Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 792
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hei, jeg holder på med en nettside.
Denne nettsiden skal for det meste inneholde artikler med mulighet for en del bilder. På forside bør det være introtekst + hovedbildet på for eksempel de 5 siste artiklene. Så kan man trykke på les mer eller på tittelen og komme til selve artikkelen. Det er egentlig det jeg trenger i første omgang.
Til dette hadde jeg tenkt til å bruke et CMS (Content Management System)
Jeg har installert og testet litt med Joomla! og det virker supert!
Men er det noen andre gode system dere kan anbefale?

Har lest disse trådene, men system forandrer seg og de spurte ikke direkte om dette artikkel skakene jeg vill ha:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=88040
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=83963
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=72838
Jeg har også sjekket http://www.opensourcecms.com , men om noen her hadde litt anbefalinger osv… til det jeg lurer på hadde det vært supert!
Husk også at dette skal være en side med for eksempel guider til div. ting osv… og ikke noe blogg eller noe enkle saker.
Jeg har brukt Dragonfly i noen år og er ganske fornøyd med denne, den har også coppmine gallery og phpbb forum inkludert i pakken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
CMS? Du vil få forskjellig svar avhengig av kven du spør. Enkelte sverger til Joomla, andre til drupal, atter andre liker Wordpress... Kort sagt; finn et som passer. Les featurelists.

Meg? Eg sverger til drupal.
Som vidarlo sier så kommer det an på hvem du spør. Du må nesten velge et å sette deg inn i det. Stort sett alle har de funksjonene du etterspør.

Jeg selv bruker for det meste cutenews og webspell. Webspell er hovedsaklig beregnet på spillklaner, men det er lett og integrere i en egen side. Du slipper å sette deg inn i hvordan templatene er bygd når man bruker andre cms.
Jeg har sjekket en del rundt, og min anbefaling er Drupal - om du skal ha noe veldig kraftig og utbyggbart; som samtidig har masse gratis, gode moduler å plugge inn. Men det kan være litt avansert om man bare ønsker noe raskt og enkelt.

Dersom du vil ha noe helt enkelt og greit, så ville jeg anbefale Subdreamer - som vi bl.a. har brukt på www.norskide.no og www.xmobil.no. Det fungerer helt bra, og har mange gode moduler.

Dersom du vil ha noe virkelig "kommersiellt", som er bygget med tanke på kommersielle nettsider og lignende, så er kanskje Joomla det riktige valget.

Men som vidarlo sier; smaken er som baken.
Hm, jeg er litt på utkikk etter noe nytt jeg også, og helst noe jeg ikke trenger å kunne masse php for å kunne lage themes/skins.
Egentlig er det vel to:
En til små firmaer som stort sett ikke driver med data/web et.c. i det hele tatt. Dvs at det må være virkelig virkelig enkelt, og trenger ikke så voldsomme muligheter i det hele tatt, men til gjengjeld må det virkelig være latterlig enkelt å finne rett side å endre på, legge inn nye ansatte/kontaktinfo/OSS osv.

Det andre er mer til portfoliobruk, en ting er når det bare er til meg selv, da er det ikke så vanskelig. Derimot skulle jeg gjerne ha fått lagt inn et bra system på freelancekollektivets sider, der hvert enkelt medlem skal ha sin egen profil, med mulighet til å legge inn nytt materiale (som både kan dreie seg om tekst og bilder) i forskjellige kategorier (foto, art direction, grafisk design, redaksjonell tekst... osv) som da skal dukke opp ryddig og pent i hvert medlems profil, samt at jeg gjerne skulle fått f.ex. de 20 siste arbeidene på forsiden. Kort sagt skulle jeg gjerne fått det til å fungere/se ut omtrent som det gjør nå (på www.freelancekollektivet.no), men med mulighet for hvert medlem til å redigere sine sider, samt - etter godkjenning - forsiden. Har liksom en halvveis følelse av at det skal gå å få til dette med f.ex. wordpress, men lurer også på om det finnes noe bedre, som er mer tilpassa formålet fra begynnelsen av?
Sist endret av atomet; 4. september 2007 kl. 12:53.
Sitat av AtXbYeA
Jeg har brukt Dragonfly i noen år og er ganske fornøyd med denne, den har også coppmine gallery og phpbb forum inkludert i pakken.
Vis hele sitatet...
Brukte Dragonfly på rabbababb.net i bortimot to år og nå er vi på Wordpress + gallery2 og yellow swordfish forumet.

Sistnevnte løsning har alt vi trengte mens Dragonfly fort ble ganske overkill.

Men utenom det, jeg vil ikke anbefale dragonfly nå i forhold til f.eks joomla.
Eller wordpress for den saks skyld