Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4241
Nå som macbook air endelig har fått retina skjerm, ser det ut som idealpc'en størrelsesmessig har kommet for meg. Jeg er dritt lei windows, og linux er bare kødd. Så nå er jeg moden for å prøve mac.

Saken er den at jeg har 0 erfaring fra mac annet enn noen kurs for snart 20 år siden. Så jeg er veldig i tvil om jeg skal gå for air eller pro. Størrelsesmessig er ikke forskjellen så enorm.

Viktigst for meg er at den spiller av alle filmer uten problemer, gjerne 4k, har gode høytalere og at den kan brukes til bildebehandling og kanskje og videoredigering, men det er ikke SÅ nøye. Spilling er jeg heller ikke så nøye på. Ellers blir det skriving, chatting, surfing etc.

Så duger air til denne bruken, eller burde jeg gå for en pro?

Det kommer og ny prosessor kalt skylake, flere sier de venter med å kjøpe mac til denne kommer ut.
Det finnes ikke en air på 12", ei heller med retina. Ikke kjøp den nye, svak prosessor, ingen vanlige USB koblinger, og ikke magnetlader

Den nye macen heter bare "macbook 12". Jeg ville holdt meg unna den hovedsakelig av de grunnene jeg skrev over.
Den har en 4,5Watt prosessor, uten vifte. Det sier seg selv at den kommer til å være veldig svak.
Den har én hodetelefonutgang, og én USB type-C port - dette er en ny standard som ingen egentlig bruker enda. Det vil si at du trenger overganger og splittere i hopevis.

Til ditt bruk ville jeg gått for en pro med retina. De har kraft nok til det meste, og har nok porter for de fleste.

Ellers er jo en MacBook Air en genial maskin på nesten alle punkter. skjermen er det eneste som egentlig trekker ned. Til mitt bruk var den veldig digg, rundt 10 timer batteritid (i windows, jeg boot camper. Kommer vell opp i 12 i OSX). Den har nok kraft til å kompilere kode, kan spille litt eldre spill med HD graphics 5000 fra intel. Og den veier jo omtrent ingen ting.

Magnetladeren har nok også reddet maskinen et par ganger
Sist endret av olli408; 23. mars 2015 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Macbook Air duger til alt du ser etter, til og med lett videoredigering, men 4gb RAM gjør at du ikke får gjort så veldig mye multi-tasking (regner jeg med). 4K får du ikke sett på noen av dem, men retina skjermen til pro gir deg en mye bedre skjerm enn Air (på 1440p).
Selv har jeg MBP Retina (riktignok 15"), og er usannsynlig fornøyd med denne. Meget god batteritid, dritdeilig tastatur, og upåklagelig oppløsning (2880x1800).

Jeg har 16GB RAM, 2,3GHz i7, og en eller annen form for oppgradert skjermkort, til tross for at det er integrert (Intel HD Graphics 4000 1024 MB). For min del resulterer dette i en silkemyk opplevelse med alt fra World of Warcraft på medium/high, Parallels med W8, redigering av 4K (GoPro) i iMovie, med mer.

Tatt bruk du nevner i betraktning, vil jeg vil absolutt anbefale deg å gå for en Retina. Du får nok kraft, en vanvittig god skjerm, og et OS som tilrettelegger for sømløst arbeid. En tilvenningsperiode må du påregne, men systemet er lettfattelig og enkelt i bruk, så dette bør ikke kreve mye av verken tid eller energi.
Med tanke på at en 13" MacBook Pro faktisk er mindre enn en 13" Air (med unntak av tykkelsen) ville jeg definitivt gått for en Pro av nevnte størrelse. Merkostnaden er ikke allverden når man sammenligner spesifikasjoner, og man finner også greie tilbud på disse fra tid til annen på f.eks Elkjøp.
Sist endret av awt; 23. mars 2015 kl. 17:05.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Intel HD Graphics 4000 1024 MB
Vis hele sitatet...
Hvordan er det i forhold til: NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB?
Trådstarter
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvordan er det i forhold til: NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB?
Vis hele sitatet...
tror han kjører begge skjermkortene utifra hva jeg kan lese om maskinen hans

Sitat av olli408 Vis innlegg
Det finnes ikke en air på 12", ei heller med retina. Ikke kjøp den nye, svak prosessor, ingen vanlige USB koblinger, og ikke magnetlader

Den nye macen heter bare "macbook 12". Jeg ville holdt meg unna den hovedsakelig av de grunnene jeg skrev over.
Den har en 4,5Watt prosessor, uten vifte. Det sier seg selv at den kommer til å være veldig svak.
Den har én hodetelefonutgang, og én USB type-C port - dette er en ny standard som ingen egentlig bruker enda. Det vil si at du trenger overganger og splittere i hopevis.

Til ditt bruk ville jeg gått for en pro med retina. De har kraft nok til det meste, og har nok porter for de fleste.

Ellers er jo en MacBook Air en genial maskin på nesten alle punkter. skjermen er det eneste som egentlig trekker ned. Til mitt bruk var den veldig digg, rundt 10 timer batteritid (i windows, jeg boot camper. Kommer vell opp i 12 i OSX). Den har nok kraft til å kompilere kode, kan spille litt eldre spill med HD graphics 5000 fra intel. Og den veier jo omtrent ingen ting.

Magnetladeren har nok også reddet maskinen et par ganger
Vis hele sitatet...
blir nok en pro da ja .... men det var denne skylake prosessoren som visstnok skal være en temmelig stor oppgradering som kommer i siste halvdel av 2015 som jeg lurer på om jeg skal vente på
Sist endret av denim; 23. mars 2015 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hold deg unna den nye macbooken hvertfall!

Pro Retina er tingen =)
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hold deg unna den nye macbooken hvertfall!

Pro Retina er tingen =)
Vis hele sitatet...
MEN I HELVETE DA!

Gjett hva jeg fant, en av grunnene til mac er muligheten for å kjøre 3 operativsystemer, win linux og osx, så gjør de dette:

"If you're thinking about spending a wad of cash on one of the latest MacBooks with the intention of running Windows 7 in Boot Camp, the new MacBook should factor pretty high up in your consideration. That's because Apple has dropped support for Boot Camp on the 2015 MacBook Pro and MacBook Air, which could steer your decision toward the company's newest machine."

...er det mulig??? for et alternativ til macbook pro er jo dell xps 13, den ligger hakk i hælene på mac på diverse reviews.
Sist endret av denim; 24. mars 2015 kl. 06:26.
Sitat av denim Vis innlegg
Gjett hva jeg fant, en av grunnene til mac er muligheten for å kjøre 3 operativsystemer, win linux og osx, så gjør de dette:

"If you're thinking about spending a wad of cash on one of the latest MacBooks with the intention of running Windows 7 in Boot Camp, the new MacBook should factor pretty high up in your consideration. That's because Apple has dropped support for Boot Camp on the 2015 MacBook Pro and MacBook Air, which could steer your decision toward the company's newest machine."

...er det mulig??? for et alternativ til macbook pro er jo dell xps 13, den ligger hakk i hælene på mac på diverse reviews.
Vis hele sitatet...
Men så bruk windows 8 da. Windows 8 med "start menu 8" gir deg windows 7 menyen, og du får alle optimaliseringen som ble gjort i 8'ern.
Sitatet ditt sier de har droppet support for Boot Camp i alle de nye modellene, og det er ikke riktig. De har droppet support for Windows 7 i Boot Camp på disse modellene. Nå skal det riktignok sies at MacBook 2015-modellen ikke er listet på Boot Camp kompatibilitetstabellen, så akkurat den kan det være vanskelig å vite noe sikkert om enda.

Forøvrig ser det ut til at du fortsatt roter med modellene. MacBook, MacBook Air og MacBook Pro er tre helt forskjellige serier. Air er fortsatt uten Retina. Jeg ville vært forsiktig med å velge maskin kun basert på hva en forumbruker sier. Selv ville jeg hatt MacBook foran MacBook Pro når som helst (CPU'en er aldri flaskehalsen med mindre du driver med spilling eller video). Folk har forskjellige behov, det er derfor Apple har flere modeller.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Selv ville jeg hatt MacBook foran MacBook Pro når som helst (CPU'en er aldri flaskehalsen med mindre du driver med spilling eller video).
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jeg kunne selv tenkt meg en ny MacBook. De ser jo vanvittig deilige ut. Men når jeg sammenligner med MacBook Pro til samme prisen, så ser jeg dessverre ikke mange grunner til å velge MacBook i stedet. Hadde jeg skulle kjøpt ny i dag så hadde jeg nok da gått for en MBP, men jeg vil gjerne høre argumenter mot.
Det er hovedsaklig vekta som frister. Må tilstå jeg ikke var klar over at MBP 13" Retina var såpass lett (60% tyngre enn MB, but still) og med såpass god batteritid som den er før jeg sjekka nå. Tror egentlig målgruppa for den nye MacBook'en er folk som bruker laptopen slik de bruker en iPad. Lader den opp om natta-ish, og har den ellers slengt rundt omkring (eller med i ryggsekk overalt). Da er ikke mangelen på porter like farlig, men vekta desto mer. Men til skrivebordsbruk tror jeg nok MBP er bedre.
Den nye macbooken er et moteobjekt laget for oversminka jenter som skal blogge.

Ikke spesielt kraftig maskin, kun en enkelt inngang (aka enten lader du den eller så har du kameraet plugget i), og generelt en maskin som er laget for spesielt (u)intresserte.
Med en totalt skremmende prislapp på toppen av det hele. (Så fremt man ikke føler det er verd å betale heftig for en tynn og lett maskin).

Kun MBA og MBP som er verd pengene idag. Og MBA taper pga manglende retina.
Det er vel nettopp derfor de har lansert en ny modell. For de som syns Macbook Air har for kjip skjerm, men fortsatt vil ha en laptop på ~1kg.

Nå er det lite blogging, sminkebudsjettet mitt begrenser seg til deodorant og aftershave, og sist jeg sjekket vendte mine kjønnsorganer utover. Men jeg ser fortsatt verdien i å ha en portabel maskin, f.eks om man har tenkt seg ut og reise langt, eller reiser mye.

Å dra med seg 1.6-2kg når man heller kan ha med seg 900g er litt som å velge et speilløst kamera og et par lette objektiver fremfor speilrefleks og dyrt glass.

Det er samme diskusjonen hver eneste gang Apple lanserer et nytt produkt. En haug mennesker som er fristet, og en annen haug mennesker som ikke ser poenget i det hele tatt. Fasiten kommer uansett ved neste keynote når Apple presenterer salgstallene.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Den nye macbooken er et moteobjekt laget for oversminka jenter som skal blogge.
Vis hele sitatet...
Jeg er systemutvikler og har brukt MacBook Air både hjemme og på jobb de siste 3 årene. Jeg skal kjøpe meg en 12" MacBook når skattepengene er kommet på konto, som min nye hovedmaskin. Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Det er få folk som gjør noe som er så mye mer ressurskrevende enn rosablogging uansett. CPU-bruken er ekstremt sjelden på 100%, og de gangene det skjer er det ikke pga arbeidsoppgavene til maskinen men fordi en prosess har hengt seg opp.

Jeg kobler i kamera en håndfull ganger i året, tror jeg skal overleve å måtte gjøre det i løpet av den 10 timers batteritiden istedenfor akkurat om natta når maskinen ligger på lading.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Jeg kobler i kamera en håndfull ganger i året, tror jeg skal overleve å måtte gjøre det i løpet av den 10 timers batteritiden istedenfor akkurat om natta når maskinen ligger på lading.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Stortsett einig i innlegget ditt, men en tradisjonell USB-port eller to hadde ikkje skada. For då kunne eg dradd med meg den laptopen, uten å tenke på å ha adapter for å bruke ein minnepinne for å gi tilfeldige filer til nokon. Behovet for adapterkabel er verre enn at det er kun ein USB-port...

Har TP med to USB-porter, der ein er i permanent bruk til logitech-dongle, og har sjelden behov for meir...
Akkrat samme "problem" selv. Vil aller helst ha den nye 12", men redd den ikke skal være kraftig nok til 4k i div formater, og ikke minst kraftig nok om to år. Blir vel å vente på noen tester...
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Jeg er systemutvikler og har brukt MacBook Air både hjemme og på jobb de siste 3 årene. Jeg skal kjøpe meg en 12" MacBook når skattepengene er kommet på konto, som min nye hovedmaskin. Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Det er få folk som gjør noe som er så mye mer ressurskrevende enn rosablogging uansett. CPU-bruken er ekstremt sjelden på 100%, og de gangene det skjer er det ikke pga arbeidsoppgavene til maskinen men fordi en prosess har hengt seg opp.

Jeg kobler i kamera en håndfull ganger i året, tror jeg skal overleve å måtte gjøre det i løpet av den 10 timers batteritiden istedenfor akkurat om natta når maskinen ligger på lading.
Vis hele sitatet...
Greit nok...

Men spørsmålet er hvor lenge en svak prosessor vil være brukbar, og hvor godt den vil prestere på div medieformater..

Jeg vil ha en helvetes bra multimediemaskin som varer i mange år når jeg først må bla opp 12-13 høvdinger...

Dell XPS 13 er det ivertfall ingen spørsmål om har kraft nok til å gå jevnt og trutt i mange år, skjermen er bra og den er knøtteliten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det at Apple dropper offisiell støtte for Windows 7 i Bootcamp er jo overhode ikke noe problem. For det første så gjelder det kun nye MacBook 12" og nye MacBook Pro 13" på grunn av Force-Touch Touchpad som da ikke vil få driver til, men den vil fungere med generisk driver, bare ræva.

Du kan jo fint pakke ut Bootcamp-driverpakken og få lagt inn 99% av Windows 7-driverne. I utgangspunktet så burde du ikke benytte Bootcamp-driverne i det hele tatt da de fleste er utdaterte og du kan hente nye direkte fra de diverse maskinvareprodusentene eller via sider som station-drivers.com osv..

Eneste verdifulle med Bootcamp-driverne er de få Apple-spesifikke maskinvaredriverne (det meste av maskinvare er jo ikke Apple-spesifikk) og Bootcamp kontrollpanelet så du faktisk kan justere litt på innstillinger på touchpad og litt sånt.


Det er uansett mye bedre å kjøre Windows 8 / 8.1 av den enkle grunn at det har full støtte for (U)EFI booting så du kan slippe emulering av BIOS via Bootcamp og dermed få langt bedre oppstarstider osv.. Om Windows 8 / 8.1 i seg selv plager det så inderlig så legg inn Start8 eller lignende og vips så er du vant til Windows 8 / 8.1 på et par dager og vil føle deg smått flau over at du var så vrang på å aldri gi det en eneste sjanse til å begynne med.


Eneste som er håpløst med Windows 8 / 8.1 er "Modern UI" aka nye startmenyen og disse "Modern UI" applikasjonene som er helt på jordet hva gjelder navigering og bruk på noe annet enn nettbrett. Men med Start8 eller lignende løsninger så trenger du jo ikke å forholde deg til dette overhode.

Alt annet er jo bedre sammenlignet med Windows 7...

Sitat av denim Vis innlegg
Greit nok...

Men spørsmålet er hvor lenge en svak prosessor vil være brukbar, og hvor godt den vil prestere på div medieformater..

Jeg vil ha en helvetes bra multimediemaskin som varer i mange år når jeg først må bla opp 12-13 høvdinger...

Dell XPS 13 er det ivertfall ingen spørsmål om har kraft nok til å gå jevnt og trutt i mange år, skjermen er bra og den er knøtteliten.
Vis hele sitatet...

Tror folk overvurderer viktigheten av kraftig maskinvare anno 2015, eller undervurderer hva det som blir definert som "svak maskinvare" faktisk kan få til. Må også huske at Apple med Mac OS X er endel foran hva gjelder optimalisering mot maskinvaren så de klarer generelt å få presset ut mer effektivitet av svakere maskinvare enn hva Microsoft klarer med Windows på grunn av tettere sammenknytning mellom programvare og maskinvare.

Windows skalerer flott for all del, men du vil aldri se like god og optimal optimalisering fra noen som utvikler mot millioner av forskjellige maskinvarekombinasjoner opp mot et selskap som kun forholder seg til et lite knipe av gangen.



Vi må huske at maskinvareutviklingen har gått fryktelig sent de siste årene, det er ingen eksplosjon i regnekraft og rå ytelse fra år til år som det var på tidlig 2000-tallet. Nå er alt fokus på effektivisering, lavere strømforbruk osv..

Dette gjør at programvare og applikasjoner optimaliseres bedre og tar i langt større grad hensyn til at det skal kjøre effektivt om du så sitter på en Intel Atom eller om du kjører en Intel Core i7 Extreme.

Spesielt populariteten til mobil og nettbrett har jo snudd ting veldig på hode, og HTML5 og webutvikling er større enn noen gang. Det å sitte på krafthus av noen systemer om det så er bærbar eller stasjonært er forbeholdt spesialtilfeller som bedrifter, mediahus og spillmaskiner og er ikke lenger der "normalen" ligger og de fleste utviklere som ønsker å holde seg relevante de sikter seg inn på det markedet som har bredest appell for størst mulig nedslagsfelt og flest potensielle kunder.



Fremdeles så måler folk "verdi" i rå ytelse. Det er alltid prosessor eller skjermkort, eller kombinasjonen begge som avgjør "verdien" til en maskin og spør du meg så er det fryktelig gammeldags tankegang.

Om du ikke har spesifikke behov som skulle tilsi at du må ha ekstra god ytelse så mener jeg maskinvare blir overvurdert av de aller fleste. Folk innbiller seg at viktigheten av god CPU og skjermkortytelse uten at de nødvendigvis har behov for det i praksis.

Folk snakker også til stadighet om "future-proofing", jeg skal tross alt ha maskinen i 3-5 år. Går vi 3-4 år tilbake i tid så har det jaggu meg ikke skjedd så fryktelig mye på ytelsesfronten på verken bærbare eller stasjonære. Utviklingen er jo mildt sagt ikke-eksisterende iforhold til hva som var normalen på tidlig 2000-tallet.


Jeg tror du heller skal skaffe deg en maskin i nuet, kontra det å skaffe en maskin utifra hva du tror du kanskje kommer til å måtte trenge om 2-3 år frem i tid. Innen den tid så har du fort andre aspekter med maskinen som gjør at du føler du ønsker en ny uansett.



Nye MacBook 12" er jo dog et noe spesielt tilfellet, her har jo Apple dratt strikken veldig i retningen ultraportabel og man kan på mange måter si at de har gått litt vel langt så det blir en noe litt mer særegen maskin for de som har et ekstra behov for portabilitet over noe annet.


Prosessoren er langt ifra så dårlig som folk skal ha det til. Anandtech har gjort gode analyser av prosessoren og den leverer godt over forventningene tatt i betraktning en TDP på 4,5W. Med høy boost clock så ser den jo ut til å klare å nesten måle seg med Intel Core i5 ULV på flere områder, noe som må sies å være ganske så imponerende.


Kan den måle seg mot en full-volt Intel Core i7? Naturligvis ikke.. Har den noen betydning? Egentlig ikke. Selv har jeg en MacBook Pro 15-tommer med retinaskjerm med Intel Haswell, den har en full-volt Intel Core i7 firekjerner og når jeg bruker samboer sin MacBook Pro 13-tommer med retinaskjerm som har Intel Haswell full-volt Intel Core i5 dobbelkjerne så merker jeg nada forskjell i praksis. Jeg merker heller ikke forskjell fra Intel HD 5100 "Iris" som hun har mot min Intel HD 5200 "Iris Pro" / nVIDIA GeForce GT 750M kombo heller til vanlig bruk.

Jeg merker dog stor forskjell på varmeutvikling og batteritid, det å ha en full-volt Intel Core i7 og ikke minst dedikert skjermkort setter sine spor og jeg kan ikke si annet enn at jeg hadde nok hatt bedre utnyttelse av å ikke ha dedikert skjermkort, dermed lavere temperaturer og bedre batteri. Nå blir batteri ofret, og det blir ekstra varme til egentlig ingen nytteverdi for meg.


Samboer ønsker å gå over til MacBook 12" og det forstår jeg godt, hun har ikke noe behov for bedre ytelse enn hva den kan tilby og den lavere vekten, det tynnere designet osv er noe som gagner henne veldig da hun drar den med til og fra studier hver dag.

Bare fordi 13-tommer Pro har bedre ytelse så gjør ikke det den automatisk til noen bedre maskin, alt må sees utifra bruksmønster og behov og jeg tror veldig, veldig mange overvurder sitt egen bruksmønster og behov når det kommer til ytelse.



Men igjen, når det gjelder nye MacBook 12" så tror jeg nok Apple har dratt strikken litt vel langt. Jeg tror det er ytterst få som trenger noe særlig mer enn Intel Core i5 ULV og Intel HD 5000 når det kommer til ytelse, men en MacBook 12" med Intel Core M kan nok bli i det knappeste laget for mange.
Sist endret av RamGuy; 9. april 2015 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av RamGuy Vis innlegg
Det at Apple dropper offisiell støtte for Windows 7 i Bootcamp er jo overhode ikke noe problem. For det første så gjelder det kun nye MacBook 12" og nye MacBook Pro 13" på grunn av Force-Touch Touchpad som da ikke vil få driver til, men den vil fungere med generisk driver, bare ræva.

Du kan jo fint pakke ut Bootcamp-driverpakken og få lagt inn 99% av Windows 7-driverne. I utgangspunktet så burde du ikke benytte Bootcamp-driverne i det hele tatt da de fleste er utdaterte og du kan hente nye direkte fra de diverse maskinvareprodusentene eller via sider som station-drivers.com osv..

Eneste verdifulle med Bootcamp-driverne er de få Apple-spesifikke maskinvaredriverne (det meste av maskinvare er jo ikke Apple-spesifikk) og Bootcamp kontrollpanelet så du faktisk kan justere litt på innstillinger på touchpad og litt sånt.


Det er uansett mye bedre å kjøre Windows 8 / 8.1 av den enkle grunn at det har full støtte for (U)EFI booting så du kan slippe emulering av BIOS via Bootcamp og dermed få langt bedre oppstarstider osv.. Om Windows 8 / 8.1 i seg selv plager det så inderlig så legg inn Start8 eller lignende og vips så er du vant til Windows 8 / 8.1 på et par dager og vil føle deg smått flau over at du var så vrang på å aldri gi det en eneste sjanse til å begynne med.


Eneste som er håpløst med Windows 8 / 8.1 er "Modern UI" aka nye startmenyen og disse "Modern UI" applikasjonene som er helt på jordet hva gjelder navigering og bruk på noe annet enn nettbrett. Men med Start8 eller lignende løsninger så trenger du jo ikke å forholde deg til dette overhode.

Alt annet er jo bedre sammenlignet med Windows 7...




Tror folk overvurderer viktigheten av kraftig maskinvare anno 2015, eller undervurderer hva det som blir definert som "svak maskinvare" faktisk kan få til. Må også huske at Apple med Mac OS X er endel foran hva gjelder optimalisering mot maskinvaren så de klarer generelt å få presset ut mer effektivitet av svakere maskinvare enn hva Microsoft klarer med Windows på grunn av tettere sammenknytning mellom programvare og maskinvare.

Windows skalerer flott for all del, men du vil aldri se like god og optimal optimalisering fra noen som utvikler mot millioner av forskjellige maskinvarekombinasjoner opp mot et selskap som kun forholder seg til et lite knipe av gangen.



Vi må huske at maskinvareutviklingen har gått fryktelig sent de siste årene, det er ingen eksplosjon i regnekraft og rå ytelse fra år til år som det var på tidlig 2000-tallet. Nå er alt fokus på effektivisering, lavere strømforbruk osv..

Dette gjør at programvare og applikasjoner optimaliseres bedre og tar i langt større grad hensyn til at det skal kjøre effektivt om du så sitter på en Intel Atom eller om du kjører en Intel Core i7 Extreme.

Spesielt populariteten til mobil og nettbrett har jo snudd ting veldig på hode, og HTML5 og webutvikling er større enn noen gang. Det å sitte på krafthus av noen systemer om det så er bærbar eller stasjonært er forbeholdt spesialtilfeller som bedrifter, mediahus og spillmaskiner og er ikke lenger der "normalen" ligger og de fleste utviklere som ønsker å holde seg relevante de sikter seg inn på det markedet som har bredest appell for størst mulig nedslagsfelt og flest potensielle kunder.



Fremdeles så måler folk "verdi" i rå ytelse. Det er alltid prosessor eller skjermkort, eller kombinasjonen begge som avgjør "verdien" til en maskin og spør du meg så er det fryktelig gammeldags tankegang.

Om du ikke har spesifikke behov som skulle tilsi at du må ha ekstra god ytelse så mener jeg maskinvare blir overvurdert av de aller fleste. Folk innbiller seg at viktigheten av god CPU og skjermkortytelse uten at de nødvendigvis har behov for det i praksis.

Folk snakker også til stadighet om "future-proofing", jeg skal tross alt ha maskinen i 3-5 år. Går vi 3-4 år tilbake i tid så har det jaggu meg ikke skjedd så fryktelig mye på ytelsesfronten på verken bærbare eller stasjonære. Utviklingen er jo mildt sagt ikke-eksisterende iforhold til hva som var normalen på tidlig 2000-tallet.


Jeg tror du heller skal skaffe deg en maskin i nuet, kontra det å skaffe en maskin utifra hva du tror du kanskje kommer til å måtte trenge om 2-3 år frem i tid. Innen den tid så har du fort andre aspekter med maskinen som gjør at du føler du ønsker en ny uansett.



Nye MacBook 12" er jo dog et noe spesielt tilfellet, her har jo Apple dratt strikken veldig i retningen ultraportabel og man kan på mange måter si at de har gått litt vel langt så det blir en noe litt mer særegen maskin for de som har et ekstra behov for portabilitet over noe annet.


Prosessoren er langt ifra så dårlig som folk skal ha det til. Anandtech har gjort gode analyser av prosessoren og den leverer godt over forventningene tatt i betraktning en TDP på 4,5W. Med høy boost clock så ser den jo ut til å klare å nesten måle seg med Intel Core i5 ULV på flere områder, noe som må sies å være ganske så imponerende.


Kan den måle seg mot en full-volt Intel Core i7? Naturligvis ikke.. Har den noen betydning? Egentlig ikke. Selv har jeg en MacBook Pro 15-tommer med retinaskjerm med Intel Haswell, den har en full-volt Intel Core i7 firekjerner og når jeg bruker samboer sin MacBook Pro 13-tommer med retinaskjerm som har Intel Haswell full-volt Intel Core i5 dobbelkjerne så merker jeg nada forskjell i praksis. Jeg merker heller ikke forskjell fra Intel HD 5100 "Iris" som hun har mot min Intel HD 5200 "Iris Pro" / nVIDIA GeForce GT 750M kombo heller til vanlig bruk.

Jeg merker dog stor forskjell på varmeutvikling og batteritid, det å ha en full-volt Intel Core i7 og ikke minst dedikert skjermkort setter sine spor og jeg kan ikke si annet enn at jeg hadde nok hatt bedre utnyttelse av å ikke ha dedikert skjermkort, dermed lavere temperaturer og bedre batteri. Nå blir batteri ofret, og det blir ekstra varme til egentlig ingen nytteverdi for meg.


Samboer ønsker å gå over til MacBook 12" og det forstår jeg godt, hun har ikke noe behov for bedre ytelse enn hva den kan tilby og den lavere vekten, det tynnere designet osv er noe som gagner henne veldig da hun drar den med til og fra studier hver dag.

Bare fordi 13-tommer Pro har bedre ytelse så gjør ikke det den automatisk til noen bedre maskin, alt må sees utifra bruksmønster og behov og jeg tror veldig, veldig mange overvurder sitt egen bruksmønster og behov når det kommer til ytelse.



Men igjen, når det gjelder nye MacBook 12" så tror jeg nok Apple har dratt strikken litt vel langt. Jeg tror det er ytterst få som trenger noe særlig mer enn Intel Core i5 ULV og Intel HD 5000 når det kommer til ytelse, men en MacBook 12" med Intel Core M kan nok bli i det knappeste laget for mange.
Vis hele sitatet...
OK ... jeg er vel langt på vei med på filosofien din

det stemmer det har stått stille lenge, men det er snakk om en ny prosessor nå som heter skylake, denne skal være en ganske solid oppgradering og det er snakk om at denne kommer i en macbook pro muligens alt til høsten. Så jeg venter.. da får jeg også studentrabatt

ellers er det synd de ikke oppgraderer macbook air til retina, ellers hadde også denne vært høyaktuell. Jeg vil ha en skarp og god skjerm da jeg leser mye og bruker pc'en mye... jeg vil ha en god multimediemaskin som er istand til å dra alt av filmer silkeglatt opp til 4k, høy god lyd fra høytalere osv, sekundært skal den brukes til IT-studier og bør være portabel, men en macbook air eller og en pro 13" er mer enn portabel nok.

sist jeg så på netbooks sleit de med å spille HD-filmer glatt, så du kan si jeg har ramlet av mht hva de nyeste kan gjøre.. hehe
Den nye MacBook 12" faller på; ingen MagSafe. De burde klare å lage en USB Type C i MagSafe-utførelse.

... eller så kan man kanskje kjøpe en haug av en PC istede for Mac? Det virker som Tim Cook liker å rævvkjøre Apple; det ser ikke ut til at han forstår produktene.
Sist endret av nudo; 10. april 2015 kl. 04:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var selv på vei til å kjøpe nye MacBook Pro 13", men har satt det litt på vent da jeg ser det er en del som nå melder om problemer med Retina-skjermene på de siste årenes MacBook Pro-modeller. Det dreier seg om et anti-refleksjonsbelegg på skjermen som lett slites av og dermed skaper forstyrrende flekker - og det etter helt normal bruk med tilhørende forsiktig og korrekt rengjøring. På flere av bildene jeg har sett er det tydelige avtrykk etter tastaturet på skjermen.

https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

http://www.businessinsider.com/stain...ook-pro-2015-3

Ville bare nevne dette. Jeg har enda til gode å se noen nevne problemer med 2015-modellen, men siden det gjerne går noen måneder før disse flekkene dukker opp så er det kanskje bare et spørsmål om tid... Selv tar jeg ikke sjansen på å kjøpe nå, og venter i stedet på en offisiell uttalelse fra Apple før jeg gjør noe mer.