jalla ut det kan bli... men har handlet mye fra denne siden, og har ingen dårlige erfaringer så langt... http://www.aliexpress.com/wholesale?...20140516041024

Takker for alle tips
Sist endret av oeei; 16. mai 2014 kl. 14:15.
Hva får deg til å tro at elektronikk er fritt for toll? Bøker (til eget bruk) er unndratt, men elektronikk må du betale toll på så snart bestillingen eks. frakt overgår 200 NOK..
Selv har jeg impulskjøpt 17 grønne lasere (fra 5mW til 200mW) på nettet uten noe som helst problemer, så med mindre du betaler ekstra for rask shipping eller lignende så er det jævlig liten sjanse for at en laser blir stoppet i tollen..

Min sterkeste 200mW klarer å brenne hull i 8 lag med sort søppelpose på 1 sekund, men selv den tviler jeg på er true 200mW, den er mest sikkert potmoddet. Hvis du finner en >500mW til under tollgrensne på 200 NOK så er den mest sannsynlig ikke mer enn 100mW, siden de vet at de aller færreste faktisk kan måle hvilket output den klarer (og det blotte øyet klarer ikke se forskjell på 100mW og 20000mW..

Edit etter å ha sett linken din: Hvis strålen må fokuseres for å sette fyr på en fyrstikk, så er den iallefall ikke 20 000 mW (det er 20 Watt, og det er sinnsykt mye)..
Sist endret av bashfoo; 16. mai 2014 kl. 14:42.
Trådstarter
5 0
Trodde elektronikk var tollfritt... men da er det vel jeg som har trodd feil... :/

Jeg VET at 20w på en laser er helt vanvittig mye (så godt som umulig) men tanken min er jo mer de merker den jo mer faktisk effekt har den også
f.eks. merka 10000mw har 100mw faktisk effekt og 20000mw har 200mw faktisk effekt...

Tror man må lete lenge før man finner en kina butikk som snakker sant på efekten på en laser...

Men har du en laser å råde meg til å kjøpe hvis du har "prøvd" flere billig lasere?
Alle jeg har prøvd har vært ifra dx.com som etterhvert sluttet å selge sterkere enn 5mW (de hadde en periode en egen affiliate side som solgte kun lasere, men den finner jeg ikke listet opp lenger)..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hva får deg til å tro at elektronikk er fritt for toll? Bøker (til eget bruk) er unndratt, men elektronikk må du betale toll på så snart bestillingen eks. frakt overgår 200 NOK..
Vis hele sitatet...
MTP På "toll" (slik tollvesenet definerer det) så er det tollfritt med elektronikk, du betaler kun MVA på 25% mens med andre varer som klær og mat så blir det lagt toll i tillegg til merverdiavgift når man importerer det.
Sist endret av BaconWeed; 16. mai 2014 kl. 15:28.
Trådstarter
5 0
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
MTP På "toll" (slik tollvesenet definerer det) så er det tollfritt med elektronikk, du betaler kun MVA på 25% mens med andre varer som klær og mat så blir det lagt toll i tillegg til merverdiavgift når man importerer det.
Vis hele sitatet...
Det var sånn jeg hadde forstått det ja Men jeg blander litt med det at er man under 200 kr så slipper man momsen også.