Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 868
Hoi freaks!

Jeg har nå fått meg en bolig som er stor nok til at jeg mener smart belysning kam være en fordel. Problemet er at det finnes så sinnsykt mye produkter og informasjon at jeg blir helt blind. Jeg har sett meg ut Philips hue, men bare her er det ekstremt mye produkter, og jeg aner egentlig ikke om dette vil tilfredsstille mine behov, om noen også har andre systemer så tar jeg gjerne imot tips!

Jeg ser etter noe som:
- Er kompitabelt med Google assistant, siden jeg har et system med nest høytalere
- kan ha en fysisk lysbryter, som gjerne kan programmeres til hele rom. Feks. Jeg demper lys i stue så gjelder dette flere pærer.
- Jeg har ikke noe behov for 13 millioner farger pærer, men pærer som har både varmt og kaldt hvitt lys samt dimming er veldig greit.
- Jeg har noen lamper hvor pæren er synlig, og om det finnes noen dekorative smarte pærer så er det kult

Noen som har noen erfaringer eller tips i en veldig uoversiktlig smartlysverden?

Takk for all hjelp
Kan ikke se noe feil med det du sier og Philips Hue. Det er mye "kina-led" der ute. PH har fint lys.
Du sier du ikke har behov for farger, hvis det skulle endre seg synes jeg det er kult å tenke hele rom med farger. Altså, heller et rom med bare farger enn en med farge i hvert rom. Da kan du lage skikkelig stemning. F.eks har jeg alt i farger i stue og spisestue som henger sammen.
Du har i allefall forstått det viktigste når det kommer til smart lys, det er philips hue som gjelder og kun det.

vi har montert ca 25 spotter og har ellers pærer og lamper spredd rundt i hele huset, til sammens ca 35-40 pærer vil jeg anslå og det har fungert smertefritt i over 8 år nå, vi har ikke bytta ei eneste pære på 8 år, det i seg selv er verdt hva som helst nesten.

om du bikker 50 pærer må du ha 2 switcher, det finnes forsåvidt løsninger for å samkjøre 2 switcher sømløst både via home assistant, homey osv om du nå kommer dit etterhvert.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Du har i allefall forstått det viktigste når det kommer til smart lys, det er philips hue som gjelder og kun det.

vi har montert ca 25 spotter og har ellers pærer og lamper spredd rundt i hele huset, til sammens ca 35-40 pærer vil jeg anslå og det har fungert smertefritt i over 8 år nå, vi har ikke bytta ei eneste pære på 8 år, det i seg selv er verdt hva som helst nesten.

om du bikker 50 pærer må du ha 2 switcher, det finnes forsåvidt løsninger for å samkjøre 2 switcher sømløst både via home assistant, homey osv om du nå kommer dit etterhvert.
Vis hele sitatet...
Nydelig, takk!
Med så mange pærer, bruker du da fysiske lysbrytere? Hvordan fungerer isåfall disse?
Sitat av Dice Vis innlegg
Nydelig, takk!
Med så mange pærer, bruker du da fysiske lysbrytere? Hvordan fungerer isåfall disse?
Vis hele sitatet...
vi har bare montert 2 brytere, en i gangen til soverommet og en på kjøkkenet. de fungerer helt fint, 4 knapper

1 skrur lys på
1 skrur lys av
1 dimmer opp
1 dimmer ned.

vi har ikke sett noe behov for å programere noen lys-settings til fjernkontrollene men har heller 2-3 programerte settings f.eks for film-titting (lys i stua demper seg, resten av huset er normalbelyst), når drar hjemmefra men hundene er igjen hjemme, da demper vi belysningen en del der hundene oppholder seg og resten av huset går helt blackout osv..

disse programeringene ligger som snarveier på telefonene våre
Kan anbefale Phillips hue taklampe: https://www.power.no/smarte-hjem/sma...E&gclsrc=aw.ds

Gir veldig godt lys. Lyser mye hvis du setter på maks, men kan også dimmes veldig lavt og brukes som nattlys. Vi har lysbryter på veggen, men den dimmer ikke. Dimming kan gjøres med fjernkontroll eller app på mobil. Vi har også satt opp noe automatikk, som at lyset på stua dimmes ned på kvelden, og slås av og på morgen og kveld
Phillips hue har best lys, plejd har best styring.
Det fine med Philips Hue er at hub'en også aksepterer så og si alt av belysning som bruker ZigBee protokolen, så man er ikke låst til å bare bruke produkter fra Philips når man først har installert en Hue Hub i huset.

F.eks har man mye downlights, så kan dimmerne byttes ut med Namron dimmere og disse kan legges inn og styres via Hue.
PH er nais og best. Wizz er billigere og har noen fordeler. Kjør på med begge deler. Kjøp for guds skyld noen smartkontakter ala NEDIS eller lignende så kan du skru av og på ovner og juletrelys. Synes det er knall sammen med Google home/nest. Eneste som er helt mongo er at man ikke kan lage eget aktiveringord for Google. Er så teit å si ok Google for alt. Lag gode rutiner i Home, som "skru av alt", "jeg er hjemme" og "god natt" så slipper man å prate så mye. Lag overordnede og underordnede grupper i home, feks kjøkken overordnet og kjøkken en og kjøkken to som underordnet om du har to forskjellige lys på kjøkkenet. Er ikke noe alternativ å bruke fysiske brytere i 2024. Du er på den rette sti.