Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1604
Hei, bare et raskt lite spørsmål her!

Kan noen fortelle meg hvilken prisklasse man får mest mulig hardware komponenter for pengene? Tenker da på stasjonær pc.

Hvis vi deler det opp komponent vis:
Hovedkort
CPU
GPU
RAM
HDD
SSD
skjerm
*fler?

Takker for svar!
Det finnes ikke en slik liste, og det er heller ikke mulig å sette opp en slik uten å si hva det skal brukes til, og til hvilket budsjett. Finnes også endel oppgraderingspakker det går an å benytte seg av.

Ett eksempel tatt ut av luften:

4670k
z97 hk
Fractal R5
Evga Supernova G2 750w
Gtx 970
Samsung evo eller mx100 250gb +/- SSD
Sist endret av sweem; 24. februar 2015 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sweem Vis innlegg
Det finnes ikke en slik liste, og det er heller ikke mulig å sette opp en slik uten å si hva det skal brukes til, og til hvilket budsjett. Finnes også endel oppgraderingspakker det går an å benytte seg av.

Ett eksempel tatt ut av luften:

4670k
z97 hk
Fractal R5
Evga Supernova G2 750w
Gtx 970
Samsung evo eller mx100 250gb +/- SSD
Vis hele sitatet...
Støtter denne som et godt allrounder alternativ for meste parten som skal begynne med pc-bygging
Det er verdt å nevne at "k" på slutten av Intel sine CPUer betyr at prosessoren kan overklokkes. De aller fleste vil egentlig aldri ha bruk for å gjøre noe slikt, eller gidde å tilegne seg kunnskapene som skal til for å få det stabilt. Så man kan fint spare penger på velge en CPU som ikke kan overklokkes.

Den gyldne middelvei er prisområdet litt over midten. Det aller nyeste og dyreste er dyrest fordi det er nytt, ikke nødvendigvis fordi det er bra. Det aller billigste er billigst fordi det er teknisk gammelt og som regel ikke særlig kraftig.
Hvis du velger 18 måneder gammel teknologi så er prisen sunket litt og bugs er plukket ut av produksjonen - Mindre plunder og heft.
Mere driftsikkerhet for pengene.
Deretter kommer det helt opp til hva du skal bruke hardware til. Her gjelder det å kjøpe kjapt nok men heller ikke mer.
Noen vil argumentere med at neste versjon av Windows trekker mere datakraft, men dit er det kanskje 5 år.
Noen vil legge store penger i kabinettet, men jeg skal ikke sitte på kabinettet og velger ett kabinett som er tynnest mulig
og veier minst mulig. Det gjelder å være miljøvennlig.
TomsHardware.com har lister over hvilke komponenter de mener gir best ytelse for prisen, og de oppdateres som regel månedlig. Her er noen av listene:
Grafikkort
Prosessor
SSD
Trenger du fler er det ikke værre enn å google "tomshardware best <pc-del>"

Kan legge til at jeg personlig mener det gylne nivå ligger rundt 7-11 tusen kroner. Du tjener nok lite på å gå over 12 i alle fall
Sist endret av olli408; 25. februar 2015 kl. 09:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Noen vil legge store penger i kabinettet, men jeg skal ikke sitte på kabinettet og velger ett kabinett som er tynnest mulig
og veier minst mulig. Det gjelder å være miljøvennlig.
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg kjøpte et kabinett med tynne vegger, så måtte jeg tilbake til butikken tre ganger pga at en truck hadde kollidert med pallen kabinettene sto på. Av totalt 25 kabinetter var 25 skadet, 24 rammeskjeve og det siste hadde bare skader på en sideplate, om enn ikke kabinettet sin feil, så tviler jeg på at det hadde vært like mange skader hvis det var et litt mere solid kabinett. Nå har jeg det kabinettet fortsatt i samlingen min, selv etter +15 år, men det skader ikke å legge litt i kabinett, de vil tross alt være brukbare så lenge ATX standarden er den som brukes. Det sagt, bruker man mye over tusenlappen må det være noe spesielt utover utseende. Muligheter for vannkjøling eller kabelgater er bra, samt med litt tyngde i delene så vil vibrasjoner fra vifter eller snurredisker forplante seg dårligere.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er verdt å nevne at "k" på slutten av Intel sine CPUer betyr at prosessoren kan overklokkes. De aller fleste vil egentlig aldri ha bruk for å gjøre noe slikt, eller gidde å tilegne seg kunnskapene som skal til for å få det stabilt. Så man kan fint spare penger på velge en CPU som ikke kan overklokkes.
Vis hele sitatet...
Unntaket er i7 4790 og i7 4790k, da stemmer det ikke i og med at det er større forskjell enn bare en K

Dette er en fin tanke og gjelder når en kommer lavere ned enn i5 4690. Ingen grunn til å kjøpe i5 4690 (uten k), når det er samme pris for 4690k.

Sitat av olli408 Vis innlegg
TomsHardware.com har lister over hvilke komponenter de mener gir best ytelse for prisen, og de oppdateres som regel månedlig. Her er noen av listene:
Grafikkort
Prosessor
SSD
Trenger du fler er det ikke værre enn å google "tomshardware best <pc-del>"

Kan legge til at jeg personlig mener det gylne nivå ligger rundt 7-11 tusen kroner. Du tjener nok lite på å gå over 12 i alle fall
Vis hele sitatet...
Nå ser jeg tom's anbefaler r9 290 kort. Problemet er at det ligger nesten på samme pris som gtx 970. Så det er ikke lønnsomt å kjøpe.
Sist endret av sweem; 25. februar 2015 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker for alle svar!
Bare å fortsette altå, men jeg tror jeg har fått det jeg var ute etter